
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Καταργούν τη δωρεάν μετακίνηση κατοίκων μικρών νησιών και την αντικαθιστούν με έκπτωση 50%
Περίεργες αναφορές γίνονται στο διαγωνισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου για τις άγονες γραμμές. Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι για τα μικρά νησιά του Αιγαίου προβλέπεται δωρεάν μεταφορά των κατοίκων τους στις άγονες γραμμές.
Περίεργες αναφορές γίνονται στο διαγωνισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου για τις άγονες γραμμές. Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι για τα μικρά νησιά του Αιγαίου προβλέπεται δωρεάν μεταφορά των κατοίκων τους στις άγονες γραμμές. Επρόκειτο για μια ευεργετική ρύθμιση για αυτούς που ζουν στις εσχατιές της ελληνικής επικράτειας. Το κόστος της είναι μηδαμινό για τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς ο αριθμός των κατοίκων των συγκεκριμένων νησιών είναι εξαιρετικά μικρός. Ως μικρά νησιά νοούνται εκείνα που έχουν πληθυσμό μικρότερο των 3.100 κατοίκων.
Στο διαγωνισμό που δόθηκε στη δημοσιότητα πριν από λίγες εβδομάδες, προβλέπεται ότι το μέτρο θα ισχύει για τα νησιά με πληθυσμό κάτω των 1.000 κατοίκων, και συγκεκριμένα στην Παράγραφο 46 του Παραρτήματος 1. Πράγματι, σε πολλές από τις επιμέρους άγονες γραμμές που προκηρύχθηκαν, γίνεται αναφορά στην παραπάνω παράγραφο, εκτός από τη γραμμή Άι-Στράτης - Λήμνος, για την οποία γίνεται παραπομπή στην Παράγραφο 45 του Παραρτήματος 1. Μια άσχετη παράγραφο. Γεγονός που δείχνει προχειρότητα στη σύνταξη της προκήρυξης.
Αλλά αυτό που πραγματικά προβληματίζει, είναι το Παράρτημα 4, το οποίο αναφέρει ποιες κατηγορίες πολιτών δικαιούνται έκπτωση στα πλοία της ακτοπλοΐας. Εκεί διαπιστώνουμε ότι οι εκπτώσεις στους κατοίκους των νησιών κάτω των 3.100 κατοίκων περιορίζεται στο 50%, μόνο για την οικονομική θέση.
Το ερώτημα που τίθεται εδώ, είναι ποια από τις δύο διατάξεις θα εφαρμόζουν οι ακτοπλόοι. Πώς θα μπορούν να προστατευτούν από πιθανές αυθαιρεσίες οι νησιώτες, οι οποίοι είναι αδύνατο να πηγαίνουν στα εκδοτήρια των εισιτηρίων με την προκήρυξη του διαγωνισμού και σχετική νομική γνωμάτευση «υπό μάλης»; Ακόμη πιο εξωφρενικό είναι το ότι στο ίδιο Παράρτημα προβλέπεται ότι δικαιούνται έκπτωσης 100% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια οι αρχηγοί ΓΕΕΘΑ, ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ, Ελληνικής Αστυνομίας, Λιμενικού Σώματος, Πυροσβεστικού Σώματος, οι ενεργεία βουλευτές, οι μητροπολίτες, οι πρόεδροι και οι γενικοί γραμματείς ναυτεργατικών οργανώσεων και πολλοί άλλοι.
Λες και υπάρχει πιθανότητα ο εκάστοτε αρχηγός τού ΓΕΕΘΑ να πάει στους Φούρνους, τον Άι-Στράτη και τη Θύμαινα με πλοίο της άγονης γραμμής. Επίσης προβλέπεται η δωρεάν μεταφορά των εν ενεργεία βουλευτών, ενώ για τα οχήματα των κατοίκων των νησιών δεν προβλέπεται καμμία έκπτωση.
Εξαιρετικά περίεργο είναι ότι ορισμένες από τις εκπτώσεις που προβλέπονται στο προαναφερόμενο Παράρτημα του διαγωνισμού, έχουν καταργηθεί εδώ και χρόνια (π.χ. οι εκπτώσεις για τους ναυτιλιακούς συντάκτες). Τι ακριβώς κάνει το Υπουργείο, επαναφέρει καταργηθείσες εκπτώσεις οι οποίες θα ισχύουν μόνο για τις γραμμές του συγκεκριμένου διαγωνισμού; Ή μήπως πρόκειται και εδώ για προχειρότητα στη σύνταξη της προκήρυξης;
Μεταφορά αρμοδιότητας
Στα παράδοξα του εν λόγω διαγωνισμού, είναι η de facto μεταφορά της αρμοδιότητας των άγονων γραμμών της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, καθώς η προκήρυξη που δόθηκε στη δημοσιότητα, περιλαμβάνει τις άγονες γραμμές που διαχειρίζονται και οι δύο υπηρεσίες, παρ’ ότι μέχρι σήμερα το Προεδρικό Διάταγμα που προβλέπει τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων δεν έχει εκδοθεί. Ίσως γι’ αυτό στην προκήρυξη περιλαμβάνονται οι διευθύνσεις και των δύο υπηρεσιών. Όσοι γνωρίζουν τις διαδικασίες των διαγωνισμών του Δημοσίου, αναφέρουν ότι η ενέργεια αυτή μπορεί να οδηγήσει σε ακύρωση του διαγωνισμού αν κάποια ακτοπλοϊκή εταιρεία, που θα λάβει μέρος στο διαγωνισμό, εκτιμήσει ότι θίγονται τα συμφέροντά της.
Η κίνηση αυτή δεν έχει ούτε καν πολιτικό συμβολισμό. Διότι ακόμη κι αν η προκήρυξη των άγονων γραμμών γινόταν από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου, η τελική έγκριση θα δινόταν από τον υπουργό. Κατά συνέπεια, οι όροι του διαγωνισμού θα διαμορφώνονταν σύμφωνα με τις οδηγίες που εκείνος θα έδινε.
Στα πολλά παράδοξα του διαγωνισμού είναι και το ότι θα διεξαχθεί στις 19 Νοεμβρίου 2013, ενώ η περίοδος εξυπηρέτησης των γραμμών ξεκινάει από την 1η Νοεμβρίου 2013 και λήγει στις 31 Οκτωβρίου 2014.