
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Οδικά, αντιμετώπιση λειψυδρίας και πολιτική προστασία
Οι προτεραιότητες που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των πολιτών του Βορείου Αιγαίου αποτελούν ζήτημα αιχμής για τον επικεφαλής της Περιφερειακής Παράταξης «Νέα Δυναμική» Θεόδωρο Βαλσαμίδη, ο οποίος σε συνέντευξή του στο «Ε», υπενθυμίζει τα οδικά έργα που εκκρεμούν, εκείνα που απεντάχθηκαν και εκείνα που σε συνδυασμό με μελέτες πρέπει να δρομολογηθούν.
Τριτοκοσμικές χαρακτηρίζει τις συνθήκες που έζησαν αυτό το καλοκαίρι κάτοικοι του Πολιχνίτου επισημαίνοντας την ανάγκη αξιοποίησης του προγράμματος του ΥπΑΑΤ για την κατασκευή φραγμάτων σε Βασιλικά και Πολιχνίτο. Μάλιστα προτείνει την μεταφορά χρημάτων από κωδικούς του ΕΣΠΑ που δεν αξιοποιούνται σε έργα για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας.
Στο κεφάλαιο της Πολιτικής Προστασίας υπενθυμίζει ότι η σύμβαση για τον καθαρισμό του οδικού δικτύου έγινε μήνα Αύγουστο.
Οδικά
Ειδικότερα ένα θέμα που έθιξε προ ημερών και με επιστολή του ήταν η βελτίωση της οδικής ασφάλειας της 73ης Εθνικής Οδού Μυτιλήνης - Κρατήγου που περιλαμβάνει την συντήρηση της οδού, την εκπόνηση - σε συνεργασία με τον Δήμο Μυτιλήνης - μελέτης για περπάτημα, την κατασκευή ασφαλούς κυκλοφοριακής σύνδεσης - κόμβου στην περιοχή του Αεροδρομίου και την εξασφάλιση χώρων στάθμευσης από την Fraport. Θυμίζουμε ότι η επιστολή εστάλη με αφορμή την τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας σε τμήματα της Οδού Μυτιλήνη - Κράτηγος που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα και δεδομένου ότι από τον Μάιο του 2023 έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την νομιμοποίηση του παραλιακού αυτού δρόμου που για δεκαετίες ήταν στον ...αέρα!.
Σε σχέση με το δρόμο Αμπελικό- Σταυρός, που συμβασιοποιήθηκε πριν 14 μήνες και η ιστορία του ξεκινά επί θητείας του, ο κ. Βαλσαμίδης εξέφρασε την λύπη του για το γεγονός ότι ένα τόσο σημαντικό έργο, η Περιφερειακή Επιτροπή ενημερώθηκε τελευταία στιγμή για τις όποιες τροποποιήσεις. Ειδικότερα τόνισε ότι στην μελέτη έγιναν τροποποιήσεις- που ήταν απαραίτητες και είναι κάτι που προβλέπεται από την νομοθεσία - χωρίς να ενημερωθεί γι’ αυτές η Περιφερειακή Επιτροπή. «Αφού έγινε όλη η διαδικασία της τροποποίησης και των εγκρίσεων από τα αρμόδια όργανα στις 9 Σεπτεμβρίου, δηλαδή μια μέρα(!), πριν ξεκινήσουν οι εργασίες του έργου, έπρεπε εμείς τυπικά να εγκρίνουμε την τροποποίηση της μελέτης και τότε να ενημερωθούμε».
Στον κατάλογο με τα οδικά ο κ. Βαλσαμίδης υπενθύμισε ότι εκκρεμεί το έργο της παράκαμψης του Αγίου Ισιδώρου από το 2017, η γνωστή χρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής επί Δούρου για αλληλεγγύη για το σεισμό που έπληξε το νησί. Ανάμεσα στην παράκαμψη Λάγκάδας και την παράκαμψη του Αγίου Ισιδώρου υπήρχε ακόμη ένα έργο, που συνδέει τα δύο σημεία, η παράκαμψη Πλαγιάς - Τρύγονας, π/υ 4 εκ. ευρώ, ενταγμένο στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων που τελικά… απεντάχθηκε.
Για το δρόμο Πλωμάρι - Μελίντα υπήρχαν στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων 3 εκ. ευρώ. Ο δρόμος αυτός όπως είπε ο κ. Βαλσαμίδης πότε είναι τυπικά κλειστός και πότε ανοιχτός, στην πράξη όμως χρησιμοποιείται με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των οδηγών.
Σε άλλο σημείο τόνισε ότι σημαντικό εξίσου είναι η εκπόνηση νέων μελετών για έργα που πρέπει να ακολουθήσουν εκείνων που υλοποιούνται και ανέφερε ενδεικτικά την Β’ Φάση του οδικού άξονα Αγίας Παρασκευής - Πέτρας, η μελέτη βελτίωσης του δρόμου Θερμή - Μανταμάδος, η μελέτη παρακάμψεων Πλωμαρίου, Αχλαδερή -Σκάλα Βασιλικών -Σκάλα Πολιχνίτου, Αρχαία Άντισσα - Γαβαθάς.
Ακόμη ανέφερε ότι η μόνη μελέτη που είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ήταν για την βελτίωση του τμήματος από την διακλάδωση Σιγρίου (από το καινούργιο τμήμα) έως την Ερεσό. «Αυτό είναι ενταγμένο με 1,1 εκ. ευρώ στο πρόγραμμα της Περιφέρειας. «Είχα ρωτήσει πέρυσι που βρίσκεται αυτή η προκήρυξη. Προς το παρόν δεν υπάρχει κάποιο φως. Δεν έχει προκηρυχτεί η μελέτη» και στην συνέχεια πρόσθεσε ότι πριν από λίγες ημέρες διαπιστώνει ότι δρομολογείται η συντήρηση του υφιστάμενου δρόμου. «Κανένας δεν διαφωνεί να συντηρηθεί, αλλά η μελέτη που είχαμε εντάξει ήταν κάτι άλλο. Δηλαδή θέλαμε να γίνει ένας δρόμος σύγχρονος, αντίστοιχων προδιαγραφών εκείνου του Καλλονή - Σίγρι (..) Πηγαίνει στις καλένδες η μελέτη που δεν έχει προχωρήσει και ήταν ενταγμένη στο ΕΣΠΑ; Κατά την γνώμη μου και η συντήρηση καλή είναι, αλλά το βασικό είναι να προχωρήσει η μελέτη».
Επιπλέον τόνισε την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το έργο Καλλονής – Σιγρίου και συγκεκριμένα για το τμήμα του δρόμου, από το ύψος του κόμβου της Ιεράς Μονής Λειμώνος έως το ύψος του κόμβου της Φίλιας, που θεωρητικά παραμένει κλειστό ωστόσο στην πράξη είναι ανοιχτό ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχει εκδηλωθεί και τροχαίο ατύχημα κατά την διάρκεια των περιοριστικών μέτρων. Ο κ. Βαλσαμίδης επισήμανε ότι θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των δύο φορέων προκειμένου να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες εργασίες και να κυκλοφορούν οι οδηγοί με ασφάλεια.
Κεφάλαιο λειψυδρία
«Θα πρέπει να μπουν προτεραιότητες ανάλογα με τις ανάγκες» είπε ο κ. Βαλσαμίδης και αναφέρθηκε και στα έντονα προβλήματα που έχουν εκδηλωθεί το τελευταίο διάστημα σε ότι έχει να κάνει με την λειψυδρία. Υπενθύμισε ότι τον περασμένο Μάιο με επιστολή της Νέας Δυναμικής στον Περιφερειάρχη τόνισε την ανάγκη κατασκευής του Φράγματος Πολιχνίτου και του Φράγματος Βασιλικών μέσω αξιοποίησης σχετικού προγράμματος του ΥπΑΑΤ. «Όταν συντάχθηκε το σχέδιο για την αντιμετώπιση του υδρευτικού προβλήματος του νησιού, που είχε εκπονηθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ το 2009 περίπου, προβλεπόταν η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά, του αγωγού που κατεβάζει το νερό στην Μυτιλήνη στο πλαίσιο του ίδιου έργου - που προχωρούν – και η κατασκευή Φράγματος Πολιχνίτου, το οποίο στην β φάση της μελέτης δεν προχώρησε. Άρα λοιπόν είναι πολύ σημαντικό να δούμε πως μπορεί να ολοκληρωθεί η μελέτη και να προταθεί το έργο για χρηματοδότηση».
Υπενθυμίζεται ότι τα προβλήματα ύδρευσης – άρδευσης στην περιοχή του Πολιχνίτου απασχολούν έντονα από την αρχή του χρόνου, ενώ για το συγκεκριμένο ζήτημα είχε σημειωθεί μέχρι και καβγάς κατά την διάρκεια συνεδρίασης Δημοτικού Συμβουλίου στην Δυτική Λέσβο, με διαμαρτυρόμενους πολίτες. Ενώ το καλοκαίρι συγκροτήθηκε και επιτροπή αγώνα για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος, ενώ ακόμη εκκρεμεί συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου παρουσία της Διοίκησης της ΔΕΥΑΛ με ένα και μοναδικό θέμα την ύδρευση.
«Πραγματικά οι καταστάσεις φέτος στο καλοκαίρι στον Πολιχνίτο, ήταν τριτοκοσμικές (..) Όταν ο κόσμος έχει 20 μέρες να πάρει νερό στο σπίτι του για ποιες συνθήκες ποιότητας ζωής μιλάμε; Πολλοί άνθρωποι ακύρωσαν τον ερχομό τους το καλοκαίρι και πολλοί έφυγαν πίσω νωρίτερα (..)Είναι ευθύνη όλων μας να βοηθήσουμε για να βρεθούνε λύσεις».
Ακόμη υπενθύμισε ότι έχει εκπονηθεί μελέτη από το τ. Υπουργείο Γεωργίας για την Λιμνοδεξαμενή των Βασιλικών που θα μπορούσε να επικαιροποιηθεί και να προταθεί προς ένταξη σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Υπάρχουν δίκτυα στην Μεγάλη Λίμνη, στη Θερμή, στους Λάμπου Μύλους και σε άλλα σημεία που θα μπορούσαν να προταθούν.
«Ακόμη προτείναμε χρήματα από κωδικούς που δεν προχωρούν στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας να μεταφερθούν εκεί. Επίσης υπάρχει μία πρόταση του Μικροβιολογικού Εργαστηρίου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων για ένα πρόγραμμα που θα ελέγχει την ποιότητα του νερού από το σημείο που φεύγει στο σημείο που καταναλώνεται. Θα μπορούσε η Περιφέρεια να συμμετέχει στην χρηματοδότηση αυτού του προγράμματος γιατί είναι πολύ σημαντική η ποιότητα του νερού που πίνουμε».
«Επειδή τα χρήματα δεν είναι ανεξάντλητα θα πρέπει να μπαίνουν προτεραιότητες» και επανέλαβε ότι θα πρέπει να δίνονται λιγότερα χρήματα για εκδηλώσεις και δημόσιες σχέσεις και περισσότερα για έργα υποδομής και ποιότητα ζωής.
Πολιτική Προστασία
Στον άξονα της πολιτικής προστασίας επισήμανε ότι μέσω της αξιοποίησης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και σε συνεργασία με τις Δ/νσεις Δασών & ΟΤΑ σε όλα τα νησιά την δημιουργία αντιπυρικών ζωνών.
Σε αυτό το σημείο μάλιστα έθιξε πάλι το θέμα των προτεραιοτήτων με αφορμή το γεγονός ότι μήνα Αύγουστο η ΠΒΑ υπογράφει σύμβαση για τον καθαρισμό του οδικού δικτύου, όταν την ίδια στιγμή το κράτος αναγκάζει τους πολίτες να τα καθαρίζουνε μέχρι τον Μάιο γιατί σε διαφορετική περίπτωση καταλογίζονται πρόστιμα. «Ένα καθαρό οδικό δίκτυο είναι από μόνο του μία αντιπυρική ζώνη». Μάλιστα επισήμανε ακόμη ένα πρόβλημα που έχει δημιουργήσει ο νομοθέτης που λέει ότι το οδικό δίκτυο πρέπει να το καθαρίζει η Περιφέρεια αλλά τα σκουπίδια τα μαζεύουν οι Δήμοι… «Μέσα στην σύμβαση που υπάρχει πρέπει να καθαρίζονται και τα σκουπίδια για να είναι ολοκληρωμένη η δουλειά».
Σύνδεση με Αλεξανδρούπολη και μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ
Χαρακτήρισε θετική την εξέλιξη τον διαγωνισμό για την εμπορική ακτοπλοϊκή σύνδεση Αλεξανδρούπολης – Σιγρίου – Μεστών –Πειραιά, ενώ επισήμανε ότι ολοκληρωμένη εικόνα για τον αντίκτυπό της θα υπάρξει κατά την υλοποίηση του έργου. Τόνισε ότι η αξιοποίηση του Λιμανιού του Σιγρίου είναι ένα σοβαρό ζήτημα για το οποίο η παράταξή του είχε αποστείλει σχετική επιστολή. Σε αυτή είχε ζητηθεί από τον Υφυπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, Στάφανο Γκίκα και τον Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλη Κουτουλάκη η αξιοποίηση του λιμανιού του Σιγρίου, η σύνδεση με Βόρειο Ελλάδα με πλοίο RO –RO, και η σύνδεση με Βόλο που απομένει ζητούμενο. «Είναι σημαντικό να διεκδικούμε πράγματα, να πιέζουμε όλοι μαζί έτσι ώστε να έχουμε αποτέλεσμα».
Ολοκληρώνοντας χαρακτήρισε θετική εξέλιξη την εφαρμογή του μειωμένου ΦΠΑ και στα υπόλοιπα νησιά της ΠΒΑ σχολιάζοντας τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ. «Αυτό για εμάς είναι πολύ σημαντική εξέλιξη, το είχαμε ζητήσει ως Περιφερειακό Συμβούλιο ομόφωνα σε συνεδρίαση που είχε γίνει τον Μάιο του 2024 στα Ψαρά. Με αυτόν τον τρόπο αποσυνδέονται οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ – που είχαν καταργηθεί το 2017 και επανήλθαν με το μεταναστευτικό- με το μεταναστευτικό. Είναι μία θετική εξέλιξη και νομίζω ότι με την συνεργασία όλων των φορέων μπορούμε να πετύχουμε περισσότερα πράγματα για την βελτίωση της ποιότητας ζωής στα νησιά μας».