FOLLOW US
Προβολή άρθρων κατά ημερομηνία: Δευτέρα, 21 Μαΐου 2018 - EmprosNet.gr
Κατηγορία Πολιτισμός
- 21|05|2018 12:51

Στην Αθήνα βρέθηκε τις προηγούμενες ημέρες η Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου κ. Χριστιάνα Καλογήρου, συμμετέχοντας στο 1ο Διεθνές Συνέδριο Γεωπάρκων Ελλάδας και Κύπρου, που συνδιοργάνωσαν η ελληνική και η κυπριακή Επιτροπή για την UNESCO, σε συνεργασία με το ελληνικό Φόρουμ Γεωπάρκων και το Τμήμα Γεωλογικής Επισκόπησης Κύπρου. Σκοπός του Συνεδρίου ήταν η ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου των περιοχών σε Ελλάδα και Κύπρο, που έχουν αναγνωρισθεί ως «Unesco Global Geoparks».

Στο χαιρετισμό της, η Περιφερειάρχης Β. Αιγαίου τόνισε μεταξύ άλλων πως «αποτελεί στρατηγική επιλογή για την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου η στήριξη και προώθηση των έργων πολιτισμού, που συμβάλλουν στην ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού μας πλούτου, διαμορφώνοντας μια νέα τουριστική και περιηγητική κουλτούρα, ενισχύοντας παράλληλα τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Τα έργα αυτά συμβάλλουν επιπρόσθετα στην προστασία της γεωλογικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς και στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης».

Ακολούθως, η κ. Καλογήρου εξέφρασε τη χαρά και την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι η προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από 18 χρόνια στη Λέσβο ο καθηγητής κ. Νίκος Ζούρος, σε συνεργασία με τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία, για την ίδρυση δηλαδή του Δικτύου Ευρωπαϊκών Γεωπάρκων και τη συμμετοχή μιας μικρής σχετικά προστατευόμενης περιοχής του Απολιθωμένου Δάσους της Λέσβου, οδήγησε εν συνεχεία στη δημιουργία του Παγκόσμιου Δικτύου Γεωπάρκων της UNESCO, στο οποίο πλέον μετέχει το νησί της Λέσβου στο σύνολό του, ως αναγνωρισμένο Παγκόσμιο Γεωπάρκο.

 

 Και συντήρηση του Απολιθωμένου

«Στην όλη προσπάθεια, η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου στέκεται πάντα αρωγός ενισχύοντας το Γεωπάρκο της Λέσβου μέσω του ΕΣΠΑ και ήδη στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα 2014-2020 έχει ενταχθεί από τον Ιούνιο του 2017 έργο ύψους 900.000€ για τη συντήρηση και ανάδειξη του Απολιθωμένου Δάσους, το οποίο μέχρι σήμερα έχει απορροφητικότητα 11,5%», ανέφερε η Περιφερειάρχης στον επίλογό της, υπογραμμίζοντας τη σημασία της συνεργασίας όλων για την ενίσχυση των δράσεων που αναδεικνύουν και αξιοποιούν την πλούσια γεωλογική και πολιτιστική μας κληρονομιά. 

Κατηγορία Κοινωνία
- 21|05|2018 12:47

Σύμφωνα με την ενημέρωση του Συντονιστή, για τα θέματα σχετικά με το σεισμό, Βασίλη Τεντόμα, έχει προωθηθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος στο ΣτΕ σχέδιο ΠΔ που να επιτρέπει την ανακατασκευή των «κόκκινων» κτιρίων, «ίσου όγκου και εμβαδού», έστω και με υπέρβαση του ισχύοντος συντελεστή δόμησης.

Επειδή, όμως, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι το ΣτΕ θα δώσει το «Οκ» σε αυτή την ενέργεια του υπουργείου, θα πρέπει οι ιδιοκτήτες «κόκκινων» κτιρίων που έχουν πρόβλημα με την μικρή έκταση της ιδιοκτησίας τους να έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν τον άλλο «δρόμο», δηλαδή αυτόν της ανακατασκευής του ίδιου ακριβώς κτιρίου, με ίδιες όψεις και ως εκ τούτου με ίδια δομικά υλικά από τα οποία ήταν κατασκευασμένο το προς κατεδάφιση (εφόσον βέβαια το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής συμφωνήσει ότι το προς κατεδάφιση είναι «αντιπροσωπευτικό της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής»).

Να φροντίσουν τα αξιόλογα

Αυτό σημαίνει ότι, ανεξάρτητα αν το ΠΑΕΕΚ, που έχει στείλει η αρμόδια υπηρεσία, αναφέρει ή όχι την διαλογή και φύλαξη των αξιόλογων δομικών υλικών, οι ιδιοκτήτες των «κόκκινων» κτιρίων με τις παραπάνω δυσκολίες ως προς τη δόμηση, θα πρέπει να φροντίσουν με ευθύνη των μηχανικών τους:

  1. Να εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν πιο πλήρη φωτογραφική και αρχιτεκτονική αποτύπωση του «κόκκινου» (είτε τώρα, μετά το σεισμό, όπου αυτό είναι δυνατό) είτε προ του σεισμού, από διάφορες συλλογές φωτογραφιών, είτε ακόμη από το υλικό που έχει συγκεντρώσει του Παν/μιο Αιγαίου μέσω της ομάδας του καθηγητή Ν. Σουλακέλλη που έκανε την τρισδιάστατη αποτύπωση του οικισμού μετά τον σεισμό και
  2. Να επιλέξουν και να φυλάξουν, σε ιδιόκτητο χώρο ή στο χώρο που έχει ορίσει ο δήμος για τα «αξιόλογα», όλα εκείνα τα στοιχεία που είτε οι ίδιοι, είτε οι μηχανικοί τους, κρίνουν ότι θα χρειαστεί να επαναχρησιμοποιηθούν.

Διευκρινίσεις για την επιδότηση κατεδάφισης

Σε σχέση με το θέμα της επιδότησης κατεδάφισης, ο Συντονιστής Β. Τεντόμας, απαντώντας προφανώς σε ερωτήματα ιδιοκτητών προς κατεδάφιση κτηρίων, διευκρινίζει τα παρακάτω:

  1. Αν το ΠΑΕΕΚ αναφέρει ότι θα πρέπει να διαφυλαχτούν τα αξιόλογα δομικά στοιχεία (και με βάση την παραπάνω προϋπόθεση πληρώνεται επιδότηση κατεδάφισης προς 12€/μ3 αντί 10€/μ3) ο ιδιοκτήτης υποχρεούται να ξεχωρίσει αυτά τα αξιόλογα υλικά και ή να τα φυλάξει σε έναν δικό του χώρο, ή με δικά του έξοδα να τα μεταφέρει για φύλαξη στο χώρο που έχει ορίσει ο δήμος.
  2. Αν το ΠΑΕΕΚ δεν αναφέρει τη παραπάνω υποχρέωση, είναι στη διακριτική ευχέρεια του ιδιοκτήτη, ή να αφήσει όλα τα υλικά κατεδάφισης να τα πάρει ο εργολάβος του δήμου για ανακύκλωση, ή να ξεχωρίσει και να φυλάξει σε δικό του χώρο κάθε τι που αυτός θεωρεί αξιόλογο και αξιοποιήσιμο από πλευράς του και τα υπόλοιπα να τα αφήσει για την ανακύκλωση.
Κατηγορία Οικονομία
- 21|05|2018 12:46

Σειρά σεμιναρίων κατάρτισης στην υγιεινή & ασφάλεια τροφίμων προτίθεται να υλοποιήσει ο Εμπορικός Σύλλογος Μυτιλήνης σε συνεργασία με το Κέντρο Ανάπτυξης Ελληνικού Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΚΑΕΛΕ) της ΕΣΕΕ, στο εν λόγω θεματικό πεδίο.

Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 487/2000, η οποία αποτελεί προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας σε σχετική κοινοτική οδηγία, δημιουργείται η ανάγκη σε όλο το προσωπικό των επιχειρήσεων της χώρας μας που δραστηριοποιείται στο χώρο των τροφίμων, σε όλα τα στάδια της τροφικής αλυσίδας, να παρακολουθήσει σεμινάριο κατάρτισης σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας. Στόχος των προγραμμάτων είναι η συμβολή στην τήρηση των όρων και συνθηκών υγιεινής και ασφάλειας τροφίμων, ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα των προϊόντων - υπηρεσιών και η προστασία του καταναλωτή.

Το πρόγραμμα κατάρτισης απευθύνεται στους εργαζόμενους και εργοδότες όλων των κλάδων που συνδέονται με τον επισιτισμό, όπως επιχειρήσεις παραγωγής, επεξεργασίας, αποθήκευσης, μεταφοράς, λιανικού εμπορίου, διάθεσης τροφίμων (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία) και μαζικής εστίασης (εστιατόρια, κέτερινγκ, ξενοδοχεία, νοσοκομεία κλπ.), καθώς και στα εργαστήρια ζαχαροπλαστικής, αρτοποιίας, αλλαντοποιίας, κλπ.

Η διάρκεια του προγράμματος είναι 10 ώρες (η υλοποίηση του γίνεται σε 2 ημέρες) και το κόστος είναι 80€ ανά καταρτιζόμενο. Στην περίπτωση συμμετοχής από δύο και πάνω εκπαιδευομένων, το ποσό ορίζεται στα 75€ έκαστος. Στο παραπάνω ποσό, συμπεριλαμβάνεται και το παράβολο του ΕΦΕΤ.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση κάθε εκπαιδευτικού προγράμματος θα εκδίδονται από το ΚΑΕΛΕ, προσωρινές βεβαιώσεις παρακολούθησης, ενώ οι επίσημες θα εκδίδονται και θα αποστέλλονται από τον ΕΦΕΤ, μετά από επιτυχή περάτωση των προβλεπόμενων εξετάσεων. Η διαδικασία αξιολόγησης των καταρτιζομένων διεξάγεται με την ευθύνη του ΕΦΕΤ.

Σε ανακοίνωσή του ο Εμπορικός Σύλλογος Μυτιλήνης παρακαλεί όσους ενδιαφέρονται να δηλώσουν συμμετοχή στα γραφεία του, επί της οδού Π. Κουντουριώτη 71, έως την Πέμπτη 31 Μαΐου 2018. Για περισσότερες πληροφορίες μπορούν να απευθύνονται στο τηλέφωνο 22510-45254 από τις 10:00 έως τις 14:00

Κατηγορία Άρθρα
- 21|05|2018 12:21

Ο δημόσιος πολιτικός διάλογος απογειώνεται όλο και περισσότερο. Ντύνεται με ιδεολογισμούς και ιδεολογικούς συμβολισμούς που έχουν επικοινωνιακή στόχευση και κρύβουν τη γύμνια των επιχειρημάτων και την ανικανότητα παραγωγής πρακτικών αποτελεσμάτων επί του πεδίου της πραγματικής πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής ζωής.

Σέβομαι τις ιδεολογικές διακηρύξεις των μεγάλων πολιτικών οικογενειών της Ευρώπης και ιδίως του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος (PES) και του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (EPP), καθώς και των ελληνικών πολιτικών κομμάτων που ανήκουν στις οικογένειες αυτές. Επίσης, θεωρώ ότι κάθε δημόσια πολιτική και κάθε μεταρρύθμιση χρειάζεται ως αφετηρία ένα όραμα και ιδεολογικο-πολιτικούς στόχους, αλλά το να εξαντλείται μόνο στη διακήρυξή τους σημαίνει ότι η προτεινόμενη δημόσια πολιτική και η επιχειρούμενη μεταρρύθμιση δεν περιέχουν συγκεκριμένο και ρεαλιστικό Πρόγραμμα εφαρμογής τους.

Ένα Πρόγραμμα εφαρμογής με κανονιστικές ρυθμίσεις, μέτρα πολιτικής, υλικούς και άυλους πόρους, χρονοδιάγραμμα και διοίκηση της εφαρμογής του, που να διασφαλίζει μετρήσιμα ποιοτικά και ποσοτικά αποτελέσματα, αντίστοιχα προς τους ιδεολογικο-πολιτικούς και επιχειρησιακούς στόχους που έχουν τεθεί.

Θα φέρω ένα παράδειγμα: την περίφημη αξιολόγηση της ατομικής απόδοσης των δημοσίων υπαλλήλων.

Στο δημόσιο διάλογο μοιάζει να υπάρχει μια ουσιαστική διάσταση για το ζήτημα αυτό μεταξύ της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Και πράγματι σε ιδεολογικο-πολιτικό επίπεδο, η συμβολή της αξιολόγησης στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης, για την κυβέρνηση υπονοείται ως το ευτυχές αυτόματο αποτέλεσμα της «καλής αξιολόγησης που δεν στοχεύει σε απολύσεις» και για την αξιωματική αντιπολίτευση ως «η αξιοκρατική αξιολόγηση που επιβραβεύει την αριστεία».

Δυστυχώς, οι περισσότεροι πολίτες είμαστε εκπαιδευμένοι να αρκούμαστε σε τέτοιες διακηρύξεις και να συντονιζόμαστε με αυτές που αντιστοιχούν στην πολιτική οικογένεια στην οποία ανήκουμε ή τελοσπάντων από την οποία προέρχονται οι γονείς μας ή οι φίλοι μας. Και δεν αναρωτιόμαστε ποιά «αξιολόγηση της ατομικής απόδοσης των δημοσίων υπαλλήλων» θα μας ωφελήσει και πώς θα μας ωφελήσει.

Για το παράδειγμα που ανέφερα, δηλαδή την αξιολόγηση της ατομικής απόδοσης των δημοσίων υπαλλήλων, αποδεχόμαστε το συμβολικό βάρος της έννοιας «αξιολόγηση» και δεν αναρωτιόμαστε γιατί η συμπλήρωση των ατομικών φύλλων αξιολόγησης των υπαλλήλων θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητα παροχής των υπηρεσιών στους πολίτες και τις επιχειρήσεις.

Η επικοινωνιακή αχλύς που περιβάλλει την «αξιολόγηση» καταβροχθίζει όλες τις προϋποθέσεις και τα βήματα που χρειάζονται από τα ατομικά φύλλα αξιολόγησης μέχρι την αύξηση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης: οι στόχοι με βάση τους οποίους αξιολογείται η απόδοση, η οργάνωση της δομής και η αποτελεσματική ηγεσία της, η αναγκαία υλικοτεχνική υποδομή, η πολιτική ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, με έμφαση στη συνεχιζόμενη κατάρτισή του.

Έχουν εγκιβωτιστεί στη συνείδησή μας ορισμένοι αυτοματισμοί, οι οποίοι δεν μας επιτρέπουν να ανακαλύψουμε τη γύμνια των ιδεολογικών επιχειρημάτων και την επιχειρησιακή ανικανότητα των εμπνευστών τους, γεγονός, που είναι άλλο ένα αποτέλεσμα του σύγχρονου επικοινωνιακού λαϊκισμού.

Οπότε ο πολιτικός χορός επί των συμβολισμών καλά κρατεί.

Ανάλογοι είναι οι συμβολισμοί και η ιδεολογικο-πολιτική αντιπαράθεση, γενικότερα, για τη βελτίωση και τις μεταρρυθμίσεις της δημόσιας διοίκησης. Ανάγεται σε μείζον ιδεολογικό ζήτημα η μονιμοποίηση συμβασιούχων και κρύβονται οι θεσμικές παθογένειες που επιτρέπουν να συνεχίζονται οι πελατειακές σχέσεις και οι οργανωτικές ανεπάρκειες που εμποδίζουν την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης, παθογένειες και ανεπάρκειες οι οποίες οδηγούν και στον σισύφειο θεσμό των συμβασιούχων.

Τελικά, οι πολιτικές αντιπαραθέσεις που αφορούν τη δημόσια διοίκηση, περιλαμβανομένης της τοπικής αυτοδιοίκησης, ελάχιστη σχέση έχουν με τις πραγματικές ιδεολογικές διαφορές των πολιτικών κομμάτων, οι οποίες αφορούν το ρόλο του κράτους στην οικονομία και την κοινωνία. Άλλωστε, οι διαφορές αυτές σε μεγάλο βαθμό έχουν περικοπεί, όχι μόνον από την κλίνη του Προκρούστη των μνημονίων και γενικότερα των κανόνων της παγκοσμιοποίησης, αλλά και από τις προοπτικές που διανοίγουν οι εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας και οι νέες κοινωνικές σχέσεις και ηθικά διλήμματα που τις συνοδεύουν.

Υπάρχει λύση; Ναι, να βγάλουμε τη βελτίωση και τις μεταρρυθμίσεις της δημόσιας διοίκησης από το πεδίο της ιδεολογικο-πολιτικής αντιπαράθεσης.

Εάν καταφέρουμε οι σχετικές προγραμματικές δεσμεύσεις να «αποκομματικοποιηθούν», ώστε να μην μπορούν να εργαλειοποιηθούν ιδεολογικο-πολιτικά, τότε θα αρχίσει και η δημόσια διοίκηση να αποκομματικοποιείται.

Άλλωστε, κεντροαριστερές ή κεντροδεξιές είναι οι δημόσιες πολιτικές και όχι η δημόσια διοίκηση, η οποία πρέπει να είναι ικανή και αποτελεσματική προκειμένου να εφαρμόζει τις δημόσιες πολιτικές που εγκρίνουν οι πολίτες στις εκλογές.

Το πρόβλημα είναι ότι δυστυχώς και «οι θεσμοί» (η Τρόικα και το κουαρτέτο) που επέβαλαν μέσω των μνημονίων τη βελτίωση της δημόσιας διοίκησης παρακολουθούν άπραγοι την πολιτική εργαλειοποίηση των διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Μάλλον μας βαρέθηκαν ως ανεπίδεκτους προσαρμογής.

Και ενώ οι μεταρρυθμίσεις αυτές θα μπορούσαν να είναι επιχειρησιακά εργαλεία ενός σύγχρονου δημόσιου μάνατζμεντ, έχουν καταντήσει να αποτελούν νομοθετικές διατάξεις που επιχειρείται να υλοποιηθούν δι’ εγκυκλίων, ώστε να σημειωθεί ένα «τικ» στην checklist των δανειστών, χωρίς καμία δέσμευση για μετρήσιμο ποιοτικό και ποσοτικό αποτέλεσμα στη βελτίωση της διοικητικής ικανότητας της Δημόσιας Διοίκησης και των παρεχόμενων στους πολίτες και τις επιχειρήσεις υπηρεσιών. Απλώς, επειδή έτσι είναι γραμμένα στα manuals που χρησιμοποιούν άλλες ευρωπαϊκές χώρες με αξιόπιστους διοικητικούς θεσμούς, με συνέπεια οι «μεταρρυθμίσεις» αυτές να καταντούν στην καλύτερη περίπτωση «διοικητική απομίμηση» (mimetisme administratif) και στη χειρότερη περίπτωση ευχές αναρτημένες στα ΦΕΚ.

Προς επιβεβαίωση της εκτίμησης αυτής, αρκεί κανείς να διαβάσει την Έκθεση του 2015 του Ευρωπαϊκού οργανισμού European court of auditors, που αξιολογεί την τεχνική βοήθεια που έδωσε στην Ελλάδα η Task Force Greece και καταλήγει στο διατυπωμένο με γαλατική ευγένεια απαξιωτικό συμπέρασμα ότι χρειάζεται «περισσότερη προσοχή στα αποτελέσματα που απαιτούνται για τη βελτίωση της παροχής τεχνικής βοήθειας στην Ελλάδα». Ένα συμπέρασμα απαξιωτικό, τόσο για την παρασχεθείσα Ευρωπαϊκή τεχνική βοήθεια, όσο και την αξιοποίησή της από τις Ελληνικές Αρχές.

Δεν αποκλείω, πάντως, η δυναμική των σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών να «κόψει δρόμο», να παρακάμψει τους συμβολισμούς και να εξαναγκάσει το πολιτικο-διοικητικό σύστημά μας να μπει στη νέα εποχή των ενοποιημένων βάσεων δεδομένων, της ψηφιακής υπογραφής, της τηλε-υποστήριξης των απομονωμένων υπηρεσιών (των μικρών ορεινών και νησιωτικών Δήμων), των ανοικτών δεδομένων, της ηλεκτρονικής παροχής υπηρεσιών στους πολίτες και τις επιχειρήσεις και όλα αυτά να λειτουργήσουν προωθητικά για το πολιτικό και το διοικητικό προσωπικό, που θα αναγκαστεί να προσαρμοστεί και αυτό στη νέα εποχή.

 

Το παράδειγμα που ανέφερα, του δημοσίου διαλόγου για την αξιολόγηση των υπαλλήλων και γενικότερα για τη βελτίωση και τις μεταρρυθμίσεις της δημόσιας διοίκησης, είναι ενδεικτικό του ευρύτερου δημοσίου διαλόγου που αφορά στη βελτίωση και στις μεταρρυθμίσεις των δημοσίων πολιτικών στη χώρα μας.

Αρκεί να αναφέρω το συμβολικό βάρος που φέρουν έννοιες όπως «οι φιλολαϊκές πολιτικές», «οι προοδευτικές αλλαγές απέναντι στη συντήρηση» και «η προάσπιση των συμφερόντων της λαϊκής οικογένειας», οι οποίες ισχυρίζονται πως οδηγούν εξ ορισμού στο θετικό αποτέλεσμα που υπονοείται στην αχλύ των ιδεολογικών μύθων που τις περιβάλλει.

Αντίθετα, υπάρχουν έννοιες όπως η σοσιαλδημοκρατία και ο πολιτικός φιλελευθερισμός που δεν έχουν μόνο συμβολικό, αλλά και ιστορικό βάρος, έστω και εάν μερικές φορές χρησιμοποιούνται από λαθρεπιβάτες.

Πάντως τελικά το ζητούμενο, κατά τη γνώμη μου, στο δημόσιο διάλογο στη χώρα μας είναι να αρχίσουμε να μιλάμε για το συγκεκριμένο αποτέλεσμα των προγραμματικών προτάσεών μας στην πραγματική πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή και στοιχειωδώς για τον οδικό χάρτη προς την επίτευξή τους, λειτουργώντας παιδαγωγικά προς τους πολίτες, ώστε να αρχίσουν να αντιλαμβάνονται την δια των ιδεολογικών μύθων επιχειρούμενη χειραγώγησή τους.

 

Παναγιώτης Μαΐστρος είναι πολιτικός μηχανικός, σύμβουλος αυτοδιοίκησης και κατάγεται από τη Λέσβο.

Κατηγορία Οικονομία
- 21|05|2018 12:09

Η τουρκική λίρα «φλέρταρε» με ένα νέο χαμηλό επίπεδο - ρεκόρ την Παρασκευή, καθώς οι επενδυτές περίμεναν να δουν αν η κεντρική τράπεζα της χώρας θα λάβει μέτρα για τη στήριξη του δοκιμαζόμενου νομίσματος, με την απόδοση του 10ετούς ομολόγου αναφοράς να αυξάνεται στο 15%.

Η λίρα είναι σε τροχιά εβδομαδιαίας πτώσης 3% μετά από δύο εβδομάδες που είχε καταγράψει, επίσης, απώλειες.

Έναν μήνα περίπου πριν τις εκλογές ο τούρκος πρόεδρος Ερντογάν βρίσκεται υπό μεγάλη πίεση, βασικός λόγος η οικονομική κατάσταση στη χώρα. Άλλωστε, γι’ αυτό επίσπευσε και τις εκλογές, προφανώς γιατί η οικονομία δεν θα άντεχε μέχρι τις εκλογές του Νοεμβρίου του 2019, που έληγε κανονικά η θητεία του.

Ναι μεν η Τουρκία εμφάνισε πέρυσι ρυθμό ανάπτυξης 7,4%, ωστόσο πολλοί οικονομολόγοι αμφιβάλλουν ότι τα συγκεκριμένα αριθμητικά στοιχεία αντικατοπτρίζουν την πραγματική κατάσταση της οικονομίας. Ακόμη κι αν θεωρήσει κανείς αξιόπιστα τα επίσημα στοιχεία, τα προβλήματα είναι εξόφθαλμα. Η ανεργία είναι υψηλή, κυρίως σε άτομα νεαρής ηλικίας.

«Ένα σημαντικό μέρος της ανάπτυξης στηρίζεται στην εσωτερική κατανάλωση», επισημαίνει ο Ερντάλ Γιαλτσίν, καθηγητής Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων στην Ανώτατη Σχολή της Κωνσταντίας (HTWG). Ο καθηγητής κάνει ακόμη λόγο για μεγάλα κατασκευαστικά έργα του κράτους, αλλά και δαπάνες επιχειρήσεων και νοικοκυριών που στηρίζονται σε δάνεια.

Επηρεάζεται και ο τουρισμός

Την ίδια ώρα η τουρκική λίρα βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση, σοβαρότατο πρόβλημα για μια χώρα που εισάγει περισσότερα από όσα εξάγει. Ο ρυθμός του πληθωρισμού κυμαίνεται αυτό το διάστημα στα επίπεδα του 11%, υπερδιπλάσιο ποσοστό από τον στόχο που θέτει η Κεντρική Τράπεζα της Τουρκίας. Και η οικονομική αυτή εικόνα των γειτόνων δεν μπορεί παρά να έχει επιπτώσεις και στα οικονομικά των Τούρκων πολιτών, που εκ των πραγμάτων έχουν απώλεια εισοδήματος και η αγοραστική τους δύναμη είναι εμφανώς πιο αδύνατη σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. Αυτό επηρεάζει και την τουριστική κίνηση από τη γείτονα χώρα, αφού η υποτίμηση της τουρκικής λίρας έναντι του ευρώ κάνει πιο ακριβές τις διακοπές των γειτόνων μας προς τα νησιά μας, γεγονός που άλλωστε αποτυπώνεται και στην μέχρι τώρα τουριστική κίνηση από απέναντι. Στους επόμενους μήνες, που μπαίνουμε για τα καλά στην καρδιά της τουριστικής σεζόν, θα φανούν και τα αποτελέσματα αυτής της κίνησης, που άλλωστε φέτος πέρα από την λίρα επηρεάζεται σημαντικά και από την ένταση των ελληνοτουρκικών σχέσεων και από τις επικείμενες εκλογές στη γειτονική χώρα, που ομολογουμένως βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι με τον Ερντογάν να επιδιώκει και με την έγκριση του τουρκικού λαού να αναγορευτεί σε Σουλτάνος!

Σελίδα 2 από 2
FOLLOW US
Copyright © 2017 EmprosNet.gr
Εμπρος Ημερήσια Εφημερίδα Νομού Λέσβου - Καρά Τεπέ - Mυτιλήνη - 81100
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Top