Τσακύρης: «Το μικρό Μουσείο της Βαρειάς αναδεικνύεται σε ένα από τα πιο φημισμένα Μουσεία της χώρας»

Ο «τσολιάς της ζωγραφικής», προβάλει Λέσβο στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

13/11/2021 - 11:00

Έως τις 3 Φεβρουαρίου του 2022 θα διαρκέσει η έκθεση «Θεόφιλος: Ο Τσολιάς της Ζωγραφικής στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Βασίλη & Μαρίνας Θεοχαράκη που εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 10 Νοεμβρίου. Η έκθεση περιλαμβάνει 96 πολύτιμα έργα του Λέσβιου ζωγράφου εκ των οποίων τα 42 προέρχονται από το Μουσείου Θεοφίλου στη Βαρειά της Μυτιλήνης. Μάλιστα στα εγκαίνια της έκθεσης παραβρέθηκαν ο Δήμαρχος Μυτιλήνης, Στρατής Κύτελης & ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Παναγιώτης Τσακύρης. 

Η έκθεση Θεόφιλος. Ο Τσολιάς της Ζωγραφικής πραγματοποιείται στο πλαίσιο των δράσεων της Πρωτοβουλίας ’21, των 16 Ιδρυμάτων, για τον εορτασμό της επετείου των 200 χρόνων από την Επανάσταση και θα συνοδεύεται από πολυσέλιδο ομότιτλο κατάλογο, με όλα τα εκτιθέμενα έργα, καθώς και κείμενα των Στρατή Ελευθεριάδη-Tériade, Οδυσσέα Ελύτη, Γιώργου Σεφέρη, Τάκη Μαυρωτά και των επιφανών ζωγράφων Αλέξη Βερούκα, Στέφανου Δασκαλάκη, Χρήστου Μποκόρου, Γιώργου Ρόρρη. Με επίκεντρο λοιπόν τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση είναι επόμενο να εκτίθενται τα έργα ενός ζωγράφου, όπως ο λέσβιος Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, που λάτρεψε & ανάδειξε όσο κανείς τους ήρωες του 1821.  

Τσακύρης: «Η Λέσβος βρίσκεται στο επίκεντρο των πολιτιστικών δρώμενων της πρωτεύουσας» 

«Η Μυτιλήνη μας, η Λέσβος, γνώρισε μια από τις πιο μεγάλες στιγμές προβολής και εξωστρέφειας των τελευταίων χρόνων μαζί με αυτή της Ύδρας. Οι κόποι ενός χρόνου απέδωσαν καρπούς. Η Αθήνα και όλος ο πνευματικός κόσμος υποδέχονται τα έργα του Θεόφιλου, στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Βασίλη & Μαρίνας Θεοχαράκη. Μια μεγάλη έκθεση η οποία εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 10 Νοεμβρίου και με την οποία η Λέσβος βρίσκεται στο επίκεντρο των πολιτιστικών δρώμενων της πρωτεύουσας. Το μικρό Μουσείο της Βαρειάς αναδεικνύεται σε ένα από τα πιο φημισμένα μουσεία. Τους μήνες που θα παραμείνουν τα έργα, η κουλτούρα της Λέσβου θα είναι το επίκεντρο όλων των δράσεων του Ιδρύματος με διεθνή αντίκτυπο» αναφέρει σε δήλωσή του ο Τσακύρης.  

Ο τσολιάς της ζωγραφικής  

Ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ φορούσε και ο ίδιος φουστανέλα, γιατί ως βαθιά ελληνιστής είχε μεγάλη πίστη στους ανθρώπους εκείνους, τους αγωνιστές της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, τους ήρωες εκείνους που ξεπέρασαν τα ανθρώπινα όρια δύναμης, αντοχής και θάρρους και βγήκαν μπροστά νικητές. Το ίδιο ήταν και ο Θεόφιλος ήταν ένας άνθρωπος που φορώντας την φουστανέλα ασπαζότανε όλα τα ιδανικά εκείνα που μετέφεραν οι ήρωες του Έθνους και «πολεμούσε» με όπλο τη ζωγραφική του. Η ζωγραφική του που «πυρπόλησε» τα ήρεμα νερά της τέχνης καθώς ο Θεόφιλος είναι ο μόνος καλλιτέχνης του οποίου ολόκληρο το έργο έχει κηρυχθεί εθνική πολιτιστική κληρονομιά. 

Με τα έργα του μας έχει ταξιδέψει σε ναυμαχίες, όπου έδρασαν μεγάλοι ναύαρχοι του έθνους. Μέσα από τους πίνακές του μας έχει οδηγήσει στα μεγάλα πεδία των μαχών, όπως στην Ακρόπολη με τον Καραϊσκάκη ή θα μας μεταφέρει στην Κωνσταντινούπολη όπου την ημέρα του Πάσχα οι Οθωμανοί κρεμάνε τον Οικουμενικό Πατριάρχη Γρηγόριο Ε’, γεγονός που σηματοδοτεί την έναρξη των διωγμών που θα υποστούν οι χριστιανοί. Ζωγράφιζε με πολύ αγάπη τους οπλαρχηγούς τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, τον Αθανάσιο Διάκο, τον Κωνσταντίνο Κανάρη, τον Ανδρέα Μιαούλη, τον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη & άλλους. 

Η αξία του όπως συμβαίνει σε ανάλογες περιπτώσεις ήρθε μετά τον θάνατο του, έναν θάνατο που δεν του ‘πρεπε. Πεθάνε μόνος του, από δηλητηρίαση παραμονή της 25ης Μαρτίου του 1934. Ίσως οι αγαπημένοι του ήρωες, όπως ο Αθανάσιος Διάκος, ήθελαν κοντά τους τον καλλιτέχνη που τους εκθείασε όσο κανένας άλλος, για τα κατορθώματά τους, για να γιορτάσουν, όλοι μαζί οι φουστανελάδες, την Επέτειο της Επανάστασης του 1821. 

96 έργα κοσμούν την εκθεση  

Ενενήντα έξι πολύτιμα έργα του Θεόφιλου, δανεισμένα από τις συλλογές του Μουσείου Θεόφιλου-Δήμου Μυτιλήνης, της Εθνικής Πινακοθήκης, της Α.Σ.Κ.Τ., της Βουλής των Ελλήνων, της Alpha Bank, του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου, της Εταιρίας Λεσβιακών Μελετών και από τους συλλέκτες κ. Ευάγγελο και κ. Κατίγκω Αγγελάκου, κ. Ευάγγελο Μυτιληναίο, κ. Μπάμπο και κ. Άντζελα Οικονομίδη, κ. Μαρίνα Ηλιάδη, κ. Μανώλη Περατικό και άλλους, ολοκληρώνουν τη φυσιογνωμία της μεγάλης αυτής έκθεσης.  

Στα backstage  

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η επιμέλεια της έκθεσης είναι του Τάκη Μαυρωτά, η Μαρίνα Μήλιου-Θεοχαράκη είναι βοηθός επιμελητή ενώ στο συντονισμό της έκθεσης είναι η Ευαγγελία Ευθυμιάδου 

Θα ήταν παράληψη να μην αναφέρουμε ότι η φωτογράφιση των έργων έγινε από τους Οδυσσέα Βαχαρίδη, Μουσείο Θεόφιλου, Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης & Σπύρο Παναγιωτόπουλο 

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα επιμελούνται οι Ειρήνη Αλεξανδράκη & Άννα Πλέσσα, Σύμβουλος Προληπτικής Συντήρησης είναι η Ελίζα Πολυχρονιάδου, η γραφιστική επιμέλεια είναι των Θύμιου ΠρεσβύτηΘοδωρή Αναγνωστόπουλου 
(Peak Design), τις μεταφράσεις έκανε ο Δημήτρης Σαλταμπάσης, την επικοινωνία ανέλαβαν η Μαρίνα Καμπούρογλου & η Εύα Καραγιαννάκη, ενώ την μεταφορά και την ανάρτηση των έργων η εταιρεία Swift Art Services.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey