
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Η ενημέρωση από το ΥπΑΑΤ για την πορεία διοικητικού ελέγχου των αιτήσεων στήριξης-πληρωμής και ένταξης πράξεων των παραγωγών στο Μέτρο 23
Σε δελτίο Τύπου του Γενικού Γραμματέα Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών του ΥπΑΑΤ γίνεται γνωστό πως σε ότι έχει να κάνει με την πορεία διοικητικού ελέγχου των αιτήσεων στήριξης-πληρωμής και ένταξης πράξεων των παραγωγών της χώρας στο Μέτρο 23 σημειώνεται η αδυναμία των αρμόδιων Υπηρεσιών της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου να διενεργήσουν τους απαραίτητες εργασίες για την ενίσχυση των αγροτών.
Το μέτρο περιλαμβάνει «Έκτακτη προσωρινή στήριξη ρευστότητας στους γεωργούς, που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, μετά την 1η Ιανουαρίου 2024», του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2022». Από το μέτρο αυτό είχαν αποκλειστεί οι αγρότες της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου όπως είχε γίνει γνωστό από τον Μάρτη του 2025 με έγγραφο της αντιπεριφερειάρχη Πρωτογενούς Τομέα Αναστασίας Αντωνέλη, που έκανε λόγο για «κατάφορη αδικία». Μάλιστα ο αποκλεισμός των ελαιοπαραγωγών των νησιών του Βορείου Αιγαίου από το Μέτρο 23 που σχετίζεται με την απώλεια ελαιοπαραγωγής λόγω κλιματικής αλλαγής συζητήθηκε και κατά την πρόσφατη συνάντηση της κα Αντωνέλη τον Διευθυντή του γραφείου του Υπουργού και ανώτερα στελέχη του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Στο δελτίο Τύπου του ΥπΑΑΤ αναφέρεται ότι μεταξύ των κριτηρίων επιλεξιμότητας είναι οι παραγωγοί να έχουν υποστεί καταστροφή τουλάχιστον του 30% της παραγωγής και πως για αυτό το κριτήριο υπεύθυνος να διενεργήσει σχετικό έλεγχο είναι οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας της κάθε Περιφερειακής Ενότητας.
Σε ότι έχει να κάνει με την ΠΒΑ σημειώνεται ότι υπήρχε αδυναμία των υπηρεσιών να ανταποκριθούν στους ελέγχους, που αποτελούν όπως προαναφέρθηκε κριτήριο πληρωμής.
Το δελτίο Τύπου του Υπουργείου
Σχετικά με την πορεία διοικητικού ελέγχου των αιτήσεων στήριξης-πληρωμής και ένταξης πράξεων των παραγωγών της χώρας στο Μέτρο 23,θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τα παρακάτω:
α) με βάση την υπ’ αριθμ. 173574/27-6-2025, 3η Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 156971/12-6-2025 Πρόσκλησης, δημιουργήθηκε μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος της Παρέμβασης και αναρτήθηκε στο σύστημα «πίνακας προέγκρισης παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης – πληρωμής» τη Δευτέρα 30 Ιουνίου 2025, ως εκπλήρωση κανονιστικής απαίτησης με βάση τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/3242, άρθρο 6α, σημείο 5 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Διευκρινίζεται ότι ο συγκεκριμένος πίνακας είναι ένας πρώτος πίνακας και δεν πρέπει να συγχέεται με τον «προσωρινό πίνακα παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης – πληρωμής» επί του οποίου, οι υποψήφιοι δύνανται να υποβάλλουν ενδικοφανή προσφυγή, ηλεκτρονικά μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος, εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών. Μετά την εξέταση των ενδικοφανών προσφυγών, θα εκδοθεί ο οριστικός πίνακας αποτελεσμάτων και η Ένταξη των πράξεων, σύμφωνα με το σημείο 5.4 της Πρόσκλησης.
β) με βάση το θεσμικό πλαίσιο, τα κριτήρια επιλεξιμότητας είναι:
- Αν είναι ενεργοί γεωργοί
-Αν είναι εγγεγραμμένοι στο ΜΑΑΕ
-Αν έχουν υποστεί καταστροφή τουλάχιστον του 30% της παραγωγής
Για τα πρώτα δύο κριτήρια υπεύθυνος να διενεργήσει το σχετικό έλεγχο είναι ο ενδιάμεσος φορέας ενώ για το τρίτο κριτήριο τον έλεγχο πραγματοποιούν οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας των Π.Ε.
Κατά την έκδοση του πίνακα προέγκρισης παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης – πληρωμής στις 30/6 δεν είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος των ΔΑΟΚ συνεπώς τα δεδομένα αυτού του Πίνακα βρίσκονται ακόμα υπό διαμόρφωση και υπό την αίρεση της ολοκλήρωσης των ελέγχων του κριτηρίου γ) από τις ΔΑΟΚ των ΠΕ.
Σε ότι αφορά στα αρχικώς εμφανιζόμενα ποσά, το Πληροφοριακό Σύστημα έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε τα ύψη των υπολογιζόμενων ποσών (συνολικό, μειωμένο και τελικό ποσό ενίσχυσης) να εμφανίζονται για όλους τους υποψήφιους με επιλέξιμες καλλιέργειες ανά γεωγραφική περιοχή εφαρμογής, ανεξαρτήτως αν η αίτηση εγκριθεί τελικά ή όχι.
γ) Σχετικά με την Περιφέρεια Αττικής η επιστολή αναγνώρισης συμβάντος εστάλη με το υπ’ αριθμ. 812039/01-07-2025 έγγραφο του Γραφείου Αντιπεριφερειάρχη Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής. Σημειώνεται ότι ο «πίνακας προέγκρισης παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης – πληρωμής» δημιουργήθηκε από το Πληροφοριακό Σύστημα του Μέτρου 23 και αναρτήθηκε τη Δευτέρα 30 Ιουνίου 2025, ως εκπλήρωση κανονιστικής απαίτησης με βάση τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/3242, άρθρο 6α, σημείο 5 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.Από την ίδια Περιφέρεια είχε προηγηθεί η επιστολή υπ’ αριθμ. 780726/25-06-2025 στην οποία γινόταν αναφορά σε μια σειρά από προβλήματα όσον αφορά στο διοικητικό έλεγχο των αιτήσεων, π.χ. στη διασταύρωση στοιχείων με το αμπελοκομικό μητρώο ή τις δηλώσεις συγκομιδής και το μελισσοκομικό μητρώο, διατυπωνόταν δε η μη αρμοδιότητα των ΔΑΟΚ επί της καταγραφής και έκδοσης βεβαιώσεων για τη μείωση της παραγωγής.
δ) Σχετικά με την Περιφέρεια Β. Αιγαίου η επιστολή αναγνώρισης συμβάντος διαβιβάσθηκε με το υπ’ αριθμ. 80798/02-07-2025 έγγραφο της Γενικής Δ/νσηςΠεριφ. Αγροτικής Οικονομίας Κτηνιατρικής & Αλιείας Περιφέρειας Β. Αιγαίου. Σημειώνεται και εδώ ότι ο «πίνακας προέγκρισης παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης – πληρωμής» είχε ήδη δημιουργηθεί από το Πληροφοριακό Σύστημα του Μέτρου 23 και αναρτήθηκε τη Δευτέρα 30 Ιουνίου 2025. Είχε προηγηθεί η επιστολή υπ’ αριθμ. 77618/25-06-2025 από την ίδια Περιφέρεια στην οποία γινόταν αναφορά σε αδυναμία των υπηρεσιών να ανταπεξέλθουν στους διοικητικούς ελέγχους, λόγω μεγάλης πίεσης χρόνου και αναγκαιότητας διασταυρωτικών ελέγχων.
ε) Σχετικά με την ΠΕ Πιερίας διευκρινίζονται τα ακόλουθα:
Γενική επισήμανση για το Μέτρο 23 αποτελεί ότι η ενίσχυση δεν αφορά σε δαπάνες, οι οποίες έχουν πραγματοποιηθεί ή θα πραγματοποιηθούν από τον γεωργό, ούτε στην αποζημίωση της ζημίας, που υπέστησαν, αλλά σε μια στήριξη της ρευστότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων που επλήγησαν.