2 περίπου χρόνια Καλλονή – Σίγρι

Από το δρόμο Καλλονής - Σιγρίου, στο ύψος του Αγίου Ιγνατίου - Ημερομηνία Λήψης: 30-11-2025 Από το δρόμο Καλλονής - Σιγρίου, στο ύψος του Αγίου Ιγνατίου - Ημερομηνία Λήψης: 30-11-2025 Ανδρονίκη Κουτσαβλή

Μετά τις κατολισθήσεις, προβλήματα διαβρώσεων και ζημιές στους οριοδείκτες

01/12/2025 - 15:23 Ενημερώθηκε 01/12/2025 - 16:02

Σύνταξη: Ανδρονίκη Κουτσαβλή

*English version bellow

Λίγο πριν συμπληρωθεί ένας χρόνος, από την 13η Δεκεμβρίου 2024 και την ανακοίνωση κλεισίματος τμήματος του δρόμου Καλλονής - Σιγρίου λόγω επισκευών συντήρησης που δεν έχουν ξεκινήσει, έχουν προκληθεί ζημιές και στους οριοδείκτες οδοστρώματος αλλά και στο έδαφος παραπλεύρως του δρόμου λόγω βροχοπτώσεων.

Αναλυτικότερα, στην οδό Καλλονής Σιγρίου, στο ύψος της Ιεράς Μονής Λειμώνος λίγο πριν την είσοδο στο τμήμα που θεωρητικά είναι κλειστό έχουν προκληθεί, προφανώς εξαιτίας των τελευταίων βροχοπτώσεων, ζημιές. Ειδικότερα τμήμα πλαγίως του δρόμου φαίνεται να έχει υποστεί επιφανειακή διάβρωση που προκάλεσε ζημιές σε οριοδείκτες του οδοστρώματος οι οποίοι έχουν αποκολληθεί.  Αυτό που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι παραπλεύρως της οδού – από τον κόμβος της Αρίσβης έως το κόμβο της Μονής Λειμώνος δεν υπάρχουν δίαυλοι διοχέτευσης του νερού με ότι αυτό συνεπάγεται.

 

Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού

Στις 13-12-2024 θα κοινοποιηθεί η πρώτη απόφαση προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, θα ακολουθήσουν στις 28-12-2024, 27-01-2025, 31-03-2025, 29-05-2025, 28-07-2025, 08-10-2025.

Η απόφαση της 8ης Οκτωβρίου 2025 προέβλεπε εφαρμογή μέτρων έως την 31-12-2025, ωστόσο δεδομένων των συνθηκών αναμένεται και νέα παράταση.

Ενδιαφέρον πάντως παρουσιάζει το γεγονός ότι σε έγγραφο υπηρεσίας που υπάγεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος προκύπτει ότι τμήμα του κλειστού σημείου της εθνικής οδού αξιοποιείται ενδεχομένως και ως λιβάδι για πρόβατα. ..

Τα προσωρινά μέτρα της Αστυνομικής Διεύθυνσης Λέσβου προβλέπουν τη «διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων (εξαιρουμένων μόνο των οχημάτων άμεσης ανάγκης για τους σκοπούς του καθήκοντός τους), από το ύψος του κόμβου Μονής Λειμώνος της Νέας Επαρχιακής Οδού Καλλονής – Σιγρίου, έως το ύψος του κόμβου Φίλιας της Νέας Επαρχιακής Οδού Καλλονής – Σιγρίου, έως ότου εκδοθεί και υποβληθεί η αναγκαιούσα μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ακολούθως λάβουν χώρα τα απαιτούμενα τεχνικά έργα»

Στην σχετική απόφαση (ΑΔΑ: 9Ρ7Π46ΜΤΛΒ-Β73) σημειώνεται ότι ιδιοκτήτες παρόδιων ακινήτων, στο τμήμα της οδού όπου θα διακοπεί η κυκλοφορία των οχημάτων, θα εξυπηρετούνται κα θα έχουν πρόσβαση σε αυτά από εναλλακτική αγροτική οδό, της αγροτικής περιοχής ‘Τσίγκωνα’ Φίλιας Λέσβου. Βέβαια ο δρόμος αυτός βρίσκεται σε άθλια κατάσταση σε πολλά τμήματά του.

Στην σχετική απόφαση σημειώνεται πως «Η προμήθεια και η εγκατάσταση των απαιτούμενων μέσων σήμανσης, θα λάβει χώρα με μέριμνα και δαπάνες της αναδόχου εταιρείας του έργου: ‘’ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. – ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΗ Α.Τ.Ε.’’, η οποία υποχρεούται επίσης να φροντίσει για τη διατήρησή τους μέχρι την περάτωση του έργου.  Επιπλέον υποχρεούται να προβαίνει στη συντήρηση των μέσων σήμανσης, εφόσον οι κλιματολογικές συνθήκες ή ανθρώπινη ενέργεια μπορεί να τα επηρεάσει». Στην πράξη αυτό που παρατηρείται είναι πως η σήμανση είναι επιμελημένος ατημέλητη και στην είσοδο και στον έξοδο του τμήματα και διέρχονται κανονικά τα αυτοκίνητα.

Στο περίμενε και οι αποζημιώσεις                                 

Σύμφωνα με δήλωση της δικηγόρου Ρέας Κυρατζή, στο «Ε» δεν έχουν προχωρήσει από το Υπουργείο Υποδομών οι απαραίτητες διορθώσεις προκειμένου το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων να πιστώσει στους ιδιοκτήτες οικοπέδων τα ποσά που δικαιούνται. Σημειώνεται πως η απόφαση 24/2022 του Τριμελούς Εφετείου Βορείου Αιγαίου εκδόθηκε τον Οκτώβριο του 2022. «Το Υπουργείο θα έπρεπε να έχει κάνει τις απαραίτητες διορθώσεις από το 2022» τόνισε χαρακτηριστικά η κα Κυρατζή επισημαίνοντας την κωλυσιεργία που παρατηρείται στις αποζημιώσεις που αντιστοιχούν στην οριστική τιμή μονάδος. Υπενθυμίζεται ότι τον Νοέμβριο του 2024 πιστώθηκαν τα χρήματα που αντιστοιχούσαν στην απόφαση του 17/2016 του Μονομελούς Εφετείου Αιγαίου.

H δικηγόρος Ρέα Κυρατζή

Το ιστορικό

Για το ιστορικό να θυμίσουμε ότι η «Κατασκευή – Αναβάθμιση του οδικού άξονα Καλλονής – Σιγρίου» δημοπρατήθηκε στις 27-03-2012 με αρχικό προϋπολογισμό 39.515.400 ευρώ. Στις 05-01-2028 θα υπογραφεί η 1η συμπληρωματική σύμβαση εργασιών προϋπολογισμού 12.850.000 ευρώ. Μετά την συμπληρωματική σύμβαση η 30-12-2019 ορίζεται η εγκεκριμένη προθεσμία περαίωσης.

Ειδικότερα το συνολικό κόστος ξεπέρασε τα 50 εκ. ευρώ ενώ ο χρόνος περαίωσης «ξεχείλωσε» το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα.

Το έργο αρχικά είχε ανατεθεί στην «Κ/ΞΙΑ Αναστηλωτική ΑΕ – Τοξότης ΑΕ – Ελληνική Υδροκατασκευή» με έκπτωση 4,17» και συνολική δαπάνη  38.004.088,80 ευρώ με συμβατική ημερομηνία περαίωσης στις 09-09-2015. Το έργο θα ολοκληρώσει η Κ/ΞΙΑ ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΗ ΑΤΕ. Μετά την συμπληρωματική σύμβαση η 30-12-2019 ορίζεται η εγκεκριμένη προθεσμία περαίωσης.

Θα ακολουθήσουν πολλές παρατάσεις με τα εγκαίνια να γίνονται στις 19 Απριλίου του 2024 παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε: «Θα ήθελα να συγχαρώ την κατασκευάστρια εταιρεία, τον «Άκτορα», και να πω, επίσης, ότι αναμένω με την ίδια ταχύτητα και την ίδια συνέπεια, την υλοποίηση του μεγάλου έργου ύδρευσης το οποίο θα ξεκινήσει σε λίγο».

Ολοκληρώνοντας θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχει γίνει πλήθος κοινοβουλευτικών παρεμβάσεων τόσο στο σκέλος των αποζημιώσεων όσο και σε εκείνο των εργασιών στο κλειστό τμήμα, χωρίς αποτέλεσμα. 



Approximately two years Kalloni–Sigri

After the landslides: erosion issues and damage to road markers
By Androniki Koutsavli

Shortly before the one-year mark since 13 December 2024, when the closure of a section of the Kalloni–Sigri road was announced due to maintenance repairs that have yet to begin, damage has now also occurred to the road surface markers as well as to the ground alongside the road due to rainfall.

More specifically, on the Kalloni–Sigri road, at the height of the Holy Monastery of Leimonos, just before the entrance to the section that is theoretically closed, damage appears to have occurred—evidently due to the recent rainfall. A section on the lateral side of the road seems to have suffered superficial erosion, which caused damage to road boundary markers that have become detached. It should be noted that alongside the road, in many places, no water-drainage channels exist, with all that this implies.

Nothing more permanent than the temporary

On 13 December 2024 the first decision on temporary traffic regulations was issued, followed by subsequent ones on 28 December 2024, 27 January 2025, 31 March 2025, 29 May 2025, 28 July 2025 and 8 October 2025.

The decision of 8 October 2025 provided for the implementation of measures until 31 December 2025; however, given the circumstances, a further extension is expected.

It is also noteworthy that, according to a document from a service under the Ministry of Environment, part of the closed section of the national road appears to be used—possibly even as grazing land for sheep.

The temporary measures of the Lesvos Police Directorate provide for the “interruption of vehicle traffic (excluding only emergency vehicles for the purposes of their duties) from the junction of the Moni Leimonos node of the New Provincial Road Kalloni–Sigri to the Filia node of the New Provincial Road Kalloni–Sigri, until the necessary traffic-regulation study is issued and submitted to the Ministry of Infrastructure and Transport and the required technical works subsequently take place.”

The relevant decision (ADA: 9Ρ7Π46ΜΤΛΒ-Β73) notes that the owners of roadside properties along the section where vehicle traffic will be interrupted will be served and will have access to their properties via an alternative rural road in the agricultural area “Tsigkona”, Filia, Lesvos. However, that road is in terrible condition in many of its sections.

The same decision states that “the procurement and installation of the required signage will take place at the care and expense of the project’s contracting company ‘Joint Venture AKTOR S.A. – Anastylotiki S.A.’, which is also obliged to ensure its maintenance until the completion of the project. Furthermore, it is obliged to maintain the signage should weather conditions or human actions affect it.” In practice, what is observed is that the signage is a meticulously careless arrangement both at the entrance and exit of the section, and vehicles pass through normally.

Compensation also left waiting

According to lawyer Rea Kyratzi, speaking to “E”, the Ministry of Infrastructure has not proceeded with the necessary corrections required for the Deposits and Loans Fund to credit the amounts owed to landowners. It is noted that Decision 24/2022 of the North Aegean Court of Appeal was issued in October 2022. “The Ministry should have carried out the necessary corrections since 2022,” Ms. Kyratzi remarked, highlighting the delays observed in the compensation corresponding to the final unit price. It is recalled that in November 2024 the funds corresponding to Decision 17/2016 of the Single-Member Court of Appeal of the Aegean were credited.

The background

To recall the background: the “Construction – Upgrade of the Kalloni–Sigri road axis” was put to tender on 27 March 2012 with an initial budget of €39,515,400. On 5 January 2018 the first supplementary works contract was signed, with a budget of €12,850,000. After the supplementary contract, 30 December 2019 was set as the approved completion deadline.

In particular, the total cost exceeded €50 million, while the completion time significantly exceeded the planned schedule.

The project was initially awarded to the “Joint Venture Anastylotiki S.A. – Toxotis S.A. – Hellenic Hydrotechnical Constructions” with a discount of 4.17% and a total cost of €38,004,088.80, with a contractual completion date of 9 September 2015. The project would eventually be completed by the Joint Venture AKTOR S.A. – Anastylotiki S.A. Following the supplementary contract, 30 December 2019 was set as the approved completion deadline.

Many extensions would follow, with the inauguration taking place on 19 April 2024 in the presence of Prime Minister Kyriakos Mitsotakis, who, among other things, stated: “I would like to congratulate the contractor company, AKTOR, and also say that I expect, with the same speed and consistency, the implementation of the major water-supply project that will soon begin.”

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey