Η επιλογή των εκπαιδευτικών: Ο ρόλος του εκπαιδευτικού

17/01/2019 - 17:02

Όλοι τώρα τελευταία έχουμε μείνει με το στόμα ανοιχτό για το πόσο έχουν βελτιωθεί τα πράγματα σε αυτή τη μεταμνημονιακή εποχή στη χώρα μας! Ως διά μαγείας όλα τα προβλήματα έχουν λυθεί σε όλους τους τομείς! Γι’ αυτό, άλλωστε, έχουν ανοίξει όλοι οι «κρουνοί» από τους οποίους ρέουν ασταμάτητα κάθε είδους υποσχέσεις και παροχές: οικονομικές, κοινωνικές, πολιτιστικές κ.λπ. Είναι μόνο να απορεί κανείς πώς οι κρουνοί άνοιξαν αυτόν τον τελευταίο χρόνο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Μπορεί βέβαια η κυβέρνηση κάθε φορά που προβαίνει σε μία παροχή να ισχυρίζεται πως «ήταν δίκαιο και έγινε πράξη», αλλά στην πραγματικότητα ακολουθεί την «πεπατημένη, δηλαδή την οδό που ακολουθούσαν και οι άλλοι στο παρελθόν και που οδήγησε τη χώρα μας σε μιαν ανομολόγητη χρεοκοπία. Η λογική της είναι ίδια: θα δώσουμε ό τι έχουμε και δεν έχουμε, θα αδειάσουμε τα ταμεία, με δύο ενδεχόμενα, ή να κερδίσουμε ψήφους και να «ξανα-κλέψουμε» την εξουσία ή να δυσκολέψουμε την επόμενη κυβέρνηση και να αναγκάσουμε τον κόσμο να επανέλθει σε εμάς. Επαναφέρουν, δηλαδή, αυτό που ήταν γνωστό στο παρελθόν ως πολιτική «της καμένης γης». Όλα δείχνουν πως οι πολιτικοί μας υποτιμούν τη νοημοσύνη του λαού και δεν νοιάζονται για τίποτε άλλο παρά μόνο για την «καρέκλα» και την εξουσία.

Βέβαια, από αυτό το πολιτικό μοτίβο δεν θα μπορούσε να παρεκκλίνει ο Υπουργός Παιδείας, ο οποίος ανακοίνωσε 15 000 προσλήψεις εκπαιδευτικών τα επόμενα τρία χρόνια, απλώς και μόνο, για να φέρει σε δύσκολη θέση την επόμενη κυβέρνηση! Αν αυτό δεν είναι «απάτη», τι άλλο είναι. Και μετά έχουμε την κ. Φωτίου να ρωτά στη Βουλή: «Δηλαδή τι είμαστε. Είμαστε απατεώνες;». Ας είναι.

Πριν λίγο καιρό είχα γράψει ένα άρθρο σε αυτή την εφημερίδα με τον τίτλο «Ο ρόλος των αναπληρωτών στην εκπαίδευση» και έλεγα πως μια εκπαιδευτική πολιτική που στηρίζεται σε αναπληρωτές είναι αποτυχημένη. Τούτο σημαίνει πως είμαι από τους πρώτους που πιστεύουν πως πρέπει να γίνουν ή, μάλλον, έπρεπε να έχουν γίνει, μαζικοί διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών. Το πρόβλημα όμως είναι αν ο τρόπος που επιλέγεται κάθε φορά για την πλήρωση των κενών θέσεων εκπαιδευτικών στα σχολεία είναι «δίκαιος» και «σωστός» και αν τελικά λύνει το πρόβλημα.

Σήμερα αναγνωρίζεται διεθνώς πως το «κλειδί» για κάθε επιτυχημένη και αποτελεσματική αλλαγή και καινοτομία που εισάγεται στην εκπαίδευση, η «ψυχή του σχολείου», είναι ο «σωστός» εκπαιδευτικός. Αυτός, όπως είχε πει κάποιος, «το κινεί κι αυτός του δίνει πνοή. Αυτός κατά κύριο λόγο παιδαγωγεί και μορφώνει». Χωρίς αυτόν δεν είναι δυνατό να επιτευχθεί η αναβάθμιση της παρεχόμενης στους μαθητές παιδείας και αγωγής. Το διδακτήριο, τα βιβλία και το περιεχόμενό τους, ολόκληρη η υλικοτεχνική υποδομή, είναι απλά μέσα που χρησιμοποιούνται για την επίτευξη ορισμένων προκαθορισμένων σκοπών, αλλά η χρήση των μέσων αυτών εξαρτάται τόσο από την ικανότητα όσο και από την προθυμία και τη διάθεση των εκπαιδευτικών να τα αξιοποιήσουν. Κι ένας Σχολικός Σύμβουλος έγραφε παλιά με βάση την εμπειρία του: Έχεις Εκπαιδευτικούς ικανούς και ευαίσθητους, έχεις παιδεία. Ούτε τα ντουβάρια, ούτε τα θρανία, ούτε τα όργανα από μόνα τους μπορούν να κάνουν το παραμικρό. Η παρατήρηση αυτή ανακαλεί στη μνήμη μου τη ρήση του ιερέα στον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή ότι «ουδέν εστιν ούτε πύργος ούτε ναυς // έρημος ανδρών μη ξυνοικούντων έσω» (στ. 56-57: τίποτε ούτε κάστρο ούτε πλοίο έχει καμιά αξία // σαν είναι έρημα από ανθρώπους). Ανθρώπους «σωστούς» και ικανούς, θα πρόσθετα εγώ.

Πράγματι, μόνο η αποτελεσματική διδακτική και μαθησιακή διαδικασία που συντελείται μέσα στην τάξη μπορεί να αναβαθμίσει και να βελτιώσει τη λειτουργία του σχολείου και την παιδεία που αυτό παρέχει στους μαθητές του. Όμως αυτή εξαρτάται από την ικανότητα, το κύρος και τη διάθεση του εκπαιδευτικού. Αυτός καλείται να μετατρέψει την αίθουσα της διδασκαλίας σε θερμοκήπιο αγνού παιδαγωγικού έρωτα και εργαστήρι της γνώσης και της αρετής. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να το πετύχει ο οποιοσδήποτε εκπαιδευτικός. Χρειάζεται ο προικισμένος επιστήμονας και ο ολοκληρωμένος παιδαγωγός που θα ευαισθητοποιήσει και θα θέλξει τους μαθητές και θα τους συμπαρασύρει στο γοητευτικό ταξίδι της γνώσης και της αρετής. Χρειάζεται ένας «σωστός δάσκαλος». Η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να επιλέξει τους κατάλληλους, τους «σωστούς» εκπαιδευτικούς, ή αποσκοπεί στην ικανοποίηση των μικροπολιτικών της στόχων; Γι’ αυτό στο επόμενο …..

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey