Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι Έλληνες βρίσκονται στις πρώτες θέσεις, όσον αφορά στη γλωσσομάθεια μεταξύ των Ευρωπαίων. Περίπου ένας στους δύο, ή ποσοστό 44,8%, Έλληνες μιλούν μία ξένη γλώσσα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στο Βέλγιο είναι μόλις 16,3%, στην Ιταλία 33,8% και στη Γαλλία 35,9%.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι Έλληνες βρίσκονται στις πρώτες θέσεις, όσον αφορά στη γλωσσομάθεια μεταξύ των Ευρωπαίων. Περίπου ένας στους δύο, ή ποσοστό 44,8%, Έλληνες μιλούν μία ξένη γλώσσα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στο Βέλγιο είναι μόλις 16,3%, στην Ιταλία 33,8% και στη Γαλλία 35,9%. Μάλιστα, οι Έλληνες μαθητές κατέχουν την πρώτη θέση με πάρα πολύ υψηλό ποσοστό που προσεγγίζει το 91,8%!
Έτσι εξηγείται ότι αρκετούς και πιστούς υποψηφίους προσελκύουν τα ξενόγλωσσα τμήματα. Λιγότεροι από 7.000 ήταν οι υποψήφιοι που εξετάστηκαν στα Αγγλικά το 2009. Περίπου 900 στα Γερμανικά, 800 στα Γαλλικά, 100 στα Ιταλικά και 80 στα Ισπανικά. Βέβαια και στα ξενόγλωσσα έχουμε ένα μεγάλο χάσμα με βάση τις προτιμήσεις και τις βάσεις εισαγωγής. Από τη μία είναι τα περιζήτητα και υψηλόβαθμα τμήματα Αγγλικής Γλώσσας και Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας (Κέρκυρας) και από την άλλη τα υπόλοιπα τμήματα που κάθε χρόνο δε συμπληρώνουν τον ανώτατο αριθμό εισακτέων. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2009 περίπου το 1/3 ή 383 θέσεις έμειναν κενές και μόλις τέσσερα από τα 11 τμήματα κάλυψαν όλες τις θέσεις.
Από πέρυσι, το σχολικό έτος 2008 - ‘09, με απόφαση του ΥΠΕΠΘ τα Ιταλικά έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα του γυμνασίου και πειραματικά σε ορισμένα λύκεια.
Υποβάθμιση στο σχολείο
Ωστόσο οι σύνδεσμοι των εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών δικαιολογημένα εκφράζουν διαμαρτυρίες για υποβάθμιση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης. Η φαινομενική ποικιλία που προσφέρεται τα τελευταία χρόνια στους μαθητές με την υποχρεωτική εκμάθηση δεύτερης ξένης γλώσσας από την Δ΄ δημοτικού ακυρώνεται στην πράξη από έλλειψη καθηγητών, κυρίως, αλλά και υλικοτεχνικής υποδομής. Είναι χαρακτηριστική η αδυναμία ουσιαστικής εισαγωγής στο γυμνάσιο από φέτος των Ισπανικών.
Σοβαρότατα προβλήματα διαπιστώνονται και στη διδασκαλία των Ιταλικών, που πέρυσι διδάχτηκαν σε 344 σχολεία. Προβληματική είναι, επίσης, και η λειτουργία Γαλλικών και Γερμανικών.
Όπως είναι γνωστό, για την πρόσβαση στα ξενόγλωσσα τμήματα απαιτείται η εξέταση σε μία ή περισσότερες ξένες γλώσσες για τις οποίες προσμετρώνται οι εξής συντελεστές βαρύτητας: x2 για τα τμήματα Αγγλικής, Γαλλικής, Γερμανικής, Ιταλικής, Ισπανικής, της ειδίκευσης Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού των τμημάτων Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου.
(Από το ένθετο «Παιδεία» της εφημερίδας «Έθνος».)