Ταγοί του νησιού μας, γιατί τελικά το Λιμάνι του Σιγρίου μένει εκτός νυμφώνος;

12/04/2016 - 14:55

Ευτύχησα αυτές τις μέρες να βρεθώ πάλι στα άγια χώματα της πατρώας γης, ύστερα από μήνες, και ξαναπήρα όπως πάντα αναζωογονητική πνοή μέχρι την επόμενη επάνοδό μου. Το παρόν το γράφω αφού πια, με τις όποιες διασταυρώσεις μπορούσα να κάνω με τους αρμοδίους σε διάφορα επίπεδα, ακόμη και στο νησί, προκύπτει ότι το Λιμάνι του Σιγρίου, το λιμάνι μας, μάλλον δεν εντάσσεται στο νέο ΕΣΠΑ 2014 - 2020. Το «βουλιάζουν».

Ευτύχησα αυτές τις μέρες να βρεθώ πάλι στα άγια χώματα της πατρώας γης, ύστερα από μήνες, και ξαναπήρα όπως πάντα αναζωογονητική πνοή μέχρι την επόμενη επάνοδό μου. Το παρόν το γράφω αφού πια, με τις όποιες διασταυρώσεις μπορούσα να κάνω με τους αρμοδίους σε διάφορα επίπεδα, ακόμη και στο νησί, προκύπτει ότι το Λιμάνι του Σιγρίου, το λιμάνι μας, μάλλον δεν εντάσσεται στο νέο ΕΣΠΑ 2014 - 2020. Το «βουλιάζουν».

Επιστρέφοντας στον Πειραιά, με το που ξεκινήσαμε απ’ τη Μυτιλήνη, πληροφορήθηκα ότι και αυτήν τη φορά, για να αποφευχθεί «εισβολή» στο πλοίο «ξένων» που βρίσκονταν μέσα στο λιμάνι της Χίου, τούτο δεν θα περάσει απ’ της πρωτεύουσας, αλλά απ’ το λιμάνι των Μεστών. Ήθελα να δω πως είναι το εν λόγω λιμάνι και έτσι έμεινα ξύπνιος ως τα μεσάνυχτα που έδεσε το πλοίο. Τούτο επειδή, όταν Υπουργός Ναυτιλίας το 2014 ήταν ο Μ. Βαρβιτσιώτης, σε ομιλία του σε παρουσίαση μελέτης του ΙΟΒΕ για την ακτοπλοΐα, επιτιμώντας τρόπον τινά τους ακτοπλόους γιατί δεν βάζουν πλοία σε διάφορες γραμμές είπε: « Η Πολιτεία έχει επενδύσει 40 εκατ. ευρώ για το καθένα απ’ τα Λιμάνια Μεστών και Σιγρίου και τούτα δεν αξιοποιούνται όπως θα έπρεπε».

Τότε αντέδρασα γράφοντας (ως επικεφαλής της επιτροπής αγώνα των υπέρ 4.000 μελών της) τη 18η σχετική επιστολή μου προς τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά στις 6.11.2014, με επικεφαλίδα: «Λιμάνι Σιγρίου: Λάθος του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτ. Βαρβιτσιώτη, λέγοντας ότι η Πολιτεία έχει επενδύσει 40 εκατ. ευρώ στο λιμάνι του Σιγρίου και δεν αξιοποιούνται όπως θα έπρεπε, άρα είναι κατασκευασμένο». Κατέληγα δε ότι σκοπός της επιστολής μου αυτής ήταν το να επαναφέρω τα πράγματα στην αληθή κατάστασή/πραγματικότητα σε τρόπο ώστε «να μη θεωρηθεί ότι δεν υπάρχει ανάγκη εντάξεως του έργου “Λιμάνι του Σιγρίου” (αφού κατά τον Μ. Βαρβιτσιώτη ήταν κατασκευασμένο) στο νέο ΕΣΠΑ».

Έτσι, ιδίοις όμμασι, είδα το εκεί κατασκευασμένο δεύτερο λιμάνι της Χίου, στη δυτική της πλευρά, δηλ. τη Δυτική Πύλη της γείτονος νήσου. Είδα μία αξιόλογη όσο μπόρεσα να κρίνω λιμενική εγκατάσταση, τέτοια που τα πλοία της γραμμής μπορούν να εξυπηρετούνται άνετα κατά τους κανόνες, ασφάλεια κ.λπ. της σύγχρονης ναυσιπλοΐας. Μία Δυτική Πύλη της Χίου προς τη μεριά της «παλιάς Ελλάδας», δηλ. μιας αντίστοιχης προς αυτή που επί δεκαετίες περιμέναμε να κάνει η Πολιτεία μας και στο νησί μας, στο φυσικό λιμάνι του Σιγρίου. Αυτό που αντί για 40 εκατομμύρια των Μεστών, το δικό μας θα ήταν προϋπολογισμού μόνο 13,60 εκατομμύριων ευρώ (κατά την ένταξή του στο ΕΣΠΑ 2006-2013 ως και τη σχετική δημοπράτηση/συμβολαιοποίησή του).

Η ένταξή του στο ΕΣΠΑ έγινε τέσσερις μόνο ημέρες προ της ληκτικής ημερομηνίας του προγράμματος, το Δεκέμβρη του 2013. Χαιρετίσαμε ως έπρεπε το ευχάριστο για μας αυτό γεγονός, γράφοντας σχετικά στον τότε Περιφερειάρχη, αλλά παράλληλα έχοντας κατά νου τα σχετικώς συμβαίνοντα σε δημόσια έργα και τη στενότητα του χρόνου, προσέθετα «εύχομαι τούτο να μη αποδειχθεί δώρο άδωρο». Ατυχώς, ως αποδείχθηκε, υπήρξα «προφήτης» μετά Χριστό. Τούτο ξεκινά με την απένταξη του έργου από το ΕΣΠΑ το Δεκέμβριο του 2014, δηλ. έναν χρόνο μετά την ένταξή του.

Έκτοτε η όλη υπόθεσή μας βρέθηκε σε πλήρη στασιμότητα. Βεβαίως η επιστολή του τότε Γεν. Γραμματέα ΕΣΠΑ και νυν Υφυπουργού στο ίδιο νευραλγικό πόστο Αλ. Χαρίτση το Μάιο 2015 προς το γραφείο του Πρωθυπουργού (σε απάντηση δικής μου του Μαρτίου 2015) ήταν το μόνο θετικό δεδομένο. Τούτο δε, αφού τα αναφερόμενα στην επιστολή του αυτή, επί λέξει καθόριζαν το λιμάνι Σιγρίου «ως έργο με υψηλό βαθμό ωρίμανσης» και κυρίως συνέχιζε «…το εν λόγω έργο πληροί τις προϋποθέσεις ένταξής του στο ΠΕΠ Β. Αιγαίου 2014-2020».

Επίσης, προσέθετε, καθορίζοντας και τη συγκεκριμένη δράση εξειδίκευσης της επενδυτικής προτεραιότητας, επί λέξει: «Στήριξη ενός πολυτροπικού ευρωπαϊκού χώρου μεταφορών μέσω επενδύσεων στο δίκτυο ΔΕΜ-Μ του Άξονα Προτεραιότητας 4».

Ακόμη, προχωρούσε να ορίσει τι θα έπρεπε να γίνει προς την κατεύθυνση αυτή, γράφοντας: «Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε όπως επικοινωνήσετε άμεσα με την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή του ΠΕΠ Β. Αιγαίου 2014-2020 και την Περιφερειάρχη Β. Αιγαίου, προκειμένου να καταρτισθεί το σχετικό έγγραφο εξειδίκευσης του ΠΕΠ για την εν λόγω δράση…».

Η διαδικασία αυτή θα είχε κριθεί και οριστικοποιηθεί σε σχετική σύσκεψη αρμοδίων, πράγμα που αρχικά είχε ορισθεί για τον περασμένο Οκτώβριο, αλλά δεν έγινε και αναβλήθηκε για το Μάρτιο. Αλλά και η τελευταία δεν έγινε ποτέ. Τελικά, αποδεικνύεται πως δεν ήταν φαίνεται αρκετά τα υπό του αρμόδιου Υφυπουργού ανωτέρω υποδεικνυόμενα για την ένταξή του στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 και έτσι η υλοποίηση μιας μικρής σχετικώς επενδύσεως (μόνο 13,60 εκατ. ευρώ), αλλά μεγάλης εθνικής σημασίας, αυτής της δημιουργίας της Δυτικής Πύλης της Λέσβου, όνειρο ήταν και πάει.
Οι διαδικασίες για τη δημιουργία της Δυτικής πύλης Λέσβου άρχισαν το 1996 (!), όταν έγινε η ανάθεση των μελετών της.

Η μακρά περίοδος των παρεμβληθέντων είκοσι αυτών χρόνων έκανε το έργο μας να έχει «υψηλό βαθμό ωρίμανσης», δηλ. απλά «παραωρίμασε». Τώρα τούτο πετιέται στον κάλαθο των αχρήστων, προφανώς πια ως «σαπισμένο».

Αφού χάθηκαν τα δύο προηγούμενα πλαίσια στήριξης (Γ ΚΠΣ, ΕΣΠΑ 2006-2013) και χάνουμε και το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, άραγε θα υπάρξει άλλοτε κάποια ευκαιρία αντίστοιχης χρηματοδότησης για να προσφέρει στη Λέσβο η Πολιτεία αυτό που της οφείλει εδώ και εκατό χρόνια;
Ας το ευχηθούμε. Αλλά…

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey