
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Στράτος Σαλαβός: Έλαβον…Μια ιστορική προσέγγιση στις εκλογικές αναμετρήσεις, Μυτιλήνη 2023, σελ. 176
«Το υλικό που παρουσιάζεται επιλέχθηκε με γνώμονα να είναι σύντομο, απλό και κατανοητό, πιστεύοντας ότι το βιβλίο αυτό αποτελεί έναν πολύτιμο οδηγό για το σήμερα, και ένα εργαλείο δουλειάς για τον ιστορικό ερευνητή του αύριο» γράφει ο Στράτος Σαλαβός στον πρόλογο του βιβλίου για τις εκλογικές αναμετρήσεις στην Ελλάδα και στη Λέσβο τον 20ο και τον 21ο αιώνα.
Το βιβλίο είναι πολύ χρήσιμο και ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Στις σελίδες του ανάμεσα στα άλλα θα βρούμε: συγκριτική αναδρομή στις εκλογικές αναμετρήσεις στην Ελλάδα και στη Λέσβο την περίοδο 1946 - 1964, Πανελλαδικά αποτελέσματα βουλευτικών εκλογών της μεταπολίτευσης, αναλυτικά αποτελέσματα βουλευτικών εκλογών Ν. Λέσβου, 55 βιογραφικά βουλευτών ν. Λέσβου, 125 πίνακες με αναλυτικά αποτελέσματα κομμάτων και σταυροί προτίμησης, πρωτοσέλιδα Αθηναικών εφημερίδων, συγκριτικά και δημογραφικά στοιχεία, τα δημοψηφίσματα με πρωτοσέλιδα και αποκόμματα εφημερίδων, ευρετήριο 245 προσώπων, κά.
«Το καινούργιο, αλλά και διαφορετικό που έρχεται να προσφέρει το βιβλίο αυτό είναι ότι φιλοδοξεί να ικανοποιήσει τον πολίτη της Λέσβου που ενδιαφέρεται για τις εκλογικές μονομαχίες αλλά και για κρίσιμες ιστορικές στιγμές της χώρας μας, αλλά και του νησιού μας. Είναι εμπλουτισμένο με δεκάδες πίνακες εκλογικών αποτελεσμάτων σε επίπεδο πανελλαδικό και εκλογικής περιφέρειας Λέσβου καθώς και των δημοτικών ενοτήτων του νησιού μας. Επίσης, γίνεται αναφορά σε σειρά ιστορικών γεγονότων που σχετίζονται με τις εκλογικές διαδικασίες και που θεωρώ ότι ενδιαφέρουν τον αναγνώστη. Τέλος στο βιβλίο υπάρχουν πληροφορίες που δεν βρίσκεις σε ανάλογα βιβλία, όπως π.χ ηλικίες πολιτικών, τους followers των πολιτικών αρχηγών στα κοινωνικά δίκτυα, άλλα και πίνακες ερευνητικώς ομάδων που ανιχνεύουν το προφίλ του Έλληνα ψηφοφόρου» διαβάζουμε στον πρόλογο.
Θόδωρος Γραμματάς: Ο Περσέας και η Ιδαλία στο θέατρο. Γνωριμία με το θέατρο., Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2023, σελ. 152
Το βιβλίο αυτό αποτελεί μια πρώτη, αλλά ουσιαστική γνωριμία με το θέατρο (όπως άλλωστε αναφέρει και ο υπότιτλός του), απευθυνόμενο σε "μεγάλα παιδιά" και "αθώους μεγάλους".
Μέσα από ένα πλασματικό διάλογο ενός ενήλικα (του "παππού") με δύο ανηλίκους (τα "εγγόνια"), ο συγγραφέας βρίσκει την ευκαιρία, απευθυνόμενος στα πραγματικά του εγγόνια, τον Περσέα και την Ιδάλια, να διατυπώσει με τρόπο απλουστευμένο, αλλά επιστημονικά έγκυρο τις σκέψεις του για μια Εισαγωγή στην Ιστορία και τη Θεωρία του Θεάτρου, που αποτελεί σε δεύτερο επίπεδο η παρούσα εργασία. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Ουίλλιαμ Σαίξπηρ: Αγάπης αγώνας άγονος (Μετάφραση: Στρατής Πασχάλης), Εκδόσεις Κάπα Εκδοτική, Αθήνα 2023, σελ 192
Η μετάφραση από τον συμπατριώτη μας βραβευμένο ποιητή Στρατή Πασχάλη του Σαιξπηρικού έργου «Αγάπης Αγώνας Άγονος» συνιστά, όπως λέει ο ίδιος, «την πιο ουσιαστική μαθητεία και θητεία μου στη δραματουργική αποκωδικοποίηση ενός κλασικού κειμένου και στη μεταφορά του σε μια άλλη γλώσσα, με βάση την προφορικότητα και την ουσιαστική ποίηση, και όχι τη λογιοσύνη και τη φιλολογικότητα». Ταυτόχρονα, είναι και η μετάφραση όπου στηρίχτηκε η περίφημη παράσταση του Στάθη Λιβαθηνού, με τους ηθοποιούς της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού θεάτρου, την περίοδο 2002-2003.
Το παράξενο αυτό κωμικόδραμα του Σαίξπηρ αποτυπώνει το εφήμερο, απατηλό, μα και τόσο γοητευτικό, παιχνίδι του έρωτα. Σ’ όλο το έργο κυριαρχούν τα σαγηνευτικά λόγια, οι μελωδίες, τα καμώματα των εφήβων. Ήρωες ονειροπαρμένοι, αθώοι, δονκιχωτικοί. Γύρω τριγύρω, τα βαθιά δάση. Και διαρκώς το κυνήγι, ο χορός, το γάργαρο γέλιο, η μελαγχολία του ανεκπλήρωτου πόθου, τα μαγικά παραμύθια, τα ερωτικά γράμματα, και πάνω απ’ όλα το θέατρο - αυτή η ανάγκη να ρισκάρουμε με τη ζωή φορώντας προσωπίδες και αμφιέσεις, έτοιμοι ν’ απαρνηθούμε τα πάντα για χάρη της αγάπης, του πόθου, της χίμαιρας.
Χωρίς υπερβολές και ακρότητες, ο Στρατής Πασχάλης μετέφερε στη γλώσσα μας αυτήν τη γοητευτική πολυπλοκότητα, την τραγική κωμωδία, από όπου αναδύεται η μοναξιά, αποκαλύπτεται η ψευδαίσθηση και η ίδια η ζωή δείχνει πάντα τη γυμνή αλήθεια.