Με τρία έργα των Άγγ. Θεοδωρόπουλου, Ν. Βεντούρα και Δημ. Παπαγεωργίου στο εξώφυλλο και το πολύ γνωστό έργο του Θεόφιλου «Το μάζεμα της ελιάς» στο εσώφυλλο, κυκλοφορεί το επιτραπέζιο ημερολόγιο για το 2010 των εκδόσεων «Μίλητος», με θέμα «Η ελιά από Νεοέλληνες χαράκτες - ζωγράφους».
Κείμενο: Νίκος Γρηγοράκης
Φωτογραφίες: Γιάννης Γιαννέλος
Εκδόσεις Μίλητος
Αθήνα 2009, σελ. 144
Με τρία έργα των Άγγ. Θεοδωρόπουλου, Ν. Βεντούρα και Δημ. Παπαγεωργίου στο εξώφυλλο και το πολύ γνωστό έργο του Θεόφιλου «Το μάζεμα της ελιάς» στο εσώφυλλο, κυκλοφορεί το επιτραπέζιο ημερολόγιο για το 2010 των εκδόσεων «Μίλητος», με θέμα «Η ελιά από Νεοέλληνες χαράκτες - ζωγράφους». Ο Νίκος Γρηγοράκης γράφει στο εισαγωγικό του κείμενο:
«Σημαντικοί Νεοέλληνες χαράκτες - ζωγράφοι μάς έχουν δώσει χαρακτηριστικά έργα με εικόνες από την αγροτική ζωή. Σχέδια με μελάνι, έγχρωμες και μη χαλκογραφίες, ξυλογραφίες, λιθογραφίες. Το ενδιαφέρον τους για αγροτικά θέματα όπως το όργωμα, ο θερισμός, ο τρύγος, το μάζεμα του καρπού της ελιάς κ.ά., δεν είναι τυχαίο ή κάτι περιστασιακό. Τα περισσότερα έργα των καλλιτεχνών αυτών έχουν βιωματικό χαρακτήρα. Ορισμένοι έχουν ζήσει από μικρή ηλικία το κλίμα και τις αγροτικές δραστηριότητες της ελληνικής υπαίθρου, όπως, για παράδειγμα, ο χαράκτης Τάσος και ο Τάκης Κατσουλίδης, που κατάγονται από τη Μεσσηνία, όπου και έζησαν την παιδική τους ηλικία. Άλλοι, συνδέονται με προσωπικές εμπειρίες, όπως ο Νικόλαος Βεντούρας, που όλη του τη ζωή την έζησε στην Κέρκυρα και υπήρξε ένας «gentleman farmer», κτηματίας και ελαιοπαραγωγός. Από τους πρωτοπόρους, θεμελιωτές και μεγάλους χαράκτες της νεοελληνικής χαρακτικής, όπως οι: Άγγ. Θεοδωρόπουλος, Μαρκ. Ζαβιτζιάνος, Ευθ. Παπαδημητρίου και Νικόλαος Βεντούρας, έχουμε τα πρώτα χρονολογικά και τα περισσότερα χαρακτικά έργα - χαλκογραφίες και ξυλογραφίες - με θέμα την Ελιά. Η τέχνη της χαρακτικής, τέχνη από τη φύση της λιτή και δωρική, ως εικαστική έκφραση, αφού παραδοσιακά κορυφώνεται με το πάντρεμα μόνο δύο τόνων - του άσπρου και του μαύρου -, συνιστά το πλέον κατάλληλο εκφραστικό εικαστικό μέσο για την απόδοση της ουσίας του αληθινού περιεχομένου σκηνών και εικόνων της αγροτικής ζωής της ελληνικής υπαίθρου. Το δέντρο της ελιάς και ιδιαίτερα ο κορμός της, ξεχωρίζει από τους κορμούς άλλων δέντρων, αφού από μόνος του είναι σα γλυπτό, αποτελεί ιδανικό και ερεθιστικό μοντέλο για κάθε εικαστικό καλλιτέχνη. Το ίδιο συμβαίνει και με το μικρό και στενό φύλλωμα της ελιάς: ανάλογα με τις εποχές, άλλοτε αρμενίζει κυματιστό και αέρινο και άλλοτε το ασημοπράσινο χρώμα του αιχμαλωτίζει τη ματιά, προκαλώντας μια κορύφωση αισθητικών αναζητήσεων, συναρπάζοντας την όραση και την ψυχή του καλλιτέχνη.