
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Συνέντευξη με τον επικεφαλής της Νέας Δυναμικής, Θεόδωρο Βαλσαμίδη
Σύνταξη: Ανδρονίκη Κουτσαβλή
«Πάντα σε ότι έχει να κάνει το δικό μου πρόσωπο αλλά και την παράταξη οι προτάσεις που κάνουμε και οι επισημάνσεις που κάνουμε δεν είναι στην λογική της κριτικής – αν χρειαστεί κάπου να υπάρξει κριτική θα υπάρξει - ουσιαστικά αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το πώς θα μπορέσουμε δημιουργικά να βοηθήσουμε να προχωρήσουν πράγματα τα οποία έχει ανάγκη ο τόπος μας» αναφέρει σε συνέντευξή του στο «Ε» ο επικεφαλής της Περιφερειακής Παράταξης «Νέα Δυναμική» Θεόδωρος Βαλσαμίδης αναδεικνύοντας μία σειρά από τεχνικά έργα που πρέπει να δρομολογηθούν όπως η Β Φάση του δρόμου Αγίας Παρασκευής – Πέτρας, ο δρόμος Θερμής – Πέτρας, ο κλειστός δρόμος Μελίντας, η Νότια Παράκαμψη κά.
Παράλληλα επισημαίνει την πίεση που πρέπει να υπάρξει από την Περιφέρεια προς άλλους φορείς για την υλοποίηση έργων.
Ως προς το κομμάτι της λειψυδρίας ανέφερε ότι υπάρχουν μελέτες αναξιοποίητες που θα πρέπει να βγουν από το συρτάρι και συνεργασία με την Διεύθυνση Υδάτων της ΑΔΑ η οποία έχει ήδη εκπονήσει μελέτη για το «Στρατηγικό Σχέδιο για την αντιμετώπιση φαινομένων λειψυδρίας & ξηρασίας στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου».
Κεφάλαιο λειψυδρία
Επιστολή στον Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, Κώστα Μουτζούρη, είχε στείλει η Περιφερειακή Παράταξη «Νέα Δυναμική» με θέμα την αξιοποίηση του προγράμματος για αρδευτικά έργα του Υπουργείου Αγροτικής & Τροφίμων για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και την αξιοποίηση ΕΣΠΑ Βορείου Αιγαίου για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας.
Σε ότι έχει να κάνει με τον νησί της Λέσβου εκτενής αναφορά γίνεται για την ανάγκη κατασκευής Φράγματος Πολιχνίτου και Φράγματος Βασιλικών. Μάλιστα όπως προκύπτει από τα αναφερόμενα υπάρχουν μελέτες χρόνων για τα συγκεκριμένα έργα οι οποίες απαιτούν επικαιροποίηση και σαφώς αξιοποίηση.
Από το 2018 στρατηγικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας
Μάλιστα ως προς της αντιμετώπιση του προβλήματος λειψυδρίας σημειώνεται ότι από το 2015 υπάρχει «Σχέδιο Διαχείρισης Απορροής Ποταμών για το Υδατικό Διαμέρισμα των Νησιών του Αιγαίου» και από το 2018 «Στρατηγικό Σχέδιο για την αντιμετώπιση φαινομένων λειψυδρίας & ξηρασίας στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου» πονήματα της Διεύθυνση Υδάτων Βορείου Αιγαίου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου. «Συνεπώς δεν απαιτείται η σύνταξη νέου Σχεδίου για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου» αναφέρει σε συνέντευξή του στο «Ε» ο επικεφαλής της Νέας Δυναμικής Θεόδωρος Βαλσαμίδης.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να θυμίζουμε ότι σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου της ΠΑ ανακοινώθηκε ότι μελετητής θα αναλάβει την σύνταξη στρατηγικού σχεδίου για όλα τα νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου έως το τέλος του 2025 και ακολούθως αρχές του 2026 θα γίνει τροποποίηση του Τεχνικού Προγράμματος με δέσμευση ποσού έως 60 εκ. ευρώ για υλοποίηση έργων περιλαμβάνονται στο πλάνο της Περιφερειακής Αρχής για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας.
«Σε ότι αφορά την πρόθεση σας να διατεθεί ποσό ύψους έως 60 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου για την χρηματοδότηση έργων για την αντιμετώπιση του προβλήματος της έλλειψης νερού, η άποψη μας είναι ότι είναι στη θετική κατεύθυνση» αναφέρει και υπογραμμίζει ότι θα πρέπει να υπάρξει στενή συνεργασία με τους Δήμους και ΔΕΥΑ. Ακόμη τονίζει ότι θα είναι χρήσιμο να υπάρξει επίσης στενή συνεργασία με την Διεύθυνση Υδάτων Βορείου Αιγαίου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, η οποία έχει ως Υπηρεσία την αρμοδιότητα για την σύνταξη και παρακολούθηση του «Σχεδίου Διαχείρισης Απορροής Ποταμών για το Υδατικό Διαμέρισμα των Νησιών του Αιγαίου», το οποίο έχει συνταχθεί από το 2015, έχει αναθεωρηθεί πρόσφατα και ισχύει σήμερα (ΦΕΚ αρ. 87/Τεύχος Α΄/12.06.2024). Η ίδια Υπηρεσία επίσης έχει εκπονήσει «Στρατηγικό Σχέδιο για την αντιμετώπιση φαινομένων λειψυδρίας & ξηρασίας στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου» από το 2018.
Η πρόσκληση του Υπουργείου
Ο κ. Βαλσαμίδης αναφέρει ότι τον Απρίλιο το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων ανακοίνωσε την πρόθεση του να χρηματοδοτήσει αρδευτικά έργα στο πλαίσιο σχετικού Προγράμματος συνολικού Π/Υ 600 εκ. ευρώ. «Θα πρέπει να διεκδικηθεί η χρηματοδότηση και υλοποίηση τους στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου (..)Προτείνουμε να υπάρξει συνεργασία με το Μικροβιολογικό Εργαστήριο της Περιφερειακής Εταιρείας Ανάπτυξης Βορείου Αιγαίου, το οποίο έχει ήδη καταθέσει στην ΠΒΑ από το 2024 σχετική πρόταση για τον σκοπό αυτό».
Κεφάλαιο οδικά έργα
Σε επίπεδο υποδομών αναφέρει ότι υπάρχουν ζητήματα τα οποία θα πρέπει να «τρέξουν» πιο γρήγορα. Ενδεικτικά γίνεται αναφορά στο οδικό έργο Καλλονή – Πέτρα ως προς την Β Φάση του τμήματος δηλαδή από την διασταύρωση της Στύψη έως την Πέτρα – που αναμφισβήτητα αποτελεί δύσκολο τμήμα του οδικού δικτύου- επισημαίνοντας ότι η φάση αυτή έχει εγκαταλειφτεί από το Υπουργείο Υποδομών. «Θα έπρεπε η Περιφέρεια να αναλάβει πρωτοβουλία για να εκπονηθεί μελέτη για την Β Φάση» αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει ότι ανάλογες ενέργειες θα πρέπει να γίνουν για τον δρόμο που οδηγεί από Θερμή προς Μανταμάδο. «Το 2019 είχαμε αφήσει στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ένα έργο ενταγμένο με προϋπολογισμό 550.000 ευρώ για τη μελέτη (..) πρέπει κάποια στιγμή να υπάρξει ένας πιο ασφαλής δρόμος. Μελέτη χρειάζεται για το θέμα αυτό».
«Το 2023 νομιμοποιήθηκε η οδός που πηγαίνει προς Αεροδρόμιο -που θυμόσαστε είχαμε ξεκινήσει πριν κάποια χρόνια να συντηρήσουμε και τότε Κτηματική και μας είπε ότι είναι μη νόμιμος ο δρόμος και δεν μπορεί να συντηρηθεί» πρόσθεσε ότι η Περιφέρεια πρέπει να προχωρήσει σε παρεμβάσεις προκειμένου ο δρόμος να γίνει πιο ασφαλής. Σε άλλο σημείο τόνισε ότι Fraport πρέπει να υποχρεωθεί πλέον -αφού είναι νόμιμη η οδός - να κάνει κόμβο για να πάψει επιτέλους το χάλι της περιοχής του αεροδρομίου και να εφαρμόσει την δέσμευση που είχε αναλάβει (εγγράφως) όταν ήρθε ότι ένα μέρος του χώρου που βρίσκεται μπροστά στο Παλαιό αεροδρόμιο θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πάρκινγκ και θα υπάρχει λεωφορείο με δαπάνες της FRAPORT που θα μεταφέρει τους επιβάτες από το Παλαιό κτίριο προς το καινούργιο κτίριο. «Αυτά όλα πρέπει να γίνουν» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Η Νότια Παράκαμψη όπως επισημαίνει εγκαταλείφτηκε μετά τις ενστάσεις που εκδηλώθηκαν επισημαίνοντας ότι είναι ένα βασικό έργο που πρέπει να προχωρήσει. Σε άλλο σημείο τόνισε ότι η μελέτη του Αγίου Ισιδώρου δεν έχει δημοπρατηθεί και πρόσθεσε: «Ελπίζω η Περιφέρεια Αττικής να μην μας ζητήσει τα χρήματα, που πήραμε το 2017, πίσω. Στην ίδια περιοχή υπήρχε ενταγμένο με 4 εκ. ευρώ το έργο της παράκαμψης Πλαγιάς το οποίο απενταχθεί στην αρχή της χρονιάς και έκτοτε δεν έχει προχωρήσει». Παράλληλα πρόσθεσε ότι και στον δρόμο της Μελίντας θεωρητικά είναι κλειστός παρόλο που η περιοχή χαρακτηρίζεται τουριστική δεν έχει γίνει καμία ενέργεια προκειμένου ο δρόμος να είναι ξανά νομίμως λειτουργικός. «Υπάρχει μία πινακίδα που πότε μπαίνει – πότε βγαίνει ότι ο δρόμος είναι κλειστός (..) Οι οδηγοί πρέπει να κινούνται με ασφάλεια».
Αναφορά έγινε και στον δρόμο Καλλονής – Σιγρίου στο ύψος της Μονής Λειμώνος που παραμένει θεωρητικά κλειστός μετά από καταπτώσεις βράχων που εντοπίζονται και σε άλλα σημεία του δικτύου πλην του κλειστού. «Η ευθύνη είναι του Υπουργείου – όχι της Περιφέρειας- όμως χρειάζεται συνεργασία και πίεση προς το Υπουργείο (..)Επίσης το χαμε συζητήσει και το χαμε βάλει και στο θέμα σε προηγούμενο συμβούλιο όμως πώς θα φτάσει ο δρόμος μέχρι την Ερεσό. Υπάρχουν και άλλα 10χλμ από τη διακλάδωση του Σιγρίου μέχρι την Ερεσό το οποίο είναι ένα παλιό κομμάτι. Θα κάνουμε κάτι εκεί κάποια συντήρηση, κάποια βελτίωση, κάποια μελέτη να αποκτήσει τις ίδιες προδιαγραφές με τον δρόμο Καλλονής – Σιγρίου».
Σάρλιτζα
Παράλληλα εξέφρασε τις ενστάσεις του ως προς το κεφάλαιο ΣΑΡΛΙΤΖΑ και στο γεγονός ότι η παρουσίαση έγινε στην Σάμο αντί στην Λέσβο όπου θα μπορούσαν να παραστούν οι ενδιαφερόμενοι φορείς. Η πρόταση, όπως τόνισε, έλεγε ότι θα κατασκευαστούν 20 μεζονέτες περιμετρικά του κτιρίου που θα αξιοποιηθεί ως πολιτιστικό κέντρο. Μάλιστα εκφράστηκαν οι ενστάσεις της ΠΑ ως προς την πρόταση αυτή των μελετητών που μαρτυρούσε μία ανύπαρκτη συνεννόηση. Τόνισε ότι ως προς την αξιοποίηση του ΣΑΡΛΙΤΖΑ επιβάλλεται η συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου, δεδομένου του ότι το Υπουργείου Πολιτισμού συμμετέχει στην προγραμματική σύμβαση με το πρώην ΤΣΑΥ για την παραχώρηση του ακινήτου. «Θα πρέπει να δούμε παράλληλα πως προχωρά και πως «παντρεύεται» με το κεντρικό κτίριο εκείνο των λουτρών».
Τελευταίοι σε απορροφητικότητα
«Με βάση τα στοιχεία που πρόσφατα μας έδωσε η Διαχειριστική Αρχή στα τέλη Απριλίου η απορρόφηση του προγράμματος, δηλαδή οι δαπάνες των έργων, που είναι σε εξέλιξη και έχουν αποπληρωθεί ήταν 8,8% του προϋπολογισμού, δηλαδή στην τελευταία θέση με το πρόγραμμα της Στερεάς Ελλάδας, από τα Περιφερειακά Προγράμματα. Αυτό δείχνει ότι κάτι δεν πάει καλά» ανέφερε ο κ. Βαλσαμίδης κατά την διάρκεια της συνέντευξης επισημαίνοντας ότι παρά το γεγονός ότι η παράταξη έχει ζητήσει επανειλημμένως την συζήτηση του θέματος και παρά το ότι έχει προγραμματιστεί σε συνεδρίαση συμβουλίου εντούτοις μέχρι τούδε δεν έχει συζητηθεί.