
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Νίκος Καρνιαουτάκης
Παρατηρήσεις προς την αναγνώριση των «εύκολων» αξιών της μεγάλης κεφαλής Ερμού
Έκδοση Φιλοτελικής Εταιρείας Λέσβου
Μυτιλήνη 2019,σελ 64

Τα πρώτα ελληνικά γραμματόσημα απεικονίζουν την Κεφαλή του Ερμή. Κυκλοφόρησαν το 1861 και για 25 χρόνια, μέχρι το 1886. Για να ξεχωρίζουν από μια επόμενη σειρά, που επίσης είχε ως παράσταση την Κεφαλή του Ερμή (από άλλο καλλιτέχνη και σε μικρότερο μέγεθος), τα γραμματόσημα της πρώτης σειράς ονομάστηκαν εκ των υστέρων Μεγάλες Κεφαλές του Ερμή (ενώ της επόμενης Μικρές Κεφαλές του Ερμή).
Κατά τη διάρκεια των 25 αυτών ετών έγιναν πολλές επανεκτυπώσεις των Μεγάλων Κεφαλών του Ερμή από τις ίδιες αρχικές μήτρες, αλλά με πολλές παραλλαγές στα μελάνια, στο χαρτί και στην ποιότητα της εκτύπωσης. Αυτές οι παραλλαγές είναι που καθορίζουν τη συλλεκτική και εμπορική αξία των γραμματοσήμων αυτών. Πώς όμως ξεχωρίζουμε το κάθε γραμματόσημο σε ποια επιμέρους έκδοση ανήκει;
Αυτό αποτελεί το αντικείμενο της φιλοτελικής έρευνας. Μιας έρευνας που απαιτεί αρκετές γνώσεις, αλλά και σημαντική ποσότητα διαθέσιμων γραμματοσήμων για παρατήρηση και σύγκριση. Η δυσκολία της αναγνώρισης και κατάταξης των Μεγάλων Κεφαλών του Ερμή αποθαρρύνει τους περισσότερους συλλέκτες από το να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο είδος συλλογής.
Το βιβλίο του Νίκου Καρνιαουτάκη με τίτλο «Παρατηρήσεις προς την αναγνώριση και κατάταξη των “εύκολων” αξιών της Μεγάλης Κεφαλής Ερμού», έρχεται να αμβλύνει τις παραπάνω δυσκολίες. Με απλό και κατανοητό τρόπο δίνονται οι απαραίτητες οδηγίες για την αναγνώριση και κατάταξη των αξιών των 5, 30, 40, 60 και 80 λεπτών (από τις συνολικά εννέα αξίες που κυκλοφόρησαν). Εβδομήντα έγχρωμες φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης παρουσιάζουν και αναλύουν τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά των γραμματοσήμων αυτών. Έτσι ο αρχάριος φιλοτελιστής έχει στη διάθεσή του όλη την απαραίτητη βοήθεια για τη συλλογή και μελέτη τους.
Στα πρώτα κεφάλαια του βιβλίου γίνεται μια εισαγωγή στις διαδοχικές εκδόσεις των Μεγάλων Κεφαλών του Ερμή και στις ιδιαιτερότητές τους. Επίσης παρουσιάζεται η ορολογία για τα διάφορα μέρη της παράστασης του γραμματοσήμου, απαραίτητη για τις μετέπειτα επεξηγήσεις. Στα επόμενα κεφάλαια αναλύονται τα χαρακτηριστικά αναγνώρισης και κατάταξης κάθε μιας από τις πέντε αξίες κατά αύξοντα βαθμό δυσκολίας, έτσι ώστε ο αναγνώστης να εκπαιδεύεται και να εμβαθύνει σταδιακά τις γνώσεις του. Στο τέλος δίνεται αναλυτική βιβλιογραφία για όσους ενδιαφέρονται να προχωρήσουν περαιτέρω.
Το βιβλίο εκδόθηκε στο πλαίσιο του εορτασμού των 75 χρόνων από την ίδρυση της Φιλοτελικής Εταιρείας Λέσβου (1944-2019). Είναι δίγλωσσο (ελληνικά/αγγλικά) και αποτελείται από 64 πλήρως έγχρωμες σελίδες. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν στο e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Πηνελόπη Κουρτζή
Δεκατρία μπαλώματα
(μυθιστόρημα)
Εκδόσεις Ψυχογιός, Αθήνα 2019, σελ. 320
Τρίτο μυθιστόρημα για τη συμπατριώτισσα μας Πηνελόπη Κουρτζή μετά το «Κουμκουάτ» (2016) και το «Πριγκιπότο» (2017).
Δυο λόγια για την υπόθεση: Η Νόρα, βαφτισμένη Ελεονώρα, νόθα κόρη του Μιχαήλου Χιωτέλλη, μαθαίνει την τέχνη του μπαλώματος στο σπίτι του πατέρα της, στη Μυτιλήνη, γύρω στα μέσα του 1800. Η ίδια, όμως, δεν μπαλώνει τα ρούχα της∙ μπαλώνει τα θλιβερά της ζωής της, ξεκινώντας από το όνομά της. Μόνο, όμως, το όνομα, γιατί ως νόθα επίθετο δεν έχει. Το ταλέντο της αυτό τη βοηθάει να επιζήσει από τα δεινά που πλήττουν το νησί και φέρουν τα πάνω κάτω στη ζωή της, να αντιμετωπίσει τους ανθρώπους που την πληγώνουν, με πρώτο τον αδελφό της, να δοθεί στον έρωτα χωρίς να υπολογίσει τους ηθικούς κανόνες και τελικά να αποκτήσει αυτό που πάντα επιθυμούσε: μια ταυτότητα. Κάθε μπάλωμα, όμως, έχει ένα αντίτιμο. Και η Νόρα τα πληρώνει όλα∙ και τα δεκατρία μπαλώματα. Γιατί τόσα χρειάστηκε να κάνει.