Σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία οι εκπτώσεις λειτούργησαν ως μάννα εξ ουρανού για την αγορά της Μυτιλήνης. Αυτή είναι η εικόνα που δίνουν οι έμποροι της πόλης για την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων.
Σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία οι εκπτώσεις λειτούργησαν ως μάννα εξ ουρανού για την αγορά της Μυτιλήνης. Αυτή είναι η εικόνα που δίνουν οι έμποροι της πόλης για την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων. Η αυξημένη κίνηση αναμένεται να διατηρηθεί για περίπου 10 ημέρες ακόμα, δηλαδή έως το τέλος της άλλης εβδομάδας, και στη συνέχεια αναμένεται να πέσει κάτω από το επίπεδο που ήταν πριν τις εκπτώσεις. Σχεδόν όλοι οι έμποροι σημειώνουν πως οι καταναλωτές σε πολύ μεγάλο ποσοστό είναι επιφυλακτικοί, πρώτα κάνουν μια έρευνα αγοράς και στη συνέχεια ψωνίζουν, ενώ είναι πολύ συχνό φαινόμενο παρά τις εκπτώσεις να ζητούν ακόμη χαμηλότερες τιμές.
Σημαντική κίνηση αυτές τις πρώτες ημέρες των εκπτώσεων παρατηρείται στα καταστήματα υποδημάτων και ετοίμων ενδυμάτων. Το μέλος του Εμπορικού Συλλόγου Βαγγέλης Φραγκουλάκης μάς είπε χαρακτηριστικά: «Αυτές τις πρώτες ημέρες των εκπτώσεων η κίνηση στα καταστήματα υποδημάτων ήταν τόσο μεγάλη που θύμιζαν ημέρες Χριστουγέννων άλλων εποχών. Πολύ καλή κίνηση είχαν και τα καταστήματα που πουλάνε έτοιμα ενδύματα (τουαλέτες, κουστούμια κ.λπ.). Αυτό οφείλεται στο ότι αυτή την περίοδο γίνονται πολλοί γάμοι και βαπτίσεις κι όλοι θέλουν να εμφανιστούν σε τέτοιες εκδηλώσεις με καινούργιο ένδυμα. Η έναρξη των εκπτώσεων τόσο νωρίς λειτουργεί θετικά για αυτό το τμήμα του καταναλωτικού κοινού. Αλλά είμαι βέβαιος ότι αυτή η εικόνα δεν πρόκειται να κρατήσει για πολύ, συνήθως κρατάει μια βδομάδα.»
Ο Κίμων Καζάζης, μέλος του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου Λέσβου που διατηρεί κατάστημα υποδημάτων, σημειώνει: «Πράγματι αυτές τις πρώτες ημέρες είχαμε αυξημένη κίνηση στα καταστήματα υποδημάτων, αλλά ο τζίρος είναι μικρότερος σε σχέση με πέρυσι. Άλλες χρονιές ο κόσμος που έμπαινε στα καταστήματά μας ψώνιζε δύο και τρία ζευγάρια παπούτσια. Τώρα παίρνει ένα κι όχι όλοι. Πολλοί είναι αυτοί που μπαίνουν μόνο και μόνο για να δουν τις τιμές. Συνολικά εκτιμώ ότι η πτώση του τζίρου μας σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο κινείται στο 20%.»
Κυριαρχούν στην αγορά τα ποσοστά έκπτωσης 50%
Πτώση τζίρου;
Για πτώση του τζίρου τους σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο κάνουν λόγο και αρκετοί καταστηματάρχες που δραστηριοποιούνται στο χώρο των ετοίμων ενδυμάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα περισσότερα καταστήματα του κλάδου οι εκπτώσεις ξεκινούν από 50% και σε ορισμένα φθάνουν μέχρι και το 70%. Αρκετοί έμποροι λένε, μάλιστα, πως μετά τις δύο πρώτες εβδομάδες τα ποσοστά των εκπτώσεων θα γίνουν ακόμη μεγαλύτερα.
Ο τομέας των εσωρούχων έχει δεχθεί κι αυτός ισχυρό πλήγμα από την κρίση κι επιδιώκει από τις εκπτώσεις να καλύψει ένα μέρος από τις απώλειές του. Κατά την εκτίμηση του κ. Φραγκουλάκη, η μείωση του τζίρου κυμαίνεται από 15% ως 50%. Δεν είναι ίδια σε όλα τα καταστήματα. Υπάρχουν καταστήματα που έχουν υποστεί μεγαλύτερη ζημιά και άλλα μικρότερη. Αυτά που είναι καλύτερα οργανωμένα, που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού και οι ιδιοκτήτες τους κυνηγούν τη δουλειά, έχουν καταφέρει να περιορίσουν την πτώση του τζίρου τους, σε αντίθεση με τα καταστήματα που δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καιρών.
Το μέλος του Εμπορικού Συλλόγου Βαγγέλης Φραγκουλάκης, χθες το μεσημέρι, στο κατάστημά του
Πίεση από προμηθευτές
Πέρα από την πτώση του τζίρου τους, όλα τα καταστήματα έχουν να αντιμετωπίσουν και την πολύ ισχυρή πίεση που τους ασκούν οι προμηθευτές. Η πλειοψηφία των ενδυμάτων και υποδημάτων που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά είναι εισαγόμενα. Τα εργοστάσια που πουλάνε προϊόντα στους Έλληνες εισαγωγείς απαιτούν να πληρώνονται τοις μετρητοίς τα εμπορεύματα που δίνουν. Οι εισαγωγείς από την πλευρά τους έχουν μεταφέρει αυτή την πίεση στα καταστήματα λιανικού εμπορίου, με τους περισσότερους να ζητούν από τους καταστηματάρχες να πληρώνονται τοις μετρητοίς τα εμπορεύματα, αμέσως μόλις παραδοθούν στα καταστήματα. Όταν πριν από ένα χρόνο οι πληρωμές γίνονταν με μεταχρονολογημένες επιταγές και σε κάποιες περιπτώσεις πολύ καλών πελατών (λιανεμπόρων), υπήρχε ανοιχτή πίστωση.
Ένα άλλος κλάδος με αυξημένη κίνηση αυτή την περίοδο είναι τα καταστήματα οπτικών, καθώς όλοι αυτή την περίοδο θέλουν να αγοράσουν γυαλιά ηλίου. Ο Χρήστος Πουλέλλης μάς είπε: «Ο δικός μας κλάδος είναι από τους τελευταίους που ευνοούνται από τις εκπτώσεις. Η πλειοψηφία των καταναλωτών αυτές τις μέρες μπαίνει στα καταστήματά μας και ρωτάνε τις τιμές των προϊόντων. Στα περσινά μοντέλα προσφέρουμε έκπτωση 50%, στα νέα μοντέλα, αυτά που παραλάβαμε πριν από λίγους μήνες, η έκπτωση που προσφέρουμε είναι 30%.
Η κίνηση στα καταστήματα του κλάδου μας είναι οριακά αυξημένη, αλλά είναι πολύ κατώτερη από την αναμενόμενη και σε καμμία περίπτωση δεν προσεγγίσει τα επίπεδα προηγούμενων ετών.»