Αντικείμενο του βιβλίου είναι ο σύγχρονος μηδενισμός. Όχι ο μοντέρνος αλλά ο μεταμοντέρνος μηδενισμός. Ο μοντέρνος μηδενισμός ήθελε να κατεδαφίσει τις κυρίαρχες αστικές αξίες.
Θεόδωρος Ζιάκας
Ο σύγχρονος μηδενισμός. Μικρή αφήγηση για τη μοίρα της Ελευθερίας
Εκδόσεις Αρμός
Αθήνα 2009, σελ. 263
Αντικείμενο του βιβλίου είναι ο σύγχρονος μηδενισμός. Όχι ο μοντέρνος αλλά ο μεταμοντέρνος μηδενισμός. Ο μοντέρνος μηδενισμός ήθελε να κατεδαφίσει τις κυρίαρχες αστικές αξίες. Ήθελε να εγκαθιδρύσει τις δικές του επαναστατικές αξίες. Και έκανε τον 20ό αιώνα τον «αιώνα των φονιάδων».
Σε αντίθεση με το μοντέρνο πρόγονό του, ο σύγχρονος μηδενισμός δεν πιστεύει σε τίποτα. Αποδέχεται παθητικά την αποσύνθεση όλων των αξιών, έξω του και μέσα του. «Στο ένα άκρο του πρόκειται για ένα είδος λαιμαργίας, μια ακόρεστη ζήτηση για περισσότερα, όλο και περισσότερα. Στο άλλο άκρο είναι ένα κράμα εγκατάλειψης, παραίτησης, δειλίας μπροστά στη δυστυχία και το θάνατο.»
Ως γενικευμένη αποσύνθεση των αξιών, ο σύγχρονος μηδενισμός, αντιστοιχεί στην αποσύνθεση της προσωπικής και της συλλογικής ταυτότητας. Το άτομο διασπάται και διαλύεται. Μαζί του σαπίζουν και καταρρέουν οι συλλογικοί θεσμοί. Και το ολοκλήρωμά τους: το εθνοκρατικό κεκτημένο.
Μήπως η κατάσταση αυτή αναγγέλλει το τέλος του νεωτερικού πολιτισμού; Την υποστροφή σε έναν τεχνικο-οικοφασιστικό κολεκτιβιστικό εφιάλτη; Ή αντίθετα τη μετάβαση σε ένα μεταατομικό/μετακολεκτιβιστικό πολιτισμό; Σε μια περαιτέρω βαθμίδα της ανθρώπινης ελευθερίας;
Τέτοια είναι τα ερωτήματα που θέτει το βιβλίο μέσα από την ανάλυση του σύγχρονου μηδενισμού.
Ο συγγραφέας από το 1980 ξεκίνησε να μελετά το εθνικό φαινόμενο και τα προβλήματά του, πράγμα που τον οδήγησε στη διερεύνηση των θεμελίων της κοινωνικής θεωρίας: του ατομικού και συλλογικού υποκειμένου. Ήλθε έτσι σε επαφή με το φαινόμενο της γενικευμένης αποσύνθεσης του νεωτερικού ατόμου, το σύγχρονο μηδενισμό.