Εντός της εβδομάδας αναμένεται να δοθεί λύση στο πρόβλημα της χρηματοδότησης των άγονων γραμμών του Αιγαίου. Το Υπουργείο Οικονομικών αναμένεται άμεσα να εγκρίνει την πίστωση των 20 εκατ. ευρώ που απαιτείται για να προχωρήσει ο διαγωνισμός για τις 35 άγονες γραμμές του Αιγαίου.
Εντός της εβδομάδας αναμένεται να δοθεί λύση στο πρόβλημα της χρηματοδότησης των άγονων γραμμών του Αιγαίου. Το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ τού «Ε» την προηγούμενη εβδομάδα και η σειρά των δημοσιευμάτων που ακολούθησαν τις επόμενες ημέρες στις οικονομικές εφημερίδες της Αθήνας, φαίνεται πως έφεραν αποτέλεσμα. Το Υπουργείο Οικονομικών αναμένεται άμεσα να εγκρίνει την πίστωση των 20 εκατ. ευρώ που απαιτείται για να προχωρήσει ο διαγωνισμός για τις 35 άγονες γραμμές του Αιγαίου.
Η ολοκλήρωση των διαγωνισμών και η υπογραφή των συμβάσεων είναι άγνωστο πότε θα γίνει. Έτσι θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα δοθεί παράταση σε συμβάσεις εξυπηρέτησης των άγονων γραμμών που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη.
Μία από τις άγονες για την οποία πρόκειται να γίνει διαγωνισμός είναι και η σύνδεση του Άι-Στράτη με τη Λήμνο, μια γραμμή που εδώ και χρόνια εξυπηρετείται από το πλοίο «Αιολίς».
Μειωμένες πιστώσεις
Βέβαιη θα πρέπει να θεωρείται και η δραστική μείωση των συνολικών πιστώσεων που θα δοθούν για τις άγονες γραμμές, που φέτος αναμένεται να προσεγγίσουν τα 95 εκατ. ευρώ. Από το ποσό αυτό, ένα μέρος αφορά στην κάλυψη των υποχρεώσεων της Διεύθυνσης Θαλασσίων Υποθέσεων του πρώην Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, η οποία έχει μεγάλο μέρος ανεξόφλητων υποχρεώσεων.
Η μείωση των πόρων για τις άγονες γραμμές οδηγεί ευθέως σε αναδιάταξη των γραμμών. Πολλές φορές από την αρχή του χρόνου έχει αναφερθεί ότι εξετάζεται ο ριζικός επανασχεδιασμός των γραμμών με τη δημιουργία γραμμών-κορμών, που θα συνδέουν μεγάλα νησιά, και δευτερευόντων γραμμών, που θα συνδέουν τα μικρά νησιά με τα μεγάλα.
Ένα δεύτερο σενάριο θέλει να μειώνονται τα δρομολόγια που θα εκτελούν τα πλοία στις άγονες γραμμές, ώστε να υπάρξει ανάλογη μείωση της δαπάνης για καύσιμα.
Ένα τρίτο σενάριο προβλέπει την επανεξέταση της σκοπιμότητας όλων των άγονων γραμμών. Αυτό σημαίνει ότι πρόθεση του Υπουργείου είναι να μειώσει τα δρομολόγια ανάλογα με το κατά πόσο εξυπηρετούν πραγματικές ανάγκες ή όχι.
Στη Βουλή οι άγονες γραμμές
Να δοθούν οι πιστώσεις για την προκήρυξη των άγονων γραμμών του Αιγαίου ζητούν οκτώ βουλευτές τής Ν.Δ., με επερώτηση που κατέθεσαν στους υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Η ερώτηση υπογράφεται και από τους βουλευτές Σπύρο Γαληνό και Κώστα Μουσουρούλη.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κόμματος, υπάρχει κίνδυνος να μείνουν τα νησιά χωρίς πλοία κατά τη χειμερινή περίοδο επειδή δεν έχουν γίνει η διαγωνισμοί για την ανάθεση των άγονων γραμμών. Παράλληλα, γίνεται αναφορά και στους σχεδιασμούς για περικοπές δρομολογίων και μείωση της συχνότητας εξυπηρέτησης των γραμμών. Εξελίξεις που θα έχουν σοβαρότατες συνέπειες για τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες των νησιών μας, βέβαια.
«Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες αποτελούν γέφυρες ζωής για τα ελληνικά νησιά, των οποίων η ανάπτυξη και η επιβίωση των κατοίκων κυριολεκτικά εξαρτάται από τις καθημερινές προσεγγίσεις των πλοίων της γραμμής. Το αρμόδιο υπουργείο δείχνει αδυναμία να επιλύσει άμεσα σοβαρά προβλήματα, που προκαλούν αδυναμία πρόσβασης στα νησιά του Αιγαίου και παράλληλα οικονομική ασφυξία στις τοπικές οικονομίες και μάλιστα σε μια δύσκολη οικονομικά περίοδο», υπογραμμίζουν οι βουλευτές τής Ν.Δ..