
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Κατζανός: Έτσι το θέλει ο Γραφάκος
Σύνταξη: Ανδρονίκη Κουτσαβλή Ι Οπτικοακουστικό υλικό: Αρετή Μαρία Κατσαρίδου
*English version bellow
Έντονο προβληματισμό για το μέλλον της διαχείρισης των απορριμμάτων εκδηλώθηκε από τους συμβούλους όλων των παρατάξεων με αφορμή το θέμα μεταβίβασης μέρους των μετοχών του Δήμου Μυτιλήνης στο μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΔΑΠΑΛ προς το Δήμο Χίου. Το θέμα συμπεριλαμβάνονταν στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Μυτιλήνης που πραγματοποιήθηκε στις 6 Οκτωβρίου 2025.
Αυτό που έκανε εντύπωση μεταξύ άλλων είναι ότι, όπως ειπώθηκε, ο Δήμος Μυτιλήνης και η ΔΕΔΑΠΑΛ εκβιάστηκαν από την Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος προκειμένου να δωρίσει ο Δήμος Μυτιλήνης μετοχές αξίας 150.000 ευρώ στο Δήμο Χίου στο πλαίσιο δημιουργίας ΦοΔΣΑ Βορείου Αιγαίου.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΔΕΔΑΠΑΛ Γιώργο Αλεξίου, στην ΔΙΑΝΟΧ υπάρχουν οικονομικά προβλήματα και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημία περί το 1 εκ. ευρώ. Παράλληλα ανέφερε ότι το ταμείο που παραδόθηκε χαρακτηρίζεται κυμαινόμενο 2-7.000 ευρώ. Χαρακτήρισε μεγάλο «χτύπημα» την κατανομή των μετοχών όπως αυτή αποφασίστηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου διότι ο Δήμος Μυτιλήνης μείωσε λόγω των αλλαγών κατά 1/3 το μετοχικό του κεφάλαιο (περί 2.500 μετοχές) με την ζημιά να μετριέται σε 152.000 ευρώ και επί συνόλου η ζημιά για την ΔΕΔΑΠΑΛ προσδιορίζεται σε 700.000 ευρώ.
Ο Δήμος Μυτιλήνης σε συνεργασία με τον Δήμο Δυτικής Λέσβου, προσέφυγαν στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά στις 23-09-2025 με αντικείμενο την κατανομή των μετοχών που αποφασίστηκε από την Αποκεντρωμένη. Βέβαια για το τυπικό των διαδικασιών ήρθε στο δημοτικό συμβούλιο η έγκριση μεταβίβασης των μετοχών, δεδομένου ότι το νέο όργανο αναμένεται να γίνει γενική συνέλευση στις 15 Οκτωβρίου 2025 για εκλογή προεδρείου.
Οι κίνδυνοι
Σε περίπτωση που υπάρξει δικαίωση θα επιστραφεί μετοχικό κεφάλαιο, ζήτημα που διευκρινίστηκε μετά από ερώτημα που έθεσε η επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νίκη Τσιριγώτη. Βέβαια αν δικαιωθεί η προσφυγή θα τιναχτεί στον αέρα όποια διαδικασία έχει προηγηθεί, όπως επισήμανε ο πρώην πρόεδρος της ΔΕΔΑΠΑΛ και σύμβουλος με την παράταξη «Νέα Δράση- Νέος Δήμος» Παναγιώτης Κατσαβέλλης.
Το οικονομικό μέγεθος της επιχείρησης δεν είναι το ποσό που βάζουν οι εμπλεκόμενοι Δήμοι, ξεκαθάρισε ο κ. Κατσαβέλλης προσθέτοντας ότι τα ακριβή στοιχεία για την ΔΙΑΝΟΧ δεν έχουν γνωστοποιηθεί. Κατέληξε στο ότι όλη αυτή η ιστορία μπορεί να σηματοδοτήσει οικονομική επιβάρυνση για τον Δήμου Μυτιλήνης που θα κληθούν να πληρώσουν οι πολίτες της Λέσβου. «Όταν ολοκληρωθούν οι μονάδες, τότε θα καταλάβετε πόσο ακριβά θα πληρώνουν οι δημότες το σκουπίδι». Παράλληλα πρόσθεσε ότι θα έπρεπε να γίνουν όπως και στην Κρήτη 2 ΦΟΣΔΑ. «Δεν είναι δίκαιο κάποιοι να πληρώνουν και άλλοι να παίρνουν μετοχές χωρίς να πληρώσουν ούτε μία δραχμή» τόνισε.
Και εκβιασμός.. Γραφάκου
«Το Υπουργείο σε αυτό το θέμα συνεχίζει να λέει ότι είναι νόμιμο» είπε ο Δήμαρχος Μυτιλήνης Παναγιώτης Χριστόφας, απαντώντας στο σχόλιο του κ. Κατσαβέλλη επισημαίνοντας ότι η ΔΕΔΑΠΑΛ για το ζήτημα αυτό είναι σε επικοινωνία με τον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του ΥΠΕΝ, Μανώλη Γραφάκο ο οποίος ισχυρίζεται ότι η όλη διαδικασία μεταβίβασης των μετοχών είναι νόμιμη γεγονός που οδήγησε τους δύο δήμους στα διοικητικά δικαστήρια.
«Όταν έγινε η κατανομή 30-06-2025 από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση με πρωτοβουλία του ΔΣ συγκαλέσαμε τους 4 Δημάρχους, Μυτιλήνης, Δυτικής Λέσβου, Αγίου Ευστρατίου και Λήμνου και συντάξαμε επιστολή διαμαρτυρίας στην ΑΔΑ και στο Υπουργείο Περιβάλλοντος. Το ΥΠΕΝ με έγγραφο μας απάντησε ότι η διαδικασία είναι νόμιμη και έχουμε ηθική και νομική υποχρέωση να προχωρήσουμε αλλιώς θα υποστούμε και τις συνέπειες. Εμείς στηρίζουμε την άποψη ότι δεν πρέπει να χαθούν οι μετοχές» είπε ο κ. Αλεξίου.
Μάλιστα έγινε αναφορά στο γεγονός ότι η Κρήτη αποτέλεσε εξαίρεση με την δημιουργία δυο ΦοΔΣΑ γεγονός για το οποίο προσέφυγε η Θεσσαλία διαμαρτυρόμενη στα ελληνικά δικαστήρια και έχασε..
«Η πορεία των ΦοΔΣΑ είναι σταθερή, ούτως ή άλλως θα πάει ΣΔΙΤ, έτσι το θέλει ο κ. Γραφάκος που είναι πειθήνιο όργανο της Κυβέρνησης (..) θα δημιουργήσει το ΣΔΙΤ (..) και όλοι οι ΦοΔΣΑ, όλοι οι ΔΕΔΑΠΑ θα μπουν στην άκρη εκτός στην Κρήτη – γιατί στην Κρήτη δεν χαρίζουν κάστανα. Στους υπόλοιπους θα μπει μέσα ιδιωτικός τομέας. Αυτό που πρέπει να προσέξουμε εμείς είναι κατά πόσο μπορούμε να βγούμε λιγότερο λαβωμένοι, μην έχουμε κάποιο καταλογισμό. Τα υπόλοιπα θα γίνουν όπως θέλει ο Γραφάκος» είπε σε τοποθέτησή του ο κ. Κατζανός.
Ο κ. Τζιμής επισήμανε ότι οι όποιες ενέργειες – αποφάσεις έπρεπε να είχαν διενεργηθεί νωρίτερα υποστηρίζοντας ότι το Δημοτικό Συμβούλιο καλείται να συζητήσει προ τετελεσμένων γεγονότων.
Παράλληλα ειπώθηκε ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου δεν έχει δώσει στοιχεία για την οικονομική κατάσταση της ΔΙΑΝΟΧ και η ΔΕΔΑΠΑΛ έπρεπε να πάει στην Χίο για να βρει τα στοιχεία.
«Αναγνωρίζεται ότι εδώ υπάρχει από την Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Αποβλήτων κάτι το οποίο θεσμικά, ηθικά και απέναντι στην τοπική αυτοδιοίκηση δεν είναι σωστό» είπε ο κ. Χριστόφας.
«Ο Γενικός Γραμματέας είναι ο πλέον αναρμόδιος για να κρίνει τα περιουσιακά ζητήματα δύο δήμων. Αρμόδιος είναι ο Υπουργός Εσωτερικών» είπε μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του ο δημοτικός Σύμβουλος με την «Νέα Δράση – Νέο Δήμο» Παναγιώτης Κουνέλλης επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι η δωρεά 150.000 ευρώ αποτελεί κακουργηματική πράξη και πως υπάρχει ενδεχόμενο καταλογισμού πειθαρχικών κυρώσεων στους δημοτικούς συμβούλους. «Και άλλες φορές αυτό το συμβούλιο εκβιάστηκε. Αλλά τώρα γιατί ερχόμαστε να βάλουμε τον παράγοντα πειθαρχικό;» είπε και σε άλλο σημείο πρόσθεσε ότι αν υπάρχει απειλή θα πρέπει το Δημοτικό Συμβούλιο να πάρει απόφαση στην οποία να σημειώνεται πως ο Δήμαρχος και ο πρόεδρος της ΔΕΔΑΠΑΛ απειλούνται για να συγχωνεύσουν την εταιρεία και το επόμενο βήμα είναι η προσφυγή σε Διοικητικό Δικαστήριο.
By Androniki Koutsavli
Intense concern was expressed by council members from all political groups regarding the future of waste management, prompted by the issue of transferring part of the shares of the Municipality of Mytilene in the share capital of DEDAPAL to the Municipality of Chios. The matter was included in the agenda of the Mytilene Municipal Council meeting held on October 6, 2025.
What drew particular attention, among other things, was the statement that both the Municipality of Mytilene and DEDAPAL were blackmailed by the General Secretariat for Waste Management of the Ministry of Environment into “donating” shares worth €150,000 to the Municipality of Chios, within the framework of establishing the North Aegean FODSA (Solid Waste Management Body).
According to DEDAPAL’s president, George Alexiou, the company DIANOCH is facing financial difficulties, recording losses of around €1 million. He also stated that the cash balance handed over fluctuates between €2,000 and €7,000. He described as a major “blow” the share distribution decided by the Decentralized Administration of the Aegean, as the Municipality of Mytilene lost one-third of its share capital (around 2,500 shares) due to these changes, suffering a loss of €152,000, while the total estimated loss for DEDAPAL amounts to €700,000.
The Municipality of Mytilene, in cooperation with the Municipality of Western Lesvos, appealed to the Administrative Court of Appeals of Piraeus on September 23, 2025, challenging the share distribution decision issued by the Decentralized Administration. For procedural reasons, however, the approval of the share transfer was brought before the Municipal Council, as the new governing body is expected to hold a General Assembly on October 15, 2025, to elect a new board.
In the event of a favorable court ruling, the share capital will be returned — a point clarified following a question by the head of the People’s Rally (Laiki Syspeirosi), Niki Tsirigoti. However, if the appeal is upheld, any process completed so far will effectively be nullified, as noted by former DEDAPAL president and councilor of the “New Action – New Municipality” faction, Panagiotis Katsavellis.
“The financial scale of the enterprise is not defined by how much the involved municipalities contribute,” Katsavellis emphasized, adding that precise financial data regarding DIANOCH have not been disclosed. He concluded that this entire situation could lead to a financial burden on the Municipality of Mytilene, which would ultimately be paid by the citizens of Lesvos.
“Once the facilities are completed, you will realize how expensively citizens will be paying for their waste,” he warned. He also remarked that, like in Crete, two FODSAs should have been established: “It’s not fair that some are paying while others are receiving shares without contributing a single drachma,” he stressed.
“The Ministry continues to insist that everything is legal,” said Mayor of Mytilene, Panagiotis Christofas, responding to Katsavellis’ remarks. He pointed out that DEDAPAL has been in communication with the General Secretary for Waste Management Coordination at the Ministry of Environment and Energy (YPEN), Manolis Grafakos, who maintains that the entire share transfer process is legal — a claim that has driven both municipalities to the administrative courts.
“When the distribution took place on June 30, 2025, following the decision of the Decentralized Administration, the Board of Directors convened the four mayors — Mytilene, Western Lesvos, Agios Efstratios, and Lemnos — and we drafted a joint protest letter to the Decentralized Administration and the Ministry of Environment. The Ministry responded in writing that the process was legal and that we had both a moral and legal obligation to proceed — otherwise, we would face consequences. We maintain our position that the shares must not be lost,” said Alexiou.
It was also noted that Crete had been granted an exception, establishing two separate FODSAs — a decision challenged by Thessaly in Greek courts, but without success.
“The course of the FODSAs is already set. It will inevitably go through a PPP (Public-Private Partnership), because that’s how Mr. Grafakos wants it. He is a compliant instrument of the government. (..) create the PPP — and all FODSAs and all DEDAPAs will be sidelined, except in Crete, because in Crete they don’t give in easily. The private sector will step in everywhere else. What we must ensure is that we come out as little damaged as possible, and avoid any personal liability. The rest will happen the way Grafakos wants them to,” said Mr. Katzanos in his statement.
Councilor Mr. Tzimis pointed out that all actions and decisions should have been taken much earlier, stressing that the Municipal Council is now being asked to discuss matters after the fact.
It was also mentioned that the Decentralized Administration of the Aegean has not provided any data regarding DIANOCH’s financial condition, and DEDAPAL had to travel to Chios to obtain the necessary information.
“It is acknowledged that the General Secretariat for Waste Management has acted in a manner that is institutionally, ethically, and administratively improper towards local government,” said Mr. Christofas.
“The General Secretary is the least competent authority to rule on the property issues of two municipalities. The competent authority is the Minister of the Interior,” stated Panagiotis Kounellis, municipal councilor of “New Action – New Municipality.” He further pointed out that the €150,000 “donation” constitutes a criminal offense and that municipal councilors could face disciplinary sanctions. “This council has been blackmailed before. But why are we now introducing the element of disciplinary threat?” he asked, adding that if threats exist, the Municipal Council should formally state that the Mayor and the President of DEDAPAL are being pressured to merge the company — and that the next step should be filing an appeal with the Administrative Court.