-Στον αστερισμό του «μεταφορικού ισοδύναμου» η κοπή της πίτας στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Ν.Π. -Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας από τη Μυτιλήνη ανακοίνωσε την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης για την διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου την άνοιξη

Σαντορινιός: «Το 2018 καλύτερο για τους νησιώτες»

26/01/2018 - 11:55

 

Με άρωμα… «μεταφορικού ισοδύναμου» κόπηκε χθες η πρωτοχρονιάτικη πίτα της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, στη Μυτιλήνη με τον Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριο Σαντορινιό να παίρνει την σκυτάλη από τον πρωθυπουργό, που εξήγγειλε πριν λίγο καιρό το εν λόγω μέτρο από την Κάλυμνο και να προαναγγέλλει και εκείνος την υλοποίηση «ενός αιτήματος δεκαετιών που κανένας μέχρι τώρα δεν είχε την πολιτική τόλμη να εφαρμόσει στην πράξη». Ο Υφυπουργός μάλιστα, συνέβαλε στο να αποτυπωθεί (επιτέλους) μία πρώτη εικόνα σε ότι αφορά αυτή την πράγματι μεγαλόστομη εξαγγελία της κυβέρνησης, που έρχεται σύμφωνα με τα στελέχη της ως «αντιστάθμισμα» της κατάργησης του μειωμένου ΦΠΑ. Ανακοινώνοντας την έναρξη σχετικής δημόσιας διαβούλευσης μέσα σε 20 ημέρες με στόχο το θεσμικό πλαίσιο να έχει «στηθεί» ως την άνοιξη και αποκαλύπτοντας πως σε πρώτη φάση το μέτρο θα εφαρμοστεί σε 32 νησιά (σ.σ. το 2018) με 50 εκ. ευρώ από το ΠΔΕ και θα επεκταθεί σε όλα τα νησιά το 2019, με 150 εκ. ευρώ. Με την πεποίθηση πως «το 2018 θα είναι μία καλύτερη χρονιά για τους νησιώτες», ο Υφυπουργός λοιπόν εξύψωσε την προοπτική του μεταφορικού ισοδύναμου με την παρουσία του στη Μυτιλήνη, επιβεβαιώνοντας μάλιστα πως η μελέτη για την εφαρμογή αυτού του μέτρου, εκπονείται από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Και ως έμμεση απάντηση στην πρόσφατη επερώτηση 17 βουλευτών της ΝΔ, που απέπνεε έντονο σκεπτικισμό απέναντι στην εξαγγελία εφαρμογής «μεταφορικού ισοδύναμου» στα νησιά, μπορεί να θεωρηθούν όλα όσα είπε σχετικά ο κ. Σαντορινιός στην χθεσινή κοπή της βασιλόπιτας της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.

Τα δύο νέα στοιχεία

Χωρίς (απ΄ ότι φάνηκε εξάλλου καθώς βρίσκονται άπαντες σε στάδιο προπαρασκευής) να είναι σε θέση να πει πολλά για το μέτρο, για να ικανοποιήσει τα εύλογα ερωτηματικά που υπάρχουν αναφορικά με το  πως και σε τι βαθμό θα συμβάλλει αυτό το μέτρο ως αντιστάθμισμα του χαμένου μειωμένου ΦΠΑ και της δεδομένης ανισότητας μεταξύ νησιωτικού και ηπειρωτικού χώρου, εντούτοις ο Υφυπουργός έδωσε δύο νέα στοιχεία: Πρώτον ότι η μελέτη για το μέτρο αυτό εκπονείται πράγματι από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και με τίτλο «Χρηματοδότηση της Επιτροπής Ερευνών Πανεπιστημίου Αιγαίου για την εκπόνηση Ερευνητικού Προγράμματος με τίτλο: Μέθοδοι Υπολογισμού Ανοιγμένου Νησιωτικού Μεταφορικού Ισοδυνάμου για κατοίκους Ελληνικών νησιών για την υποστήριξη του  Έργου της Γενικής Γραμμ. Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής» και πως σύντομα θα ξεκινήσει η σχετική δημόσια διαβούλευση για αυτό. Παράλληλα ο κ. Σαντορινιός, πρόσθεσε στη βάση της εξαγγελίας του Αλέξη Τσίπρα για χρηματοδότηση του μέτρου αυτού με 50 εκ. ευρώ τον πρώτο χρόνο με πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, πως από το 2019, η χρηματοδότηση θα φτάσει τα 150 εκ. ευρώ, για να καλύψει όλα τα νησιά και όχι μόνο τα 32 που βγήκαν (ή βγαίνουν οσονούπω) από τον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ. 

Την άνοιξη το θεσμικό πλαίσιο

«Το 2018 θα είναι μια καλύτερη χρονιά για το νησιώτες με την καθιέρωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου  που αποτελεί ένα αίτημα δεκαετιών που κανένας μέχρι τώρα δεν είχε την πολιτική τόλμη να το εφαρμόσει γίνεται πράξη. Ξεκινάμε από το Βόρειο Αιγαίο και τα μικρά νησιά της Δωδεκανήσου» ήταν χαρακτηριστικά η δήλωσή του από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου προαναγγέλλοντας ότι μέσα στο επόμενο 20ημερο θα ξεκινήσει η δημόσια διαβούλευση. Σε ότι αφορά το θέμα της χρηματοδότησης του μέτρου, τόνισε πως εκτός από το ΠΔΕ, θα συμβάλλουν για την εφαρμογή του και πόροι (που αναζητούνται) από ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις κυρίως για την επιδότηση μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων από και προς τα νησιά.

Σύμφωνα με τον κ. Σαντορινιό οι πολιτικές που θα πρέπει να ασκηθούν «θα πρέπει να χτυπάνε την ουσία του προβλήματος της νησιωτικότητας, του μειονεκτήματος που παράγει αυτή η νησιωτική απομόνωση, του αυξημένου κόστους μεταφοράς, θα πρέπει όλα τα προϊόντα να είναι απαλλαγμένα του μεταφορικού κόστους».

«Η ΝΔ τόσα χρόνια δεν γνώριζε για το μεταφορικό ισοδύναμο»;

Ενώ σε ότι αφορά στα επόμενα βήματα υλοποίησης του, ο κ. Σαντορινιός απαντώντας ουσιαστικά και στην πρόσφατη σχετική για το θέμα επερώτηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ανέφερε ότι ήδη έχει ξεκινήσει μια ουσιαστική αξιολόγηση και σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας: «Θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει πράξη και θα ξεκινήσουμε τη δημόσια διαβούλευση. Μέσα στο Φλεβάρη θα γίνουν ανακοινώσεις, μέσα στην άνοιξη θα βγει το θεσμικό πλαίσιο και από την 1η Ιουλίου θα ξεκινήσει η υλοποίηση του». Παρ΄ όλα αυτά, ο Υφυπουργός απέφυγε δώσει συγκεκριμένη απάντηση στη διαπίστωση των βουλευτών της ΝΔ πως τα 50 εκ. ευρώ δεν επαρκούν για την εφαρμογή μεταφορικού ισοδύναμου, επιλέγοντας τον δρόμο της… αντεπίθεσης. Υποστηρίζοντας ότι «όσες μελέτες είχαν γίνει μέχρι τώρα ήταν απλά και μόνο σε διαγνωστικό επίπεδο και όχι επίλυσης του προβλήματος. Εμείς προχωρήσαμε ουσιαστικά και είμαστε σε θέση να το υλοποιήσουμε». Για να καταλήξει με την δική του ερώτηση προς του βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης: «Τόσα χρόνια η ΝΔ δεν γνώριζε για το μεταφορικό ισοδύναμο τώρα το ανακάλυψε»;

Την πίτα στο κτήριο της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου στη Μυτιλήνη, ευλόγησε ο Μητροπολίτης Μυτιλήνης Ιάκωβος, ενώ η εκδήλωση πλαισιώθηκε μουσικά από τα σαντούρια του Αναγνωστηρίου της Αγιάσου.

 

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey