
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Μετά από επικοινωνία του «Ε» με τον Όμιλο AKTOR ανάδοχο του φράγματος Τσικνιά γίνεται γνωστό ότι οι εργασίες ξεκινούν άμεσα ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται τα προπαρασκευαστικά έργα.
Ακολουθεί το ενημερωτικό σημείωμα της εταιρείας:
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι προπαρασκευαστικές εργασίες κατασκευής του Φράγματος Τσικνιά, ενός έργου πνοής που αναμένεται να επιλύσει οριστικά το πρόβλημα υδροδότησης της Λέσβου και να αποτελέσει καταλύτη για την ανάπτυξη του νησιού. Η αντίστροφη μέτρηση για την εγκατάσταση του εργοταξίου έχει ξεκινήσει.
Η διαδικασία απαλλοτρίωσης των απαιτούμενων εκτάσεων έχει ολοκληρωθεί με επιτυχία. Συγκεκριμένα, κατατέθηκαν €13,5 εκατ. στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για την αποζημίωση των απαλλοτριούμενων ακινήτων, ενώ το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στην ειδοποίηση για την παρακατάθεση των αποζημιώσεων και των δικαστικών δαπανών. Με τη δημοσίευση στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ), η αναγκαστική απαλλοτρίωση έχει συντελεστεί και τα ακίνητα έχουν περιέλθει στην ιδιοκτησία του Δημοσίου.
Αμέσως επόμενο βήμα είναι η έκδοση της Πράξης Πληροφοριακού Χαρακτήρα για την επέμβαση επί Δημοσίων Δασών και Δασικών Εκτάσεων, με μέριμνα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Θα ακολουθήσει το πρωτόκολλο εγκατάστασης της ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. από τη Διεύθυνση Δασών Λέσβου στις δασικές εκτάσεις του έργου, καθώς και η σύνταξη του πίνακα υλοτομίας για τα δασικά τμήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Πράξη Πληροφοριακού Χαρακτήρα προβλέπει την εκτέλεση δασοτεχνικού έργου στα δημόσια Δάση Κρατήγου και Πασπαλά, καθώς και στα όμορά τους, με στόχο την αντιπυρική τους θωράκιση.
Ολοκλήρωση Μελετών και Άμεση Εκκίνηση Εργασιών
Οι μελέτες εφαρμογής για τις σήραγγες, το φράγμα, τους αγωγούς μεταφοράς του νερού, καθώς και την εγκατάσταση επεξεργασίας νερού βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης. Αυτό διασφαλίζει ότι όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες είναι πλέον καθορισμένες, επιτρέποντας την απρόσκοπτη έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών. Οι άμεσες ενέργειες περιλαμβάνουν τις εργασίες για την εγκατάσταση του εργοταξίου, με την τοποθέτηση γραφείων σε container και τις λοιπές απαραίτητες υποδομές στον χώρο του έργου. Ως πρώτη κύρια κατασκευαστική εργασία, θα ακολουθήσει η διάνοιξη της σήραγγας εκτροπής. Παράλληλα με τις παραπάνω εργασίες, έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει και η τοποθέτηση του αγωγού μεταφοράς του νερού προς τη Μυτιλήνη.
Το μεγαλύτερο έργο υποδομής
Το Φράγμα Τσικνιά, προϋπολογισμού ύψους €98 εκατ., αποτελεί το μεγαλύτερο έργο υποδομής που θα έχει υλοποιηθεί ποτέ στο νησί και από τα μεγαλύτερα αυτού του είδους πανελλαδικά. Πέρα από την κάλυψη των αναγκών σε νερό, αναμένεται να δώσει νέα πνοή στην τοπική οικονομία και να συμβάλει καθοριστικά στην ευρύτερη ανάπτυξη της Λέσβου. Το νησί εισέρχεται σε μια νέα εποχή, με το έργο αυτό να αποτελεί εγγύηση για ένα βιώσιμο μέλλον.
Με την ολοκλήρωση του έργου θα εξασφαλιστούν η ποσοτική και η ποιοτική προμήθεια νερού ύδρευσης στους οικισμούς Καλλονής, Αγίας Παρασκευής και στην πόλη της Μυτιλήνης, λύνοντας χρονίζοντα προβλήματα, όπως οι μεγάλες απώλειες νερού στο υδροδοτικό σύστημα και η υποβάθμιση της ποιότητάς του, η εξάντληση των υφιστάμενων πηγών υδροδότησης, η οποία επιβαρύνεται από την υφαλμύρυνση και την περιεκτικότητα συστατικών ακατάλληλων για την ανθρώπινη υγεία -, αλλά και η υποβάθμιση του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα από την υπεράντληση που γίνεται, προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες υδροδότησης κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω της τουριστικής κίνησης.
Η σύμβαση του έργου «Κατασκευή Φράγματος Τσικνιά Ν. Λέσβου, Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού και Δικτύων» την οποία ανέλαβε ο Όμιλος AKTOR τον Ιούλιο του 2024, περιλαμβάνει μια σειρά τεχνικών έργων, όπως 1) την κατασκευή του φράγματος Τσικνιά και των συνοδών του έργων, 2) τις Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝ) 3) τη δημιουργία κεντρικού αντλιοστασίου και δεξαμενών και 4) την κατασκευή αγωγών του υδραγωγείου. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύνθετο υδραυλικό έργο, το οποίο θα κατασκευαστεί σε ένα ιδιαίτερο γεωλογικό περιβάλλον και θα υλοποιηθεί με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον, καθώς τμήματά του έργου περιλαμβάνονται σε εκτάσεις NATURA 2000, ενώ άλλα βρίσκονται σε εγγύτητα με Αρχαιολογικά Μνημεία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Όμιλος παρέδωσε το 2024 στο ελληνικό κράτος τον αυτοκινητόδρομο Καλλονή – Σίγρι, μήκους 46,7 χλμ., που προσφέρει περισσότερες προοπτικές ανάπτυξης και ταχύτερες και ασφαλέστερες μετακινήσεις στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Λέσβου, αλλά και αναδεικνύει το διεθνούς ενδιαφέροντος Απολιθωμένο Δάσος του νησιού, που αποτελεί Παγκόσμιο Μνημείο Γεωλογικής Κληρονομιάς.
Τεράστια εμπειρία στα έργα φραγμάτων
O Όμιλος AKTOR διαθέτει μακρά εμπειρία στα έργα φραγμάτων, τα οποία συνεχίζει να υλοποιεί με δυναμισμό. Πρόσφατα, ανέλαβε ένα σύνθετο και μεγάλο έργο υποδομής στο Λασίθι της Κρήτης, το οποίο θα προσφέρει σε χιλιάδες αγρότες λύση στο πρόβλημα της λειψυδρίας και των περιορισμένων αποθεμάτων νερού, αλλά και θα θωρακίσει την περιοχή από τα έντονα πλημμυρικά φαινόμενα.
Πρόκειται για το έργο, ύψους €53 εκατ., «Συμπληρωματικά έργα ταμιευτήρα Μπραμιανού, Αντιπλημμυρικά έργα Γρά Λυγιάς και φράγματος Μύρτου ΠΕ Λασιθίου Κρήτης» το οποίο αποτελείται από τρία πολύ σημαντικά και διακριτά τμήματα: 1) Την κατασκευή των συμπληρωματικών εργασιών του φράγματος Μπραμιανού, 2) την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή και 3) την κατασκευή του φράγματος Μύρτου.
Παράλληλα, έχει αναλάβει την κατασκευή του φράγματος Ασωπού του Ν. Κορινθίας, μέσω του οποίου θα αρδεύονται περίπου 50.000 στρέμματα καλλιεργειών, αναζωογονώντας τον πρωτογενή τομέα του νομού και επιλύοντας το πρόβλημα λειψυδρίας του αγροτικού κόσμου της περιοχής. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο, ύψους €49 εκατ., το οποίο υλοποιείται με ιδιαίτερο σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον και θα συμβάλλει αποφασιστικά στην κάλυψη των αρδευτικών αναγκών της Κορινθίας, οι καλλιέργειες της οποίας, όπως τα λεμόνια, το βερίκοκο, η σουλτανίνα, η ελιά κτλ., αντιμετωπίζουν τα τελευταία χρόνια σοβαρά προβλήματα εξ αιτίας της υπεράντλησης των γεωτρήσεων, της υφαλμύρωσης των υδάτων και του περιορισμού των βροχοπτώσεων λόγω της κλιματικής αλλαγής.
Στο παρελθόν ο Όμιλος είχε συμμετάσχει και σε άλλα έργα φραγμάτων, όπως εκείνα του Πείρου – Παραπείρου στην Αχαΐα, του Αποσελέμη στο Λασίθι και του Φιλιατρινού της Μεσσηνίας.