Και η αρνητική διαφήμιση, διαφήμιση είναι!

12/07/2018 - 14:14

Η Λέσβος ανακάμπτει τουριστικά. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγουν οι ενασχολούμενοι με τον κλάδο, αναγνώζοντας τα επίσημα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα για το μήνα Ιούνιο, σε ότι αφορά τις πτήσεις τσάρτερ, ολοκληρώνοντας έτσι το πρώτο εξάμηνο του έτους. Υπάρχει μια αύξηση, που εν πολλοίς ήταν αναμενόμενη. Κι αυτό γιατί στον τομέα του τουρισμού, εφόσον δεν προκύψει κάποιο συγκλονιστικό απρόοπτο στη διάρκεια των χειμερινών μηνών, είναι λίγο - πολύ γνωστό πού θα κινηθούν οι αφίξεις τόσο από τα συμβόλαια του καλοκαιριού για το επόμενο καλοκαίρι, όσο και από την πορεία των κρατήσεων ή τον προγραμματισμό των πτήσεων.

Αναζητώντας λίγο πιο βαθιά τα αίτια της συγκεκριμένης αύξησης, που θυμίζει καλοκαίρι του 2013 σε απόλυτα νούμερα, δεν χρειάζεται να ψάξει κανείς πολύ για να καταλάβει πού οφείλεται η μεταστροφή του τουριστικού ρεύματος προς το νησί μας, φέτος. Επενδύσεις δεν έγιναν σε τέτοιο βαθμό που να αιτιολογούν τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, το προϊόν μας εξακολουθεί να παραμένει… basic στη γλώσσα των tour operators, οι καμπάνιες προώθησης του νησιού στο εξωτερικό είναι φιλότιμες, κυρίως από ιδιωτικούς Φορείς, αλλά μέχρι εκεί και γενικώς δεν υπήρξε καμία σοβαρή προσπάθεια από την τοπική αυτοδιοίκηση, πρώτου ή δεύτερου βαθμού, για να μπορεί σήμερα είτε η Περιφέρεια, είτε ο Δήμος, να «πανηγυρίζουν» σχετικά με τα αποτελέσματα των κόπων τους.

Τί έμεινε λοιπόν; Η αρνητική διαφήμιση που έγινε στη Λέσβο λόγω του προσφυγικού. Η οποία δεν παύει να αποτελεί διαφήμιση. Αυτό οφείλουν να το αποδεχθούν πλέον κι όσοι τα δύο πρώτα χρόνια της κρίσης, όταν υπήρξε φυσιολογικά μια κάμψη στον τουρισμό του νησιού, είχαν κάνει την καταστροφολογία, επιστήμη, μιλώντας για μονοπάτια δίχως επιστροφή, σκορπώντας τον πανικό στην τοπική κοινωνία και βγάζοντας προς τα έξω ένα φοβικό πρόσωπο.

Στο μεσοδιάστημα η Λέσβος συνέχισε στον αυτόματο πιλότο. Σήμερα βρίσκεται με περισσότερους Ευρωπαίους τουρίστες απ’ ότι την τελευταία διετία, αυξημένες πτήσεις τσάρτερ, αλλά και νέες αγορές. Γιατί συμβαίνει αυτό; Είναι απλό. Η Λέσβος, όσο κι αν δεν θέλουν να το αποδεχθούν κάποιοι, απέκτησε ένα brandname στην Ευρώπη. Χωρίς να το επιδιώξει, είναι αλήθεια. Αλλά και δίχως να μπορεί να το αποφύγει. Γιατί οι 1 εκατομμύριο πρόσφυγες που πέρασαν από τις ακτές μας, είτε το θέλαμε, είτε όχι, θα ερχόντουσαν. Ήταν κάτι πάνω από τις δυνάμεις μας. Και οφείλαμε, από την πρώτη στιγμή, να ψάξουμε τρόπους ώστε το πανθομολογούμενο «μειονέκτημα», να το μετατρέψουμε σε πλεονέκτημα. Σήμερα, οπουδήποτε στην υφήλιο αναφέρεις τη Λέσβο, θα ξέρουν να σου πουν περί τίνος πρόκειται. Πριν 5 - 10 χρόνια, ελάχιστοι είχαν γνώση και η πλειοψηφία των τουριστών που την επισκέπτονταν, μάθαιναν για το νησί, περπατώντας το στη διάρκεια των διακοπών τους. Πλέον, οι περισσότεροι γνωρίζουν. Κι αυτό δεν μπορεί, ούτε πρέπει, να περνά απαρατήρητο όταν στη Λέσβο βρέθηκαν εκατοντάδες τηλεοπτικά δίκτυα, μεταφέροντας εικόνα σε εκατομμύρια τηλεθεατές ανά τον κόσμο από την επίσκεψη του Πάπα Φραγκίσκου ή της Αντζελίνα Τζολί, της βασίλισσας Ράνια της Ιορδανίας, της Σούζαν Σάραντον, των ηθοποιών του «Game of Thrones», των αστέρων της Μπαρτσελόνα και πολλών άλλων.

Είναι βέβαιο, ότι μερικοί -ακόμα και άνθρωποι του τουρισμού- αν αύριο ως δια μαγείας έφευγαν από το νησί όλοι οι πρόσφυγες και μετανάστες, θα προτιμούσαν να κάνουν πως δε συνέβη ποτέ όλο αυτό. Σαν μια ντροπιαστική οικογενειακή ιστορία, που θα «καταχωνιαζόταν» στο πιο βαθύ συρτάρι των αναμνήσεων τους. Κι όμως, η Λέσβος θα μπορούσε να βγει ακόμα περισσότερο κερδισμένη από όσα συνέβησαν στα μέρη μας τα προηγούμενα χρόνια. Και είναι αδιανόητο, που ενώ αποτελέσαμε για αρκετό καιρό το «κέντρο» του κόσμου, δεν έχει δημιουργηθεί τίποτα ως αυτή τη στιγμή, που να μπορεί να αξιοποιηθεί και τουριστικά στο μέλλον. Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Ιστορία γράφτηκε στη Λέσβο. Ιστορία που αλλάζει τον κόσμο. Το να κλείνουμε τα μάτια πεισματικά, επιμένοντας να μη βλέπουμε την πραγματικότητα, είναι αστείο.

Μπορεί ο Wei Wei να μην έφτιαξε ποτέ, εδώ, το μνημείο που ονειρευόταν, το οποίο θα συμβόλιζε τη Λέσβο της αλληλεγγύης. Αυτό όμως δε διαγράφει όσα έγιναν. Το νησί θα μνημονεύεται για δεκαετίες, ως τόπος που υποδέχθηκε το μεγαλύτερο κομμάτι της προσφυγικής κρίσης στην Ευρώπη. Οι ξένοι θα συνεχίσουν να αναφέρουν τη Λέσβο όλο και περισσότερο στα δημοσιεύματα και τις συζητήσεις τους, ακόμα και για τους λάθος λόγους, αλλά το brandname θα ισχυροποιείται χρόνο με το χρόνο και κάποτε, αν για παράδειγμα δημιουργηθεί ένα μουσείο προσφυγικής μνήμης, πολλοί από όσους κατάφεραν και πέρασαν τη θάλασσα του Αιγαίου, πατώντας τα χώματά μας, θα επιστρέψουν για να τα ξαναφιλήσουν. Και ενδεχομένως ακόμα περισσότεροι θα έρθουν στη Λέσβο για να μάθουν ουσιαστικά, από εδώ όπου έγιναν όλα, την παγκόσμια ιστορία που, ναι, ξαναγράφτηκε.

Ας περιοριστούν λοιπόν οι φωνές. Δε σημαίνει εξάλλου ότι όποιος μιλάει δυνατά, έχει και δίκιο. Ο χρόνος είναι ο καλύτερος «γιατρός» και στην περίπτωση του τουρισμού, οι πληγές κλείνουν πολύ νωρίτερα απ’ ότι υπολόγιζαν όσοι το καλοκαίρι του 2015, επέμεναν με σιγουριά ότι το τουριστικό προϊόν του νησιού καταστράφηκε για δεκαετίες…

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey