Και γραπτώς προτίθεται να απαντήσει ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Χ. Κουρούσης, στη ΡΑΕ ό,τι υποστήριξαν στη σύσκεψη που έγινε στη Μυτιλήνη ο νομάρχης και ο πρόεδρος του ΤΕΕ. Πως δηλαδή η Υπουργική Απόφαση του Ν. Σηφουνάκη, με την οποία κι έχει χαρακτηριστεί ο δήμος Μανταμάδου «ως περιοχή που έχει ανάγκη από ιδιαίτερη προστασία», δεν απαγορεύει την κατασκευή εργοστασίου στη Σαρακήνα.
Και γραπτώς προτίθεται να απαντήσει ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Κουρούσης, στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ό,τι ακριβώς υποστήριξαν στη σύσκεψη που έγινε στη Μυτιλήνη ο νομάρχης και ο πρόεδρος του ΤΕΕ. Πως δηλαδή η Υπουργική Απόφαση του Νίκου Σηφουνάκη, με την οποία κι έχει χαρακτηριστεί ο δήμος Μανταμάδου «ως περιοχή που έχει ανάγκη από ιδιαίτερη προστασία», δεν απαγορεύει την κατασκευή εργοστασίου στη Σαρακήνα. Ή, όπως είπε μιλώντας στο «Ε» ο κ. Κουρούσης, «δεν απαγορεύεται από πουθενά η κατασκευή εργοστασίου στη Σαρακήνα, αρκεί βέβαια να πληροί, όπως και σε κάθε άλλη περιοχή, τις προδιαγραφές που τίθενται για παρόμοιες μονάδες».
Την ίδια απάντηση ο γενικός γραμματέας θα δώσει υπηρεσιακώς στη ΡΑΕ, απαντώντας στο από 24 Φεβρουαρίου 2009 έγγραφό της, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για να προχωρήσει με τη θετική γνώμη της Αρχής η αδειοδότηση του νέου εργοστασίου απ’ το υπουργείο Ανάπτυξης.
Αναλυτικότερα, δε θα έχει κανένα άλλο αντεπιχείρημα για να αρνηθεί τη θετική της εισήγηση προς τον υπουργό Ανάπτυξης για τη Σαρακήνα η ΡΑΕ, μετά την απάντηση που θα πάρει σε λίγες μέρες απ’ τον κ. Κουρούση. Σε συνέχεια της σύσκεψης που έγινε στις αρχές Φεβρουαρίου στη Μυτιλήνη, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των τοπικών φορέων, υπήρξε την προηγούμενη βδομάδα επιστολή του αντιπροέδρου της ΡΑΕ, κ. Θεόδωρου Πανάγου, προς τον κ. Κουρούση, με τον οποίο κι είχε γίνει και κατ’ ιδίαν συνάντηση των στελεχών της ΡΑΕ στη Μυτιλήνη.
Σαθρό… επιχείρημα
Το επιχείρημα που προέβαλαν οι εκπρόσωποι της ΡΑΕ, προκαλώντας την έντονη δυσαρέσκεια των φορέων της Λέσβου, ήταν πως, βάσει απόφασης του 2003 που υπέγραφε ως υπουργός Αιγαίου ο βουλευτής Λέσβου Νίκος Σηφουνάκης, ολόκληρος ο δήμος Μανταμάδου είναι περιοχή που έχει ανάγκη από ιδιαίτερη προστασία γι’ αυτό και «είναι υπό διερεύνηση αν μπορεί να γίνει εργοστάσιο». Η καθυστέρηση, λοιπόν, στη διατύπωση γνώμης απ’ τη ΡΑΕ, επί της αίτησης της ΔΕΗ Α.Ε. για χορήγηση άδειας παραγωγής πετρελαϊκού σταθμού στη Σαρακήνα, αίτηση που έχει υποβληθεί στις 5 Ιουνίου 2008, προκάλεσε ποικίλα σχόλια αλλά και ερωτηματικά για τη στάση της Αρχής.
Οπότε, για να κλείσει το θέμα, η υπηρεσία-αρχή που έχει πάρει την απόφαση χαρακτηρισμού του δήμου Μανταμάδου, δηλαδή το τέως υπουργείο Αιγαίου και νυν Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κλήθηκε το ίδιο να ερμηνεύσει την απόφασή του. Η δήλωση του κ. Κουρούση πως «δεν απαγορεύεται από πουθενά να γίνει το εργοστάσιο στη Σαρακήνα» είναι απόλυτα σαφής και δεν επιδέχεται διττής ερμηνείας.
Άλλωστε, όπως είχαν αναφέρει για την Υπουργική Απόφαση του Νίκου Σηφουνάκη, τόσο ο νομάρχης, όσο και ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Παναγιώτης Πιττός, στη σύσκεψη με τη ΡΑΕ, αφορά την ανάγκη διατήρησης της φυσιογνωμίας της περιοχής του δήμου Μανταμάδου και δε χρειάζεται να αλλάξει για να μην μπορεί να προσβληθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας η απόφαση για Σαρακήνα. «Από μια μάντρα για πρόβατα έως ένα πυρηνικό εργοστάσιο, η άδεια θα πρέπει να ελεγχθεί αρχιτεκτονικά. Αυτό λέει η υπουργική απόφαση Σηφουνάκη», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Βογιατζής.
Η επιστολή ΡΑΕ
«Δεδομένου ότι ο προτεινόμενος σταθμός υπάγεται στις πλέον οχλούσες περιβαλλοντικά δραστηριότητες, καθώς πρόκειται για πετρελαϊκό σταθμό με καύσιμο μαζούτ χαμηλού θείου, εγείρεται ζήτημα για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης δραστηριότητας στην ως άνω περιοχή», σημειώνει ο αντιπρόεδρος της ΡΑΕ, μεταξύ άλλων, στην επιστολή του στον κ. Κουρούση για τη Σαρακήνα, για να προσθέσει στη συνέχεια ότι «για το λόγο αυτό η ΡΑΕ κρίνει σκόπιμη την προηγούμενη γνώμη της υπηρεσίας σας σχετικά με το αν η εν λόγω Υπουργική Απόφαση (σ.σ. εννοεί του κ. Σηφουνάκη) είναι σε κάθε περίπτωση απαγορευτική για την εγκατάσταση του συγκεκριμένου σταθμού στην προτεινόμενη περιοχή, ή αν αυτό κρίνεται στο στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου, η οποία ακολουθεί την έκδοση της άδειας παραγωγής.».
Δεδομένης της αδήριτης ανάγκης, όπως καταλήγει ο κ. Πανάγος, «για άμεση μετεγκατάσταση του υφιστάμενου σταθμού που λειτουργεί εντός των ορίων της πόλης της Μυτιλήνης και του μείζονος προβλήματος ηλεκτροδότησης που αντιμετωπίζει ήδη το νησί, και επειδή η ΡΑΕ έχει σχεδόν ολοκληρώσει την εξέταση του φακέλου της αίτησης, παρακαλούμε για την ταχύτερη δυνατή απάντησή σας, ει δυνατόν έως τις 10 Μαρτίου 2009, προκειμένου η ΡΑΕ να γνωμοδοτήσει προς τον υπουργό Ανάπτυξης το ταχύτερο δυνατό».
Όλο το σκεπτικό που διατυπώνει ο κ. Πανάγος, δεδομένης της απάντησης που θα έχει απ’ τον κ. Κουρούση, προοιωνίζει τη θετική του εισήγηση προς τον κ. Κωστή Χατζηδάκη. Να ελπίσουμε ότι μέσα στους επόμενους μήνες, μέχρι τη φετινή 5η Ιουνίου, όπου και συμπληρώνεται ένας χρόνος, η Λέσβος θα έχει πάρει το πράσινο φως για να λύσει το μείζον ένα αναπτυξιακό, και συνάμα περιβαλλοντικό για την πόλη της Μυτιλήνης, πρόβλημά της;