Πρώτο Βραβείο στην πρόταση των Τασούλη – Ιστατιάδη- Αποστολόπουλου – Μερτζανίδη

18 προτάσεις για τον Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό του ΣΑΡΛΙΤΖΑ [Vid]

09/01/2023 - 09:00 Ενημερώθηκε 10/01/2023 - 09:38

18 προτάσεις από αρχιτεκτονικά γραφεία όλης της χώρας υπεβλήθησαν στον Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό προσχεδίων του έργου «Αξιοποίηση οικοπέδου ΣΑΡΛΙΤΖΑ με δημιουργία κέντρου θερμαλισμού και πολιτιστικού συγκροτήματος». Πρόκειται για τον πρώτο Πανελλήνιο Αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που διενεργείται για ένα χώρο της Λέσβου, με τα αποτελέσματα της επιτροπής να θέλουν, μετά από αξιολόγηση, το πρώτο βραβείο να απονέμεται στους μελετητές Αντώνη Τασούλη, Θεμιστοκλή Ιστατιάδη, Γιώργο Αποστολόπουλο και Γιώργο Μερτζανίδη για την πρόταση που συνέταξαν.

«Είναι μία διαδικασία που ξεκινήσαμε εδώ και καιρό, δηλαδή να προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε το συγκρότημα του ΣΑΡΛΙΤΖΑ, όπου υπάρχει ένας αρχαιολογικός χώρος, ένα υφιστάμενο κτίριο και προτείναμε και ένα νέο κτίριο . Προτείναμε για πρώτη φορά στην Λέσβο έναν Πανελλήνιο Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό αναμένοντας 3-4 αξιόλογες προτάσεις. Τον Οκτώβριο του 2022 όταν έληξε ο Διαγωνισμός προς ευχάριστη έκπληξη διαπιστώσαμε ότι είχαν υποβληθεί 18 προτάσεις» αναφέρει σε σχετική δήλωσή του στο «Ε» ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Κώστας Μουτζούρης, χαρακτηρίζοντας πρωτοφανή τον αριθμό των προτάσεων και υποστηρίζοντας ότι αυτός δείχνει ότι υπάρχει η πεποίθηση στην υπόλοιπη Ελλάδα ότι η Λέσβος μπορεί να κινηθεί σε ανοδική τροχιά.

Ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Κώστας Μουτζούρης

«Όταν ξεκινήσαμε την όλη προσπάθεια είχαμε καλέσει καθηγητές, ξενοδόχους κά, προκειμένου να δούμε πως μπορεί να διαμορφωθεί και λειτουργήσει ως ξενοδοχείο το υφιστάμενο κτίριο.  Κατά την επίσκεψη αυτή ομόφωνα μας είπαν ότι το κτίριο δεν πληροί τις προδιαγραφές ενός ξενοδοχείου, γιατί είναι μικροί οι χώροι και πρότειναν να γίνει χώρος πολιτισμού. Παράλληλα με αυτό θα υπάρξει ένα νέο κτίριο το οποίο θα έχει επίκεντρο τον θερμαλισμό και την θαλασσοθεραπεία. Αυτή ήταν μία απόφαση που εισηγηθήκαμε και ψηφίσαμε στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Ακολούθως το παρουσιάσαμε και στην τοπική κοινωνία και αποφασίσαμε όλοι μαζί να προχωρήσει ο διαγωνισμός έτσι» και εξηγεί ο κ. Μουτζούρης ότι το κεντρικό κτίριο θα λειτουργήσει ως πολιτιστικός χώρος, το νέο ως θερμαλιστικό κέντρο και σε αυτά προστίθεται και ο αρχαιολογικός χώρος που βρίσκεται στο οικόπεδο και πρόκειται να αναδειχθεί.

Αυτό που ενδιαφέρει την Περιφερειακή Αρχή, όπως τόνισε ο κ. Μουτζούρης, είναι να προχωρήσει το έργο και να μην μείνει η μελέτη στα συρτάρια. Μάλιστα επισήμανε ότι ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του χώρου δύο επενδυτές.

Το επόμενο βήμα, που ακολουθεί τα προσχέδια, είναι η οριστική μελέτη και ακολούθως ο διαγωνισμός του έργου που θα ολοκληρωθεί μετά την ανάδειξη του επενδυτή.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση Κεντρικής κολυμβητικής πισίνας

Τα βραβεία και οι έπαινοι

Όπως προαναφέρθηκε το πρώτο βραβείο απέσπασε η πρόταση των Τασούλη – Ιστατιάδη – Αποστολόπουλου και Μερτζανίδη, το δεύτερο βραβείο αποδόθηκε στην πρόταση των Αλέξη Βισβίνη,Φλωριάν Λιάκου, Ειρήνης- Ελένης Μαρκαντωνάτου, Τσαμπίκου Πετρά και Εμμανουήλ Νικόλαου Συμιακάκη. Το τρίτο βραβείο απέσπασε η πρόταση των Παναγιώτη Μαλεφάκη, Κωνσταντίνας Παπαλέξη και Κωνσταντίνου Φιοράκη.

Οι έπαινοι αποδόθηκαν στην πρόταση των Ηώ Καρύδη, Στέλλα Χρυσίνα και Ανδρέα Παναγιώτου, στην πρόταση των Γεράσιμου Βαμβακίδη, Tozaj Taulant και Ελένης Παττίχη, στην πρόταση των Αλέξανδρου Σπεντζάρη, Γιώργου Χατζόπουλου, Σπύρου Λίτου και Αργυρού Παντελή, στην πρόταση του Σπύρου Μούντριχα και τέλος στην πρόταση του Δημήτρη Ζούπα. Σημειώνεται ότι έπαινοι – προτάσεις θα εξαγοραστούν από την Περιφέρεια προς αξιοποίηση.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση εξωτερικής άποψης Β

Η έκθεση

Το διάστημα που προηγήθηκε και συγκεκριμένα από τις 3 έως τις 6 Ιανουαρίου 2023, πραγματοποιήθηκε, όπως εκπορεύεται εκ του νόμου, έκθεση των υποβληθεισών προτάσεων των συμμετασχόντων στον Πανελλήνιο Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό για το κτιριακό συγκρότημα του ΣΑΡΛΙΤΖΑ. Στην αίθουσα της Περιφέρειας το κοινό είχε την δυνατότητα να δει τις προτάσεις που πήραν τα 3 πρώτα βραβεία καθώς και τις 5 προτάσεις που απέσπασαν επαίνους για την συμμετοχή τους. Παράλληλα την Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2023 παρουσιάστηκε η πρόταση που πήρε το πρώτο βραβείο, ενώ θα παρευρίσκοντο και οι επενδυτές που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να συζητήσουν με την Περιφερειακή Αρχή ως προς την πρόταση.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση εξωτερικής άποψης Α

Η πρόταση Τασούλη – Ιστατιάδη- Αποστολόπουλου – Μερτζανίδη

Η πρόταση, όπως δημοσιεύθηκε στη σελίδα της Περιφέρειας, στοχεύει στη δημιουργία ενός δημόσιου υπαίθριου χώρου με την ενεργοποίηση του ιστορικού πυρήνα του Σάρλιτζα Παλλάς και τη δημιουργία ενός νέου κέντρου αναφοράς για τη Λέσβο. Η νέα προσθήκη που αναφέρεται στην θερμαλιστική ιστορία του νησιού  επιδιώκεται να συνυπάρχει αρμονικά με το εμβληματικό ιστορικό κτίριο, που πλέον λαμβάνει νέα χρήση. Η συνύπαρξη αυτή επιδιώκεται μέσα από τον χειρισμό του υπαίθριου χώρου που έχει τον χαρακτήρα ενός ιδιαίτερου αρχαιολογικού πάρκου, όπως και με την ελάχιστη δυνατή δόμηση προκειμένου η νέα επέμβαση να παραμείνει σιωπηλή απέναντι στο ιστορικό σύμπλεγμα. Οι υπόλοιπες αρχές της πρότασης εδράζονται: στον σεβασμό της ιστορικής μνήμης του συμπλέγματος και την αποκατάσταση των κτισμάτων με ένα νέο λειτουργικό πρόγραμμα με ήπιες χρήσεις που σέβονται την ιστορικότητα του κτιρίου, την ανάδειξη και προστασία των αρχαιολογικών ευρημάτων και την ένταξή τους στο τοπίο, την βιοκλιματική συμπεριφορά του νέου κτιρίου και των υπαίθριων χώρων, τη δημιουργία μιας αρχιτεκτονικής που στοχάζεται πάνω στο μέλλον της θερμαλιστικής ιστορίας της Λέσβου σε ένα σιωπηλό διάλογο με τα ιστορικά κτίρια.

Φωτορεαλιστικές απεικονίσεις αίθουσας massage

Διαμόρφωση Τοπίου

Τοπογραφικό διάγραμμα

Ο σχεδιασμός του περιβάλλοντος χώρου στοχεύει στην ενεργοποίηση όλων των στοιχείων της περιοχής μελέτης και την επίλυση όλων των λειτουργικών περιορισμών που η παρούσα κατάσταση φέρει. Προτείνεται έτσι η διαμόρφωση τριών υπαίθριων πλατειών: η πρώτη εντάσσει το κτίσμα στον παραλιακό ιστό, η δεύτερη προσφέρει έναν υπαίθριο χώρο στο πολιτιστικό πρόγραμμα του Σάρλιτζα Παλλάς, η τρίτη προσαρτάται στους χώρους την νέας προσθήκης για το κτίριο των θερμών πηγών. Ανάμεσά τους αναπτύσσονται φυτεύσεις με ενδημικά φυτά χαμηλής, μεσαίας και ψηλής βλάστησης (όπως, πεύκη, κέδρος, μυρτιά, σπάρτο, λεβάντα,  alyssum lesbiacym), διαμορφώνοντας νησίδες πρασίνου και επιτρέποντας οργανικές διαδρομές πατημένου χώματος ανάμεσά τους. Η επιδιωκόμενη ατμόσφαιρα του χώρου εμπνέεται από ιστορικές φωτογραφίες του ξενοδοχείου, που δείχνει την συντροφιά ανθρώπων πλησίον του κτιρίου σε άμεση σχέση με τον κήπο.

Οι πλατείες λειτουργούν σαν αυτόνομοι υπαίθριοι χώροι σε άμεση επαφή με τις αρχαιότητες, τις φυτεύσεις και θέα στη θάλασσα ή τα κτίρια. Συνδέουν τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους του συγκροτήματος, επεκτείνοντας τις χρήσεις του στον υπαίθριο χώρο: το καθιστικό του αναψυκτηρίου, η εξωτερική κολυμβητική δεξαμενή και το ιστορικό αναβρυτήριο, που μεταφέρεται από την επιφάνεια των αρχαιοτήτων, τοποθετούνται αντίστοιχα στις τρεις πλατείες και έτσι τις καθιστούν πυρήνες σύνδεσης όλων των στοιχείων του χώρου.  Ταυτόχρονα διαμοιράζουν διαφορετικά σημεία αναφοράς σε όλη την έκταση του τοπίου και σε συνδυασμό με την κατάλληλη κατανομή των χρήσεων στα διάφορα κτίρια δημιουργούν μια έντονη συνθήκη συσχέτισης όλων των στοιχείων του χώρου.

Είναι διαστρωμένες με λίθινες ψηφίδες με κατάλληλη υπόβαση και οπλισμένες με κατάλληλο δικτυωτό πλαστικό πλέγμα, ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη προσβασιμότητα σε όλα τα σημεία του οικοπέδου. Ταυτόχρονα εξασφαλίζεται η ήπια παρέμβαση στον αρχαιολογικό χώρο, η αντιστρεψιμότητα της παρέμβασης και η καλή αποστραγγιστική λειτουργία των πλατειών.

Για λόγους καλής αποστράγγισης των λιμναζόντων υδάτων προτείνεται πρόσθετα η διαμόρφωση ενός συστήματος κήπων βροχής στα πιο κρίσιμα σημεία. Οι φυτεύσεις σε συνδυασμό με την παρουσία του υγρού στοιχείου των κήπων βροχής στοχεύουν και στη διαμόρφωση του κατάλληλου μικροκλίματος εξασφαλίζοντας θερμική άνεση στους υπαίθριους χώρους.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση Λουτρών

Στρατηγικές ένταξης στην ευρύτερη περιοχή της Θερμής

Το Σάρλιτζα Παλλάς, όπως σημειώνεται στην πρόταση, μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό πυρήνα και σημείο αναφοράς για την ευρύτερη περιοχή της Θέρμης. Συγκεκριμένα στόχος είναι το συγκρότημα των δύο κέντρων πολιτισμού και θερμαλισμού και το αρχαιολογικό πάρκο να αποτελέσουν έναν χώρο σύνδεσης/μετάβασης της ενδοχώρας της Θέρμης με τη θάλασσα. Αυτό επιδιώκεται να επιτευχθεί με τις στρατηγικές της ενοποίησης των όμορων αρχαιολογικών χώρων, της αναβάθμισης της σύνδεσης του χώρου του Σάρλιτζα με την παραλία και με τη διαμόρφωση ενός ενιαίου υπαίθριου δημόσιου χώρου. Η ενοποίηση του χώρου του Σάρλιτζα με τον αρχαιολογικό χώρο Χωραφάς μπορεί να οδηγήσει στη διαμόρφωση ενός διευρυμένου αρχαιολογικού πάρκου. Παράλληλα, η διάνοιξη του χώρου προς την προκυμαία επεκτείνει τον χώρο και τον ενοποιεί με την παραλία και τη θάλασσα.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση πολιτιστικού χώρου ΣΑΡΛΙΤΖΑ

Ανάπτυξη κτιριολογικού προγράμματος

Σχετικά με τον σχεδιασμό του νέου Κέντρου Θερμαλιστικού Τουρισμού και Αναζωογόνησης πρωταρχική συνθήκη αποτέλεσε η ανάγκη μείωσης του αποτυπώματος των κτιριακών όγκων στην περιοχή μελέτης. Με βάση την παραδοχή ότι οι χώροι του κεντρικού κτιρίου του συγκροτήματος του ξενοδοχείου Σάρλιτζα είναι αρκετοί για την ανάπτυξη ενός κέντρου πολιτισμού, αποφασίστηκε η αξιοποίηση των μικρότερων διατηρητέων κτιρίων για την ικανοποίηση του εκτενούς κτιριολογικού προγράμματος των νέων εγκαταστάσεων.

Βασική πρόκληση της επιλογής αυτής  αποτέλεσε η ανάγκη  διατήρησης συνοχής στο λειτουργικό πρόγραμμα παρά την αισθητή απόσταση που υπάρχει μεταξύ των διατηρητέων κτιρίων και των νέων εγκαταστάσεων. Αποφασίστηκε να αποκοπούν τα ιατρεία και οι χώροι διοίκησης των νέων εγκαταστάσεων δημιουργώντας ένα αυτόνομο κτιριακό σύμπλεγμα. Παράλληλα η κεντρική δεξαμενή υδροθεραπείας τοποθετείται στον υπαίθριο χώρο ενδιάμεσα από το διοικητικό σύμπλεγμα και τις κυρίως εγκαταστάσεις του Κέντρου Θερμαλισμού. Δημιουργώντας έτσι μια μοναδική εμπειρία θερμαλισμού, αξιοποιώντας το ελληνικό κλίμα και επωφελούμενη από την μοναδική τοπιογραφία της περιοχής μελέτης.

Η πρόταση επανάχρησης προσπαθεί να ενταχθεί στην πολιτισμική δυναμική της Λέσβου και ταυτόχρονα να συνδεθεί με τη διαχρονική παράδοση της Λέσβου στην ελληνική γλώσσα, τη γραμματεία και τον διάλογο. Προτείνεται έτσι το κεντρικό κτίριο του Σάρλιτζα να μεταμορφωθεί σε ένα πεδίο μελέτης, σκέψης, συναντήσεων και διαλόγων στεγάζοντας ένα μόνιμο «φροντιστήριο» της ελληνικής γλώσσας, απέναντι από χώρους φροντίδας του σώματος. Παράλληλα θα μπορούσε να ιδρυθεί ένας οργανισμός του κέντρου πολιτισμού ώστε να διοργανώνει περιοδικές γιορτές της ελληνικής γλώσσας, με διαλέξεις, συζητήσεις, συνέδρια, φεστιβάλ, σεμινάρια ελληνικής γλώσσας, αλλά και art residency με επίκεντρο τα «γράμματα».

Τα χρόνια εγκατάλειψης και οι διάφορες ιστορικές επεκτάσεις αποκρύπτουν την ιστορική ταυτότητα του κεντρικού κτιρίου του Σάρλιτζα Παλλάς. Πολύ περισσότερο όμως πλήττουν τη συνοχή του αρχιτεκτονικού του ύφους.

Έτσι, κεντρικός στόχος της πρότασης είναι η αποκατάσταση της συνοχής του αρχιτεκτονικού χαρακτήρα του κτιρίου και της ιστορικής του ταυτότητας με τρεις κύριες στρατηγικές: Ανάδειξη αρχικής φάσης - αναγνωσιμότητα επεκτάσεων: οι επεκτάσεις αποτελούν κομμάτι της ιστορικής διαδρομής του κτιρίου, ωστόσο κάποιες δεν προσδίδουν πρόσθετα ποιοτικά χαρακτηριστικά στο κτίριο, παρά μόνο επαυξάνουν τη χωρητικότητά του. Έτσι, προτείνεται η καθαίρεση του μικρού προκτίσματος αποθήκης και το σύνολο των επεκτάσεων στον β’ όροφο, μαζί με τον εξώστη και ανακατασκευή του διακόσμου. Η παρέμβαση αυτή επιβάλλεται ως κομβική για την αποκατάσταση του οριενταλιστικού ύφους του κτιρίου στην εμβληματική του πρόσοψη. Πρόσθετο όφελος είναι η σχετική αποφόρτιση του υπόλοιπου κτιρίου. Επιπλέον για την αναγνωσιμότητα των υπόλοιπων επεκτάσεων προτείνεται η εφαρμογή αρμών, ενδεχόμενη χρωματική διαφοροποίηση και αντίστοιχος αρχιτεκτονικός φωτισμός ανάδειξης. Προτείνεται ωστόσο, η μη ανακατασκευή των ξύλινων πατωμάτων του ισογείου, αλλά η αντικατάστασή του από ενιαίο δάπεδο εφαρμοσμένο σε προκατασκευασμένες πλάκες οπλισμένου σκυροδέματος για τη δημιουργία ουδέτερου υποβάθρου κατάλληλου για εκθεσιακούς χώρους.

Ενοποίηση χώρων: προτείνεται μια σειρά από καθαιρέσεις εσωτερικών μη δομικών τοιχοποιιών, ώστε να δημιουργηθούν μεγάλοι χώροι ικανοί να φέρουν τις ανάγκες ενός κέντρου πολιτισμού.

Εξασφάλιση Προσβασιμότητας: για την εξασφάλιση της προσβασιμότητας προτείνεται η μερική απομείωση των επιχρισμάτων σε ορισμένα ανοίγματα θυρών, ώστε να επιτρέπει τη διέλευση αμαξιδίων. Η πιο σημαντική παρέμβαση αφορά στην τοποθέτηση ανελκυστήρα με τις καθαιρέσεις πατωμάτων, όπου απαιτείται, για την κατακόρυφη επικοινωνία του συνόλου του κτιρίου. Με την ενσωμάτωση του ανελκυστήρα στον όγκο του κτιρίου αποφεύγεται η αισθητική αλλοίωση των όψεων.

Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει για την χαμηλή οπίσθια επέκταση του κτιρίου που στέγαζε λουτρά και επιλέγεται να διατηρηθεί, καθώς η ιστορική της λειτουργία χαρακτηρίζει την ταυτότητα του κτιρίου, ενώ εξυπηρετεί και τη νέα λειτουργία του. Εκεί καθαιρείται το σύνολο των διαχωριστικών τοίχων, διανοίγεται ένα μεγάλο άνοιγμα στην πίσω όψη, ώστε να συνδεθεί άμεσα με την όμορη πλατεία και αρχιτεκτονικά να φανερώνει τον χρόνο της συγκεκριμένης παρέμβασης, σύγχρονης με την ανοικοδόμηση του νέου κτιρίου. Οι παρεμβάσεις αυτές είναι εφικτές καθώς το συγκεκριμένο τμήμα του κτιρίου είναι εξαιρετικά κατεστραμμένο και συνεπώς απαιτεί εκτεταμένες ανακατασκευές. Επιπλέον για λόγους προσβασιμότητας προτείνεται η διαφοροποίηση του εδάφους και του ύψους του πατώματος.

Φωτορεαλιστική απεικόνιση FOYER

Το νέο κτίσμα

Το νέο κτίσμα του Κέντρου Θερμαλισμού αποτελεί και την μοναδική νέα κτιριακή κατασκευή στο οικόπεδο. Η πρόταση αποτελείται από ένα ενιαίο και συμπαγές κτίριο διαστάσεων 13 x 67 μέτρα. Η λειτουργική διάρθρωση των χώρων ακολουθεί την γραμμικότητα του κτίσματος. Το κτίσμα αποτελείται από δύο ορόφους πέρα από τον χώρο υποδοχής και την κεντρική δεξαμενή κολύμβησης τα οποία έχουν διπλό ύψος, 6.00 μέτρα, προσδίδοντας την αναγκαία κλίμακα για την συνάθροιση των επισκεπτών. Στο ισόγειο τμήμα βρίσκονται οι δεξαμενές του κτιρίου σε συνδυασμό με κάποιους χώρους χαλάρωσης, ενώ στον όροφο φιλοξενούνται οι θεραπείες. Κάθε χώρος καλύπτει τις ανάγκες φυσικού φωτισμού και αερισμού. ενώ παράλληλα, δημιουργείται ένας φωταγωγός στις μικρότερες δεξαμενές υδροθεραπείες δημιουργώντας ένα δραματικό χώρο για την εμπειρία του επισκέπτη.

Κατά την είσοδο στο κτίριο ο επισκέπτης βρίσκεται στο χώρο υποδοχής ο οποίος αποτελεί τον κεντρικό χώρο κατανομής των επισκεπτών στο σύνολο του κτιρίου.

Εκεί βρίσκονται τα αποδυτήρια των επισκεπτών, η πρόσβαση στην εξωτερική δεξαμενή υδροθεραπείας καθώς και ένα κλιμακοστάσιο το οποίο οδηγεί στις αίθουσες περιποίησης. Στο βόρειο τμήμα του κτιρίου, ως επέκταση του χώρου υποδοχής, δημιουργείται ένας άξονας κίνησης ο οποίος εκτείνεται στο σύνολο του κτίσματος. Στην αρχή του άξονα κίνησης βρίσκεται η κεντρική κατακόρυφη επικοινωνία του κτιρίου καθώς και τα αποδυτήρια του προσωπικού. Στη συνέχεια ο επισκέπτης οδηγείται στις δεξαμενές υδροθεραπείας, τα δωμάτια σάουνας καθώς και τους ατομικούς καταιωνιστήρες οι οποίοι απομονώνονται με τη χρήση υαλοστασίων, διατηρώντας την οπτική συνέχεια και δημιουργώντας έναν μεταβατικο χώρο. Ο άξονας κίνησης καταλήγει στην κεντρική δεξαμενή κολύμβησης η οποία μέσω του ύψους και των ανοιγμάτων αποκτά έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα.

Σε εγγύτητα με την δεξαμενή κολύμβησης βρίσκονται τα δωμάτια χαμάμ και μασάζ καθώς και ένα κλιμακοστάσιο το οποίο οδηγεί στους απομονωμένους απο το υπόλοιπο κτίριο χώρους περιποίησης.

Ο διαμήκης άξονας κίνησης συναντάται και στον όροφο του κτιρίου. Η κατακόρυφη επικοινωνία βρίσκεται στο κέντρο του άξονα μέσω της οποίας υπάρχει πρόσβαση στο δωμάτιο γυμναστικής και γιόγκα. Στην ανατολική πλευρά του άξονα βρίσκονται τα δωμάτια περιποίησης τα οποία επικοινωνούν κατακόρυφα με τον χώρο υποδοχής ενώ στη δυτική πλευρά του άξονα φιλοξενούνται οι θεραπείες του κέντρου θερμαλισμού.

Κατασκευή

Το κτίριο αποτελείται εξολοκλήρου από λευκό οπλισμένο σκυρόδεμα, ενώ τα δάπεδα επενδύονται με λευκές πλάκες μαρμάρου διαστάσεων 1.5x1.5 μέτρα –δύο υλικά που είναι ανθεκτικά στο νερό και ιστορικά συνδεδεμένα με τα λουτρά. Δημιουργείται έτσι μια ενιαία χρωματική παλέτα η οποία διαφοροποιείται σημειακά κατά την επαφή των δύο υλικών με το υγρό στοιχείο.

Στο κέλυφος του κτιρίου δημιουργούνται μεγάλα ανοίγματα, καλύπτοντας το σύνολο του καθαρού ύψους των εκάστοτε χώρων, δημιουργώντας μια δυναμική σχέση με τον υπαίθριο χώρο. Δημιουργούν μεγάλα πλαίσια παρατήρησης του περιβάλλοντα χώρου και παρέχουν ιδιωτικότητα στους χώρους που απαιτείται.

Το στατικό σύστημα προσδιορίστηκε από την απαίτηση για διατήρηση μικρού βάθους θεμελίωσης και έτσι έλαβε τη μορφή ενιαίας αβαθούς κοιτόστρωσης, που θα πακτωθεί σύμφωνα με γεωτεχνική μελέτη ώστε να αποφευχθεί οποιοσδήποτε κίνδυνος για τυχόν αρχαιολογικά ευρήματα. Παράλληλα, η ίδια απαίτηση για μικρό βάθος εκσκαφής και η ταυτόχρονη πρόθεση της πρότασης για απόκρυψη του ογκώδους μηχανολογικού εξοπλισμού, οδήγησε στην απόφαση υπερύψωσης του εδάφους τοπικά. Έτσι, διαμορφώθηκε ένας χώρος στην υφιστάμενη επιφάνεια του εδάφους, που φαινομενικά είναι υπόγειος.

Ο πρόβολος-στέγαστρο της εισόδου εδράζεται επίσης φαινομενικά εκτός του περιγράμματος δόμησης. Οι διαστάσεις του έχουν προσδιοριστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτευχθεί πλήρως η στήριξη του στο στατικό φορέας του κυρίως έργου χωρίς την ανάγκη οποιαδήποτε περεταίρω θεμελίωσης.

Βιοκλιματικός Σχεδιασμός

Θεμέλιος λίθος της σύνθεσης είναι η βιοκλιματική συμπεριφορά των παρεμβάσεων με στόχο τη βιώσιμη κάλυψη των ενεργειακών αναγκών, τη μείωση επιβάρυνσης της ατμόσφαιρας, την βιωσιμότητα του κόστους λειτουργίας του κτιρίου και φυσικά την μείωση των μηχανικών εγκαταστάσεών του. Στο σχεδιασμό του Κέντρου Θερμαλισμού ακολουθούνται οι παρακάτω κατευθύνσεις.

α. διπλό κέλυφος από οπλισμένο σκυρόδεμα σε συνδυασμό με τη θερμομονωτική στρώση προσφέρει μια θερμική μάζα η οποία διατηρεί την θερμοκρασία σταθερή και μειώνει την ανάγκη διαρκούς παραγωγής ενέργειας.

β. τρία εσωτερικά αίθρια προσφέρουν την δυνατότητα φυσικού αερισμού σε όλους τους χώρους του κτιρίου. Οριζόντια  και ανοιγόμενα γυάλινα πετάσματα που τοποθετούνται πάνω από αυτά, τους επιτρέπουν να λειτουργούν ως ηλιακές καμινάδες αερισμού. Τον χειμώνα επιτρέπουν την ηλιακή ακτινοβολία να θερμάνει τους χώρους, ενώ το καλοκαίρι επιτρέπουν τη φυσική απαγωγή του θερμού αέρα χωρίς μηχανικά μέσα.

γ. η εκμετάλλευση του γεωθερμικού πεδίου προτείνεται, όχι μόνο για χρήση από τα θερμά λουτρά, αλλά και για την θέρμανση και ψύξη του κτιρίου.

 δ. παράλληλα το δώμα καλύπτεται από ηλιακούς συλλέκτες ενώ ε. αξίζει να σημειωθεί πως το μοντέλο λειτουργίας που προτείνεται εκμεταλλεύεται την θερμική μάζα των ίδιων των δεξαμενών του νερού. Εξαιτίας αυτής οι προσκείμενοι χώροι θερμαίνονται και ψύχονται χωρίς την ανάγκη εκτεταμένων τεχνικών μέσων.

Το κτιριακό συγκρότημα ως ένα σύστημα δύναται βιοκλιματικά να καλύψει σημαντικότερο μέρος των ενεργειακών αναγκών του. Επιζητεί επιτακτικά την ελαχιστοποίηση χρήσης γκρίζας ενέργειας και την αντίστοιχα ενός πολύ περιορισμένου αποτυπώματος διοξειδίου άνθρακα.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey