Ζωγράφος νομάς

01/07/2012 - 05:56
«Έχεις χαλί... έχεις σπίτι», λέει μία περσική παροιμία. Δεν υπάρχει καλύτερη εισαγωγή για μια ιδιαίτερη, σε διάφορα σημεία της, έκθεση ζωγραφικής που φιλοξενείται αυτό το διάστημα σε χώρο του παλαιοπωλείου «Το Παρελθόν», στον Καρά Τεπέ.
«Έχεις χαλί... έχεις σπίτι», λέει μία περσική παροιμία. Δεν υπάρχει καλύτερη εισαγωγή για μια ιδιαίτερη, σε διάφορα σημεία της, έκθεση ζωγραφικής που φιλοξενείται αυτό το διάστημα σε χώρο του παλαιοπωλείου «Το Παρελθόν», στον Καρά Τεπέ. Πρόκειται για πίνακες ζωγραφικής του καλού ζωγράφου Γιώργου Μαρούδα, που καταστάλαξε μετά από μεγάλα ταξίδια σε όλο τον κόσμο… στη Βρίσα. Όπου και ζωγραφίζει έχοντας επιλέξει ως θέμα του κάτι που - όπως ο ίδιος λέει - δεν έχουν τιμήσει πολλοί καλλιτέχνες του 20ού αιώνα. Τα χαλιά και τα κιλίμια…

Ο Γιώργος Μαρούδας γεννήθηκε στη Λακωνία το 1945 και σπούδασε στον Καναδά, δίπλα στον J. Maljner. Έχοντας έντονες επιρροές από το ρεύμα της Αναγέννησης που, όπως ο ίδιος λέει, είναι ο «κορμός» της τέχνης, έχει εκθέσει πίνακές του σε πολλά μουσεία, γκαλερί και αίθουσες τέχνης, σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Έχοντας ταξιδέψει σε πολλά μέρη του κόσμου - και ζήσει σε κάποια από αυτά, παρ’ όλο που είναι μόνιμος κάτοικος Σαλαμίνας - βρέθηκε πριν από 3,5 χρόνια στη Λέσβο για διακοπές. Κατευθύνθηκε τυχαία προς τα Βατερά, όπου και αποφάσισε να μείνει στη Βρίσα, ηρεμώντας από τα μεγάλα αστικά κέντρα.
«Φτάνοντας στο αεροδρόμιο της Μυτιλήνης», λέει, «μπήκα σε ένα ταξί, έφτασα στα Βατερά τελείως τυχαία, απλά επειδή μου τα είχε προτείνει κάποιος γνωστός μου. Ήταν Μάρτιος και για πρώτη φορά είδα στη ζωή μου παραλία που η μισή ήταν άμμος και η άλλη μισή λουλούδια. Έτσι, αποφάσισα να μείνω εκεί κοντά, στη Βρισά. Δεν ξέρω για πόσο, ποτέ στη ζωή μου δεν προγραμματίζω κάτι.»


Πίνακες με χαλιά και κιλίμια του Γιώργου Μαρούδα. Η ρεαλιστικότητα με την οποία αποδίδει έργα του, εύκολα «ξεγελάει» το μάτι του παρατηρητή

«Παίζοντας» με το μάτι
Το θέμα στο οποίο έχει εστιάσει όσο βρίσκεται εδώ, είναι αυτό των χαλιών και των κιλιμιών, των οποίων έχει γίνει και ο ίδιος συλλέκτης τα τελευταία χρόνια.
Οι επιρροές του προέρχονται από καλλιτέχνες όπως ο Holbein, ο Lotto και ο Bellini. «Ήξερα τον Holbein σα ζωγράφο, όταν όμως ασχολήθηκα πλέον και με τη συλλογή χαλιών και κιλιμιών, άρχισα να χρησιμοποιώ ορισμένα στη θεματολογία μου, και πάλι όμως περιστασιακά, μόνο σε ορισμένους πίνακές μου. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, άρχισα να τα μελετώ περισσότερο και κάποια στιγμή αποφάσισα να κάνω μια ενότητα που θα αποτελείται μόνο από χαλιά.»
Και συνεχίζει εξηγώντας: «Ζωγραφίζω μόνο θεματολογία που με εμπνέει. Από τον 20ό αιώνα δεν υπάρχουν πολλοί που ασχολήθηκαν με το θέμα, αυτοί που ξέρουμε δημιούργησαν στο 15ο αιώνα βάζοντας χαλιά στις νεκρές φύσεις που ζωγράφιζαν. Αυτό, μάλιστα, αποτέλεσε και το εργαλείο για τους ιστορικούς της τέχνης, προκειμένου να συμπεραίνουν την εποχή δημιουργίας του ίδιου του χαλιού.»
Το αποτέλεσμα του τρόπου που χειρίζεται τα χρώματα και το πινέλο είναι τόσο ρεαλιστικό, που όποιος δει έργο του μπορεί πολύ εύκολα να ξεγελαστεί, νομίζοντας ότι πρόκειται για ένα αληθινό χαλί ή κιλίμι, κρεμασμένο στον τοίχο. Αυτό επιδιώκει, όπως λέει και ο ίδιος, στοχεύοντας στο «ξεγέλασμα του ματιού.»



Έκθεση στην Πόλη

Το περασμένο καλοκαίρι, στο πλαίσιο μιας ακόμα επίσκεψής του στη Λέσβο και στο φίλο του Δημήτρη Δεμερτζή, ιδιοκτήτη του παλαιοπωλείου «Το Παρελθόν» στον Καρά Τεπέ της Μυτιλήνης, βρέθηκε στη Βρίσα και στο σπίτι του Γιώργου Μαρούδα ο γνωστός Τούρκος επιχειρηματίας Ραχμί Κοτς, λάτρης της τέχνης και ιδρυτής του ομώνυμου μουσείου στην Κωνσταντινούπολη. Ο κ. Κοτς, έχοντας βρει τα έργα του ζωγράφου εξαιρετικά ενδιαφέροντα, αποφάσισε να διοργανώσει μια έκθεση στην Κωνσταντινούπολη. «Η επίσκεψη που πραγματοποιήσαμε στον καλλιτέχνη Γιώργο Μαρούδα με συγκίνησε ιδιαίτερα. Είναι ένας αξιόλογος άνθρωπος, φιλόσοφος, καλλιτέχνης, μεγάλος ζωγράφος, τον οποίον δεν τον ενδιαφέρουν τα υλικά αγαθά. Το 2010 ελπίζω να φανώ χρήσιμος στη διοργάνωση μιας έκθεσής του στην Πόλη», ανέφερε ο κ. Koç σε επιστολή που έστειλε στον κ. Δεμερτζή μετά την επίσκεψή του.
Η έκθεση πρόκειται να πραγματοποιηθεί μέσα στο ερχόμενο καλοκαίρι και θα περιλαμβάνει «χαλιά και κιλίμια» του Γιώργου Μαρούδα, προοριζόμενη στην ουσία για συλλέκτες χαλιών - και όχι έργων τέχνης, όπως θα φανταζόταν κανείς.



Εκθέσεις σε Μυτιλήνη και Αγία Παρασκευή
Μέχρι τότε, 25 περίπου πίνακες με κιλίμια και χαλιά σε φυσικό μέγεθος, αλλά και μία δεύτερη ενότητα που αφορά στα άλογα, θα εκτίθενται στο χώρο του παλαιοπωλείου «Το Παρελθόν», σε μια έκθεση δύο ενοτήτων, η πρώτη από τις οποίες περιλαμβάνει κιμωλία παστέλ σε γυψοσανίδα και η δεύτερη τους πίνακες σε λάδι, που πρόκειται να εκτεθούν και στην έκθεση της Κωνσταντινούπολης.
Ας σημειωθεί εδώ ότι η ενότητα των αλόγων προέκυψε μετά από παρότρυνση του κ. Δεμερτζή, με το σκεπτικό τού να γίνει και μία έκθεση στην Αγία Παρασκευή, όπου τα άλογα είναι πολλά και ιδιαίτερα, χρησιμοποιούνται ακόμα και φυσικά γιατί πρόκειται για ένα θέμα που στη Λέσβο δεν έχει ζωγραφιστεί στο παρελθόν. Σύμφωνα με τον κ. Δεμερτζή, η έκθεση έχει ήδη ετοιμαστεί και τα έργα φωτογραφίζονται προκειμένου να εκδοθεί ο σχετικός κατάλογος.
«Θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα το Δημήτρη Δεμερτζή», λέει ο Γιώργος Μαρούδας, «γιατί χωρίς τη βοήθεια και τη συνεργασία του δε θα μπορούσε ποτέ να γίνει κάποια από αυτές τις εκθέσεις.»
Σχολιάζοντας ο ίδιος ο ζωγράφος το έργο του, τονίζει: «Οι πραγματικοί καλλιτέχνες, είναι οι νομάδες γυναίκες που έχουν φτιάξει πολλά από αυτά τα χαλιά και τα κιλίμια, κάτω από αντίξοες συνθήκες, με μετακινούμενο αργαλειό. Κάτι τέτοιο απαιτεί μεγάλη υπομονή και αγάπη. Δεν είμαι εγώ ο καλλιτέχνης, εγώ απλώς τα ζωγραφίζω…»

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey