ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΧΑΡΑΤΣΙ 11.665 ευρώ!

01/07/2012 - 05:56
Σε επανασχεδιασμό του συστήματος μεταφοράς των μαθητών οδεύει η νομαρχία, που προσανατολίζεται στο να αναθέσει απ’ την επόμενη χρονιά μελέτη, βάσει της οποίας θα δρομολογηθούν ριζικές αλλαγές εξορθολογισμού της κατάστασης.
Σε επανασχεδιασμό του συστήματος μεταφοράς των μαθητών οδεύει η νομαρχία, που προσανατολίζεται στο να αναθέσει απ’ την επόμενη χρονιά μελέτη, βάσει της οποίας θα δρομολογηθούν ριζικές αλλαγές εξορθολογισμού της κατάστασης. Σύμφωνα όμως με πληροφορίες, αλλαγές θα επιδιωχθεί να ξεκινήσουν και άμεσα, απ’ την αρχή της νέας σχολικής χρονιάς, αφού εντοπίζονται εξόφθαλμες υπερβολές, σπατάλες έως και παραλογισμοί. Γιατί, για παράδειγμα, χρειάζεται λεωφορείο για να μετακινηθεί ένας μόνο μαθητής απόσταση 15 χιλιομέτρων; Γιατί να ξεκινούν δύο λεωφορεία από το ίδιο σημείο για 33 μαθητές κι όχι ένα; Γιατί μία δημοτική σύμβουλος να μεταφέρει επ’ αμοιβή μαθητές και να μην ανατεθεί το έργο σε ταξί;

Όλα αυτά ημερησίως εκτοξεύουν το κόστος της μεταφοράς των μαθητών του νομού στα 11.665 ευρώ ή σε περίπου 1,8 εκατ. ευρώ ανά χρονιά, ποσό που μοιράζονται ΚΤΕΛ και ταξί. Άμεσα, κάποιοι φέρονται αποφασισμένοι να αλλάξουν πολλά στην παγιωμένη απ’ το 1995 κατάσταση, όσο κι αν αυτές οι αλλαγές προκαλέσουν οξύτατες αντιδράσεις. Όπως υποστηρίζουν, σημαντικό μέρος των χρημάτων που πετιούνται στους δρόμους μπορεί να δοθεί για τη βελτίωση των σχολείων, για την υποστήριξη της εκπαίδευσης.
Το ερώτημα είναι αν θα φτάσει το μαχαίρι στο κόκκαλο…

Οι διαδικασίες

Πριν λίγες μέρες η αρμόδια νομαρχιακή επιτροπή προκήρυξε τις γραμμές για τη μεταφορά των μαθητών του επόμενου σχολικού έτους 2009 - 2010. Όπως γίνεται σχεδόν κάθε χρόνο, λόγω του αρχικά χαμηλού τιμήματος της προκήρυξης (περίπου 1,3 εκατ. ευρώ) που βγαίνει βάσει των προδιαγραφών τις οποίες θέτει το υπουργείο Παιδείας, η διαδικασία βγαίνει άγονος. Μετά αρχίζουν οι διαπραγματεύσεις με τα ΚΤΕΛ και τα Ταξί και περίπου στα τέλη Ιουνίου με αρχές Ιουλίου αναμένεται να οριστικοποιηθεί το μεταφορικό έργο. Το οποίο σε κόστος για τη σχολική χρονιά που τελειώνει, άγγιξε το 1,8 εκατ. ευρώ, ποσό που οι μεταφορείς θα πληρωθούν με καθυστέρηση λόγω της υπέρβασης απ’ την αρχική δαπάνη.
Όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, τόσο ο πρόεδρος της Επιτροπής, αντινομάρχης Σταύρος Ψαρρόπουλος, όσο και μέλη της, έχουν διατυπώσει σειρά προβληματισμών για το κατά πόσο πρέπει ή όχι να διατηρηθεί το ίδιο καθεστώς, που σημειωτέον ξεκίνησε επί νομαρχίας Αλέκου Μαθιέλλη το 1995. Έκτοτε έχουν αλλάξει τα σχολεία, υπήρξαν αυξομειώσεις στο μαθητικό πληθυσμό που μετακινείται, αλλά δεν υπήρξε καμμία αλλαγή στις γραμμές, εκτός της αύξησης του κόστους τους.
Ο κ. Ψαρρόπουλος φέρεται διατεθειμένος να κάνει από φέτος όσες περισσότερες αλλαγές μπορεί, ενώ όπως συζητήθηκε στην Επιτροπή, θα επιδιωχθεί να ανατεθεί μελέτη που θα πιάσει απ’ το μηδέν να εξετάσει ποιες γραμμές ή δρομολόγια πρέπει να συνεχιστούν, ποιες να καταργηθούν, ποιες να αλλάξουν, ποιες να συγχωνευτούν. Κι αυτό όχι μόνο για να υπάρξει οικονομία, αλλά και για να αντιμετωπιστούν καλύτερα οι ίδιοι οι μεταφερόμενοι μαθητές, που σε αρκετές περιπτώσεις, παρά τα χρήματα που δαπανώνται, δεν εξυπηρετούνται, αλλά ταλαιπωρούνται.

Δικαιούχοι-κόστη
Το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης, τα 3/4 περίπου δαπανώνται για τη μετακίνηση των μαθητών γυμνασίων και λυκείων και τα υπόλοιπα για τους μαθητές δημοτικών και τα νήπια. Συνολικά, αναλαμβάνουν τη μεταφορά των μαθητών γυμνασίων και λυκείων τα ΚΤΕΛ με 40 λεωφορεία στη Λέσβο και 11 στη Λήμνο, καθώς και 60 ταξί στη Λέσβο και τέσσερα στη Λήμνο.
Σημειωτέον ότι σαφής και απαράβατη υποχρέωση είναι στις μαθητικές γραμμές, δηλαδή σε αυτές που πληρώνει το Δημόσιο μέσω της νομαρχίας για τη μεταφορά μαθητών, είναι να μην εξυπηρετούνται άλλοι πελάτες. Ουδέποτε όμως έγινε έλεγχος αν τηρείται αυτή η διάταξη, ενώ υπάρχουν καταγγελίες εκπαιδευτικών και διοικητικών στελεχών της εκπαίδευσης, ότι σε κάποιες περιπτώσεις αυτό καταστρατηγείται κατάφωρα.
Γι’ αυτό και οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως απ’ τη νέα σχολική χρονιά, εκτός των αλλαγών που θα ξεκινήσουν στα δρομολόγια, θα υπάρξει και «ομάδα» ελέγχου της κατάστασης.

Αλαλούμ

Αυτό όμως που κατά προτεραιότητα θα εξεταστεί και θα επιδιωχθεί να αντιμετωπιστεί, είναι το «αλαλούμ», όπως χαρακτηρίστηκε από στέλεχος της εκπαίδευσης, που παρατηρείται στην τιμολόγηση των γραμμών. Για τα ίδια χιλιόμετρα και τους ίδιους μαθητές, άλλο λεωφορείο πληρώνεται με 5,3 ευρώ ανά χιλιόμετρο, άλλο με 1,6, άλλο με 3,1 ευρώ και ούτω καθεξής. Σε σχεδόν όλες όμως τις γραμμές των λεωφορείων, σε όλα σχεδόν τα δρομολόγια με τα ταξί, κοινό στοιχείο είναι πως το κόστος τους, βάσει της ανάθεσης, είναι αυξημένο απ’ όσα προβλέπει το υπουργείο Παιδείας. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι καθημερινά, μόνο για τη μεταφορά των μαθητών στα γυμνάσια και τα λύκεια, να χρειάζονται 1.526 ευρώ περισσότερα απ’ ό,τι δίνει το υπουργείο Παιδείας (προβλέπεται δαπάνη 7.697 ευρώ, ενώ η ανάθεση είναι ύψους 9.223 ευρώ). Με αυτό το δεδομένο είναι επόμενο κατά καιρούς να δημιουργείται πρόβλημα στις πληρωμές των μεταφορέων και να χρειάζονται πολιτικές πιέσεις για να εγκριθεί, με καθυστέρηση πάντα, η κάλυψη των οφειλών.


783 ευρώ την ημέρα για 28 μαθητές του Μουσικού αλλά και πάνω από 2.000 ευρώ το μήνα για μεμονωμένους μαθητές!
Τα παράλογα των μεταφορών


Μέχρι πέρυσι υπήρχε μαθητής απ’ το Σίγρι που απ’ το σπίτι του μεταφερόταν καθημερινά με ταξί στη Μυτιλήνη και επέστρεφε νωρίς το απόγευμα. Για ένα μήνα, με 23 μέρες μάθημα, το κόστος της μετακίνησης του συγκεκριμένου μαθητή, που είχε ανατεθεί προς 120 ευρώ τη μέρα, έφτανε τα 2.760 ευρώ. Φέτος δεν υπάρχει μαθητής απ’ το Σίγρι, αλλά υπάρχουν μαθητές απ’ τον Πολιχνίτο (ημερησίως η ανάθεση είναι 92 ευρώ) ή απ’ την Αγιάσο (ημερησίως 66 ευρώ) ή απ’ τη Σκάλα Πολιχνίτου (ομοίως 92 ευρώ) ή απ’ το Μόλυβο (για τρεις μαθητές ημερησίως 127 ευρώ), που η μετακίνησή τους κοστίζει μηνιαίως πάνω από 2.000 ευρώ για τον καθένα.
Άλλος «παραλογισμός» είναι αυτός που δείχνει διαφορετικά ταξί να ξεκινούν απ’ το ίδιο χωριό, για τον ίδιο προορισμό, μεταφέροντας έναν ή δύο μαθητές το καθένα, ενώ θα μπορούσε τα δύο ή τα τρία ταξί να γίνουν ένα.
Στα παράλογα των φετινών δρομολογίων θα πρέπει να σημειώσουμε ότι μετακινείται ολόκληρο λεωφορείο για να μεταφέρει ένα μαθητή γυμνασίου απ’ το Γαβαθά στην Άντισσα, έναντι 122 ευρώ ημερησίως, ενώ σίγουρα η ίδια διαδρομή θα μπορούσε να γίνει με ταξί, ή ακόμη και με την πληρωμή του γονιού του μαθητή, που σίγουρα θα κόστιζε λιγότερα.
Για την ίδια περιοχή αξίζει να σημειώσουμε ότι καθημερινά ξεκινούν απ’ τη Σκάλα Ερεσού δύο λεωφορεία. Το ένα μεταφέρει μέσω Ερεσού στην Άντισσα 23 μαθητές και το δεύτερο μεταφέρει στην Ερεσό 10 μαθητές. Το γιατί και οι 33 μαθητές δεν μπαίνουν σε ένα λεωφορείο, ακόμη δεν έχει απαντηθεί.

«Φουσκωμένοι» μαθητές

Ομοίως λογική απάντηση δεν μπορεί να δοθεί στο γιατί για το Γυμνάσιο της Μόριας ξεκινά ένα λεωφορείο απ’ τον Αφάλωνα κι ένα απ’ την Παναγιούδα, κι όχι ένα κοινό και για τα δύο χωριά. Αξιοσημείωτο μάλιστα είναι ότι το Γυμνάσιο της Μόριας το σχολικό έτος 2008 - 2009 είχε 63 μαθητές, ενώ με τα δύο παραπάνω δρομολόγια φαίνεται να μετακινούνται (25 + 32) συνολικά 57 μαθητές, δηλαδή οι μαθητές που μένουν στη Μόρια, είναι μόνο… (63 − 57) έξι.
Ακολούθως, πάρα πολύ είναι οι μεταφερόμενοι μαθητές για το σχολικό συγκρότημα Γυμνασίου και Λυκείου Πέτρας. Το Γυμνάσιο Πέτρας έχει φέτος 148 μαθητές και το Λύκειο 105. Το άθροισμα δηλαδή του μαθητικού πληθυσμού είναι 253 μαθητές. Για το συγκεκριμένο σχολείο καθημερινά - βάσει των γραμμών που έχουν ανατεθεί και πληρώνει το Δημόσιο - μετακινούνται 65 μαθητές απ’ το Σκουτάρο, 78 μαθητές απ’ το Βαφειό και τη Μήθυμνα, 50 μαθητές απ’ τη Στύψη και τη Λαφιώνα, και ακόμη τρεις απ’ τη Λαφιώνα που πάνε με ταξί, συνολικά δηλαδή 196.
Σε ό,τι αφορά στις μεταφορές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπου οι δαπάνες είναι σαφώς λιγότερες, αξίζει να σημειώσουμε περίπτωση σε δήμο του βόρειου τμήματος της Λέσβου, όπου δημοτική σύμβουλος έχει αναλάβει έναντι 8.000 ευρώ να μεταφέρει από ένα χωριό, όχι αυτό όπου μένει, στην έδρα του δήμου, οκτώ μαθητές.
 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey