Είναι το ελάχιστο «αντισταθμιστικό» της Πολιτείας προς το Δήμο Λέσβου!

Η «ομηρία» των έργων του Θεόφιλου να σταματήσει

18/04/2017 - 15:36 Ενημερώθηκε 18/04/2017 - 16:15

Απαντητική επιστολή αναμένεται από το Υπουργείο Πολιτισμού προς το Δήμο Λέσβου τις επόμενες μέρες σε σχέση με το αίτημα του δεύτερου να αναλάβει εξ ολοκλήρου το Υπουργείο το κόστος του κορνιζώματος των 46 έργων του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου, που στάλθηκαν από το ομώνυμο Μουσείο για συντήρηση. Την ύπαρξη απαντητικής επιστολής, που θα έρθει δύο μήνες μετά την επιστολή του δημάρχου, επιβεβαίωσε στο «Ε» πηγή του Υπουργείου. Το θέμα είναι ότι ως προς το περιεχόμενό της δεν καλύπτεται το αίτημα του Δήμου Λέσβου. Όπως εν τέλει σωστά συνδέθηκε και από τη Δημοτική Αρχή το εν λόγω -πολιτιστικό- θέμα με το προσφυγικό και δεδομένου ότι ήδη στην τελευταία συνεδρίαση του Δήμου Λέσβου ο κ. Γαληνός παραδέχτηκε ότι έλαβε μόλις 750.000 ευρώ για το προσφυγικό, το ελάχιστο που πρέπει να διευθετήσει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ αλλά και οι κοινοβουλευτικοί μας εκπρόσωποι είναι να επιστρέψουν κορνιζωμένα και έτοιμα προς έκθεση τα έργα του Θεόφιλου.

Το μουσείο αναβαθμίστηκε, αφού εντάχθηκε σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα με το έργο «Επισκευές εγκατάστασης θέρμανσης και κατάλληλου τεχνητού φωτισμού», ύψους 171.632 ευρώ. Επιπλέον, επισκευάστηκε και η κεραμοσκεπή του. Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά τη μουσειολογική μελέτη και την πρώτη σειρά πινάκων που έχει επιστρέψει και έχει εκτεθεί κατάλληλα, το μουσείο είναι γεμάτο από τους πίνακες του Θεόφιλου και δεν δίνει καθόλου την αίσθηση «κενού χώρου». Συνεπώς, όπως έχουμε επισημάνει και σε προηγούμενο ρεπορτάζ, δεν υπάρχει καμιά «δικαιολογία» ώστε να μην επιστρέψουν τα έργα στο «σπίτι» τους, όπως το ήθελε και ο ίδιος ο Τεριάντ που τα συνέλεξε και τα παραχώρησε στο Δήμο.

 

Οι επιστολές

Θυμίζουμε ότι το ποσό που επικαλείται το ΥΠΠΟ ότι απαιτείται για τα 46 εναπομείναντα έργα του Θεόφιλου αντιστοιχεί σε 110.000 ευρώ. Είναι έκδηλη η ανησυχία της Δημοτικής Αρχής, και προσωπικά του αντιδημάρχου Κώστα Αστυρακάκη, για το αν έχει λάβει γνώση της υπόθεσης η υπουργός Λυδία Κονιόρδου, στην οποία απευθύνονταν οι δύο επιστολές. Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΠΟ, φαίνεται ότι στην απαντητική επιστολή θα εξηγούνται οι λόγοι για τους οποίους δεν μπορεί να καλυφθεί το ποσό ή να ανατεθεί σε κάποιον το έργο του κορνιζώματος των έργων και ότι θα προταθεί να γίνουν από κοινού προσπάθειες.

Ας σημειωθεί από την άλλη όμως ότι, κατά την προηγούμενη διαδικασία κορνιζώματος, ο ανάδοχος είχε έρθει στη Μυτιλήνη και μέσα στο μουσείο έκανε τις απαιτούμενες εργασίες, φιλοξενούμενος από το Δήμο Λέσβου. Μάλιστα η Ράνια Μακροπούλου, υπάλληλος του Μουσείου, θυμάται χαρακτηριστικά τον ανάδοχο να φορά «χειρουργικά γάντια», ώστε να γίνουν οι απαιτούμενες εργασίες προσεκτικά.

 

Ο Κ. Αστυρακάκης

«Επί δημαρχίας Δημήτρη Βουνάτσου, μόλις είχα αναλάβει αντιδήμαρχος Πολιτισμού, το 2011, ο αρχισυντηρητής του ΥΠΠΟ κ. Μίνωας διαπίστωσε μεγάλες φθορές στους πίνακες και αλλοιώσεις. Επεσήμανε δε ότι και το κτήριο δεν έχει τις προδιαγραφές για να στεγάσει έργα τέτοιας σημασίας. Αμέσως ξεκινήσαμε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να γίνει η μουσειολογική μελέτη και να επισκευαστεί το κτήριο, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ΥΠΠΟ. Μέσα σ’ έναν χρόνο το κτήριο ολοκληρώθηκε. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, συνεργαστήκαμε με το ΥΠΠΟ προκειμένου να συντηρηθεί το σύνολο των πινάκων του Θεόφιλου. Αποφασίσαμε αυτό να γίνει σε δύο δόσεις. Η πρώτη δόση ολοκληρώθηκε και επέστρεψαν. Με χρήματα του ΥΠΠΟ έγινε το κορνίζωμα των πινάκων εδώ στο Μουσείο, με τα πιο σύγχρονα υλικά, όπως μπορείτε να δείτε», ανέφερε ο κ. Αστυρακάκης στο «Ε».

«Η δεύτερη δόση βρίσκεται στην Αθήνα. Η συντήρηση των έργων ολοκληρώθηκε πριν από λίγους μήνες, το ΥΠΠΟ όμως μας ζητά ένα μεγάλο ποσό προκειμένου να γίνει το ανάλογο με τους πρώτους πίνακες κορνίζωμα. Ζητήσαμε από την υπουργό να βοηθήσει, όπως έκανε και η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ, αναλαμβάνοντας τα έξοδα. Ζητήσαμε ακόμα κι εμείς, σε περίπτωση που δεν μπορέσει το ΥΠΠΟ, να επιστρέψουν εδώ οι πίνακες και να αναλάβουμε εμείς το κορνίζωμα με πολύ λιγότερα χρήματα. Ελπίζουμε σύντομα η υπόθεση να έχει αίσιο τέλος», πρόσθεσε.

 

 Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι γίνεται έτσι αισθητή και η διαφορά τού πριν και του μετά, καθώς αφενός πριν τα έργα βρίσκονταν το ένα δίπλα στο άλλο, αφετέρου με το ειδικό κορνίζωμα και το κατάλληλο γυαλί φαίνονται σαν να εκτίθενται «γυμνά», χωρίς να καθρεφτίζονται πάνω τους σκιές και φώτα. Κι αυτό γιατί επιλέχθηκε ακρυλικό φύλλο προστασίας (Optium Museum Acrylic) που εμποδίζει τη βλαβερή υπεριώδη ακτινοβολία σε ποσοστό 98%, δεν σπάει, δεν χαράσσεται, είναι ελαφρύ και δεν αντανακλά το φως.

Οι φθορές που παρουσίαζαν τα έργα (χρωματική αλλοίωση κ.ά.) είχαν προκληθεί κυρίως λόγω του τρόπου στήριξης και ανάρτησής τους αλλά και από την έκθεσή τους στην ακτινοβολία και σε ακατάλληλες περιβαλλοντικές συνθήκες. Οι συντηρητές των έργων που πλέον εκτίθενται διαπίστωσαν όταν τα παρέλαβαν ότι υπήρχαν οπές και σκουριά από τα καρφιά που είχαν χρησιμοποιηθεί για την ανάρτηση των έργων σε τελάρα. Τα έργα στερεώθηκαν με ράψιμο πάνω σε ειδικά κατασκευασμένα υποστρώματα από φύλλο πολυκαρβονικού υλικού επενδυμένο με βαμβακερό ύφασμα. Το ράψιμο των έργων έγινε με βαμβακερή κλωστή.

Σαφής γίνεται βέβαια η διαφορά για κάποιον που είχε επισκεφτεί πριν από το 2014 το μουσείο στο ότι τα παράθυρα είναι κλειστά, η θερμοκρασία συγκεκριμένη καθώς και ο φωτισμός. Ακόμα και στην αποθήκη, όπου βρίσκονται αμπαλαρισμένα από το Υπουργείο έργα που έχουν συντηρηθεί και δεν έχουν κορνιζωθεί ακόμα, υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες. 

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey