Αργοπορία ύψους 94.000 ευρώ!

01/07/2012 - 05:56
Πολλά και διαρκή είναι τα παράπονα από τους ταξιδιώτες που χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους το πλοίο «Θεόφιλος» της ΝΕΛ. Είναι δε τόσο έντονα, που έφθασαν ως και την αρμόδια υπηρεσία της γενικής γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.
Πολλά και διαρκή είναι τα παράπονα από τους ταξιδιώτες που χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους το πλοίο «Θεόφιλος» της ΝΕΛ. Είναι δε τόσο έντονα, που έφθασαν ως και την αρμόδια υπηρεσία της γενικής γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, που πρόσφατα πέρασε στον έλεγχο του νεοσύστατου υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων. Η υπηρεσία από τον περασμένο Αύγουστο έχει στείλει επιστολή στην πλοιοκτήτρια εταιρεία ζητώντας την επίλυση των διαπιστούμενων προβλημάτων. Επισήμως η ΝΕΛ δεν έχει απαντήσει, ωστόσο σε τηλεφωνικές επικοινωνίες τα στελέχη της εταιρείας ανέφεραν ότι δεδομένων των διαμαρτυριών, το πλοίο πρόκειται να αντικατασταθεί.

Τα πρώτα παράπονα για το «Θεόφιλος» ήρθαν το περασμένο καλοκαίρι και αφορούσαν στην κακή λειτουργία του κλιματισμού του πλοίου. Στη συνέχεια, όμως, προστέθηκαν κι άλλα που αφορούσαν στην ταχύτητα με την οποία κινείται το πλοίο. Πρόσφατα τα παράπονα αυξήθηκαν και αφορούν την πολύ χαμηλή ταχύτητά του, η οποία έχει ως αποτέλεσμα να σημειώνονται καθυστερήσεις στην εκτέλεση των δρομολογίων του.

Ανακοινώσεις, αλλά…

Μια ματιά στις ανακοινώσεις της ΝΕΛ για το «Θεόφιλος» αρκεί για να αντιληφθεί κανείς την έκταση του ζητήματος. Την περασμένη Παρασκευή 8 Οκτωβρίου η ΝΕΛ εξέδωσε ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία το πλοίο επρόκειτο να αναχωρήσει με καθυστέρηση μιας ώρας από το λιμάνι της Καβάλας. Ο λόγος που επικαλείτο η εταιρεία ήταν ο μεγάλος όγκος των φορτηγών που επρόκειτο να μεταφέρει. Η ίδια ανακοίνωση είχε αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΝΕΛ και την Τετάρτη 6 του μήνα. Άλλη ανακοίνωση στις 5 Οκτωβρίου ανέφερε: «Λόγω ασυνήθιστου μεγάλου όγκου μετακίνησης φορτηγών, προερχόμενο από τη λήξη των κινητοποιήσεων των φορτηγών Δ.Χ., το πλοίο της εταιρείας μας Ε/Γ-Ο/Γ “Θεόφιλος” θα αναχωρήσει σήμερα 05/10/2010 από τη Μυτιλήνη στις 13:00 αντί 11:00.»
Στις 27 του Σεπτεμβρίου η ΝΕΛ, με ακόμα μία ανακοίνωσή της, έκανε γνωστό ότι το πλοίο θα καθυστερούσε την αναχώρησή του από τη Σάμο διότι, λόγω της απεργίας των φορτηγών βυτιοφόρων, δεν μπορούσε να εφοδιαστεί με καύσιμα, παρά μόνο από φορτηγίδα που μεταφέρει καύσιμα. Το ίδιο πρόβλημα είχε εμφανιστεί και μια εβδομάδα νωρίτερα. Εδώ ας σημειωθεί ότι υπηρεσίες της γενικής γραμματείας Αιγαίου λένε ότι πράγματι υπήρχε πρόβλημα με τον εφοδιασμό του πλοίου με καύσιμα λόγω της απεργίας.
Πριν από δύο εβδομάδες, όταν με αφορμή ένα σεμινάριο δημοσιογράφοι ταξίδεψαν με το «Θεόφιλος» από τη Σάμο και τη Χίο για τη Μυτιλήνη, διαπίστωσαν κι αυτοί ότι κινείται πολύ αργά. Όπως μας είπαν, το πλοίο χρειάστηκε τέσσερις ώρες για να φθάσει από το λιμάνι της Χίου στο λιμάνι της Μυτιλήνης. Τα συμβατικά πλοία που κυκλοφορούν στο βόρειο Αιγαίο (π.χ. «Μυτιλήνη», «Λισσός») συνήθως εκτελούν το δρομολόγιο αυτό σε τρεις ώρες.

Και η κορύφωση

Το αποκορύφωμα της ταλαιπωρίας, όμως, ήταν αυτό που συνέβη την περασμένη Παρασκευή τα ξημερώματα. Το πλοίο επρόκειτο να αναχωρήσει περί τις 8 το βράδυ της Πέμπτης για τη Λήμνο. Με ανακοίνωση, που εκδόθηκε όμως το πρωί της Πέμπτης, μετατέθηκε η αναχώρηση του πλοίου από τη Μυτιλήνη στις 2:40 το πρωί της Παρασκευής. Τελικά αναχώρησε πολύ αργότερα και συγκεκριμένα στις 7:30 το πρωί! Μάλιστα, με το πλοίο επρόκειτο να αναχωρήσουν από τη Μυτιλήνη διάφοροι υπηρεσιακοί παράγοντες και δημοσιογράφοι για να παρευρεθούν στην επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Λήμνο.


Ακριβή ταλαιπωρία
Τον Ιούνιο τού 2009 το «Ε» αποκάλυψε ότι το «Θεόφιλος» (επί διοίκησης Βεντούρη στη ΝΕΛ) είχε πάρει τρεις άγονες γραμμές του βορείου Αιγαίου με 12ετείς συμβάσεις. Εκτενή ρεπορτάζ για τον τρόπο που η ΝΕΛ είχε καταφέρει να πάρει αυτές τις συμβάσεις, είχαν δημοσιευτεί στο περιοδικό «Εφοπλιστής».
Ειδικότερα, οι γραμμές και τα μισθώματα που πήρε η ΝΕΛ με το «Θεόφιλος» έχουν ως εξής:
- Θεσσαλονίκη - Μύρινα - Μυτιλήνη - Χίος -Βαθύ Σάμου, για 12 χρόνια με μίσθωμα ανά δρομολόγιο 35.000 ευρώ και συνολικό ετήσιο μίσθωμα 1.820.000 ευρώ
- Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Βαθύ Σάμου, για 12 χρόνια με μίσθωμα ανά δρομολόγιο 29.000 ευρώ και συνολική τιμή προσφοράς για την α΄ δρομολογιακή περίοδο 1.508.000 ευρώ
- Καβάλα - Μύρινα - Μυτιλήνη - Χίος - Καρλόβασι Σάμου - Άγ. Κήρυκος Ικαρίας, για 12 χρόνια με μίσθωμα ανά δρομολόγιο 30.000 ευρώ και για την α΄ δρομολογιακή περίοδο 1.560.000 ευρώ
Δηλαδή, κάθε εβδομάδα που το πλοίο εκτελεί τα τρία δρομολόγια, λαμβάνει 94.000 ευρώ!


Η απάντηση της ΝΕΛ:
Προς αντικατάσταση το «Θεόφιλος»!


Ο γενικός εντεταλμένος της ΝΕΛ, Ιωάννης Αβραντίνης, αναφερόμενος στα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με το «Θεόφιλος», μας είπε ότι το πλοίο δεν έχει μειώσει την ταχύτητα με την οποία κινείται. Αντίθετα, κάνει ό,τι μπορεί για να κινείται πιο γρήγορα. Τα μικρά λιμάνια στα οποία είναι αναγκασμένο να δένει το πλοίο, έχουν ως συνέπεια να καθυστερεί στην πρόσδεσή του και σε συνδυασμό με τον αυξημένο αριθμό φορτηγών που μπαίνουν και βγαίνουν από το πλοίο αυτές τις μέρες, αυξάνεται ο χρόνος παραμονής του στα λιμάνια.
Η ΝΕΛ, για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα των καθυστερήσεων που εμφανίζονται, έχει προτείνει στη γενική γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής να μειωθεί ο χρόνος παραμονής του πλοίο στο Βαθύ της Σάμου.
Πέρα, όμως, από αυτό το πρόσκαιρο ζήτημα, ο κ. Αβραντίνης επιβεβαίωσε ότι πρόθεση της ΝΕΛ είναι να αντικαταστήσει το «Θεόφιλος» με άλλο πλοίο, που θα είναι σύμφωνο με τις προδιαγραφές που θέτει η σύμβαση που έχει συνάψει με το Ελληνικό Δημόσιο. Η ΝΕΛ θέλει να βρει ένα πλοίο μικρότερου μεγέθους, λίγο μεγαλύτερο από τα 120 μέτρα, ώστε να μπαίνει με άνεση στα μικρά λιμάνια και να έχει μικρότερη κατανάλωση καυσίμου από το «Θεόφιλος». Η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου είναι αδήριτη ανάγκη για να είναι κερδοφόρες οι συμβάσεις των άγονων γραμμών που έχει υπογράψει η ΝΕΛ. Η αντικατάσταση του πλοίου αναμένεται να γίνει περί τα τέλη του χρόνου. Το «Θεόφιλος» θα αξιοποιηθεί σε άλλη γραμμή, όχι όμως στο βόρειο Αιγαίο.
Σε ό,τι αφορά στην ανεύρεση νεότευκτου πλοίου για τη δρομολόγησή του στις άγονες γραμμές που σήμερα βρίσκεται το «Θεόφιλος», η ΝΕΛ προσανατολίζεται στο να κάνει χρήση της διάταξης που της δίνει τη δυνατότητα να βάλει νεότευκτο πλοίο στη γραμμή το 2014.
Τεράστιο πρόβλημα για τη ΝΕΛ είναι και οι μεγάλες καθυστερήσεις στην πληρωμή των άγονων γραμμών από το Ελληνικό Δημόσιο. Οι πληρωμές καθυστερούν επτά μήνες, την ώρα που η εταιρεία είναι υποχρεωμένη να πληρώνει τοις μετρητοίς τους μισθούς των ναυτικών, τα καύσιμα και τα ασφάλιστρα των πλοίων.


Ταξιδεύοντας με το «Θεότυφλο»


Γράφει ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ

«Τι να τα κάνεις τα λεφτά άμα δεν έχεις φράγκο;», λέει ο τραγουδοποιός. Το ψιλοτραγούδησα την Πέμπτη το βράδυ όταν πήγα να βγάλω εισιτήριο για Λήμνο με το καράβι της άγονης γραμμής, το θρυλικό «Θεόφιλο». Κοινώς, το καράβι που στα χρόνια της θητείας του στο Αιγαίο έχει ανέβει μια φορά πάνω στη χιώτικη προκυμαία, μια φορά στη λημνιά και μια πάνω στης βραχονησίδες των Οινουσσών. Αλλά και ύφαλο ανακάλυψε, μετά από τέσσερις χιλιάδες χρόνια ανθρώπινης παρουσίας, ανοιχτά της πόλης της Μυτιλήνης. Κανείς δεν τον ήξερε μέχρι που πρόπερσι ο «Θεόφιλος» τον υπέδειξε στο πανελλήνιον… ανεβαίνοντας πάνω του!
Δικαιολογημένο, το λοιπόν, το προσωνύμιο «Θεότυφλος». Δικαιολογημένο και το ποσό που το ελληνικό κράτος προσφέρει στην πλοιοκτήτρια Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου για κάθε ταξίδι του στην άγονη γραμμή του βορειοανατολικού Αιγαίου, ποσό που φτάνει σε συνθήκες οικονομικής κρίσης τα 30 χιλιάρικα ευρώ περίπου! Καλά διαβάσατε… Το ελληνικό κράτος κόβει από τις συντάξεις των παππούδων και των γιαγιάδων και πληρώνει κάπου 90 χιλιάδες ευρώ για τα τρία ταξίδια του «Θεόφιλου» τη βδομάδα, με τα οποία τα νησιά του βορείου Αιγαίου συνδέονται δις με την Καβάλα και μια φορά με τη Σαλονίκη…
Πήγα, το λοιπόν, την Πέμπτη το βράδυ στο πρακτορείο να βγάλω εισιτήριο από Μυτιλήνη για Λήμνο προκειμένου να καλύψω το ταξίδι του πρωθυπουργού στο νησί. Εισιτήριο κόστους 56 ευρώ η μια διαδρομή παρακαλώ, αν και επιδοτούμενο το ταξίδι! Προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης, στις 8 το βράδυ, πλην όμως θα έφευγε στις 3 παρά 20 τα χαράματα λόγω μεγάλου έργου φόρτωσης! Δουλειά να υπάρχει, σκέφτηκες, κι ας αργήσει… Αμ δε…
Ο πράκτορας ενημέρωσε πως το πλοίο θα έφευγε τελικά περί τις 6 το πρωί! Κι έξι ώρες μέχρι να πάει το με 13 μίλια την ώρα «ταξιδεύον πλοίο», θα φτάναμε στη Λήμνο κατά τις 12 με 1 το μεσημέρι. Προς τι το ταξίδι, το λοιπόν; Χώρια που τελικά ο «Θεόφιλος» στη Λήμνο έφτασε μετά τις 2 το μεσημέρι. Όταν δηλαδή ο πρόεδρος όδευε προς αναχώρηση.
Είδα, το λοιπόν, από τηλεοράσεως τα όσα είπε ο πρωθυπουργός, έμαθα από το τηλέφωνο τα όσα παρασκηνιακά έγιναν και φυσικά καταχάρηκα από το γραφείο μου τα εγκαίνια της πρώτης τάξης του ψηφιακού σχολείου και το πρώτο ψηφιακό βιβλίο…
Με μια διαφορά… Ο πρωθυπουργός στη Λήμνο δεν πήγε ούτε με το «Θεόφιλο» ούτε με τον «Ταξιάρχη» ούτε με τα άλλα τριτοκοσμικά που ενώνουν το νησί με την άλλη Ελλάδα. Αυτά τα χρησιμοποιούν οι χρήστες του ψηφιακού σχολειού και του ψηφιακού βιβλίου. Οι οποίοι με τις οικογένειές τους από τη Λήμνο κι εμένα από τη Μυτιλήνη ψιλοτραγουδούσαμε το «τι να τα κάνεις τα λεφτά, άμα δεν έχεις φράγκο…».

(Το άρθρο έχει δημοσιευθεί στο ειδησεογραφικό site www.protagon.gr/.)

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey