Με πραγματική ιστορία της Λέσβου, συγκέντρωσαν χρήματα για σκηνοθετημένο πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη

Απάτη με εράνους «για το μικρό Νικολάκη»

01/09/2017 - 13:54

 

Η ομάδα των «Ελληνικά Hoaxes» που έχει στόχο την κατάρριψη αναληθών δημοσιευμάτων στο ίντερνετ, αποκάλυψε την επικινδυνότητα ενός δημοσιεύματος ιστοσελίδας της Θεσσαλονίκης, που έκανε έκκληση για συγκέντρωση χρημάτων, με την ιστορία ενός μικρού αγοριού από τη Λέσβο που παρουσιάζει πρόβλημα υγείας και για το σκοπό αυτό γίνεται έρανος. Το επικίνδυνο δημοσίευμα έγραφε σχετικά με τον «μικρό Νικολάκη που πάσχει από όγκο στον εγκέφαλο και προκειμένου να μεταβεί σε εξειδικευμένο κέντρο του εξωτερικού για να θεραπευτεί, θα πρέπει να συγκεντρωθούν τα απαραίτητα χρήματα».

Το άρθρο αναπαράχθηκε αρκετά στο Facebook από ευαισθητοποιημένους για το θέμα πολίτες, παρά το γεγονός πως τους ζητά να καταθέσουν χρήματα σε έναν λογαριασμό, χωρίς όνομα δικαιούχου ή κάποια άλλη πληροφορία. Δεν αναφέρονται τα ονόματα των γονιών, το νοσοκομείο στο οποίο νοσηλεύτηκε ο «μικρός Νικολάκης», ούτε παρουσιάζουν κάποιο αποδεικτικό έγγραφο, παρά μόνο το νοσοκομείο στις ΗΠΑ που πρέπει να μεταβεί για να σωθεί.

 

Οι «ύποπτες» ομοιότητες

«Αυτό είναι αρκετά ύποπτο, γιατί σε ανάλογες περιπτώσεις υπάρχουν τα ονόματα των γονιών, κάποιο τηλέφωνο, αρκετές πληροφορίες για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει το παιδί και συνήθως αυτές οι περιπτώσεις είναι γνωστές γιατί υπάρχουν ανακοινώσεις σε διάφορα μέσα, όπως κάποιο τοπικό ραδιόφωνο, ή εφημερίδα κτλ.. Για την συγκεκριμένη περίπτωση του μικρού “Νικολάκη”, δεν υπάρχει τίποτα» λέει η ομάδα των «Ελληνικά Hoaxes». Επιπλέον, το άρθρο της θεσσαλονικιάς ιστοσελίδας που κάνει εκκλήσεις για να δοθούν χρήματα, διαπιστώθηκε από την εν λόγω ομάδα, ότι έχει «ύποπτες» ομοιότητες «με παλαιότερο (αληθινό) δημοσίευμα που είχε κυκλοφορήσει σε τοπικές ιστοσελίδες της Λέσβου, με μόνη διαφορά το όνομα του νοσοκομείου στο εξωτερικό όπου θα πρέπει να διακομιστεί το άρρωστο παιδάκι».

Η ομάδα έστειλε e-mail στη διαχείριση της θεσσαλονικιάς ιστοσελίδας (newsthessaloniki.gr), που ανέβασε αρχικά το άρθρο, και ζήτησε περισσότερες πληροφορίες για να προβεί σε κατάθεση χρημάτων και συγκεκριμένα το όνομα της (μητέρας) δικαιούχου του λογαριασμού. Διαπίστωσαν ότι το όνομα της δικαιούχου είναι το ίδιο με το προφίλ που παλαιότερα διαχειριζόταν τουλάχιστον ένα group με την ονομασία kwloxaneio.gr και ο τραπεζικός λογαριασμός ήταν ο ίδιος με αυτόν της διαχειρίστριας, που μάλιστα εκείνη κατοικεί στη Βέροια και όχι στη Θεσσαλονίκη, όπως έλεγε η αρχική έκκληση. Το σημαντικότερο όμως στην υπόθεση είναι ότι η διαχειρίστρια δεν έχει καν… παιδιά! Το θέμα απασχόλησε και κεντρικά την επικαιρότητα με σχετικό ρεπορτάζ στην «Καθημερινή».

 

Απαιτείται προσοχή

Η υπόθεση, πάντως, δεν έληξε με τις αποκαλύψεις. Καθώς με τη δημοσίευση της έρευνας από τα «Ελληνικά Hoaxes», ο υπογράφων την έρευνα, Θοδωρής Δανιηλίδης, δέχτηκε απειλητικά τηλεφωνήματα για να σταματήσει η έρευνα, με αποτέλεσμα να απευθυνθεί στη Δικαιοσύνη και να αναλάβει πλέον η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

Οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων θα πρέπει να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί όταν τους ζητούν χρήματα ή κοινοποίηση μιας ιστορίας που εξ αρχής φαίνεται να έχει πολλά κενά, διότι μπορεί να εξαπατηθούν οι ίδιοι, ή άθελά τους να «βοηθήσουν» στη διάδοση μιας απάτης, λένε οι ερευνητές. Όπως έχουν αναφέρει, οι επιτήδειοι αφού αποκτήσουν δεκάδες χιλιάδες ακόλουθους στις σελίδες τους στο facebook με την μέθοδο like-farming, έχουν τη δυνατότητα να προωθήσουν ο,τιδήποτε σε αυτούς. Από μια κανονική απάτη ή προώθηση κακόβουλων σελίδων, μέχρι άχρηστα προϊόντα για να λάβουν ποσοστά. Τρανταχτό παράδειγμα είναι η συγκεκριμένη περίπτωση του «μικρού Νικολάκη».

Και επισημαίνουν ότι τα παραπάνω, δεν θα πρέπει να εκληφθούν ως δαιμονοποίηση ανάλογων εράνων που κατά καιρούς κυκλοφορούν στο διαδίκτυο και περιέχουν όλα τα σωστά στοιχεία που επιτρέπουν στο χρήστη να εξακριβώσει πως πρόκειται για πραγματικά περιστατικά συμπολιτών μας που βρίσκονται σε ανάγκη.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey