Αγιογραφίες από τον Αλέξανδρο Φουντούρη

01/07/2012 - 05:56
Εγκαινιάστηκε το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας η έκθεση αγιογραφίας του Αλέξανδρου Φουντούρη, που διοργάνωσε το «VELOS STUDIO», παρουσία πλήθους κόσμου.
Εγκαινιάστηκε το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας η έκθεση αγιογραφίας του Αλέξανδρου Φουντούρη, που διοργάνωσε το «VELOS STUDIO», παρουσία πλήθους κόσμου. Με αφορμή τις γιορτές και σε όμορφη πασχαλιάτικη ατμόσφαιρα, η έκθεση λειτουργεί από τη Δευτέρα 6 Απριλίου και θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό μέχρι την Τετάρτη 15 του μηνός.

Στην έκθεση του κ. Φουντούρη φιλοξενούνται 32 αγιογραφίες, που ο ίδιος έχει φιλοτεχνήσει με μεράκι και περίσσια αγάπη.
Ο Αλέξανδρος Φουντούρης γεννήθηκε στη Μυτιλήνη το 1949. Πήρε τις εγκύκλιες γνώσεις του στη γενέτειρά του και το 1970 πήγε στην Αθήνα, όπου μαθήτευσε πλάι στους αδελφούς Λέπουρα, μαθητές του Φώτη Κόντογλου. Από το 1973 ως το 1976 παρέμεινε στο Άγιο Όρος, όπου διδάχτηκε βυζαντινή αγιογραφία από Αγιορείτες μοναχούς. Ο μεγάλος Γιάννης Τσαρούχης, μαθητής κι αυτός του Κόντογλου, με τις οδηγίες του σε τεχνικά σημεία, τον καθοδήγησε ουσιαστικά.
Ο Αλέξανδρος Φουντούρης ζωγραφίζει με αυγοτέμπερα, χρώματα σε σκόνη και κόλλα. Τους μουσαμάδες τούς δημιουργεί μόνος του, με τελαρωμένο κάμποτο και ειδική κόλλα. Έργα του βρίσκονται στην Κύπρο, στη Μονή Λειμώνος, στα χωριά της Γέρας, στο νεκροταφείο της Ερεσού, στους Αγίους Αναργύρους στο Μετόχι, στην Υπαπαντή του Κυρίου στις Λαρισαίες Πέτρες και σε ιδιωτικές συλλογές.
Έχει ακόμα τοιχογραφήσει τον Άγιο Λουκά στα Πάμφιλα, μέρος του Αγίου Γεωργίου στο Σκόπελο, ενώ παράλληλα έχει συντηρήσει όλες τις τοιχογραφίες του Αγίου Ραφαήλ (νέο κτήριο).
Τέλος, έχει κάνει τρεις ατομικές εκθέσεις παλαιότερα, δύο στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης και μία στο ΦΟΜ. Στην έκθεση του κ. Φουντούρη ξεχωρίζει το έργο του «Ρήγας Φεραίος και Αθανάσιος Διάκος».
Επίσης, στην έκθεση οι επισκέπτες θα μπορέσουν να δουν κάποια βασικά βήματα της τέχνης της αγιογραφίας. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από τα τέσσερα ημιτελή έργα που φιλοξενούνται στην αίθουσα, προκειμένου ο επισκέπτης να μπορέσει να αντιληφθεί μέρος της διαδικασίας που απαιτείται για τη δημιουργία μιας αγιογραφίας.
Η έκθεση λειτουργεί καθημερινά από τις 10:30 έως τις 2 το μεσημέρι κι από τις 6:30 το απόγευμα έως τις 10 το βράδυ.

Αρμονία Θεολογίας και Τέχνης

Ο διοργανωτής της έκθεσης, Βασίλης Σταυρακέλλης, σε κείμενό του για τον Αλέξανδρο Φουντούρη αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η Θεολογία και η Τέχνη συνεργάζονται αρμονικά για τη δημιουργία της εικόνας του προσώπου του Χριστού, της Θεοτόκου και των Αγίων της Εκκλησίας. Διαχωρίζεται ουσιαστικά η ύλη από την πνευματικότητα και η απεικόνισή της μέσω της Τέχνης, απ’ το συμβολισμό και το “σύμβολο”, που τιμά και υποκλίνεται στο “άκτιστο”. Έτσι, η φιλοσοφία της εικόνας εκτείνεται απ’ το Φυσικό μέχρι το Υπερβατικό στοιχείο του Θείου, προσπαθώντας να καταγράψει τη Θεότητα, γι’ αυτό και προβάλλει σα μια οντολογική θεώρηση με πολλαπλή λειτουργικότητα.»
Και συνεχίζει τονίζοντας: «Ο Αγιογράφος, λοιπόν, δεν είναι ένας “ελεύθερος” καλλιτέχνης, ένας απλός ζωγράφος. Δεσμεύεται σε μορφές και φόρμες, δεοντολογίες και πρότυπα, γραμμές και φως, που αιώνες πριν έχουν κατοχυρωθεί μέσα από τη βυζαντινή τεχνοτροπία της αγιογραφίας. Είτε της Μακεδονικής, είτε της Κρητικής Σχολής. Λειτουργεί δε εσωτερικά, ζωγραφίζει κοσμικά, αποπνέει πνευματικότητα και χτίζει τη σκάλα της επικοινωνίας του “Υπερβατικού” με την απτή πραγματικότητα, αν φυσικά θέλει να λέγεται “αγιογράφος” και όχι επαγγελματίας “Έμπορος Θρησκευτικής Τέχνης”.»

Η αφαίρεση του Φουντούρη

Ο κ. Αθανάσιος Καλαμάτας, θεολόγος καθηγητής, αναφερόμενος σε κείμενό του στην τέχνη της Αγιογραφίας, σημείωσε: «Στη βυζαντινή τέχνη σημαντική θέση κατέχει το στοιχείο της αφαίρεσης. Η πιστή δηλαδή απόδοση της πραγματικότητας υποχωρεί μπροστά στο πνευματικό στοιχείο. Επιπροσθέτως, θα λέγαμε ότι η μορφή του εικονιζόμενου προσώπου υποβάλλει λεπτά και συχνά περίπλοκα νοήματα. Αν θελήσει κανείς να κατανοήσει τη βυζαντινή τέχνη πρέπει να επιμείνει στη μοναδικότητά της, καθώς και στο γεγονός ότι η τεχνοτροπία της έχει στοιχεία με πνευματικές και υπερβατικές ιδιότητες. Οι παραμορφωμένες μορφές, η μαγεία των χρωμάτων και η μεγαλοπρέπεια των προσώπων που παριστάνονται, ένα σκοπό έχουν: ο πιστός να προσεγγίσει αυτό που βλέπει με μεγάλη ευλάβεια και κατάνυξη.»


 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey