Από το χαρτί, στο βιβλίο. Και μετά;

01/07/2012 - 05:56
Έψαξαν και παρουσίασαν την ιστορία του χαρτιού και το πώς αυτό παράγεται, έφτιαξαν δικό τους ανακυκλωμένο χαρτί, δοκιμάζοντας διάφορες μεθόδους εμπλουτισμού του και τώρα είναι ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση των… δικών τους βιβλίων.
Έψαξαν και παρουσίασαν την ιστορία του χαρτιού και το πώς αυτό παράγεται, έφτιαξαν δικό τους ανακυκλωμένο χαρτί, δοκιμάζοντας διάφορες μεθόδους εμπλουτισμού του και τώρα είναι ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση των… δικών τους βιβλίων. Όλα τα παραπάνω, που αφορούν στην ανακύκλωση χαρτιού, πραγματοποίησαν 21 μαθητές και μαθήτριες του Γυμνασίου Πέτρας, στα πλαίσια του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Σχολείου τους, οι οποίοι, αφού έχουν ήδη κατασκευάσει ο καθένας το δικό του βιβλίο, είναι τώρα στο τελικό στάδιο της συγγραφής ιστοριών, που θα γεμίσουν τις από ανακυκλωμένο χαρτί σελίδες, που αποτελούν τις δημιουργίες τους.

Ερευνητές, κατασκευαστές ανακυκλωμένου χαρτιού, αλλά και βιβλιοδέτες και… συγγραφείς έγιναν 21 μαθητές και μαθήτριες της Β΄ τάξης του Γυμνασίου Πέτρας, στα πλαίσια του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Σχολείου τους, με τίτλο «Από το χαρτί, στο βιβλίο. Και μετά;». Στο τελευταίο μάθημα πριν τις διακοπές του Πάσχα, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 9 Απριλίου, με συντονιστές τους υπεύθυνους καθηγητές, τη βιολόγο Μαντώ Βελλέ και το φιλόλογο Χαράλαμπο Κάβουρα, οι μαθητές προχώρησαν στη δημιουργία ευφάνταστων περιλήψεων-παρουσιάσεων, ο καθένας του βιβλίου του, ενώ όσοι είχαν ήδη ολοκληρώσει τις ιστορίες που πρόκειται να κοσμήσουν τα έργα τους, προχώρησαν στη διακόσμηση του εξωφύλλου τους. Μέσα στις ιδέες που προτάθηκαν, ήταν η χρήση διαφόρων αντικειμένων, όπως χαρτί, ξύλα, κοχύλια, δίχτυ κ.λπ., αλλά και γραμματοσειρών από περιοδικά και εφημερίδες.

Από το χαρτί…
Το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Γυμνασίου Πέτρας, με τίτλο «Από το χαρτί, στο βιβλίο. Και μετά;» ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο. Οι στόχοι που έθετε από την αρχή ήταν γνωστικοί (να κατανοήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες την αξία που έχει το χαρτί ως υλικό και να συσχετίσουν την παραγωγή του με την κατανάλωση πολύτιμων φυσικών πόρων, σε σχέση με το χαρτί που καταναλώνουν καθημερινά κ.λπ.), ψυχοκινητικοί (κατασκευή ανακυκλωμένου χαρτιού, δημιουργία βιβλίου, εικονογράφηση κ.λπ.), αλλά και συναισθηματικοί (θετική στάση για την ανακύκλωση, θετική στάση απέναντι στο βιβλίο ως φορέα γνώσης και καλλιτεχνικό αντικείμενο, δημιουργία ιστορίας κ.λπ.). Άλλωστε, σύμφωνα με τους διδάσκοντες, υπάρχει ανάγκη καλλιτεχνικής έκφρασης των μαθητών, αφού αυτή στα πλαίσια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, είναι περιορισμένη.
Πρώτο μέρος του προγράμματος ήταν η δημιουργία ομάδων εργασίας και η έρευνα πάνω σε θέματα που αφορούσαν το χαρτί (ιστορία του χαρτιού, πρώτες ύλες παραγωγής χαρτιού, κατηγορίες χαρτιού, βιομηχανική παραγωγή χαρτιού), με σκοπό την κατασκευή πόστερ, τα οποία, στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν εν μέσω συζήτησης. Παράλληλα, οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα παρακολούθησαν βίντεο σχετικά με την ανακύκλωση χαρτιού σε βιομηχανική κλίμακα, ενώ είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν σε μικροσκόπιο διάφορα είδη χαρτιού, ώστε να δουν τη διαφορά στη σύνθεσή τους.
Δεύτερο μέρος του προγράμματος αποτελούσε η κατασκευή από τους μαθητές του δικού τους ανακυκλωμένου (και ανακυκλώσιμου) χαρτιού. Μάλιστα, πολλοί από αυτούς προσέθεσαν μέσα στο χαρτί διάφορα υλικά, όπως φύλλα, μπαχαρικά, κρεμμύδι, παντζάρι, νήματα, χρώμα κ.λπ., για καλύτερο εικαστικό αποτέλεσμα. Στις συναντήσεις που έγιναν, παράχθηκαν, μ’ αυτό τον τρόπο, περίπου 30 φύλλα χαρτί, με ενδιαφέροντα σχέδια, χρώματα και υφές.



Στο βιβλίο…

Λίγο πριν προχωρήσουν στο τρίτο μέρος του προγράμματος, το οποίο αφορούσε στην κατασκευή βιβλίου από ανακυκλωμένο χαρτί, οι μαθητές ανέλαβαν να παρουσιάσουν ο καθένας και η καθεμία το δικό τους αγαπημένο βιβλίο στους συμμαθητές τους. Την παρουσίαση κάθε βιβλίου ακολουθούσε συζήτηση, η οποία αφορούσε τόσο στο περιεχόμενο, όσο και στη μορφή του βιβλίου (εικονογράφηση, γραμματοσειρά, βιβλιοδεσία κ.λπ.).
Από τον Ιανουάριο, οι μαθητές του Γυμνασίου Πέτρας έχουν ξεκινήσει την κατασκευή των δικών τους βιβλίων από φύλλα ανακυκλωμένου χαρτιού, τα οποία πριόνισαν, έραψαν και έδεσαν μόνοι τους, ενώ στο τέλος έντυσαν το εξώφυλλο με ειδικό ύφασμα βιβλιοδεσίας.
Η κατασκευή του βιβλίου, όμως, δεν αφορούσε μόνο στη μορφή του βιβλίου, αλλά και το περιεχόμενο. Έτσι, ξεκίνησαν ασκήσεις και παιχνίδια δημιουργικής γραφής, για εξάσκηση της φαντασίας και απελευθέρωση της γραπτής έκφρασης. «Τα παιδιά ήταν λίγο αγχωμένα για το πώς θα γέμιζαν με ιστορίες τα βιβλία», λέει ο κ. Κάβουρας. «Για το λόγο αυτό, χρησιμοποιήσαμε τρεις διαφορετικές μεθόδους: η πρώτη αφορούσε την κατασκευή μιας ιστορίας με λέξεις που σκέφτονταν οι ίδιοι οι μαθητές και έγραφαν στον πίνακα, η δεύτερη την ενθάρρυνση μέσω οδηγιών από εμάς και η τρίτη τη χρήση φωτογραφιών, από τις οποίες εμπνέονταν τα παιδιά. Γενικώς, βοηθούσαμε τα παιδιά να μεγαλώσουν τις ιστορίες τους, δίνοντάς τους διάφορα κίνητρα για περιγραφή συναισθημάτων, εκφράσεων κ.λπ., χωρίς όμως να επεμβαίνουμε καθόλου στην πλοκή.» Δεν αποτελείται το περιεχόμενο, πάντως, όλων των βιβλίων από μια ιστορία, αφού ορισμένα από αυτά έχουν τη μορφή λευκωμάτων, διαφόρων ειδών.
Εδώ και ένα μήνα, οι μαθητές και οι μαθήτριες επεξεργάζονται, πλέον, τις ιστορίες που θα γεμίσουν τις σελίδες των βιβλίων τους, ενώ έχουν περάσει στο τελικό στάδιο της εικονογράφησης και της διακόσμησης των εξωφύλλων.

Τι λένε οι μαθητές
Στα πλαίσια του προγράμματος, οι μαθητές και οι υπεύθυνοι καθηγητές του Σχολείου επισκέφθηκαν τα κέντρα συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών «Χυτήριο Α.Ε.» και «Βουνάτσος», όπου ξεναγήθηκαν στους χώρους και τους έγινε επίδειξη της πρέσας χαρτιού, πλαστικού και της πρέσας αλουμινίου.
Το Μάρτιο πραγματοποιήθηκε, στα πλαίσια του προγράμματος, εκπαιδευτική επίσκεψη των μαθητών και των καθηγητών στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου Χανίων, για την παρακολούθηση του Προγράμματος «Αλλάξτε συμπεριφορές: ΑνακυκλωSOSτε», αλλά και επίσκεψη στο εργοστάσιο μηχανικής διαλογής και κομποστοποίησης απορριμμάτων, στα Κουνουπιδιανά Χανίων και στο Μουσείο Τυπογραφίας στη Σούδα Χανίων. «Η εκδρομή στα Χανιά και ειδικά η επίσκεψη στο εργοστάσιο απορριμμάτων, ήταν η πιο ενδιαφέρουσα εμπειρία», λέει ο Δημήτρης.
Για τη Στέλλα, πάλι, το πιο ενδιαφέρον από όλα ήταν η κατασκευή του ανακυκλωμένου χαρτιού και του βιβλίου. Μάλιστα, ο τίτλος της δικής της ιστορίας, είναι «Το όνειρο ενός κοριτσιού». Το ίδιο ισχύει και για τη Ροβένη, η οποία έγραψε ιστορία με τίτλο «Δυο ραγισμένες καρδιές».
«Μάθαμε να σεβόμαστε το περιβάλλον, γιατί καταλαβαίνουμε πλέον για ποιο λόγο πρέπει να το προστατεύσουμε. Ό,τι πετάμε, γυρνάει σε εμάς», λέει η Μεγιόνα και η Βάλια συμπληρώνει: «Οφείλουμε να σεβόμαστε το περιβάλλον, για να μας σέβεται κι αυτό.»
Για τη Μαρία και την Αφροδίτη, πάντως, οι οποίες έγραψαν μαζί μια ιστορία, την οποία παρουσίασαν με διαφορετική αφήγηση, το πιο σημαντικό ήταν το ότι έμαθαν να συνεργάζονται μεταξύ τους.



Τι λένε οι υπεύθυνοι καθηγητές
«Είναι η δεύτερη φορά που κάνουμε ανάλογο πρόγραμμα με την κ. Βελλέ», λέει ο κ. Κάβουρας. «Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν πολύ καλά, ειδικά τις μέρες που κάναμε την ανακύκλωση χαρτιού, ήμασταν όλοι γελαστοί και χαρούμενοι, αφού τα παιδιά το έβλεπαν σαν παιχνίδι και χαίρονταν βλέποντας ότι μπορούσαν να δημιουργήσουν κάτι. Από τη στιγμή που άρχισαν να προχωρούν και με τις ιστορίες τους, άρχισαν τα ίδια τα παιδιά να μας ψάχνουν για να μας δείξουν τι είχαν γράψει.»
«Όταν κουραζόμασταν, κάναμε θεατρικό παιχνίδι», λέει η κ. Βελλέ. Η νηπιαγωγός Αθανασία Κύρκου ήταν αυτή που ανέλαβε να οργανώσει το θεατρικό παιχνίδι με τίτλο “Μεταμορφώσεις του βιβλίου”, ώστε να ξανακερδηθεί το ενδιαφέρον των παιδιών. «Είναι ενδιαφέρον το ότι το χρονοδιάγραμμα που έχει ορίσει ο εκπαιδευτικός, δε συμπίπτει με αυτό των παιδιών», λέει η κ. Βελλέ. «Εκεί που δεν το περιμένεις μπορεί να “πάρουν φόρα” και εκεί που θέλεις να προχωρήσεις, τα παιδιά να χρειάζεται να χαλαρώσουν.» Και συμπληρώνει: «Το φετινό πρόγραμμα ήταν ιδιαίτερο, γιατί χρειαζόταν να δουλεύουν τη μία ατομικά και την άλλη σε ομάδες. Πάντως, το συγκινητικό ήταν ότι ορισμένοι μαθητές έγραψαν πολύ προσωπικές ιστορίες.»
Σύμφωνα με την ίδια, είναι έντονη η έλλειψη καθηγητή Καλλιτεχνικών στο Γυμνάσιο της Πέτρας. «Θεωρώ ότι η Δευτεροβάθμια είναι πολύ στραμμένη στο λόγο και λείπουν οι χειρωνακτικές δεξιότητες. Ευτυχώς, εμάς μας βοήθησε, με δική της πρωτοβουλία, η καθηγήτρια Καλλιτεχνικών του Λυκείου, κ. Γεωργία Διαμαντοπούλου.»
«Πέρα από τις Αθανασία Κύρκου και Γεωργία Διαμαντοπούλου, οφείλουμε ένα μεγάλο “ευχαριστώ” στο διευθυντή του Σχολείου, κ. Γαβριήλ Λαδά, καθώς και στην καθηγήτρια Γαλλικών, Χαρά Μαγκλάρα, και τη χημικό Αργυρώ Βουτετάκη, για την πολύτιμη βοήθειά τους», τονίζουν η κ. Βελλέ και ο κ. Κάβουρας. «Και φυσικά, ευχαριστούμε θερμά τους γονείς των παιδιών, οι οποίοι, παρ’ όλο που το πρόγραμμα πραγματοποιείται μεσημεριανές ώρες, μετά το τέλος των μαθημάτων, αναλαμβάνουν να έρθουν και να τα παραλάβουν.»

… και μετά, τι;
Μετά το Πάσχα, οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα πρόκειται να επισκεφθούν και να ξεναγηθούν στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Μήθυμνας, όπου θα έχουν την ευκαιρία να δουν σπάνια και παλιά βιβλία.
Μέσα στο Μάιο θα πραγματοποιηθεί, στο Συνεδριακό Κέντρο Μήθυμνας, μία ημερίδα παρουσίασης των αποτελεσμάτων του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Γυμνασίου της Πέτρας. Επιπλέον, στην Αίθουσα Τέχνης «Τρύφων» του δήμου Μήθυμνας, θα γίνει έκθεση των χειροποίητων βιβλίων των μαθητών, στην οποία θα περιλαμβάνεται και η κατασκευή ανακυκλωμένου χαρτιού, αλλά και τα στάδια βιβλιοδεσίας ενός βιβλίου, ενώ πρόκειται να πραγματοποιηθεί και ένα παζάρι κατασκευών από ανακυκλωμένο χαρτί.
Τέλος, στις 4 Μαΐου, το Γυμνάσιο Πέτρας θα συμμετέχει στην εκδήλωση παρουσίασης των αποτελεσμάτων του Θεματικού Δικτύου των σχολείων του νομού Λέσβου με τίτλο «Απορρίμματα: Τα χρήσιμα… άχρηστα», η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης.

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey