Ας δούμε την οικολογία σαν το εργαλείο ανάλυσης, κριτικής και αλλαγής της κοινωνίας, που ξεκινάει από μια άλλη οπτική γωνία, για να επανατοποθετήσει τον άνθρωπο μέσα στη φύση, αξιοποιώντας τα πορίσματα της επιστήμης και μετουσιώνοντάς τα σε κοινωνική πρακτική.
Ας δούμε την οικολογία σαν το εργαλείο ανάλυσης, κριτικής και αλλαγής της κοινωνίας, που ξεκινάει από μια άλλη οπτική γωνία, για να επανατοποθετήσει τον άνθρωπο μέσα στη φύση, αξιοποιώντας τα πορίσματα της επιστήμης και μετουσιώνοντάς τα σε κοινωνική πρακτική, με άξονες πλεύσης την αλληλεξάρτηση, τη φυσικότητα, την πολλαπλότητα και την πολυμορφία. Έτσι γίνεται κατανοητό ότι η οικολογία, πέρα από τον εντοπισμό των φυσικών νόμων που διέπουν τα οικοσυστήματα, την καταγγελία της ανατροπής της οικολογικής ισορροπίας και τον αγώνα για την προστασία του περιβάλλοντος, επεκτείνεται αναπόφευκτα στην κριτική του τρόπου ζωής. παραγωγής και κατανάλωσης… Σε τελική ανάλυση, η κυριαρχία του ανθρώπου πάνω στη φύση δεν είναι παρά αντανάκλαση της κυριαρχίας ανθρώπου πάνω σε άνθρωπο. Αυτό πρεσβεύει η κοινωνική οικολογία, που δεν αρκείται να κολλάει τσιρότα στο πληγωμένο κορμί του πλανήτη. Πρέπει να αλλάξουμε πολιτισμό! Να ξεπεράσουμε τη βιομηχανική, καπιταλιστική κοινωνία της κυριαρχίας και στη θέση της να οικοδομήσουμε μια κοινωνία αυτόνομων ανθρώπων. Μια κοινωνία που ν' αποτελεί μια αρμονική σύνθεση πάθους, ορθολογικότητας και φαντασίας!
Μετά την κατάρρευση του υπήρξαντος σοσιαλισμού, το δυτικό καπιταλιστικό μοντέλο, και μάλιστα με την ορμή της νεοφιλελεύθερης λαίλαπας, φαίνεται πως έχει κυριαρχήσει παντού. Με ολοένα και μεγαλύτερη ένταση, η κοινωνία που ζούμε λατρεύει με θρησκευτική σχεδόν ευλάβεια, την «εργασία», την «παραγωγή», την «πρόοδο» και την «ανάπτυξη» (!), που νοούνται μόνο ως πρόοδος και ανάπτυξη των «παραγωγικών δυνάμεων», δηλαδή του… κέρδους! Εργαλεία αυτής της «ανάπτυξης» αποτελούν η «ουδέτερη», όπως θέλει να εμφανίζεται, επιστήμη και τεχνολογία. Η κοινωνία της ανάπτυξης που ζούμε, δομείται καθ’ εικόνα και ομοίωση του τρόπου παραγωγής. Είναι συγκεντρωτική ως προς την κατανομή της εξουσίας, συγκεντρωτική όσον αφορά τη χωροταξία της και τις βασικές ανθρώπινες λειτουργίες, τυποποιημένη όσον αφορά τις συμπεριφορές της, μαζοποιημένη ως προς τις ανθρώπινες εκδηλώσεις, πληθωρική και γιγαντομανής ως προς τα μεγέθη.
Αυτός ο τρόπος δόμησης της κοινωνίας και της παραγωγής, που βασίζεται στην κυριαρχία και την αυστηρή ιεράρχηση των αρμοδιοτήτων και των προνομίων, που καταπνίγει τις ιδιαιτερότητες, είναι που έχει οδηγήσει την ανθρωπότητα στο χείλος της καταστροφής, που έχει καταδικάσει το μισό πληθυσμό της Γης σε θάνατο από πείνα και που θέτει τη ζωή σε συνεχή αμφισβήτηση, πότε με την απειλή ενός πυρηνικού ολέθρου, πότε μιας πανδημίας κ.λπ..
Λοιπόν, αυτή η κοινωνία δε μας κάνει! Οφείλουμε να την αλλάξουμε! Πρέπει να την αλλάξουμε! Αντιπρόταση αποτελεί, μια κοινωνία απελευθερωμένη από τη λογική της… «προόδου», της ανεξέλεγκτης παραγωγής και της αυστηρής εξειδίκευσης και του κέρδους, βασισμένη στην αυτοδιαχείριση και την αυτοοργάνωση, που ξανατοποθετεί τον άνθρωπο σε αρμονική σχέση με το περιβάλλον του… Αυτή η κοινωνία των αυτόνομων κοινοτήτων, δομείται με βάση τις αρχές του κοινοτισμού, την αυτοδιαχείριση της παραγωγής και την αυτορρύθμιση, προκρίνει τα μικρά μεγέθη, την αποκέντρωση και τις ήπιες εναλλακτικές τεχνολογίες, σέβεται τους φυσικούς κύκλους και επαναπροσδιορίζει τις ανθρώπινες ανάγκες…
Σε κοινωνικό επίπεδο, η οικολογική σκέψη αναγνωρίζει και σέβεται το δικαίωμα στη διαφορά, γιατί μια οικολογική κοινωνία δεν μπορεί παρά να είναι ταυτόσημη με την ποικιλότητα και την πολυμορφία των τρόπων έκφρασης, συμπεριφοράς, σκέψης, κουλτούρας και ζωής. Η οικολογική σκέψη αρνείται την ιεραρχία και τις εξουσιαστικές σχέσεις και αντιπροτείνει την άμεση δημοκρατία, με όλα τα χαρακτηριστικά που της έχουν προσδώσει οι κοινωνικοί αγώνες και εξεγέρσεις, από την απαρχή της ανθρώπινης ιστορίας. Δηλαδή αμεσότητα, συμμετοχή, εναλλαγή στα καθήκοντα και τα πόστα, άμεση ανάκληση, ισότιμη συμμετοχή ανδρών - γυναικών, σεβασμό και προβολή των απόψεων που μειοψηφούν κ.λπ..
Δεν μπορούμε να βασιστούμε σε κάποια αδυσώπητη πορεία της ιστορίας που θα μας σώσει αν δεν πετύχει ο δικός μας ιστορικός αυτομετασχηματισμός… Υπάρχουν δύο προϋποθέσεις για τον αγώνα μας. Η πρώτη προϋπόθεση συνοψίζεται στη φράση «σκέψου συνολικά, δράσε τοπικά». Γιατί χωρίς συνολική θεωρία και παγκόσμια αντίληψη, ο αγώνας μπορεί να ‘ναι αδιέξοδος. Και η δεύτερη λέει πως η οικολογική σκέψη δεν πρέπει να μείνει στο επίπεδο της ιδεολογίας, αλλά να γίνει άμεσα, από σήμερα όπου αυτό είναι δυνατό, πράξη, τρόπος ζωής. Ξεκίνα λοιπόν από τις δικές σου ανάγκες και μην περιορίζεσαι στο ρόλο του ιεραπόστολου ούτε στο ρόλο του κυνικού παρατηρητή. Στο κάτω-κάτω, μέσα από το λάκκο των λεόντων, πιστεύουμε πως «η χειραφέτησή μας ή θα είναι έργο δικό μας ή δε θα υπάρξει ποτέ»…
…ο Δανιήλ.