Η φράση του διευθύνοντα συμβούλου τής ΝΕΛ, Ιωάννη Αβραντίνη, που χαρακτηρίζει την πορεία της εταιρείας μέσα στο 2011, είναι το «προχωράμε μέρα - μέρα».
Η φράση του διευθύνοντα συμβούλου τής ΝΕΛ, Ιωάννη Αβραντίνη, που χαρακτηρίζει την πορεία της εταιρείας μέσα στο 2011, είναι το «προχωράμε μέρα - μέρα». Αυτό οφείλεται στο γενικότερο οικονομικό κλίμα στη χώρα μας, που κατά τον κ. Αβραντίνη «είναι κάτι σαν οικονομικό κραχ» - όπως χαρακτηριστικά είπε - «αποτέλεσμα της βαθειάς οικονομικής ύφεσης της χώρας».
Αναλύοντας το περίγραμμα της οικονομικής κατάστασης, ο κ. Αβραντίνης είπε πως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να πληρώνουν τοις μετρητοίς τα καύσιμα που πλέον αποτελούν το 57% του συνολικού κόστους λειτουργίας των πλοίων, τους ναυτικούς, τους φόρους και τις κρατήσεις υπέρ τρίτων που βαρύνουν τους ναύλους. Την ίδια στιγμή, όμως, οι μεταφορικές εταιρείες πληρώνουν τους ναύλους των φορτηγών τους με πίστωση και το Ελληνικό Δημόσιο πληρώνει τα μισθώματα των άγονων γραμμών με μεγάλη καθυστέρηση. Όπως χαρακτηριστικά είπε, η αρμόδια διεύθυνση του πρώην ΥΕΝ πληρώνει με καθυστέρηση επτά έως και οκτώ μήνες.
Από την άλλη πλευρά, οι τράπεζες «έχουν στεγνώσει από ρευστό», με αποτέλεσμα να μη χρηματοδοτούν τις επιχειρήσεις. Κι όταν τις χρηματοδοτούν, να βάζουν επιτόκιο 10,5%.
Η κατάσταση αυτή θα αναγκάσει τη ΝΕΛ το επόμενο διάστημα να ζητήσει από τις μεταφορικές εταιρείες ένα μέρος των ναύλων να το πληρώνουν τοις μετρητοίς. Όπως, δε, εξήγησε ο κ. Αβραντίνης, ήδη κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες ζητούν να πληρώνονται τοις μετρητοίς.
«Καίνε» τα καύσιμα
Το κόστος των καυσίμων, σε συνδυασμό με τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών και τους υψηλούς φόρους, δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας στην ακτοπλοΐα. Οι ζημίες των ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται να αυξηθούν στα 430 εκατ. ευρώ. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις τα πλοία μόλις που καταφέρνουν να καλύψουν το κόστος των καυσίμων που καταναλώνουν, κόστος που αυξήθηκε κατά 30% το 2010 και κατά 37% το 2011.
Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι πλοία να αποδρομολογούνται και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να δημιουργούν κοινοπραξίες για να μειώσουν τα κόστη λειτουργίας τους. Μια τέτοια περίπτωση που προσφάτως είδε το φως της δημοσιότητας είναι η κοινοπραξία τής ΑΝΕΚ με τον Όμιλο Attica.
Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος τους καταναλωτές έχει ως συνέπεια τη μείωση της εμπορευματικής κίνησης κατά 30% στις γραμμές των Δωδεκανήσων, όπου η ΝΕΛ δραστηριοποιείται με πλοία Ro-Ro. Οι προκρατήσεις δωματίων από τουρίστες στα νησιά έχουν μειωθεί κατά 50% κι εκτιμάται ότι θα έχουμε πτώση στην τουριστική κίνηση φέτος από 10 έως 17%.
Τρελοί φόροι
Δεν είναι συνηθισμένο ένας ακτοπλόος να λέει ότι οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι ακριβές και δεν μπορούν να τις πληρώσουν οι επιβάτες. Χθες, στη γενική συνέλευση της ΝΕΛ, το είδαμε και αυτό. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΝΕΛ απέδωσε τις υψηλές τιμές στις κρατήσεις υπέρ τρίτων, οι οποίες επιβαρύνονται και με Φ.Π.Α., δηλαδή μπαίνει φόρος πάνω στο φόρο. Μάλιστα, το Φ.Π.Α. για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών μας είναι 23%, όταν στη Γαλλία και την Ισπανία είναι 5%.