Ο Γιάννης Σπιλάνης κρούει κώδωνα κινδύνου για τα έργα τού ΕΣΠΑ

«Έχει πολιτικές ευθύνες ο Γιακαλής»

25/04/2014 - 16:20

Προβλήματα στην υλοποίηση των δράσεων και έργων που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ αναμένεται να δημιουργήσει η εγκύκλιος που εξέδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, όπως αναφέρει ο υποψήφιος περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Γιάννης Σπιλάνης.

Προβλήματα στην υλοποίηση των δράσεων και έργων που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ αναμένεται να δημιουργήσει η εγκύκλιος που εξέδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, όπως αναφέρει ο υποψήφιος περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Γιάννης Σπιλάνης. Σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργού, «αναστέλλονται, σύμφωνα με μνημονιακή υποχρέωση, οι εντάξεις έργων και η υπογραφή συμβάσεων εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων που θα συμφωνούνται με την Ε.Ε.».

Ο κ. Σπιλάνης υποστηρίζει πως οι εντάξεις των έργων στα επιχειρησιακά προγράμματα είχαν φτάσει στο 152% του συνολικού προϋπολογισμού, γεγονός που σημαίνει ότι οι υπεύθυνοι των προγραμμάτων προέβαιναν σε «πελατειακού-προεκλογικού τύπου» εντάξεις, χωρίς να υπάρχει πραγματικό αντίκρισμα, αφού δεν υπήρχαν επαρκείς κοινοτικοί πόροι για να υλοποιηθούν τα έργα. Στόχος, όπως επισημαίνεται στην εγκύκλιο, «είναι η μείωση της υπερδέσμευσης στο επίπεδο του 105 - 115%», δηλαδή απένταξη του 30% των έργων.

Τα παραπάνω δημιουργούν εύλογα ερωτηματικά για το τι συμβαίνει με τα έργα στο Βόρειο Αιγαίο. Παράλληλα, ο κ. Σπιλάνης σημειώνει πως από τα όσα έγιναν γνωστά τις τελευταίες μέρες γύρω από το συγκεκριμένο θέμα προκύπτει ότι ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της χώρας γίνεται με μοίρασμα υποσχέσεων χωρίς αντίκρισμα, που οδηγούν σε υπερδεσμεύσεις αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση πελατειακών σχέσεων, με αποτέλεσμα η χώρα συνολικά, αλλά και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, να αντιμετωπίζουν μεγάλα αναπτυξιακά προβλήματα.

Για το «πάγωμα»
Παρ’ ότι το πρόβλημα είναι οι υπερβολικές εντάξεις έργων, το Υπουργείο προχωράει και στο «πάγωμα», τόσο των διαγωνισμών, όσο και της υπογραφής συμβάσεων, αν και είναι γνωστό ότι οι υπάρχουσες νομικές δεσμεύσεις υστερούν κατά πολύ των διαθέσιμων προϋπολογισμών. Αυτό το γεγονός δημιουργεί την υπόνοια πως θα μεταφερθούν πόροι για την κάλυψη των δαπανών των μεγάλων οδικών έργων από τα άλλα προγράμματα, όπως υπογραμμίζει ο κ. Σπιλάνης.

Επίσης το Υπουργείο προτείνει τη μεταφορά έργων που δε θα μπορούσαν να υλοποιηθούν σε αυτή την προγραμματική περίοδο, στην επόμενη. Κάτι που αν συμβεί, θα οδηγήσει σε δέσμευση πόρων του επόμενου προγράμματος για έργα που θα έχουν επιλεγεί με τα κριτήρια της τρέχουσας περιόδου, ενώ το νέο πρόγραμμα έχει εντελώς διαφορετική φιλοσοφία.

Παράλληλα, αναμένεται μείωση των ήδη μειωμένων δαπανών του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, προκειμένου να αυξηθεί το πλεόνασμα του προϋπολογισμού.

«Οι πολιτικές ευθύνες του περιφερειάρχη είναι σημαντικές. Ενώ είχε ενημερωθεί από τον προηγούμενο Αύγουστο για την υπερδέσμευση του προγράμματος με εντάξεις που υπερέβαιναν κατά πολύ τον προϋπολογισμό, συνέχιζε να “τάζει” έργα στα νησιά, μεγάλα και μικρά, που ήξερε ότι δεν επρόκειτο να υλοποιηθούν ούτε σ’ αυτή, ούτε στην επόμενη προγραμματική περίοδο, γιατί δε θα είναι επιλέξιμα με βάση τη φιλοσοφία του νέου προγράμματος, εντάσσοντάς τα στην περιβόητη δεξαμενή.

Πέρα από τις πολιτικές ευθύνες που υπάρχουν σε ό,τι αφορά τον αναπτυξιακό σχεδιασμό και την αξιοποίηση των περιορισμένων πλέον επενδυτικών πόρων, υπάρχει επιπλέον το πρόβλημα ότι το “φρενάρισμα” της υπογραφής συμβάσεων θα οδηγήσει εκ των πραγμάτων σε ουσιαστική περικοπή πόρων από το περιφερειακό πρόγραμμα, δεδομένου ότι με βάση το δελτίο της Περιφέρειας του περασμένου Μαρτίου, οι νομικές δεσμεύσεις και οι απορροφήσεις υστερούν του αρχικού προϋπολογισμού», καταλήγει ο κ. Σπιλάνης.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey