
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Ελένη Σβορώνου: Οι κατάσκοποι της Γεωγραφίας. Το ελιξίριο της ζωής και η Μέρα των Νεκρών (εικόνες: Λίλα Καλογερή), Εκδόσεις Διόπτρα, Αθήνα 2025, σελ. 115
«Με τη δύναμη του πλούσιου πολιτισμού της συγκεκριμένης χώρας, η συγγραφέας Ελένη Σβορώνου αναπτύσσει μια πολύ ενδιαφέρουσα, καλοδιάβαστη περιπέτεια με τη σπιρτάδα, το χιούμορ, την αγωνία και την απρόσκοπτη ροή που χαρακτηρίζει όλη τη σειρά. [...]».
Τα παραπάνω είναι από την κριτική του Απόστολου Πάππου, στο «elniplex.com» για το νέο βιβλίο της συμπατριώτισσας μας, πολυγραφότατης και πολυβραβευμένης συγγραφέως βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας, Ελένης Σβορώνου.
Στην πολύ πετυχημένη σειρά « Οι κατάσκοποι της Γεωγραφίας» των εκδόσεων «Διόπτρα» κυκλοφορεί «Το ελιξίριο της ζωής και η Μέρα των Νεκρών» του οποίου η υπόθεση έχει ως εξής: Οι Κατάσκοποι της Γεωγραφίας ταξιδεύουν στον κόσμο και με την εφαρμογή Πορτολάνος λύνουν παράξενα μυστήρια! Ο Λέων, η Γλαύκη, ο μπαμπάς τους και το γλυκύτατο σκυλάκι τους ταξιδεύουν στο μαγευτικό Μεξικό για να συναντήσουν τη μαμά τους. Εργάζεται σε ένα ερευνητικό κέντρο με σκοπό να σώσει ένα ζωάκι που κινδυνεύει να εξαφανιστεί. Μια σειρά κλοπών στο ερευνητικό κέντρο θα προκαλέσει την περιέργεια του Λέοντα, ο οποίος θα αναλάβει δράση, μαζί με τους φίλους του και τον Πορτολάνο, για να σώσει το ζωάκι και την έρευνα της μαμάς του! Όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που η πόλη γιορτάζει τη Μέρα των Νεκρών. Οι νεκροί επιστρέφουν στον κόσμο των ζωντανών για μια παρέλαση γεμάτη χορό, κέφι και τραγούδι! Τι σχέση μπορεί να έχει η διάσημη ζωγράφος Φρίντα Κάλο με την υπόθεση; Ποιος έχει συμφέρον να σταματήσει η έρευνα;

Η Ελένη Σβορώνου στο βιβλιοπωλείο «Βοοκ& Αrt», στη Μυτιλήνη, παρουσιάζει το νέο της βιβλίο. (25/10/2025)
Γεράσιμος Α. Ρηγάτος: Βερεσέδες και Μπακαλοδέφτερα. Μνήμες των περασμένων χρόνων (Εικονογράφηση: Σύνη Παπαγιάννη), Εκδόσεις «Συλλογές» - Αργύρης Βουρνάς, Αθήνα 2025, σελ. 95
«Στα κείμενα που ακολουθούν καταγράφω σκηνές από τα παιδικά και τα πρώτα νεανικά μου χρόνια, αλλά και σκηνές και αντιλήψεις της ωριμότητας για κατάδειξη των σημαντικών διαφορών που έχουν προκύψει στην καθημερινότητά μας, δηλαδή σε κάθε πτυχή του σύγχρονου βίου μας».
Τα παραπάνω είναι από τον πρόλογο του νέου βιβλίου του γιατρού, λαογράφου και πολυβραβεύμενου συγγραφέα Γεράσιμου Ρηγάτου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Συλλογές» του Αργύρη Βουρνά (τηλ 2103840187).
Στο βιβλίο στεγάζονται 11 μικρές και μεστές λαογραφικές μελέτες με τους παρακάτω τίτλους: Βερεσέδια και μπακαλοδέφτερα, Η μπουγάδα, Αγγειά και σκωραμίδες, Λουλούδια και πολύτιμα υλικά για γυναικεία βαφτιστικά ονόματα, Φλόμος: ένα κοινό φυτό στη λόγια και λαϊκή παράδοση, Ελιές και λάδι, Λάδι, ελιές και λιόδεντρα, Λίθοι και διάφορα αντικείμενα στην ελληνική λαϊκή θεραπευτική, Η καλοτυχία στις λαϊκές αντιλήψεις, Βασκανία - Το κακό μάτι, Μαντινάδες για την υγεία και τους γιατρούς.

Συλλεκτικές φωτογραφίες του Στράτη Μυριβήλη στη δημοπρασία Βέργου
Δημοπρασία με σπάνια βιβλία, έγγραφα, χειρόγραφα και χαρακτικά πραγματοποεί ο οίκος «Βέργος» στις 4 και 5 Νοεμβρίου στην Αθήνα. Ανάμεσα από τα 500 επιλεγμένα και σπάνια αντικείμενα που θα δημοπρατηθούν ξεχωρίσαμε μερικές συλλεκτικές φωτογραφίες του Στράτη Μυριβήλη. Αντιγράφουμε από τον κατάλογο: «Ἑνότητα ὀκτώ φωτογραφιῶν ἀπό τή στρατιωτική ὑπηρεσία στη Μικρά Ἀσία καί τη Ραιδεστό κατά τά ἔτη1920-1921. Δύο πολυπρόσωπα πορτραίτα με συστρατιώτες του στη Ραιδεστό τον Ιανουάριο του 1921, το πρώτο με ένδειξη φωτογράφου στο πασπαρτού («Photographie / M. Dadicoz / Rodosto»), και ΕΝΑ ΕΚΤΕΝΕΣ ΑΥΤΟΓΡΑΦΟ ΧΙΟΥΜΟΡΙΣΤΙΚΟ ΠΟΙΗΜΑ του Στράτη Μυριβήλη στην πίσω όψη του πασπαρτού («RapsodiaamiocaroStellio / ἤτοι / Ραψωδία τοῦ…κάρρου για το Στέλλιο μας»), υπογεγραμμένο και χρονολογημένο («Μυριβήλης» / «1921 / Γεννάρης»), το δεύτερο με ιδιόχειρη αφιέρωση υπογεγραμμένη από τον ίδιο και τους υπόλοιπους εικονιζόμενους («Στόν παλιό μας Διευθυντή κι’ ἀξέχαστο φίλο Στέλιο,/ Με την ἀγάπη μας»), υπογεγραμμένο και χρονολογημένο («Μυριβήλης / ἀνθ/γόςἑλ. Στρατοῦ [;] / «Ραιδεστός 1-1-1921»), τυπώματα αργύρου, 160 x 236 και 116 x 168 mm., τοποθετημένα σε κορνίζες. Οι υπόλοιπες έξι φωτογραφίες, τυπώματα αργύρου, 45 x70 mm. και αντίστροφα (σε τρεις από αυτές εικονίζεται και η σύζυγός του Ελένη)».
Τιμή εκτίμησης 500 ευρώ.

Εκδηλώσεις τον Νοέμβριο στο μουσείο Ελύτη
Την Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2025, ημέρα γέννησης του Οδυσσέα Ελύτη, το Μουσείο-«Σπίτι του Ελύτη», στην Πλάκα, κλείνει τον πρώτο του χρόνο λειτουργίας.
Για το μήνα Νοέμβριο έχουν προγραμματιστεί οι παρακάτω εκδηλώσεις:
- Εορτάζεται ο πρώτος χρόνος λειτουργίας και τιμάτε η γέννηση του Οδυσσέα Ελύτη, στις 2 Νοεμβρίου, στις 19:00 με ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στην ποίηση του μέσα από την μουσική του Γιώργου Κουρουπού, με τον τίτλο: «Ψαρεύοντας έρχεται η θάλασσα». Ο σπουδαίος βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος τραγουδά, ο εξαιρετικός πιανίστας Θανάσης Αποστολόπουλος παίζει πιάνο και η ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου απαγγέλλει ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη.
- Τετάρτη 5 Νοεμβρίου, στις 19:00: Ομιλία της κ. PaolaMariaMinucci, καθηγήτριας Νεοελληνικής λογοτεχνίας και μεταφράστριας με τίτλο:Η «μεταφυσική ως φυσική» στην ποίηση του Ελύτη
Στην ομιλία της η κ. Minucci, παρουσιάζει, συνοπτικά και με σύγχρονη ματιά, μερικές από τις σκέψεις που γεννήθηκαν κατά την διάρκεια των χρόνων της κριτικής και μεταφραστικής συνύπαρξής της με το έργο του Ελύτη. Θα εξεταστούν ειδικότερα διπλά σχήματα εννοιών όπως εκφράζονται στο έργο του ποιητή και καλύπτουν το θεωρητικό- σημασιολογικό αλλά και δομικό - ποιητικό επίπεδο
- Τετάρτη 19 Νοεμβρίου στις 19:00: Ομιλία του Αντώνη Κωτίδη, ομότιμου καθηγητή της Φιλοσοφικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με τίτλο:
Το πορώδες και άσπρο μεσημέρι:Λόγος και εικόνα στο έργο του Ελύτη
Η εικονοποιία του Ελύτη, ποιητική και εικαστική, ξεκινάει ταυτόχρονη και παράλληλη, αν και όχι στον ίδιο βαθμό δημόσιας παρουσίας. Στα μέσα της δεκαετίας του 30 έγραφε τους Προσανατολισμούς και φιλοτεχνούσε τα πρώτα κολάζ του.Ποίηση και εικόνες συγκροτούνται με δύο άξονες διαμετρικά αντίθετους: την ελληνικότητα και τον σουρεαλισμό. Παράλληλα με το ποιητικό του έργο, ο Ελύτης δεν σταμάτησε ποτέ να γράφει για την τέχνη και να δημιουργεί το σώμα του εικαστικού έργου του που διακρίνεται για τις ενδιαφέρουσες εσωτερικές συγκλίσεις και αποκλίσεις του.
