Στο Πρινέρι Μόριας, σε μικρή απόσταση από τον κεντρικό δρόμο Λάρσου - Καλλονής, λειτουργεί, εδώ και δύο χρόνια, η εταιρεία ανακύκλωσης «Χαρίκλεια & Δημήτρης Βουνάτσος Ο.Ε.».
Στο Πρινέρι Μόριας, σε μικρή απόσταση από τον κεντρικό δρόμο Λάρσου - Καλλονής, λειτουργεί, εδώ και δύο χρόνια, η εταιρεία ανακύκλωσης «Χαρίκλεια & Δημήτρης Βουνάτσος Ο.Ε.». Ένα από τα σημεία του νησιού, όπου τα παλιά, άχρηστα, πεταμένα υλικά και - πρόσφατα - και τα αυτοκίνητα για απόσυρση, ετοιμάζονται για να βρουν τη νέα τους χρήση…
Έχοντας ξεκινήσει τη λειτουργία της εδώ και δύο χρόνια, σε μία έκταση έξι στρεμμάτων, η εταιρεία «Χαρίκλεια & Δημήτρης Βουνάτσος Ο.Ε.» αναλαμβάνει την ανακύκλωση παλιών σίδερων, μπαταριών, χαρτιών και πλαστικού, ενώ από την αρχή εμπλέκεται και με την οριστική διαγραφή αυτοκινήτων, τόσο εγκαταλελειμμένων - μέσω συνεργασίας με τους δήμους του νησιού - όσο και παλιών, κατεστραμμένων αυτοκινήτων, που μεταφέρουν στο χώρο της εταιρείας οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες τους. Την εταιρεία «τρέχουν» κυρίως η Κατερίνα και ο Δημήτρης Βουνάτσος.
«Ήταν ο πατέρας μας, ο Γιώργος Βουνάτσος, αυτός που αρχικά ασχολιόταν με την επεξεργασία σίδερου, στην Αγιάσο όπου μένουμε», λέει ο Δημήτρης Βουνάτσος. «Τότε ήταν δύσκολα τα πράγματα, ούτε άδειες υπήρχαν, ούτε τίποτα. Συνεχίσαμε εμείς, με την ανακύκλωση - πλέον - και άλλων υλικών.»
Μπαίνοντας, μάλιστα, στον εξωτερικό χώρο των εγκαταστάσεων της επιχείρησης, το πρώτο πράγμα που συναντάει κανείς είναι ένα «κιόσκι»-χώρο υποδοχής των πελατών από ξύλο.
Οι εγκαταστάσεις της εταιρείας
Κάθε υλικό στο… χώρο του
Σύμφωνα με τα δύο αδέλφια υπεύθυνους της επιχείρησης, ο κόσμος τούς επισκέπτεται για να αφήσει εκεί άδειες μπαταρίες, χαρτί και σίδερα, ενώ οι ίδιοι αναλαμβάνουν να παραλάβουν εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα, διάφορα σιδερικά, αλλά και χαρτί αποκλειστικά από σχολεία της Λέσβου.
«Προσπαθούμε να διατηρούμε το χώρο όσο πιο καθαρό γίνεται», τονίζει ο Δημήτρης Βουνάτσος. Κάθε υλικό έχει ξεχωριστό χώρο όπου γίνεται η επεξεργασία του και όπου πληρούνται και οι αντίστοιχες περιβαλλοντικές προδιαγραφές, που προβλέπονται από την Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδας (ΕΔΟΕ) και την εθνική και κοινοτική νομοθεσία. Σύμφωνα με το Δημήτρη Βουνάτσο, αυτές σε μεγάλο βαθμό αφορούν την επαρκή ύπαρξη μπετόν, ώστε να μην απορρέουν στο έδαφος τα επικίνδυνα υλικά, όπως είναι τα υγρά από τα αυτοκίνητα ή τις μπαταρίες ή η σκουριά από τα μέταλλα. Εξάλλου, όπως διαβεβαιώνουν οι δύο υπεύθυνοι, πραγματοποιούνται συνεχώς έλεγχοι στις εγκαταστάσεις της εταιρείας από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.
Η ανακύκλωση του σίδερου, του χαρτιού και του αλουμινίου γίνεται με ειδική πρέσα, ενώ στη συνέχεια τα επεξεργασμένα υλικά αποστέλλονται από την εταιρεία σε χαλυβουργεία εκτός νησιού. «Όλα πηγαίνουν σε ειδικά εργοστάσια και αποκτούν και πάλι τη μορφή και τη χρήση που είχαν αρχικά», λέει ο Δημήτρης Βουνάτσος. «Οι μπαταρίες - τις οποίες παίρνουμε και από Χίο και Λήμνο - μετατρέπονται σε φυσίγγια για σφαίρες.»
Περίπου 200 αυτοκίνητα περιμένουν την οριστική τους διαγραφή
… και απόσυρση αυτοκινήτων
Από τη μέρα έναρξης της εφαρμογής του νέου μέτρου για την απόσυρση των αυτοκινήτων, η «Χαρίκλεια & Δημήτριος Βουνάτσος Ο.Ε.» αναλαμβάνει και τη διεκπεραίωση της όλης διαδικασίας, από την παραλαβή των οχημάτων των οποίων οι ιδιοκτήτες πηγαίνουν στις εγκαταστάσεις της, μέχρι και την κατάθεση των απαραίτητων δικαιολογητικών στη Διεύθυνση Μεταφορών Λέσβου.
Κατερίνα Βουνάτσου: «Το κράτος θα πρέπει να βοηθάει περισσότερο»
«Έχουν ήδη έρθει πολλά αυτοκίνητα για απόσυρση», λέει η κ. Κατερίνα Βουνάτσου. «Εμείς αναλαμβάνουμε όλη τη διαδικασία της απορρύπανσης, με την αφαίρεση των υγρών και διάφορων εξαρτημάτων και τη συμπίεση τελικά των οχημάτων, για μείωση του όγκου τους, στην ειδική πρέσα. Όλα τα υγρά πάνε σε ειδικά δοχεία και αποστέλλονται σε ειδικές μονάδες στην Αθήνα και δε μένουν εδώ, ώστε να ρυπαίνουν το περιβάλλον», επιβεβαιώνει η ίδια.
«Στη συνέχεια, τα απαραίτητα δικαιολογητικά - άδεια κυκλοφορίας, πινακίδες και φωτοτυπία ταυτότητας του ιδιοκτήτη ή εξουσιοδότηση από το Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών, σε περίπτωση που δεν το έχει φέρει ο ίδιος - τα δίνουμε στη Διεύθυνση Μεταφορών της νομαρχίας, η οποία και εκδίδει την οριστική διαγραφή του οχήματος. Από εκεί και πέρα αναλαμβάνει ο ίδιος ο ιδιοκτήτης, προκειμένου να πάρει τη βεβαίωση διαγραφής και να εισπράξει το ποσό από την Εφορία.»
Ωστόσο, τονίζει ότι κανένα αυτοκίνητο δεν έχει πάει ακόμη για οριστική διαγραφή, λόγω του ότι η Διεύθυνση Μεταφορών δεν αναλαμβάνει ακόμη τη διαδικασία, με αποτέλεσμα να έχουν συγκεντρωθεί στις εγκαταστάσεις της εταιρείας περίπου 200 οχήματα.
Οικολογικός… χώρος υποδοχής
«Κάνουμε μια δουλειά που αγαπάμε…»
Είναι προσοδοφόρα η ανακύκλωση υλικών; «Για να την κάνουμε, κάτι κερδίζουμε», απαντά ο Δημήτρης Βουνάτσος. «Τα έξοδα είναι, βέβαια, πολλά και αφορούν τόσο τις εγκαταστάσεις, όσο και τα μηχανήματα και τις διάφορες άδειες - διαφορετικές για κάθε τομέα - που είναι πολύ ακριβές. Το χαρτί, βέβαια, είναι ασύμφορο και στην πράξη δυσκολεύουν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες που εμπλέκονται, ειδικά για τη μεταφορά στα λιμάνια. Όμως, εγώ προσωπικά κάνω μια δουλειά που μου αρέσει, έτσι οι δυσκολίες παρακάμπτονται…»
«Είναι σημαντικό το να ευχαριστήσουμε όσους ανθρώπους βοήθησαν προκειμένου να διεκπεραιωθεί η προσπάθεια που κάναμε», συμπληρώνει η Κατερίνα Βουνάτσου. «Το κράτος θα πρέπει να δείχνει μεγαλύτερη επιείκεια και να βοηθάει τους νέους ανθρώπους που θέλουν να ξεκινήσουν κάτι, πόσο μάλλον όταν αυτό βοηθάει το περιβάλλον…»