
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Τήρησε τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει ο Ταχιάος κατά την επίσκεψή του στη Λέσβο Ι Μουτζούρης: «Βούληση μας είναι να υπάρξει νότια παράκαμψη της πόλεως»
Aπό την επίσκεψη του κ.Ταχιάου στην Μυτιλήνη τον Φλεβάρη του 2025
Φωτογραφία Αρχείου: Αρετή Μαρία Κατσαρίδου
Υποβλήθηκε στην Υπηρεσία Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου η αναθεωρημένη μελέτη κτηματογράφησης όπως είχε δεσμευτεί ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νικόλας Ταχιάος, κατά την αυτοψία του Φεβρουαρίου του 2025, αλλά και όπως είχε αναφέρει και ο Υπουργός Χρήστος Δήμας λίγους μήνες αργότερα.
Μετά την επικαιροποιημένη μελέτη του κτηματολογίου, όπως είχε διατυπώσει τότε ο κ. Ταχιάος, είναι η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου να προχωρήσει στις διορθώσεις. «Η συζήτηση η οποία έγινε κατέληξε στο ότι η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου θα παραλάβει την μελέτη με επικαιροποιημένη την κτηματογράφηση και στη συνέχεια θα προβεί η ίδια σε διορθώσεις ή σε παρεμβάσεις αν θέλετε με τα χαρακτηριστικά μιας επικαιροποίησης στα σημεία εκείνα όπου έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχουν προβλήματα από την ίδια. Στην πραγματικότητα αυτό το οποίο λέμε είναι ότι είμαστε εδώ ως κυβέρνηση για να επισπεύσουμε την κατασκευή του δρόμου όσο αυτό είναι δυνατόν αλλά οι τελικές αποφάσεις ανήκουν στην τοπική κοινωνία και σίγουρα στην Περιφέρεια η οποία είναι υπεύθυνη για ένα δρόμο όπως αυτός που ονομάζεται Νότια Παράκαμψη Μυτιλήνης» είχε πει τότε χαρακτηριστικά ο κ. Ταχιάος.
Λίγους μήνες αργότερα ο Υπουργός κ. Δήμας σε δήλωσή του είχε πει: «Όσον αφορά στην Νότια Παράκαμψη, υπάρχουν κάποια ζητήματα με το κτηματολόγιο τα οποία ολοκληρώνονται». Από εκεί και πέρα θα δούμε πως θα επικαιροποιήσουμε όλες τις μελέτες για να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα πάλι σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση».
Σε δήλωσή του, στο «Ε» ο πολιτικός μηχανικός, Ιωάννης Κύρος εκπρόσωπος της μελετητικής εταιρίας «OBERMEYER EΛΛΑΣ ΕΠΕ» τόνισε ότι στην αυτοψία του Υφυπουργού τον Φλεβάρη τους ζητήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου η επικαιροποιημένη μελέτη κτηματογράφησης. «Μας ζητήθηκε επικαιροποιημένη η μελέτη κτηματογράφησης από την Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και την υποβάλαμε» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κύρος. Υπενθύμισε δε ότι η μελέτη του δρόμου, συμπεριλαμβανομένων των υδραυλικών και περιβαλλοντικών μελετών είχαν παραδοθεί.
Σε δήλωσή τους, στο «Ε» στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας της ΠΒΑ επιβεβαιώνουν ότι παρέλαβαν την μελέτη κτηματογράφησης, ωστόσο υποστήριξαν δεν τους έχει παραδοθεί η μελέτη από το Υπουργείο…
Ο κ. Αθανασίου ο οποίος στην συνάντηση του Φλεβάρη είχε κάνει ξεκάθαρο πως το έργο θα γίνει επισήμανε, σε δήλωσή του στο «Ε» με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις επισήμανε πως το έργο πλέον βρίσκεται στην τελική ευθεία. Συμπλήρωσε πως η μελέτη είναι παλιά και ήταν φυσικό να εντοπίζονται κάποιες μικρές αστοχίες ωστόσο επισήμανε πως πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις το ταχύτερο δυνατό.
Σε δελτίο Τύπου που κοινοποίησε η Πρωτοβουλία Πολιτών με αφορμή την επικαιροποίηση του Κτηματολογίου που συνεπάγεται την ολοκλήρωση της μελέτης της Νότιας Παράκαμψης εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους τόσο στον κ. Ταχιάο όσο και στον Υπουργό Χρήστο Δήμα.
«Το έργο αυτή την στιγμή είναι στον προγραμματισμό του αρμοδίου υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και έχει ενταχθεί με τον προϋπολογισμό των 54.000.000,00 ευρώ όπως φαίνεται και στο site του υπουργείου» αναφέρεται στο σχετικό δελτίο Τύπου όπου προστίθεται: «Την σκυτάλη τώρα για την περεταίρω υλοποίηση του παίρνει η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με τις υπηρεσίες της η οποία οφείλει να κάνει τις εφικτές σημειακές τροποποιήσεις ικανοποιώντας αιτήματα των ιδιοκτητών όμορων οικοπέδων πάντοτε μέσα στην ζώνη διέλευσης του δρόμου, η οποία έχει εγκριθεί από την μελέτη περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα καθυστέρησης του έργου.
Πιστεύουμε ότι αυτό θα γίνει σύντομα από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου ούτως ώστε να μην χαθεί κι άλλος πολύτιμος χρόνος για την άμεση χρηματοδότηση του έργου».
Το δελτίο Τύπου της πρωτοβουλίας μνημονεύεται ακόμη μία φορά η σημαντικότητα του έργου που παρομοιάζεται με την Αττική οδός για την Μυτιλήνη και το νησί. Γενικότερα η υλοποίησή του θα έχει θετικό αντίκτυπο στην ζωή των πολιτών και επισκεπτών.
Στην δήλωσή του ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Κώστας Μουτζούρης, τον Φεβρουάριο του 2025, είχε πει: «Έργο που δεν γίνεται αποδεκτό από την τοπική κοινωνία δεν μπορεί να κατασκευαστεί (..)έργο που δεν έχει κοινωνική αποδοχή είναι δύσκολο να κατασκευαστεί. Δεν είμαστε σε εποχή χούντας να επιβάλουμε ή Ερντογάν στην Τουρκία που επιβάλλεται η οδός να είναι ευθεία ότι και να κόψει». Οι παραπάνω δηλώσεις του περιφερειάρχη, την περίοδο αυτή εξέφραζαν τον προβληματισμό του για το έργο, λόγω των ενστάσεων που υπήρχαν από κατοίκους της περιοχής που θίγονταν ιδιοκτησίες τους και ήταν φανερό ότι ο κ. Μουτζούρης δεν ήθελε να «χαλάσει καρδιές». Ηταν φανερό ότι δεν ήταν στις προτεραιότητες της περιφερειακής αρχής, παρόλο που αναγνώριζε την αναγκαιότητα του έργου. Ωστόσο από την επίσκεψη Ταχιάου μέχρι σήμερα, παρόλο που η περιφερειακή αρχή δεν φάνηκε να ασχολήθηκε με το εν λόγω έργο, καμιά νύξη δεν έγινε γι αυτό στις πολλές συνεντεύξεις Τύπου που δόθηκαν από τότε, φαίνεται η υλοποίηση της δέσμευσης του Υπουργείου για επικαιροποίηση των κτηματολογικών της περιοχής διέλευσης της οδού με βάση τα σημερινά δεδομένα, φέρνει προ των ευθυνών του την περιφερειακή αρχή Μουτζούρη η οποία καλείται να κάνει τις αναγκαίες σημειακές τροποποιήσεις προκειμένου να είναι πανέτοιμο το έργο για δημοπράτηση, μόλις εξασφαλιστεί και η χρηματοδότησή του. Και από την αποκλειστική γραπτή δήλωση που εξασφάλισε το «Ε» από τον Περιφερειάρχη Κ. Μουτζούρη μετά τις τελευταίες εξελίξεις προκύπτει ότι η Περιφέρεια προτίθεται να εξετάσει τα νέα δεδομένα της επικαιροποιημένης μελέτης και ότι «βούληση της είναι να υπάρξει νότια παράκαμψη»! Η δήλωση αυτή Μουτζούρη δημιουργεί πλέον προσδοκίες ότι το σημαντικό αυτό έργο υποδομής για την πόλη της Μυτιλήνης που εξυπηρετεί όλο το νησί δεν θα παραπεμφθεί στις καλένδες, όπως πολλοί θα ήθελαν. Μένει ωστόσο να γίνουν πολλά και γρήγορα και κυρίως να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του, ώστε να δρομολογηθεί άμεσα η δημοπράτησή του. Για πρώτη φορά φαίνεται ...φως στον ορίζοντα και αυτή είναι μια καλή εξέλιξη για το πολύπαθο αυτό έργο.
«Βούλησή μας είναι να υπάρξει νότια παράκαμψη της πόλεως με τα πραγματικά σημερινά δεδομένα» σημειώνει καταλήγοντας σε απάντησή του στο «Ε» ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Κώστας Μουτζούρης, αναφορικά με τις εξελίξεις στην Νότια Παράκαμψη Μυτιλήνης.
Ειδικότερα στην απάντησή του σημειώνει:
«Η λεγόμενη οδική “νότια παράκαμψη Μυτιλήνης” περιλαμβάνει δύο διακριτά τμήματα:
· Το Α’ τμήμα από Παγανή έως Νοσοκομείο
· Το Β’ τμήμα από Νοσοκομείο έως Βαριά.
Το Α’ τμήμα συνιστά παράκαμψη πόλεως στο μεγαλύτερο τμήμα της.
Το Β’ τμήμα πολύ απέχει από το να είναι παρακαμπτήριος οδός πόλεως, δεδομένου ότι οδηγεί την οδική κυκλοφορία στην καρδιά του νότιου τμήματος της πόλεως. Είναι μια καθαρά αστική οδός, η οποία οδηγεί την κίνηση στον αστικό ιστό.
Η όλη μελέτη εκπονήθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Θέσαμε από την αρχή της θητείας μας τον προβληματισμό μας αυτό τόσο στην τοπική κοινωνία, όσο και στα ΜΜΕ, με τα οποία την επισκεφθήκαμε στις 10.02.2025. Επίσης τον θέσαμε στον αρμόδιο Υφυπουργό κ. Ταχιάο και τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου. Λόγω αυτού, ο κ. Ταχιάος με συνεργάτες του επισκέφθηκαν φέτος το Β’ τμήμα και συμφώνησε απόλυτα. Ως αποτέλεσμα έδωσε εντολή να γίνει νέα κτηματογράφιση με τα σημερινά δεδομένα οικοδομήσεως, δεδομένου ότι η μελέτη είχε εκπονηθεί με δεδομένα παλαιών δεκαετιών, όσον αφορά την οικοδόμηση της περιοχής.
Στις 8.12.2025 έλαβε η Περιφέρεια το συνημμένο έγγραφο από τους μελετητές της κτηματογραφήσεως, οι οποίοι ήταν και οι μελετητές της οδού. Η Περιφέρεια θα μελετήσει άμεσα τα νέα δεδομένα. Βούλησή μας είναι να υπάρξει νότια παράκαμψη της πόλεως με τα πραγματικά σημερινά δεδομένα».