Λιμάνι Πέτρας:

Αναβάθμιση λιμενικών υποδομών για την τουριστική ανάκαμψη του νησιού

04/05/2017 - 17:25 Ενημερώθηκε 04/05/2017 - 12:22

Τα τελευταία χρόνια με την όξυνση του προσφυγικού προβλήματος, η τουριστική κίνηση στην Λέσβο έχει μειωθεί, ειδικά στο κομμάτι του τουρισμού κρουαζιέρας, όπου φέτος υπάρχει το θλιβερό φαινόμενο της μηδενικής προγραμματισμένης επίσκεψης κρουαζιερόπλοιων, ένα μεγάλο χτύπημα στην οικονομία του νησιού.

Με δεδομένο πως οι εταιρείες κρουαζιέρας προγραμματίζουν σε βάθος διετίας, πιθανότατα η κατάσταση αυτή να επαναληφθεί και του χρόνου. Προκειμένου όμως να μην επεκταθεί το φαινόμενο, θα πρέπει οι τοπικές αρχές και οι φορείς να δράσουν άμεσα.

Στα βόρεια του νησιού υπάρχει το λιμάνι της Πέτρας, το οποίο έχει πάρει άδεια λειτουργίας ως πύλη εισόδου τα τελευταία χρόνια, κάτι όμως που δεν έχει εκμεταλλευτεί η περιοχή κυρίως λόγω των ελλιπέστατων υποδομών που οδηγεί τους tour managers να αγνοούν το συγκεκριμένο λιμάνι.

Η κατάσταση αυτή θα μπορούσε να αλλάξει άρδην και οι λόγοι είναι αρκετοί.

 

Τα πλεονεκτήματα της Πέτρας

Ο Μόλυβος, πλέον διάσημο - τουριστικό μέρος του νησιού στο εξωτερικό -μαζί με το Απολιθωμένο Δάσος στο Σίγρι- βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα μακριά, ενώ η Πέτρα και η Άναξος έχουν τις απαραίτητες τουριστικές υποδομές για να ικανοποιήσουν τους επισκέπτες. Με πούλμαν, η πρόσβαση στην Εφταλού ή ακόμα και στη Συκαμιά και τον Μανταμάδο, είναι απόλυτα εφικτές για μια σύντομη εκδρομή, ενώ και προς τα νότια, η Καλλονή και ο ομώνυμος κόλπος βρίσκονται σε κοντινή απόσταση. Ακόμα και το Σίγρι ή η Ερεσός, με την κατασκευή των νέων αυτοκινητοδρόμων, μπορούν να αποτελέσουν στόχους για μια ολοήμερη επίσκεψη κατά την παραμονή ενός κρουαζιερόπλοιου στο λιμάνι της Πέτρας.

 

Ποιες οι απαραίτητες εργασίες αναβάθμισης

Προϋπόθεση για να συμβεί αυτή η μεταστροφή, είναι η ανάπτυξη των υποδομών στο λιμάνι της Πέτρας ώστε να μπορεί να δεχθεί κρουαζιερόπλοια μεσαίου ή και μεγάλου μεγέθους, υπακούοντας στους κανόνες ISPS που έχουν θεσπιστεί παγκοσμίως προκειμένου για την προσέγγιση της κρουαζιέρας στο λιμάνι όσο και σκαφών αναψυχής δίνοντας ώθηση στον θαλάσσιο τουρισμό της περιοχής.

Ο υπάρχον λιμενοβραχίονας είναι μικρός για να δεχθεί κρουαζιερόπλοια και έτσι χρειάζεται να επεκταθεί προς τον νότο ώστε να μπορούν να προσεγγίσουν μεσαίου ή και μεγαλύτερου μεγέθους σκάφη. Στον λιμενοβραχίονα αυτόν θα πρέπει να υπάρχουν χερσαίες υποδομές υποδοχής και οι κατάλληλες υποδομές ασφαλείας για έλεγχο διαβατηρίων και αποσκευών.

Διαμόρφωση χρειάζεται και στις υπόλοιπες υποδομές που θα εξασφαλίζουν την ευχάριστη διαμονή των επισκεπτών στο λιμάνι μέχρι τη στιγμή της αναχώρησης τους για τις τουριστικές δραστηριότητες της επιλογής τους βάσει του προγράμματος που τους προσφέρει η εταιρία μέχρι την επιστροφή τους για την επιβίβαση.

Έτσι η προσθήκη κτιρίου πληροφοριών του Ε.Ο.Τ., καφετέριας και χώρων έκτακτης ανάγκης, είναι απαραίτητη για να εξασφαλίζουν ένα επίπεδο παροχών στους τουρίστες. Σημείο αγοράς τοπικών προϊόντων θα προϊδεάζει τους επισκέπτες και θα τους δίνει την ευκαιρία να πάρουν μαζί τους ενθύμια από το νησί.

Η απρόσκοπτη μετακίνηση των επισκεπτών από και προς το λιμάνι είναι βασική προτεραιότητα. Έτσι είναι αναγκαία η διαμόρφωση ενός χώρου στάθμευσης για πούλμαν, ταξί, ενώ θα πρέπει να υπάρχει ο απαραίτητος χώρος για πυροσβεστικά οχήματα και πρώτων βοηθειών.

 

Και άλλες δραστηριότητες

Το λιμάνι της Πέτρας όμως, μπορεί να εξυπηρετεί και άλλες δραστηριότητες.

Η αλιεία μπορεί να διατηρήσει τη δική της θέση στο λιμάνι, ενισχύοντας τον τοπικό χαρακτήρα του λιμένα, ενώ παράλληλα μπορεί να δημιουργηθεί και μια μικρή μαρίνα για σκάφη αναψυχής που μπορούν να προέρχονται από άλλα σημεία του νησιού, από την ηπειρωτική Ελλάδα ή ακόμα και από την γειτονική Τουρκία, και που θα σταθμεύουν στην Πέτρα για σύντομες τουριστικές περιηγήσεις μετατρέποντας σταδιακά το λιμάνι σε ένα τουριστικό hot-spot αλλάζοντας την κατάσταση που επικρατεί σήμερα.

Απαραίτητο θεωρούμε να υπάρξει πρόβλεψη με κάποια κατασκευή στο άκρο του λιμανιού, ώστε να μπορούν να δένουν στο λιμάνι και μικρά εμπορικά σκάφη, όπως αυτά που μεταφέρουν αλάτι από την Καλλονή, τα οποία με την δημιουργία του χώρου ISPS, δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν πλέον τον υπάρχοντα λιμενοβραχίονα.

 

Το μέλλον της Πέτρας

Το βόρειο τμήμα του νησιού μπορεί να αποτελέσει την αιχμή στην προσπάθεια της τουριστικής ανάπτυξης της Λέσβου. Τα τουριστικά πρακτορεία και οι εταιρίες κρουαζιέρας για να δείξουν ενδιαφέρον για το νησί, θέλουν να δουν πράξεις και έργα, όχι ανεφάρμοστες πολυέξοδες θεωρητικές προτάσεις, που θέλουν χρόνια ή και δεκαετίες για να πραγματοποιηθούν. Η εμπειρία τους, τους κάνει να μπορούν να ξεχωρίσουν τη διαφορά. Έτσι μια στοχευμένη - εφικτή παρέμβαση στο λιμάνι της Πέτρας, μπορεί να είναι το έναυσμα στην αλλαγή του κλίματος που έχει διαμορφωθεί για τη Λέσβο. Είναι στα χέρια των τοπικών αρχών να αντιληφθούν την πραγματικότητα και να δράσουν άμεσα στη σωστή κατεύθυνση, αφού το λιμάνι της Μυτιλήνης θα χρειαστεί χρόνια -κατ’ ομολογία των ίδιων των μελετητών που παρουσίασαν το master Plan στις 12 Απριλίου στην Γενική Γραμματεία Αιγαίου- και οι ανάγκες για την ανάκαμψη του τουρισμού στη Λέσβο, είναι άμεσες.

 

* Ο Παράσχος Καραβατάκης είναι Αρχιτέκτονας και μέλος του Ελληνικού «ICOMOS» (Διεθνές Συμβούλιο Ιστορικών Μνημείων).

 

Από την έντυπη έκδοση του «Εμπρός»

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey