AKTOR : Το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Λέσβου που εξασφαλίζει την υδροδότηση του νησιού

Ξεκινούν οι εργασίες στο Φράγμα Τσικνιά

03/08/2025 - 13:30 Ενημερώθηκε 01/08/2025 - 20:42

Απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα της εφημερίδας μας, για το τι μέλλει γενέσθαι με το μεγάλο έργο του Φράγματος Τσικνιά και πότε θα ξεκινήσουν οι εργασίες για την υλοποίησή του, η ανάδοχος΄του εν λόγω έργου εταιρεία ΑΚΤΩΡ, διά του γραφείου Τύπου της ΄'εσπευσε να μας ενημερώσει ότι «η αντίστροφη μέτρηση για την εγκατάσταση του εργοταξίου έχει ξεκινήσει«, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι «σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι προπαρασκευαστικές εργασίες κατασκευής του Φράγματος Τσικνιά, ενός έργου πνοής που αναμένεται να επιλύσει οριστικά το πρόβλημα υδροδότησης της Λέσβου και να αποτελέσει καταλύτη για την ανάπτυξη του νησιού». Να σημειώσουμε ότι ήταν Ιούλιος του 2024, δηλαδή πριν έναν ακριβώς χρόνο όταν στην Αγ. Παρασκευή, ο τότε υπουργός Υποδομών Χρ. Σταϊκούρας και ο εκπρόσωπος του ΑΚΤΩΡ Αλ. Εξάρχου, παρουσία και του κυβερνητικού βουλευτή Χαρ. Αθανασίου, που η συμβολή του για να δρομολογηθεί αυτό το μεγάλο έργο ύδρευσης ήταν καθοριστική, υπέγραφαν τη σύμβαση για να ξεκινήσει επιτέλους η υλοποίηση του. Εκτοτε αν και πέρασε ένας ολόκληρος χρόνος πολύ λίγα έγιναν, προφανώς γιατί ήταν ανέτοιμο να ξεκινήσουν εντός του 2024, όπως τότε ανακοινώθηκε η έναρξη των εργασιών προκειμένου να γίνει το εργοτάξιο και να ολοκληρωθούν όλες οι διαδικαστικές διαδικασίες για να είναι σε θέση να ξεκινήσουν οι μπουλτόζες να διαμορφώνουν τον ταμιευτήρα και τα συνοδά έργα.

Απαντώντας στα ερωτήματα του «Ε» σχετικά με τις απαλλοτριώσεις και τις διευθετήσεις που αφορούν τις εγκρίσεις από τη Διεύθυνση Δασών , η ανάδοχος εταιρεία σημειώνει:

«Η διαδικασία απαλλοτρίωσης των απαιτούμενων εκτάσεων έχει ολοκληρωθεί με επιτυχία. Συγκεκριμένα, κατατέθηκαν €13,5 εκατ. στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για την αποζημίωση των απαλλοτριούμενων ακινήτων, ενώ το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στην ειδοποίηση για την παρακατάθεση των αποζημιώσεων και των δικαστικών δαπανών. Με τη δημοσίευση στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ), η αναγκαστική απαλλοτρίωση έχει συντελεστεί και τα ακίνητα έχουν περιέλθει στην ιδιοκτησία του Δημοσίου». Και προσθέτει σε ότι αφορά τις εγκρίσεις επί των δασικών εκτάσεων που εμπλέκονται με το έργο .

«Αμέσως επόμενο βήμα, σημειώνεται στην επίσημη ενημέρωση του γραφείου Τύπου του ΑΚΤΩΡ, είναι η έκδοση της Πράξης Πληροφοριακού Χαρακτήρα για την επέμβαση επί Δημοσίων Δασών και Δασικών Εκτάσεων, με μέριμνα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.» Η οποία Πράξη, όπως και το πρωτόκολλο εγκατάστασης της ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε., κατά τον Δ/ντη Δασών της Λέσβου , Φ. Κράλλη, που επικοινωνήσαμε μαζί του για διευκρινίσεις επί των δασικών , έχουν ήδη προχωρήσει. Θα ακολουθήσει ωστόσο η σύνταξη του πίνακα υλοτομίας για τα δασικά τμήματα που περιλαμβάνονται στην έκταση που θα καλύπτει το φράγμα, τα οποία σύμφωνα με τη Δασική υπηρεσία είναι της τάξης των 450 στρεμμάτων δάσους , πέραν των καθαρά χορολιβαδικών εκτάσεων που επίσης θα καλύπτει το φράγμα . Αξίζει να σημειωθεί ότι η Πράξη Πληροφοριακού Χαρακτήρα προβλέπει την εκτέλεση δασοτεχνικού έργου στα δημόσια Δάση Κρατήγου και Πασπαλά, καθώς και στα όμορά τους, από τον ΑΚΤΩΡΑ, ως αντισταθμιστικά για το έργο του φράγματος Τσικνιά που υλοποιεί, με στόχο την αντιπυρική τους θωράκιση, Θα πρέπει δηλαδή ο ΑΚΤΩΡ, με τη συνεργασία της Δασικής υπηρεσίας να καταθέσει σχέδιο για αντιπυρικές ζώνες και υλοτόνηση στα εν λόγω δάση του νησιού , που δεν έχουν καμιά σχέση με το φράγμα, ως υποχρέωση που θα πρέπει να υλοποιήσει στα πλαίσια του μεγάλου έργου.

 

Ολοκλήρωση Μελετών και Άμεση Εκκίνηση Εργασιών

Πάντως με αφορμή την επίσημη ενημέρωση για το έργο του φράγματος Τσικνιά, ο ΑΚΤΩΡ υποστηρίζει ότι: « Οι μελέτες εφαρμογής για τις σήραγγες, το φράγμα, τους αγωγούς μεταφοράς του νερού, καθώς και την εγκατάσταση επεξεργασίας νερού βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης. Αυτό διασφαλίζει ότι όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες είναι πλέον καθορισμένες, επιτρέποντας την απρόσκοπτη έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών.Οι άμεσες ενέργειες περιλαμβάνουν τις εργασίες για την εγκατάσταση του εργοταξίου, με την τοποθέτηση γραφείων σε container και τις λοιπές απαραίτητες υποδομές στον χώρο του έργου.Ως πρώτη κύρια κατασκευαστική εργασία, θα ακολουθήσει η διάνοιξη της σήραγγας εκτροπής.Παράλληλα με τις παραπάνω εργασίες, έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει και η τοποθέτηση του αγωγού μεταφοράς του νερού προς τη Μυτιλήνη».

 

Το μεγαλύτερο έργο υποδομής

Το Φράγμα Τσικνιά, προϋπολογισμού ύψους €98 εκατ., πέραν των 13,5 εκ. ευρώ των απαλλοτριώσεων ,αποτελεί το μεγαλύτερο έργο υποδομής που θα έχει υλοποιηθεί ποτέ στο νησί και από τα μεγαλύτερα αυτού του είδους πανελλαδικά. Και όπως σημειώνει και η ανάδοχος εταιρεία, πέρα από την κάλυψη των αναγκών σε νερό, αναμένεται να δώσει νέα πνοή στην τοπική οικονομία και να συμβάλει καθοριστικά στην ευρύτερη ανάπτυξη της Λέσβου. Το νησί εισέρχεται σε μια νέα εποχή, με το έργο αυτό να αποτελεί εγγύηση για ένα βιώσιμο μέλλον. Και αυτό γιατί κατά τον ΑΚΤΩΡΑ, «με την ολοκλήρωση του έργου θα εξασφαλιστούν η ποσοτική και η ποιοτική προμήθεια νερού ύδρευσης στους οικισμούς Καλλονής, Αγίας Παρασκευής και στην πόλη της Μυτιλήνης, λύνοντας χρονίζοντα προβλήματα, όπως οι μεγάλες απώλειες νερού στο υδροδοτικό σύστημα και η υποβάθμιση της ποιότητάς του, η εξάντληση των υφιστάμενων πηγών υδροδότησης, η οποία επιβαρύνεται από την υφαλμύρυνση και την περιεκτικότητα συστατικών ακατάλληλων για την ανθρώπινη υγεία -, αλλά και η υποβάθμιση του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα από την υπεράντληση που γίνεται, προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες υδροδότησης κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω της τουριστικής κίνησης».

Τα επιμέρους τεχνικά έργα

Η σύμβαση του έργου «Κατασκευή Φράγματος Τσικνιά Ν. Λέσβου, Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού και Δικτύων» την οποία ανέλαβε ο Όμιλος AKTOR τον Ιούλιο του 2024, κατά την επίσημη ενημέρωση της εταιρείας περιλαμβάνει μια σειρά τεχνικών έργων, όπως:

1) την κατασκευή του φράγματος Τσικνιά και των συνοδών του έργων.

2) τις Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝ).

3) τη δημιουργία κεντρικού αντλιοστασίου και δεξαμενών και

4) την κατασκευή αγωγών του υδραγωγείου.

«Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύνθετο υδραυλικό έργο, το οποίο θα κατασκευαστεί σε ένα ιδιαίτερο γεωλογικό περιβάλλον και θα υλοποιηθεί με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον, καθώς τμήματά του έργου περιλαμβάνονται σε εκτάσεις NATURA 2000, ενώ άλλα βρίσκονται σε εγγύτητα με Αρχαιολογικά Μνημεία», σημειώνει στην επίσημη ενημέρωση της η κατασκευάστρια εταιρεία..

 

Στην ίδια ενημέρωση ο ΑΚΤΩΡ κάνει αναφορά και στο οδικό έργο Καλλονη-Σίγρι, που υλοποίησε ο ίδιος λέγοντας: «Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Όμιλος παρέδωσε το 2024 στο ελληνικό κράτος τον αυτοκινητόδρομο Καλλονή - Σίγρι, μήκους 46,7 χλμ., που προσφέρει περισσότερες προοπτικές ανάπτυξης και ταχύτερες και ασφαλέστερες μετακινήσεις στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Λέσβου, αλλά και αναδεικνύει το διεθνούς ενδιαφέροντος Απολιθωμένο Δάσος του νησιού, που αποτελεί Παγκόσμιο Μνημείο Γεωλογικής Κληρονομιάς» Και πράγματι έτσι είναι μόνο που εδώ και μερικούς μήνες ένα κομμάτι του νέου αυτού αυτοκινητόδρομου παραμένει κλειστό λόγω καταπτώσεων βράχων στο οδόστρωμα , που ακόμη δεν έχουν αποκατασταθεί, «εκθέτοντας» μια τέτοια εταιρεία σε ντόπιους και επισκέπτες, που διαπιστώνουν ότι αν και ο δρόμος έχει παραδωθεί σε χρήση ακόμη δεν έχει παραληφθεί αφήνοντας ανοιχτά «μέτωπα», με την Περιφέρεια Βορ. Αιγαίου και το Δήμο Δυτ. Λέσβου να διαμαρτύρονται, για αυτήν την απαράδεκτη κατάσταση, χωρίς μέχρι τώρα να βρίσκουν το δίκιο τους! .

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey