Η Λέσβος οφείλει με αυτοπεποίθηση να κερδίσει το στοίχημα της ανάπτυξης!

05/11/2022 - 10:00 Ενημερώθηκε 07/11/2022 - 10:30

Εχουμε αναφερθεί πολλές φορές ότι την επόμενη χρονική περίοδο, που είναι και προεκλογική, αναμένονται σημαντικές εξελίξεις για τον τόπο μας, με τη δρομολόγηση μιας σειράς παρεμβάσεων από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς που εκ των πραγμάτων αναβαθμίζουν το νησί  μας και το κάνουν πιο ελκυστικό σε ντόπιους και ξένους επισκέπτες. Το γεγονός δε ότι υπάρχει ενδιαφέρον, πέρα από τους δημόσιους φορείς - της κεντρικής διοίκησης και της αυτοδιοίκησης- και από ιδιώτες επενδυτές να κάνουν πράγματα στο νησί είναι πολύ ελπιδοφόρο και δημιουργεί προσδοκίες ότι επιτέλους η Λέσβος μπορεί να  ξεκολλήσει από την υπανάπτυξη και τη μιζέρια που τα τελευταία χρόνια πορεύτηκε και λόγω του μεταναστευτικού, που η σκιά του έπεσε πολύ βαρειά στο νησί και ανέκοψε την όποια αναπτυξιακή προσπάθεια επιχειρήθηκε πριν προκύψουν οι απανωτές κρίσεις. Και η αλήθεια είναι ότι χωρίς τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα και ενδεχομένως και τον κοινό βηματισμό και των δύο, η ανάπτυξη σε μια περιοχή, όπως το νησί μας, θα αργήσει πολύ. Οι υποδομές που ολοκληρώνονται, όπως είναι ο οδικός άξονας Καλλονή -Σίγρι και το λιμάνι Σιγρίου είναι γεγονός ότι αναβαθμίζουν όχι μόνο τη δυτική Λέσβο , αλλά ολόκληρο το νησί, που αποκτά επιτέλους μετά από πολλές παλινωδίες και «περιπέτειες» έναν σύγχρονο δρόμο και ένα νέο λιμάνι στη δυτική πλευρά του που το φέρνει πιο κοντά στην ηπειρωτική χώρα, γεγονός που αν αξιοποιηθεί και με άλλες κινήσεις δημιουργεί αναπτυξιακές προοπτικές για την ευρύτερη περιοχή. Ομως πέρα από τα δυο αυτά μεγάλα έργα , που με την ολοκλήρωσή τους αλλάζουν τα δεδομένα στο νησί, αυτά που δημιουργούν αισιοδοξία ότι κάτι πάει να γίνει στο νησί είναι οι δρομολογούμενες παρεμβάσεις και τα έργα που είναι σε εξέλιξη και τα οποία όταν με το ...καλό ολοκληρωθούν θα αλλάξουν εμφανώς το τοπίο στη Λέσβο. Για παράδειγμα οι οδικοί άξονες που έχουν δρομολογηθεί, παρά τα προβλήματα που έχουν προκύψει, αναμένονται ότι θα ξεπεραστούν και με δεδομένη την ένταξη τους σε συγκεκριμένα προγράμματα που εξασφαλίζουν την χρηματοδότησή τους είναι βέβαιο ότι θα ξεκινήσουν και θα υλοποιηθούν. Και εδώ μιλάμε για μια σειρά οδικά έργα, εθνικής , περιφερειακής και δημοτικής εμβέλειας, που για ένα τέτοιας έκτασης νησί όπως η Λέσβος είναι αναγκαία γιατί το αναβαθμίζουν αισθητά κάνοντάς το πιο προσβάσιμο και στους ίδιους τους κατοίκους του για τις διάφορες δραστηριότητές τους, αλλά και στους επισκέπτες του για να το γνωρίσουν.


Γιατί έργα, όπως ο οδικός άξονας, διασταύρωση Αγ. Παρασκευής -Πέτρα, που θέλουμε να ελπίζουμε ότι σύντομα οι εκκρεμότητες που προέκυψαν θα αντιμετωπιστούν και θα ξεμπλοκαριστεί για να ξεκινήσει, αφού ο εργολάβος έχει ήδη αναδειχθεί και αναμένεται η υπογραφή σύμβασης, αλλά και οι αγροτικοι δρόμοι που πρόκειται να ασφαλτοστρωθούν, μέσω του προγράμματος «Αντ. Τρίτσης» και οι οποίοι πέρα από την καλύτερη προσβασιμότητα που θα παρέχουν στους αγρότες του νησιού μας για τις δραστηριότητες τους θα ενώνουν μεταξύ τους χωριά και περιοχές ολόκληρες που μέχρι σήμερα επικοινωνούν με χωματόδρομους. Οι ασφαλτοστρώσεις που δημοπράτησε ο δήμος Δυτικής Λέσβου ενώνουν «εσωτερικά», εκτός των κύριων οδικών αξόνων, τα χωριά της ευρύτερης περιοχής δημιουργώντας ένα εναλλακτικό οδικό δίκτυο που έλειπε, ενώ και στο δήμο Μυτιλήνης οι ασφαλτοστρώσεις στην περιοχή της Αμαλής και παραλιακά στη Γέρα αλλάζουν το τοπίο και δίνουν αναπτυξιακή προοπτική που μπορεί να δημιουργήσει ευκαιρίες αξιοποίησης. Ενώ οδικά έργα όπως για παράδειγμα,  το Αμπελικό -Σταυρός, Νάπη -Υψηλομέτωπο  και Μεγαλοχώρι -Αγιάσος φέρνουν πιο... κοντά τις περιοχές του νησιού, συνδέοντας υφιστάμενους οδικούς άξονες και συντομεύοντας σημαντικά το χρόνο πρόσβασης από τη μια στην άλλη με ασφαλή τρόπο,  αφού τα νέα αυτά έργα που εδώ και χρόνια συζητούνται φαίνεται πλέον να παίρνουν το ...δρόμο της υλοποίησης, έστω και με κάποιες ακόμη καθυστερήσεις. Ενώ η μεγάλη παρέμβαση της Νότιας Παράκαμψης της Μυτιλήνης, φαίνεται ότι για πρώτη φορά έχει πάρα πολλές πιθανότητες να δρομολογηθεί η κατασκευή της από τη στιγμή που η μελέτη του οδικού αυτού έργου και οι σχετικές εγκρίσεις έχουν τελειώσει, καθώς και τα εμπόδια που το κρατούσαν για χρόνια σε ...ομηρία. Μένει ακόμη ωστόσο το πιο σημαντικό στην παρούσα φάση για να προχωρήσει και δεν είναι άλλο από την πολιτική βούληση της κυβέρνησης να το εντάξει σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα «εξ ολοκλήρου» και όχι τμηματικά, όπως έχει δεσμευτεί και η πολιτική ηγεσία του Υπ. Υποδομών, διά στόματος του Κ. Καραμανλή, κατά την ...καλοκαιρινή επίσκεψη του στη Λέσβο. Και για να συμβεί αυτό, πέρα από τις όποιες καλές προθέσεις των κυβερνητικών παραγόντων απαιτείται και η συντονισμένη διεκδίκηση όλων των τοπικών αρχών και παραγόντων, τώρα που είναι και εκλογικός χρόνος, ώστε να μη χαθεί η ευκαιρία που παρουσιάζεται, τώρα που είτε στο Ταμείο Ανάκαμψης, είτε στο νέο ΕΣΠΑ υπάρχει η δυνατότητα να ενταχθεί μια τόσο μεγάλη παρέμβαση, κομβικής σημασίας όχι μόνο για την πόλη της Μυτιλήνης, αλλά για όλο το νησί, αφού δίνει κυκλοφοριακή ανάσα στην πόλη, διευκολύνει την πρόσβαση προς το αεροδρόμιο και παρέχει πρόσθετες εναλλακτικές κυκλοφοριακές λύσεις σε συνοικίες και περιοχές της που σήμερα «ασφυκτιούν»!


Δεν είναι όμως μόνο οι νέοι δρόμοι που μπορούν να αλλάζουν την εικόνα του νησιού μας, στον τομέα αυτόν, που έτσι και αλλιώς λόγω μεγέθους και αρκετών προβλημάτων στο υπάρχων οδικό δίκτυο του, θα εξακολουθεί να διεκδικεί νέα σύγχρονα και ασφαλή οδικά έργα, γιατί οι ανάγκες δεν σταματούν ποτέ, αλλά και άλλα έργα υποδομής, μεγάλης εμβέλειας που προορίζονται για να λύσουν κυρίως μελλοντικά προβλήματα, που είναι βέβαιο ότι θα προκύψουν, όπως αυτά της διαχείρισης των υδατικών πόρων, για ύδρευση και άρδευση, με δεδομένα τα προβλήματα ξηρασίας και «ερημοποίησης που αντιμετωπίζει και η Λέσβος. Η μεγάλη παρέμβαση με το φράγμα Τσικνιά, που σχεδιάζεται και συζητείται εδώ και δεκαετίες, φαίνεται επιτέλους να παίρνει το δρόμο της υλοποίησης, αφού είναι από τα έργα που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και μάλιστα με έναν γενναίο προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 100 εκ. ευρώ, με στόχευση να λύσει οριστικά το πρόβλημα της ύδρευσης της πόλης της Μυτιλήνης, αλλά και πολλών άλλων οικισμών στην ευρύτερη περιοχή, ενώ σε δεύτερη φάση να ξαναδώσει ...πνοή στο κάμπο της Καλλονής με την άρδευσή του, καθιστώντας τον παραγωγικό. Είναι βέβαιο ότι χωρίς τη γενναία χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης ένα τέτοιο μεγαλόπνοο έργο θα παραπεμπόταν συνεχώς στις καλένδες και θα παρέμενε στα... συρτάρια, ενώ τώρα απ΄ ότι πληροφορούμαστε είναι έτοιμο προς δημοπράτηση εντός του Νοεμβρίου, αν δεν υπάρξει κάποιος απρόβλεπτος παράγοντας που μπορεί να το καθυστερήσει. Είναι μια θετική εξέλιξη για ένα τεράστιο έργο, το μεγαλύτερο που θα εκτελείται στο βόρειο Αιγαίο, που όταν θα ολοκληρωθεί και θα δωθεί σε χρήση, ομολογουμένως θα αλλάξει την εικόνα της ευρύτερης περιοχής, ως μια παρέμβαση μείζονος σημασίας για το νησί. Γιατί είναι δεδομένο ότι τα προβλήματα με την ξηρασία είναι και του παρόντος -ενδεικτική είναι η κατάσταση που βιώνουμε φέτος με την πολύμηνη ανομβρία- και πολύ περισσότερο του μέλλοντος και αν έγκαιρα και αποτελεσματικά δεν αντιμετωπιστούν θα ...τρέχουμε και δεν θα φτάνουμε! Ας είμαστε λοιπόν καλύτερα «προμηθείς» για να προλάβουμε τα δύσκολα που θα ρθούν, και όχι «επιμηθείς» για αυτά που έπρεπε να γίνουν και δεν έγιναν.


Και αναφερόμαστε - περιοριζόμενοι μόνο- στα παραπάνω έργα, όχι γιατί με αυτά, από μόνα τους, μπορεί να αλλάξει η εικόνα του νησιού μας, όταν ασφαλώς ολοκληρωθούν, αλλά γιατί αποτελούν σαφή δείγματα γραφής των προθέσεων και των διαθέσεων της κεντρικής διοίκησης και των τοπικών αρχών να βελτιώσουν κρίσιμες υποδομές, που συμβάλουν στην αναπτυξιακή προοπτική του τόπου μας. Δείχνουν ότι το κράτος και η αυτοδιοίκηση, ο δημόσιος παράγοντας δηλαδή, έχει τη δική του συμβολή για να πάρει ...μπροστά ο τόπος μας και να συμπαρασύρει και τον ιδιωτικό τομέα σε όλους τους παραγωγικούς τομείς, συμβάλλοντας και αυτός στην επιδιωκόμενη ανάπτυξη.  Γιατί καλά και αναγκαία τα μικρά και μεγάλα έργα υποδομής, αλλά χωρίς επενδύσεις που στοχεύουν στην επανεκκίνηση της οικονομίας με την δραστηριοποίηση όλων των παραγωγικών δυνάμεων του τόπου η ανάπτυξη θα παραμείνει ... γράμμα «κενού περιεχομένου» και αυτό δεν είναι το επιθυμητό. Και θέλουμε να πιστεύουμε  ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον που αρχίζει να διαφαίνεται και στη Λέσβο, έστω δειλά -δειλά, κυρίως γύρω από τον τουρισμό, με την δημιουργία κάποιων νέων τουριστικών μονάδων που αναβαθμίζουν το τουριστικό προϊόν του νησιού, δημιουργεί προσδοκίες ότι οι «καλύτερες μέρες» έρχονται, αρκεί η όποια αναπτυξιακή προσπάθεια να έχει συνέχεια και να υπηρετείται με συνέπεια. Σε αυτήν την κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθούν για παράδειγμα και οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την ανάδειξη του ιαματικού τουρισμού στο νησί, με την πιο προχωρημένη σύμπραξη  με τα ιαματικά του Πολιχνίτου, που αναμένεται να ξεκινήσει οσονούπω και με την περίπτωση του Σάρλιτζα που μετά από δεκαετίες εγκατάλειψης, φαίνεται επιτέλους κάτι να κινείται στην κατεύθυνση της αξιοποίησης του. Τα επισημαίνουμε όλα αυτά όχι για να εξωραϊσουμε τα πράγματα που συμβαίνουν στον τόπο μας, αλλά βλέποντάς τα από μια ...οπτική που θέλει το ...ποτήρι «μισογεμάτο», να έχει προοπτικές να «γεμίσει» αρκεί και οι εμπλεκόμενοι με τον έναν ή άλλον τρόπο, που έχουν λόγο και ρόλο στην... επιχείρηση αυτή να κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για να ευοδωθούν οι προσπάθειες και το νησί να μπει επιτέλους σε αναπτυξιακή τροχιά, που τόσο την έχει ανάγκη.  Ναι η Λέσβος έχει δυνατότητες και συγκριτικά πλεονεκτήματα που οφείλει να αξιοποιήσει, ενεργοποιώντας όλες τις παραγωγικές της δυνάμεις, χωρίς μεμψιμοιρία, αλλά με αυτοπεποίθηση, που αποτελεί και την κινητήρια δύναμη για κάθε επιτυχία. Ιδού λοιπόν πεδίον δόξης για να κερδηθεί το στοίχημα της ανάπτυξης για τη Λέσβο, προκειμένου να «γυρίσει σελίδα» μετά την πολυετή ...περιπέτεια που βίωσε από τις απανωτές κρίσεις που βίωσε.  

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey