Κόντρες για την αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων

Οι Δάσκαλοι αντιδρούν

13/02/2014 - 16:02

Κατηγορηματικά αντίθετος στην «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας» που αποτελεί πλέον νόμο του κράτους και υποδεικνύεται με σχετική εγκύκλιο σε κάθε σχολείο από το Υπουργείο Παιδείας, είναι ο Σύλλογος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου, με απόφαση της γενικής του συνέλευσης.

Κατηγορηματικά αντίθετος στην «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας» που αποτελεί πλέον νόμο του κράτους και υποδεικνύεται με σχετική εγκύκλιο σε κάθε σχολείο από το Υπουργείο Παιδείας, είναι ο Σύλλογος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου, με απόφαση της γενικής του συνέλευσης. Παρά τα πολλά ερωτηματικά που κυριάρχησαν στη συνέλευση των δασκάλων και των νηπιαγωγών το απόγευμα της Τρίτης, η απόφαση λήφθηκε ομόφωνα και με πρωτόγνωρη σύμπραξη όλων των παρατάξεων. Η συμμετοχή, πάντως, δεν ξεπέρασε τους 150 εκπαιδευτικούς. Για «καθαρή κινδυνολογία» και «υπερβολή» κάνει λόγο η διευθύντρια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου, Αναστασία Τσολερίδου.

Με πρόσφατη εγκύκλιο που έφτασε στα σχολεία του Νομού τον περασμένο Νοέμβριο, το Υπουργείο Παιδείας καλεί τους εκπαιδευτικούς να εφαρμόσουν «το θεσμό της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας», τη λεγόμενη «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας». Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου, «η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας έχει στόχο να αναδείξει τη σχολική μονάδα ως βασικό φορέα προγραμματισμού και υλοποίησης του εκπαιδευτικού έργου και να βελτιώσει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης».

Πρακτικά, η διαδικασία αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν σταλεί, αφορά πρωτίστως στη συγκρότηση ομάδων εργασίας, με συμμετοχή σε εθελοντική βάση και μετά την παρέλευση του ωραρίου. Αν και για τους διευθυντές η εκκίνηση της αξιολόγησης στο σχολείο της αρμοδιότητάς τους συνεπάγεται ένα μικρό μπόνους μορίων, οι περισσότεροι της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σε πανελλαδικό επίπεδο, αρνούνται να συμμετάσχουν. Η διαδικασία, πάντως, θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουνίου, χωρίς όμως να προβλέπεται, τουλάχιστον από την εγκύκλιο, κάποια ρητή κύρωση σε περίπτωση «άρνησης καθήκοντος».

Τι λέει η εγκύκλιος
Σύμφωνα με την εγκύκλιο, η «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας» περιλαμβάνει:

1. Τομείς που αφορούν στα μέσα και τους πόρους της σχολικής μονάδας (υλικοτεχνική υποδομή, οικονομικοί πόροι, ανθρώπινο δυναμικό κ.λπ.).

2. Τομείς που αφορούν στη διοίκηση της σχολικής μονάδας (συντονισμός σχολικής ζωής, διαμόρφωση-εφαρμογή σχολικού προγράμματος, αξιοποίηση μέσων και πόρων κ.λπ.).

3. Τομείς που αφορούν στο κλίμα και τις σχέσεις μεταξύ των παραγόντων της εκπαιδευτικής κοινότητας (σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών, σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, σχέσεις σχολείου - γονέων κ.λπ.).

4. Τομείς που αφορούν στις εκπαιδευτικές διαδικασίες (διδακτική διαδικασία, μαθησιακή διαδικασία, αξιολόγηση μαθητών).

5. Τομείς που αφορούν στα εκπαιδευτικά αποτελέσματα (φοίτηση, επίδοση, διαρροή, ατομική/συναισθηματική/κοινωνική ανάπτυξη μαθητών κ.λπ.).

Τι «κρύβεται» πίσω από τις λέξεις
Για τους δασκάλους και νηπιαγωγούς του νησιού, εξηγεί στο «Ε» η αντιπρόεδρος του Συλλόγου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Καίτη Στρατάκη, «το πρόβλημα δεν είναι η αξιολόγηση γενικά και αόριστα, με την οποία κι εμείς οι ίδιοι συμφωνούμε». Πίσω από τις λέξεις της εγκυκλίου οι εκπαιδευτικοί «διαβάζουν» ότι η αξιολόγηση θα φέρει την κατηγοριοποίηση των σχολείων και το κλείσιμο σχολικών μονάδων, ενώ, συνδέοντας την αξιολόγηση των σχολείων με αυτήν του εκπαιδευτικού που επίσης έχει ψηφιστεί, προβλέπουν τη διαθεσιμότητα και την απόλυση εκπαιδευτικών.

«Είμαστε αντίθετοι και με την ποσόστωση», αναφέρει η κ. Στρατάκη σε σχέση με την «αξιολόγηση του εκπαιδευτικού», σημειώνοντας ότι το Προεδρικό Διάταγμα υποδεικνύει σε τι ποσοστό καταγράφονται από τους διευθυντές οι εκπαιδευτικοί του σχολείου ως άριστοι. «Για παράδειγμα, μόνο ένας μικρός αριθμός μπορεί να θεωρηθεί άριστος», εξηγεί, δικαιολογώντας την απόφαση της συνέλευσης των εκπαιδευτικών που συνδέει την αξιολόγηση με τις απολύσεις, καθώς «θα πρέπει να υπάρχει και μικρή βαθμολογία για κάποιους δασκάλους. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη διαθεσιμότητα και την απόλυσή τους.».

Σε κάθε περίπτωση, ο Σύλλογος αποκλείει τη δυνατότητα η εφαρμογή της εγκυκλίου να βελτιώσει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, να βοηθήσει τον εκπαιδευτικό να κάνει καλύτερα τη δουλειά του ή, τέλος, να ενισχύσει τον αδύναμο μαθητή. Για το λόγο αυτόν, αποφασίστηκε η συγγραφή πρακτικών σημειωμάτων ανά σχολική μονάδα, που θα αναφέρουν ότι το σχολείο δε θα εφαρμόσει την αξιολόγηση, ενώ θα προγραμματιστούν συναντήσεις με τους σχολικούς συμβούλους ώστε οι τελευταίοι να ενημερώσουν τους προϊσταμένους της Εκπαίδευσης.

«Έτσι κι αλλιώς το κάνουμε»
Την έκπληξή της για τις όποιες αμφιβολίες εκφράζουν δάσκαλοι και νηπιαγωγοί εξέφρασε στο «Ε» η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου, Αναστασία Τσολερίδου, επισημαίνοντας: «Ο απολογισμός της σχολικής χρονιάς και των προβλημάτων σε υποδομές και εξοπλισμό γίνεται κάθε χρόνο, όχι μόνο στην αρχή, αλλά και στο τέλος του σχολικού έτους. Το ίδιο συμβαίνει και με τον προγραμματισμό. Δεν είναι κάτι διαφορετικό, είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα. Εφόσον, λοιπόν, κάνουμε έτσι κι αλλιώς την αξιολόγηση, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί προχωρούν αρκετοί σε κινδυνολογίες.» Μάλιστα, η κ. Τσολερίδου έδωσε και ακόμα μία διάσταση: «Εφόσον τα προβλήματα τα γνωρίζουμε και τα διαπιστώνουμε, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πρέπει να τα κρύβουμε κάτω από το χαλί και να μην ενημερώνουμε και τους αρμόδιους.»

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey