
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.

Με αφορμή το Ουκρανικό αλλά και την συμμετοχή του Οικουμενικού Πατριαρχείου σε συνέδριο της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων γνωστός για τις ακραίες κατά καιρούς θέσεις του, επιτέθηκε στον Πατριάρχη καταλογίζοντάς του ευθύνες για την παγκοσμιοποίηση της εκκλησίας. Μάλιστα ανήρτησε στο προσωπικό του ιστολόγιο μια «ανοιχτή επιστολή» προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, βάζοντας ως υπέρτιτλο την φράση: «Παναγιότατε μολύνετε την Ορθοδοξίαν μας»! Απαντώντας το Οικουμενικό Πατριαρχείο στο διαδικτυακό μπλοκ (Φως Φαναρίου) ανατρέχει σε παλαιότερες έως και προ 20ετίας (επί μακαριστού Χριστόδουλου) δηλώσεις και δράσεις του Αμβροσίου απ’ τις οποίες συμπεραίνει κανείς ότι όχι μόνο δεν τον ενοχλούσε ο «Οικουμενισμός» αλλά επεδίωκε επαφές με «αιρετικούς» ρωμαιοκαθολικούς. Εδώ ο κόσμος καίγεται και οι παπάδες στους βυζαντισμούς τους!

Καλλιέργεια Μαστίχας και στην Ερυθραία, απέναντι από τη Χίο
Η μαστίχα Χίου αποτελεί ένα μοναδικό γεωργικό προϊόν το οποίο παράγεται μόνο στα Μαστιχοχώρια, σε μια μικρή γεωγραφική περιοχή στο νότιο τμήμα του νησιού. Σε πολλές Μεσογειακές χώρες (και σε ελληνικά νησιά) στο παρελθόν έγιναν προσπάθειες να καλλιεργηθούν τα μαστιχόδενδρα (σκίνοι) αλλά δεν απέδωσαν. Στην Τουρκία και συγκεκριμένα στην χερσόνησο της Ερυθραίας (Καράμπουρουν), ευρύτερη περιοχή του Τσεσμέ, με σύσταση εδάφους παρόμοια της Νότιας Χίου ξεκίνησε το 1984 πειραματική καλλιέργεια 300 περίπου μαστιχόδεντρων. Σήμερα καλλιεργούνται 17.300 φυτά και φέτος συντελέστηκε η πρώτη συγκομιδή του ευγενούς αυτού προϊόντος. Την περασμένη βδομάδα έξω απ τον Τσεσμέ έγιναν τελετές στα στρωμένα με μαρμαρόσκονη χωράφια και υπήρξε ενθουσιασμός. Να δούμε αν τελικά θα μπορέσει να κρατήσει και να αποδώσει η μαστιχοκαλλιέργεια και στην Τουρκία.

Αποσύρονται τα παϊτόνια (ιππήλατες άμαξες) και από την Σμύρνη
Τα τελευταία χρόνια και στην Τουρκία εξαπλώνεται το κίνημα των φιλοζωικών οργανώσεων για να αποσυρθούν απ’ τις πόλεις τα παϊτόνια -οι άμαξες που εξυπηρετούν κυρίως τον τουρισμό- γιατί βασανίζονται τα άλογα. Σταδιακά η μία μετά την άλλη πόλη οι δημοτικές αρχές απαγορεύουν την κυκλοφορία των ιππήλατων αμαξών. Ήδη σε Κουσάντασι, Αττάλεια και από αυτή την εβδομάδα και στην επικράτεια του Μητροπολιτικού δήμου της Σμύρνης αποσύρθηκαν και οι τελευταίες άμαξες. Πρόβλημα υπάρχει στο Εσκί Σεχίρ, όπου παρά την πίεση απ’ τις οι φιλοζωικές οργανώσεις τα άλογα εξακολουθούν να κινούνται στο κέντρο της πόλης σε οδόστρωμα (άσφαλτος) εντελώς ακατάλληλο για τα πέταλα που φέρουν. Σε πολλές πόλεις οι Δήμαρχοι στηρίζουν οικονομικά τους αμαξάδες για να μετατρέψουν τα παϊτόνια τους σε ηλεκτροκίνητα και να συνεχίζουν να βιοπορίζονται απ’ το επάγγελμα του αμαξά.

Σε διαρκή άνοδο ο τουρισμός
Παρά τις αλλεπάλληλες στρατιωτικές ασκήσεις, γεωτρήσεις, ναύτεξ, κλπ μέσα στο κατακαλόκαιρο, τις απειλές και τις παλινδρομήσεις για αγορά πυραύλων S400 και πολεμικών αεροπλάνων F35, μέρα με τη μέρα καταρρίπτονται τα ρεκόρ στον τουρκικό τουρισμό. Χαρακτηριστικά αναφέρεται η Αττάλεια (η ατμομηχανή του τουρισμού των γειτόνων) όπου μέχρι τώρα (22-6-19) είχε 4.943.000 αφίξεις! Φέτος αναμένεται να επισκεφτούν την Αττάλεια πάνω από 14 εκατομμύρια τουρίστες. Στην πρώτη θέση είναι οι Ρώσοι και έπονται οι Γερμανοί. Σχετικά με τους Ρώσους αναμένεται τα πράγματα να εξελιχθούν ακόμη καλύτερα, αφού η ρωσική κυβέρνηση ήρε την απαγόρευση που ίσχυε απ το 2014 και απαγόρευε του ρώσους αστυνομικούς να περάσουν την ετήσια άδεια τους στην Τουρκία. Ανάλογη ρύθμιση αναμένεται και για τους ρώσους στρατιωτικούς γι’ αυτό χαίρονται οι τούρκοι ξενοδόχοι, οι οποίοι εκτιμούν ότι μπορεί να αυξηθούν οι αφίξεις από Ρωσία έως και 2,5 εκατ. τουρίστες. Ακόμη και στην Ν.Α. Τουρκία που γειτνιάζει με τη Συρία σημειώνεται θεαματική τουριστική αύξηση (Γκαζίαντεπ, Ούρφα, Μάρντιν κ.ά.) όπου πάνω από 100 χιλιάδες υπολογίζονται μόνο αυτοί που επισκέφθηκαν πέρσι το βουνό Νεμρούτ στο Αντίγιαμαν, με τα γιγαντία αγάλματα του βασιλιά Αντίοχου της Ελληνιστικής περιόδου.

Σε εφαρμογή πρόγραμμα αναστήλωσης ανεμόμυλων της Τενέδου
Η Τένεδος (σήμερα Bozcaada) είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς στην Τουρκία. Όπως και σε όλα τα ελληνικά νησιά ήταν διάσπαρτη από ανεμόμυλους, όπου με την κίνηση του αέρα οι μυλωνάδες εξασφάλιζαν το ψωμί των κατοίκων τους. Με την πάροδο του χρόνου ιδίως μετά την φυγή των ελλήνων κατοίκων του νησιού οι ανεμόμυλοι εγκαταλείφθηκαν και ρήμαξαν. Το επαρχείο της Τενέδου κατέγραψε τους μύλους του νησιού ακόμη κι αυτούς που κατεδαφίστηκαν και εκπόνησε μελέτες αναστήλωσης τους ώστε το νησί να ξαναβρεί φυσιογνωμία του. Ήδη δύο ανεμόμυλοι με διάμετρο 4 και ύψος 6,5 μέτρων έχουν ανακατασκευαστεί στη νότια πλευρά του νησιού, ενώ στην βόρεια ένας τρίτος ανακατασκευάζεται τώρα. Οι δύο πρώτοι ανεμόμυλοι θα χρησιμοποιηθούν για την άλεση σιταριού, για να παράγεται αλεύρι, ο τρίτος ως μουσείο και κέντρο πληροφοριών. Κατά τα άλλα αυτήν την εποχή το νησί σφύζει από ζωή, ενώ οι ομογενείς μας και οι σύλλογοί τους (Αθήνας και Θεσσαλονίκης) ετοιμάζονται να γιορτάσουν και φέτος στις 26 Ιουλίου το πανηγύρι τους της Αγίας Παρασκευής.
Νέα ακτοπλοϊκή σύνδεση Λαύριο-Τσεσμές
Με καθυστέρηση ενός μήνα και μέσα σε μια περίοδο έντασης για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, επιτέλους αύριο Κυριακή στις 5 μ.μ. ξεκινά από τον Τσεσμέ για Λαύριο το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο της εταιρείας «Aegeanseaways» με έδρα τη Σμύρνη. Το πλοίο είναι ναυλωμένο από ουκρανική εταιρεία, έχει ναυπηγηθεί το 1989 και έχει μήκος 191 μ. Η διάρκεια του δρομολογίου προβλέπεται να είναι 7 ώρες και αναμένεται να μειώσει αισθητά τον χρόνο μετάβασης από την Ευρώπη προς την Τουρκία για μεγάλο αριθμό ταξιδιωτών και οδηγών φορτηγών. Θα αναχωρεί στις 10 το βράδυ από τον Τσεσμέ και θα φθάνει στο Λαύριο στις 6 το πρωί της άλλης ημέρας, από όπου και θα αναχωρεί στις 10 το βράδυ για να φθάνει στον Τσεσμέ στις 6 το πρωί της άλλης ημέρας. Η ακτοπλοϊκή αυτή σύνδεση και η άλλη της Σμύρνης-Θεσσαλονίκης (μέσω Μυτιλήνης;) που μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, αλλά δεν φαίνεται να προχωρεί, ήταν στην ατζέντα των θεμάτων συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδος και του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών της Τουρκίας, στο πλαίσιο διμερούς ναυτιλιακής συνεργασίας, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Σμύρνη.