
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Με αποφάσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου ακυρώθηκαν τρεις συμβάσεις μεταξύ του Δήμου Δυτικής Λέσβου & του Αρμού καθώς κρίθηκαν μη σύννομες και άρα ακυρωτέες.
Στο αιτιολογικό και των τριών εκθέσεων που βασίζεται η ακύρωση των συμβάσεων γίνονται αναφορές για στρέβλωση του ανταγωνισμού ενώ σημειώνεται πως η κάλυψη των πάγιων αναγκών του Αναπτυξιακού Οργανισμού μέσω κάθε προγραμματικής σύμβασης που ενδεχομένως συνάπτει οδηγεί σε ανεπίτρεπτη έμμεση επιχορήγησή του.
Οι συμβάσεις για τις οποίες γίνεται λόγος αφορούν α) «Υλοποίηση δαπανών φεστιβάλ Δήμου Δυτικής Λέσβου» π/υ 52.650,00 ευρώ, β) «Υλοποίηση λοιπών πολιτιστικών εκδηλώσεων» π/υ 46.800 ευρώ και γ) «Εργασίες αποκατάστασης περιβάλλοντος χώρου γηπέδου Μολύβου» π/υ 70.200 ευρώ.
Το αιτιολογικό
Στο αιτιολογικό των 5σέλιδων ακυρώσεων που περιλαμβάνει κοινά σημεία σημειώνεται μεταξύ άλλων :
«(..)Επειδή κατά τη ρητή πρόβλεψη του άρθρου 100 παρ. 2περ. α του Ν. 3852/2010, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 21 παρ.3 του Ν. 4690/2020, ρυθμίζεται το περιεχόμενο των προγραμματικών συμβάσεων «ενδοϋπηρεσιακής (in house)» ανάθεσης, για τη «διοικητική και τεχνική υποστήριξη» από Αναπτυξιακό Οργανισμό της τεχνικής υπηρεσίας ενός Δήμου, αποσκοπώντας στη διασφάλιση του χαρακτήρα της προγραμματικής σύμβασης ως γνήσιας συμφωνίας εγκαθίδρυσης συνεργασίας δημοσίων φορέων. Ειδικότερα, στο ως άνω ελάχιστο αναγκαίο κατά νόμο περιεχόμενο της προγραμματικής σύμβασης, περιλαμβάνεται και η αναγραφή του προϋπολογισμού της, ο οποίος, ως εκ του χαρακτήρα της εν λόγω σύμβασης, αφορά στην κάλυψη των αναγκαίων για την εκπλήρωσή της «λειτουργικών εξόδων», που ως τέτοια λογίζονται «ιδίως, οι πάσης φύσεως αμοιβές προσωπικού και οι δαπάνες χρήσης ακινήτων, μηχανημάτων και μέσων». Η ως άνω υποχρέωση -για να καθίσταται δυνατή η επαλήθευση ότι οι προβλεπόμενες περιουσιακές μετακινήσεις μεταξύ των φορέων περιορίζονται στο πραγματικό κόστος του συνεργατικού τους εγχειρήματος, για το οποίο καταρτίζεται η σύμβαση, και δεν καταλείπουν περιθώρια κέρδους, που θα συνιστούσε μη προβλεπόμενη και συνεπώς ανεπίτρεπτη αμοιβή ενός εκ των συμβαλλόμενων μερών, καθώς επίσης και ότι η φύση και το ύψος της εκάστοτε δημοσιονομικής επιβάρυνσης είναι εύλογες και η διάθεση των δημοσίων πόρων διενεργείται υπό όρους διαφάνειας- δεν εξαντλείται στην παράθεση μόνο των αριθμητικών δεδομένων του προϋπολογισμού αλλά απαιτείται αναλυτική τεκμηρίωσή του, με την αναφορά συγκεκριμένων και επαληθεύσιμων στοιχείων, τα οποία ελήφθησαν υπόψη για την κοστολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών (βλ. πρβ. ΕλΣυν Τμ. Μείζ-Επτ. Σύνθ. 2769/2011, 855/2017, 1315/2018, 116/2020, Έβδομο Τμ. 1193/2024, 1446/2023).
Εξάλλου, κατά τη διάταξη του άρθρ. 2 παρ. 3 του ν. 4674/2020 «Οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από τους ΟΤΑ (...)». Κατά την έννοια της διάταξης αυτής και σε συνδυασμό με τα ανωτέρω αναφερόμενα, δεν επιτρέπεται με άμεσο ή έμμεσο τρόπο η κάλυψη λειτουργικών εξόδων του Αναπτυξιακού Οργανισμού από τους ΟΤΑ, κατά τρόπο που τα έξοδα αυτά, δεν συνδέονται, ευθέως και κατά τεκμηριωμένο τρόπο, με δαπάνες που πραγματοποιούνται, ειδικά, στο πλαίσιο συγκεκριμένης προγραμματικής σύμβασης με ΟΤΑ και είναι απαραίτητες για την υλοποίηση του αντικειμένου της, ενόψει της ανάγκης να διασφαλιστεί ότι δεν ενισχύεται ο Αναπτυξιακός Οργανισμός κατά τρόπο που δημιουργεί προνόμιο υπέρ αυτού και σε βάρος των υπόλοιπων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον ίδιο τομέα με συνέπεια τη στρέβλωση του ανταγωνισμού (πρβ. ΕλΣυν Ολ. 1637/2020, Τμ. Μείζ.-Επτ. Σύνθ. 2769/2011, Τμ. VI 26/2013).
Περαιτέρω, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 100 του ιδίου νόμου, ειδικά για τις προγραμματικές συμβάσεις του άρθρου 44 του ν. 4412/2016, τα «λειτουργικά έξοδα» ανέρχονται μέχρι ποσοστού 6% του προϋπολογισμού της εκτελεστικής σύμβασης. Εξάλλου, η κατάργηση της παραγράφου 2 του άρθρου 44 του Ν. 4412/2016 σε καμία περίπτωση δεν συνεπάγεται και την αυτοδίκαιη κατάργηση των ανωτέρω διατάξεων της παραγράφου 4 του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, στην κατάργηση των οποίων αν σκόπευε ο νομοθέτης θα το όριζε ρητά (Ελ. Συν. Έβδομο Τμήμα Πράξη 266/2025). Σε κάθε περίπτωση, τα έξοδα αυτά πρέπει να αντανακλούν πραγματικές και αποδεικνυόμενες δαπάνες, συναπτόμενες αποκλειστικά με την εκτέλεση της προγραμματικής σύμβασης και όχι πάγιες λειτουργικές δαπάνες, όπως η τακτική μισθοδοσία του προσωπικού του συμβαλλόμενου φορέα (Ελ. Συν. Πράξη 517/2021) (..)».
Καταλήγοντας σημειώνεται πως κατά των σχετικών αποφάσεων και εντός ενός μηνός από την κοινοποίησή τους, δύναται να ασκηθεί προσφυγή στην Ειδική Επιτροπή του άρθρου 152.
Αλατζάς: Να γίνει δημοσιονομικός έλεγχος στον ΑΡΜΟ
«Η απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου να ακυρώσει τρείς συμβάσεις μεταξύ του Δήμου Δυτικής Λέσβου και της Αναπτυξιακής ΑΡΜΟΣ Α.Ε Βορείου Αιγαίου μας προβληματίζει, μας επιβεβαιώνει αλλά δεν μας εκπλήσσει» αναφέρει εισαγωγικά σε δελτίο Τύπου που κοινοποίησε ο επικεφαλής της παράταξης «Δημιουργική Ενότητα» Απόστολος Αλατζάς επισημαίνοντας ότι η Αναπτυξιακή έχει υποκαταστήσει τις υπηρεσίες του Δήμου.
Ειδικότερα σημειώνει: «Επιβεβαιωνόμαστε και δεν μας προκαλεί καμία έκπληξη, γιατί εδώ και καιρό καταψηφίζουμε την σωρεία προγραμματικών συμβάσεων που φέρνει η Δημοτική Αρχή, επί παντός επιστητού, μεταφέροντας κονδύλια και αρμοδιότητες στην Αναπτυξιακή του Δήμου η οποία έχει από την αρχή της λειτουργίας της υποκαταστήσει τις υπηρεσίες του Δήμου διαδραματίζοντας έναν ρόλο ΥΠΕΡΔΗΜΑΡΧΟΥ».
Ακολούθως εκφράζεται η δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι δεν υπάρχει εκπρόσωπος της αντιπολίτευσης στο ΔΣ της δημοτικής εταιρείας. «Προβληματιζόμαστε δε ως παράταξη αλλά και ως δημότες, για την εύρυθμη λειτουργία της Αναπτυξιακής του Δήμου, αφού δυστυχώς παρά τις συνεχείς μας εισηγήσεις προς την Δημοτική Αρχή, δεν υπάρχει εκπρόσωπος της αντιπολίτευσης στον ΑΡΜΟ με ότι αυτό συνεπάγεται.
Με λίγα λόγια η Δημοτική Αρχή του κ. Βέρρου μας έχει αποκλείσει από το ΔΣ της Αναπτυξιακής χωρίς να μας εξηγεί πειστικά τον λόγο του αποκλεισμού δίνοντας μας το δικαίωμα να εικάζουμε διάφορα για την σκοπιμότητα του αποκλεισμού».
Καταλήγοντας η παράταξη ζητά να γίνει δημοσιονομικός έλεγχος στην δημοτική εταιρεία: «
Ως Παράταξη αλλά και ως φορολογούμενοι δημότες οι οποίοι έχουν λόγο να ενημερώνονται για το που πάνε τα χρήματα τους, καλούμε τις αρμόδιες κρατικές αρχές να προχωρήσουν σε δημοσιονομικό έλεγχο στον ΑΡΜΟ και να διερευνηθούν όλες οι συμβάσεις που έχουν μέχρι σήμερα υπογραφεί με όλους τους φορείς του Δημοσίου.
Φανταζόμαστε πως το ίδιο επιθυμεί και ο Δήμαρχος ώστε να μην υπάρχει καμία σκιά, καθώς η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια αλλά και να φαίνεται».