Prylis Mercury filius

01/07/2012 - 05:56
Στο 5ο και τελευταίο κείμενο για τον μάντη της Ίσσας Πρύλι, του 1183 π.Χ. παραθέτω μια εικόνα του, βασισμένη σε σχέδιο του χαράκτη της Λιέγης Theodor de Bry (1528 - 1598), ο οποίος απεικόνισε πολλούς αρχαίους Έλληνες, αλλά έγινε γνωστός από την εικονογράφηση της ζωής των Ινδιάνων της Αμερικής.
Λέσβος και Μυτιληναίων Αιγιαλός

Δεκαπενθήμερες επισημάνσεις


Στο 5ο και τελευταίο κείμενο για τον μάντη της Ίσσας Πρύλι, του 1183 π.Χ. παραθέτω μια εικόνα του, βασισμένη σε σχέδιο του χαράκτη της Λιέγης Theodor de Bry (1528 - 1598), ο οποίος απεικόνισε πολλούς αρχαίους Έλληνες, αλλά έγινε γνωστός από την εικονογράφηση της ζωής των Ινδιάνων της Αμερικής που ανακάλυψε ο Κολόμβος το 1492.
Το 1675, ο εκ Γενεύης προτεστάντης ιεροκήρυκας Pierre Mussard χρησιμοποίησε 46 εικόνες του Theodor de Bry, με μία εξ αυτών για τον Πρύλι, στο βιβλίο του για τη μαντεία των αρχαίων, στα Λατινικά, που επανατυπώθηκε το 2010 και όπου περιγράφει ισάριθμους θεούς, χρησμολόγους, μάντεις, ιέρειες της Σίβυλλας και του Φοίβου Απόλλωνα.
Κατά τον Mussard ο Πρύλις εκτός από τη μαντεία ότι η Τροία θα πέσει με τον Δούρειο Ίππο «έδινε χρησμούς, όντας Πυθόληπτος από τον Απόλλωνα, του οποίου ήταν προστάτης των ιερών. Ανάμεσα σε άλλα τα οποία αποδίδονται σε εκείνον, αυτό είναι περισσότερο αξιομνημόνευτο, το οποίο θρυλείται πως προαναγγέλθηκε στους Έλληνες ότι θα έρθει από τις χώρες της Ασίας βασιλιάς πάρα πολύ δυνατός με ατέλειωτες μυριάδες οπλισμένων, ο οποίος θα κατακλύσει ολόκληρη την Ελλάδα: αυτός όμως ο Μονάρχης (εθρυλείτο) ότι θα νικηθεί από τους Έλληνες, με πολύ λιγότερες αριθμητικά δυνάμεις.

Αυτή η πρόβλεψη του μάντη Πρύλη ξεσήκωσε το φρόνημα των Ελλήνων, όταν ο Ξέρξης κήρυξε τον πόλεμο εναντίον της Ελλάδας».
Ο Mussard για την εκστρατεία του Ξέρξη, μνημονεύει από τις «Ιστορίες του Ηροδότου» το βιβλίο «Ερατώ» όπου αναφέρεται: «Έτσι δεν είναι διόλου περίεργο που σείστηκε η Δήλος, η οποία ποτέ πριν δεν είχε σειστεί. Σ’ ένα χρησμό λεγόταν για τη Δήλο: “κινήσω και Δήλον ακίνητον περ εούσαν”».
Ο Ηρόδοτος Αλικαρνασσεύς (484 - 424 π.Χ.) στο βιβλίο «Κλειώ» προσθέτει: «οι Πέρσες θεωρούν κτήμα τους την Ασία και τους βάρβαρους λαούς που την κατοικούν, ενώ έχουν σχηματίσει τη γνώμη ότι η Ευρώπη και οι Έλληνες είναι άλλος κόσμος. / Οι Πέρσες, στην άλωση της Τροίας βρίσκουν ότι έχει την αρχή της η έχθρα τους με τους Έλληνες».
Αλλά και ο Λατίνος ποιητής Βιργίλιος στην «Αινειάδα», προαναγγέλλει την επίθεση κατά της Ελλάδας προς αποκατάσταση του Τρωαδίτη Αινεία που πήγε στη Ρώμη μετά την άλωση της Τροίας. Με τη λογική των κατά καιρούς διεκδικητών του Ελλησπόντου, μηδέ των Τούρκων εξαιρουμένων, ο μάντης Πρύλις υποδεικνύοντας στους Αχαιούς τον δούρειο ίππο είναι υπεύθυνος για όλα τα δεινά των Ελλήνων από την αρχαιότητα ως σήμερα!
Ο τίτλος της εικόνας: «Prylis Mercury filius», μεταφράζεται: «Πρύλις, ο γιος του Ερμή» και η λεζάντα: «Εκείνος εγώ είμαι, ο Πρύλις, όπως μαρτυρεί η λέσβια γη: Ο οποίος προαναγγέλλω ότι ο Ξέρξης θα σηκώσει τα όπλα εναντίον των Ελλήνων».

Διακρίνουμε πάνω σε ερμαϊκή στήλη μία προτομή του θεού Ερμή, με πέτασο στο κεφάλι και αποτιθέμενο ένα δάφνινο στεφάνι. Ο Πρύλις κρατά στο προτεταμένο αριστερό του χέρι έναν πάπυρο, που προφανώς περιέχει το χρησμό που έδωσε στους αρχηγούς των Ελλήνων όταν τον επισκέφθηκαν στην Ίσσα. Επίσης φέρει σπαθί που παραπέμπει στο συσχετισμό του αρχαιότερου πολεμικού χορού, του πυρρίχιου των Κουρητών της Φρυγίας και της Κρήτης, τον κυπριακό χορό «πρύλι» με τον μάντη Πρύλι, που σημείωσε ο πρύτανης του Merton College της Οξφόρδης Αlgernon Helbert στο βιβλίο του («Νεμρώδ: Μία διατριβή σε ορισμένα χωρία της Ιστορίας και του Μύθου», Λονδίνο 1828 τόμ. 1, σελ. 93). Τέλος παραθέτοντας το στίχο του Καλλίμαχου (4oς αιών π.Χ.) του ύμνου προς τον Δία: «Κούρητές σε περί πρύλιν ωρχήσαντο» και την ομηρική λέξη «πρύλις» για τον πεζό οπλίτη, κλείνω τα περί Πρύλεως με τη σύντομη περιγραφή:
Η μητέρα του, η γηγενής Νύμφη Ίσσα, στο κέντρο του νησιού στην προελληνική Ίσσα, χόρευε τον έρωτά της για τον ψυχοπομπό Ερμή, από την Ερμοπύλη, την Πύλη του Ερμή, στον Λειμώνα, στην Καλή Λαγκάδα, στην Ποταμιά, στη Δαφνία Αρτέμιδα, στο λατρευτικό τόξο του Παρθένη, στο χωρίον Ηρακλής, στην Αχερωίδα του Αχερώνα, στις Αχερούσιες Λίμνες και με τους Καλληνείς των Καλλιστείων στο Κοινό όλων των Λεσβίων, στο ναό των Μέσσων.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey