
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Άκυρες οι αποφάσεις του Δημοτικού Συμβούλιου [τις αριθμ. 73/2022, 74/2022, 75/2022 και 76/2022]
«Κάνουμε δεκτή την από 13-05-2022 προσφυγή των Χήρα Νικολάου, Ζαφείρη Ευστρατίου και Καραθανάση Γεωργίου, Δημοτικών Συμβούλων Δυτικής Λέσβου, κατά του πρακτικού 12 της 10-05-2022 Συνεδριάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Δυτικής Λέσβου και ακυρώνουμε τις αριθμ. 73/2022, 74/2022, 75/2022 και 76/2022 αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου» αναφέρει στην απόφασή του ο συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου μετά την εξέταση προσφυγής των Χήρα Νικολάου, Ζαφείρη Ευστρατίου και Καραθανάση Γεωργίου, Δημοτικών Συμβούλων Δυτικής Λέσβου, κατά του πρακτικού 12 της 10-05-2022 Συνεδριάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Δυτικής Λέσβου.
Η απόφαση
ΘΕΜΑ: «Εξέταση προσφυγής των Χήρα Νικολάου, Ζαφείρη Ευστρατίου και Καραθανάση Γεωργίου, Δημοτικών Συμβούλων Δυτικής Λέσβου, κατά του πρακτικού 12 της 10-05-2022 Συνεδριάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Δυτικής Λέσβου».
Α Π Ο Φ Α Σ Η
Ο ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΑΙΓΑΙΟΥ
Έχοντας υπόψη:
Εσωτερικών, με την οποία ο Πολύκαρπος Πολυχρονάκης, Αν. Προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Χωροταξικής & Περιβαλλοντικής Πολιτικής, ορίσθηκε να ασκεί καθήκοντα Συντονιστή Α.Δ. Αιγαίου.
προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας από την Κυριακή, 1 Μαΐου 2022 και ώρα 06:00 έως και τη Δευτέρα, 16 Μαΐου 2022 και ώρα 06:00».
Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 227 του Ν. 3852/2010, όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 118 του Ν. 4555/2018 ορίζεται ότι «Ι.Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλει τις αποφάσεις των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, των περιφερειών, των νομικών προσώπων αυτών, καθώς και των συνδέσμων τους, για λόγους νομιμότητας, ενώπιον του Επόπτη Ο.Τ.Α., μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή την ανάρτησή της στο διαδίκτυο ή από την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε πλήρη γνώση αυτής 2. Προσφυγή επιτρέπεται και κατά
παράλειψης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας των οργάνων της προηγούμενης παραγράφου. Στην περίπτωση αυτή η προσφυγή ασκείται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την παρέλευση άπρακτης της ειδικής προθεσμίας που τυχόν τάσσει ο νόμος για την έκδοση της οικείας πράξης, διαφορετικά μετά την παρέλευση τριμήνου από την υποβολή της σχετικής αίτησης του ενδιαφερομένου».
Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 238 του Ν. 3852/2010, όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 131 του Ν. 4555/2018 μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΑΥΕ Ο.Τ.Α. ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων, κατά τα άρθρα 225 έως 227, ασκείται από τον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τις Ειδικές Επιτροπές του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α' 114), οι οποίες βρίσκονται στις έδρες των περιφερειών που ανήκουν στην ανωτέρω Αποκεντρωμένη Διοίκηση, καθώς και τις Επιτροπές Ελέγχου των Πράξεων του άρθρου 68 του Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (π.δ. 30/1996, Α' 21), που βρίσκονται στην έδρα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Επειδή σε περίπτωση υποβολής προσφυγής ο έλεγχος του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης αφορά καταρχήν στο παραδεκτό αυτής και εν συνεχεία στο βάσιμο αυτής. Εφόσον δε κριθεί ότι η προσφυγή έχει ασκηθεί παραδεκτά, τότε ελέγχεται το βάσιμο αυτής, διαφορετικά απορρίπτεται ως απαράδεκτη.
Επειδή προϋποθέσεις του παραδεκτού της προσφυγής είναι: α)Το έννομο συμφέρον του προσφεύγοντος, β)η προθεσμία και γ)η φύση της προσβαλλόμενης απόφασης.
Επειδή κατά τα πάγια νομολογιακά πορίσματα, το έννομο συμφέρον του προσφεύγοντος πρέπει να είναι α)προσωπικό, δηλαδή να υπάρχει ειδικός δεσμός μεταξύ του αιτούντος και της προσβαλλόμενης πράξης, η οποία θίγει συγκεκριμένη νομική ή πραγματική κατάσταση που τον αφορά, β)άμεσο, να συνδέει, δηλαδή, απευθείας τον προσφεύγοντα με τη βλάβη που υφίσταται από την απόφαση) γ)ενεστώς και μάλιστα σε τρία χρονικά σημεία, δηλαδή κατά το χρόνο λήψεως της απόφασης, κατά το χρόνο άσκησης της προσφυγής και κατά το χρόνο εξέτασης αυτής, η δε εκ της πράξης βλάβη πρέπει να έχει επέλθει ή να είναι λογικά αναπόφευκτη.
Περαιτέρω, όπως έχει κριθεί και από τη νομολογία, ο δημοτικός σύμβουλος, εφόσον δεν έχει συμπράξει στην έκδοση της προσβαλλομένης απόφασης, έχει έννομο συμφέρον εκ της ιδιότητας του αυτής, για την άσκηση της ειδικής διοικητικής προσφυγής του άρθρου 227 του Ν. 3852/2010. Τούτο δε διότι στα πλαίσια των καθηκόντων του ο δημοτικός σύμβουλος εκφράζει τη γνώμη του και ψηφίζει κατά συνείδηση, αποβλέποντας πάντοτε στην εξυπηρέτηση του συμφέροντος του συνόλου των δημοτών. (άρθρο 68παρ.2 του Ν. 3852/2010).
Επειδή οι προσφεύγοντες Δημοτικοί Σύμβουλοι προσφεύγουν ειδικότερα κατά του 12ου/10-05-2022 Πρακτικού Συνεδριάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Δυτικής Λέσβου, συνεδρίαση από την οποία απήχαν, διότι όπως υποστήριξαν και στον Πρόεδρο του εν λόγω Δημοτικού συμβουλίου η συνεδρίαση έπρεπε να γίνει διά ζώσης και όχι διά περιφοράς και επομένως συντρέχει στο πρόσωπό τους έννομο συμφέρον για την άσκηση της υπό κρίση προσφυγής.
Επειδή η επίμαχη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δυτικής Λέσβου πραγματοποιήθηκε, κατόπιν δύο ακόμη προσκλήσεων, λόγω μη ύπαρξης απαρτίας, στις 10-05-2022 και συνεπώς η κρινόμενη προσφυγή, η οποία υποβλήθηκε στην υπηρεσία μας στις 13-05-2022 και έλαβε αριθμό πρωτοκόλλου εισερχομένου 21484/13-05-2022, έχει ασκηθεί εμπροθέσμως δηλ. εντός της τασσόμενης από την κείμενη νομοθεσία δεκαπενθήμερης αποκλειστικής προθεσμίας.
Επειδή κατά τη συνεδρίαση της 10ης Μαϊου 2022 του Δημοτικού Συμβουλίου Δυτικής Λέσβου συζητήθηκαν τα εξής θέματα:
και πάρθηκαν οι αριθμ. 73/2022, 74/2022, 75/2022 και 76/2022 αντίστοιχες αποφάσεις.
Επειδή οι ανωτέρω αριθμ. 73/2022, 74/2022, 75/2022 και 76/2022 αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Δυτικής Λέσβου έχουν εκτελεστό χαρακτήρα και συνεπώς προσβάλλονται παραδεκτά από τους προσφεύγοντες δημοτικούς συμβούλους.
Επειδή κατόπιν των ανωτέρω προκύπτει ότι η προσφυγή έχει ασκηθεί παραδεκτά και συνεπώς είναι δυνατή η κατ’ ουσία εξέταση αυτής.
Επειδή οι προσφεύγοντες Δημοτικοί Σύμβουλοι προβάλλουν μεταξύ άλλων δύο κυρίως λόγους για την ακύρωση του πρακτικού 12/10-05-2022 συνεδριάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου Δυτικής Λέσβου. Ο πρώτος λόγος είναι ότι η συνεδρίαση έπρεπε να πραγματοποιηθεί διά ζώσης και όχι διά περιφοράς, διότι οι υγειονομικοί λόγοι εξέλιπαν ύστερα από σχετικές ανακοινώσεις των αρμοδίων Υπουργών της Κυβέρνησης. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι κατά την τρίτη πρόσκληση για συνεδρίαση του συμβουλίου αφού κατά τις προηγούμενες δύο προσκλήσεις δεν υπήρξε απαρτία, ο Πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου χαρακτήρισε τα θέματα κατεπείγοντα, ενώ στην πρώτη πρόσκληση με τα ίδια θέματα, αυτά χαρακτηρίστηκαν ως απλά θέματα ημερήσιας διάταξης και επομένως όπως υποστηρίζουν στην προσφυγή τους δεν έπρεπε να ληφθεί απόφαση με παρόντα μέλη το ένα τρίτο (1/3) του συνόλου των μελών, σύμφωνα με το άρθρο 96 του Ν. 3463/2006, αλλά έπρεπε η απόφαση να ληφθεί με τη συμμετοχή τουλάχιστον των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών.
Επειδή στην αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ.22206/15-4-2022 (ΦΕΚ 1882/Β') ΚΥΑ «Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας από τη Δευτέρα, 18 Απριλίου 2022 και ώρα 06:00 έως και την Κυριακή, 1 Μαΐου 2022 και ώρα 06:00», σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. 1 του Πίνακα Β της παρ.1 του άρθρου 1 που αφορούν στις δημόσιες υπηεσίες προβλέπονται τα εξής:
«Οι συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και οι συναντήσεις εργασίας πραγματοποιούνται ως εξής: α) Μέσω τηλεδιάσκεψης άνευ οιουδήποτε περιορισμού αναφορικά με τον αριθμό των συμμετεχόντων, ή β) μέσω φυσικής παρουσίας με τη συμμετοχή έως επτά (7) ατόμων (ανεξαρτήτως του εάν αυτά είναι εμβολιασμένα ή όχι ή εάν έχουν νοσήσει κατά το τελευταίο εξάμηνο ή όχι σύμφωνα με τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 9) και σε περίπτωση ύπαρξης και άλλων συμμετεχόντων, αυτοί δύνανται να συμμετέχουν με τηλεδιάσκεψη. Στην περίπτωση αυτή τα άτομα που συμμετέχουν με φυσική παρουσία καθορίζονται κατόπιν αίτησής τους με απόφαση του προεδρεύοντος ή
γ) μέσω φυσικής παρουσίας όσων συμμετεχόντων είναι πλήρως εμβολιασμένοι, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 9 ή νοσήσαντες κατά το τελευταίο εξάμηνο, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 9. Στην περίπτωση αυτή οι συμμετέχοντες που δεν είναι πλήρως εμβολιασμένοι ή δεν έχουν νοσήσει κατά το τελευταίο εξάμηνο, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο συμμετέχουν με τηλεδιάσκεψη...»
Επειδή στην αμέσως επόμενη αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ.23983/29-4-2022 (ΦΕΚ 2137/Β') ΚΥΑ «Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας από την Κυριακή, 1 Μαΐου 2022 και ώρα 06:00 έως και τη Δευτέρα 16 Μαΐου 2022 και ώρα 06:00», παραλείφθηκε η παράγραφος που αφορά στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και επομένως εξάγεται το συμπέρασμα ότι εξέλιπαν οι υγειονομικοί λόγοι και ότι οι συνεδριάσεις θα πρέπει από 01-05-2022 να γίνονται διά ζώσης.
Επειδή σύμφωνα με τα ανωτέρω η αρχική πρόσκληση για συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία εξεδόθη στις 03-05-2022 θα έπρεπε να προσκαλεί τους Δημοτικούς Συμβούλους σε διά ζώσης συνεδρίαση και όχι διά περιφοράς.
Επειδή ακόμα και εάν λάβουμε υπόψη το γεγονός ότι η διευκρινιστική αριθμ. πρωτ. ΔΙΔΑΔ/φ.69/206/οικ.6824/02-05-2022 Εγκύκλιος 77/2022 αναρτήθηκε στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ στις 0505-2022 και η πρώτη πρόσκληση εξεδόθη στις 03-05-2022 για διά περιφοράς συνεδρίαση, η δεύτερη πρόσκληση η οποία εξεδόθη στις 07-05-2022 θα έπρεπε να αφορά σε διά ζώσης συνεδρίαση και όχι διά περιφοράς.
Επειδή σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 67παρ.5 του Ν. 3852/2010 όπως ισχύει προβλέπεται ότι: «Εφόσον ανακύπτουν θέματα κατεπείγοντος χαρακτήρα, για τα οποία είναι αναγκαία η άμεση λήψη απόφασης και βάσιμα πιθανολογείται κίνδυνος εκ της αναβολής, είναι δυνατόν, ύστερα από απόφαση του Προέδρου, οι σχετικές διαδικασίες να λαμβάνουν χώρα διά περιφοράς, με τη συμμετοχή τουλάχιστον των δύο τρίτων των μελών δημοτικού συμβουλίου. Οι αποφάσεις που λαμβάνονται κατά το προηγούμενο εδάφιο, ανακοινώνονται από τον πρόεδρο του συμβουλίου στην πρώτη, μετά τη λήψη της απόφασης, τακτική συνεδρίαση.»
Επειδή ακόμα και εάν δεχθούμε ότι τα θέματα τα οποία θα συζητούνταν κατά την επίμαχη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ήταν κατεπείγοντα, τα οποία όμως θα έπρεπε να είχαν χαρακτηριστεί ως τέτοια από την πρώτη πρόσκληση και όχι στην τρίτη πρόσκληση, θα έπρεπε κατά τις σχετικές διαδικασίες οι οποίες έλαβαν χώρα διά περιφοράς, να συμμετέχουν τουλάχιστον τα δύο τρίτα (2/3) των μελών του δημοτικού συμβουλίου για τη λήψη απόφασης και όχι το ένα τρίτο (1/3) το οποίο συμμετείχε.
Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω αναφερόμενων παρέλκει η εξέταση των λοιπών λόγων της προσφυγής.
Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ο Υ Μ Ε
Κάνουμε δεκτή την από 13-05-2022 προσφυγή των Χήρα Νικολάου, Ζαφείρη Ευστρατίου και Καραθανάση Γεωργίου, Δημοτικών Συμβούλων Δυτικής Λέσβου, κατά του πρακτικού 12 της 10-05-2022 Συνεδριάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Δυτικής Λέσβου και ακυρώνουμε τις αριθμ. 73/2022, 74/2022, 75/2022 και 76/2022 αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.
Κατά της εν λόγω απόφασης υπάρχει η δυνατότητα προσφυγής ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του Ν.3463/2006 εντός (1) μηνός από την έκδοση της απόφασης ή την κοινοποίησή της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής ο ενδιαφερόμενος, η οποία κατατίθεται στη γραμματεία της ανωτέρω Ειδικής Επιτροπής, η οποία εδρεύει στη διεύθυνση Κουντουριώτου 77, Μυτιλήνη Τ.Κ. 81100.
Ο Ασκών Καθήκοντα Συντονιστή
της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου
Πολύκαρπος Πολυχρονάκης