Στο Ελεύθερο Σχέδιο η γραπτή εξέταση συνίσταται στη γραφική αναπαράσταση ενός φυσικού αντικειμένου, το οποίο τοποθετείται σε ορατό σημείο εντός του χώρου εξέτασης.
Πώς εξετάζεται και πώς βαθμολογείται το Σχέδιο
Ο τρόπος που θα εξετάζεται και θα βαθμολογείται το Σχέδιο στις πανελλήνιες εξετάσεις από τη φετινή χρονιά, έχει ως εξής: Ελεύθερο Σχέδιο
Στο Ελεύθερο Σχέδιο η γραπτή εξέταση συνίσταται στη γραφική αναπαράσταση ενός φυσικού αντικειμένου, το οποίο τοποθετείται σε ορατό σημείο εντός του χώρου εξέτασης. Οι μαθητές σχεδιάζουν με ελεύθερο τρόπο και σε συνθήκες διάχυτου φωτισμού το αντικείμενο. Πρέπει να διακρίνουν στο θέμα τους τις αναλογίες των αντικειμένων σε σχέση με το όλο και να τις παραστήσουν στο χαρτί τους αρμονικά, έτσι ώστε να έχουν σαφήνεια και συμμετρία με τα πραγματικά αντικείμενα. Επίσης, να προσέξουν την αρμονία μέσα στη σχεδιαστική επιφάνεια. Να αποδώσουν επίσης απλοποιημένα σε λίγους τόνους τις φωτεινές και σκοτεινές επιφάνειες και τους όγκους που συνθέτουν το θέμα. Οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν μόνο μαύρα μολύβια ή άλλα υλικά.
Η βαθμολόγηση του Ελεύθερου Σχεδίου γίνεται με κριτήρια: τη δυνατότητα για οργάνωση της σχεδιαστικής επιφάνειας, δηλαδή την τοποθέτηση του θέματος και τη σύνθεσή του, τη σχεδιαστική ακρίβεια των αναλογιών και των κλίσεων του θέματος, τις τονικές διαβαθμίσεις του θέματος, τη γενική εικόνα του θέματος. Η διάρκεια εξέτασης για το μάθημα είναι έξι ώρες. Γραμμικό Σχέδιο
Στο Γραμμικό Σχέδιο η γραπτή εξέταση συνίσταται στα εξής: Το αντικείμενο σχεδίασης έχει απλή γεωμετρική μορφή (π.χ. απλό αντικείμενο, κτήριο, αρχιτεκτονικό μέλος, έπιπλο κ.λπ.). Δίνεται σε αντίγραφο με τη μορφή σκαριφήματος ή σχεδίου με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες (διαστάσεις, ενδείξεις, τίτλους, παρατηρήσεις κ.λπ.). Ο τρόπος παράστασής του είναι με τη μορφή ορθών προβολών (όψεις, κατόψεις, τομές) αξονομετρικού ή συνδυασμών τους. Οι μαθητές εξετάζονται στη σχεδίαση κατόψεων, όψεων, τομών, αντικειμένων απλών γεωμετρικών μορφών κ.λπ., χρησιμοποιώντας τα προβλεπόμενα όργανα, μέσα, υλικά και ακολουθώντας τις ισχύουσες συμβάσεις.
Τα κριτήρια για τη βαθμολόγηση του Γραμμικού Σχεδίου είναι τα εξής: Η ορθότητα απεικόνισης (π.χ. τεμνόμενα, προβαλλόμενα στοιχεία, ορθή μεταφορά κλίμακας κ.λπ.), που αξιολογείται με 30 μονάδες. Η ποιότητα σχεδίασης (π.χ. πάχος γραμμών, ακρίβεια, καθαρότητα σημείων τομής, συναρμογές κ.λπ.), που αξιολογείται με 20 μονάδες. Η πληρότητα σχεδίασης, που αξιολογείται με 15 μονάδες. Η γραμματογραφία και άλλες ενδείξεις (π.χ. διαγράμμιση, προσανατολισμός, άλλοι συμβολισμοί), που αξιολογούνται με 15 μονάδες. Η οργάνωση θέματος στο χαρτί σχεδίασης, που αξιολογείται με 10 μονάδες. Γενική εικόνα (10 μονάδες). Η διάρκεια εξέτασης για το μάθημα είναι έξι ώρες.
Απουσίες μαθητών
Από έρευνα που δημοσιεύθηκε στο διαδίκτυο, με θέμα τις απουσίες στα ελληνικά σχολεία, αναδημοσιεύουμε ένα μικρό απόσπασμα:
Ποιοι μαθητές κάνουν απουσίες και πόσες Μαθητές Μέσος όρος απουσιών
Με μέτρια απόδοση 56
Με καλή απόδοση 50
Με πολύ καλή απόδοση 43
Με άριστη απόδοση 29
Οι αιτίες Γιατί κάνουν κοπάνες οι μαθητές:
Για να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις
Για να ξεκουραστούν
Για να προετοιμαστούν για διαγώνισμα στο φροντιστήριο
Για να πάνε βόλτα με τις παρέες τους
Για να γλυτώσουν κάποιο διαγώνισμα
Γιατί βαριούνται το σχολείο ή νιώθουν πίεση