
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Ο περιφερειακός σύμβουλος Θοδ. Βαλσαμίδης μιλά στο «Ε» με αφορμή τα ερωτήματα στην συνεδρίαση λογοδοσίας που δεν ...απαντήθηκαν
Κατά την συνεδρίαση της Περιφερειακής Επιτροπής στις 23-04-2024 εγκρίθηκε η 1η τροποποίηση του Τεχνικού Προγράμματος με πίνακα έργων χρηματοδοτούμενων από πόρους ΚΑΠ Επενδύσεις ΠΕ Λέσβου και περιλαμβάνεται ως νέα δράση η «Υπηρεσία Συμβούλου επικαιροποίησης μελέτης οδικού άξονα Καλλονής - Πέτρας» με π/ϋ 37.200 ευρώ.
«Από την Περιφερειακή Επιτροπή που συμμετέχω, πρόσφατα έγινε ανάθεση μίας υπηρεσίας, αφού η Περιφέρεια πήρε την τροποποιημένη μελέτη, ωστόσο δεν έχει προϋπολογισμό για το συγκεκριμένο αντικείμενο που τροποποιείται. Άρα έγινε μία ανάθεση από την Περιφέρεια σε εξωτερικό συνεργάτη για να μπορέσει να φτιάξει τον προϋπολογισμό για αυτό το κομμάτι, να τον «παντρέψει» στην συνέχεια με τον π/ϋ του υπόλοιπου έργου για να δούμε ποιος είναι ο νέος προϋπολογισμός (..) Επίσης δεν ξέρω αν έχει απαντηθεί από την διαχειριστική αρχή ότι πρέπει να γίνει επαναδημοπράτηση» είπε ο Περιφερειακός Σύμβουλος και πρώην Αντιπεριφερειάρχης Τεχνικών Έργων Θεόδωρος Βαλσαμίδης σε συνέντευξή του στο «Ε» προσθέτοντας ότι αυτό δημιουργεί νέα χρονική καθυστέρηση ως προς την εξέλιξη του έργου που το χαρακτήρισε «μεγάλη περιπέτεια».
«Θέλω να σας θυμίσω ότι αυτό είναι ένα έργο, το οποίο χρηματοδοτείτο από το προηγούμενο ΕΣΠΑ και πέρασε ως γέφυρα στην νέα χρηματοδοτική περίοδο και ουσιαστικά έρχεται και χρησιμοποιεί τα χρήματα που θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε για κάποιο άλλο έργο. Δεν είναι ένα απλό έργο, μιλάμε για μία νέα χάραξη, μην φτάσουμε στον κίνδυνο να συζητάμε αν φτάνει αυτό το ΕΣΠΑ για να υλοποιηθεί αυτό το έργο».
Υπενθυμίζεται ότι το έργο αυτό είχε δημοπρατηθεί και επρόκειτο να υπογραφεί σύμβαση ωστόσο λόγω του Φράγματος Τσικνιά έγινε τροποποίηση μελέτης σε μήκος 2,5χλμ. και ακολούθως ανακοινώθηκε ότι θα γίνει νέα δημοπράτηση.
Η συνέντευξη παραχωρήθηκε ως απόρροια της ερώτησης, για την πορεία υλοποίησης έργων για την βελτίωση του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου που είναι ήδη ενταγμένα στο Τεχνικό πρόγραμμα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, που υποβλήθηκε από τον κ. Βαλσαμίδη στην ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της Περιφερειακής Αρχής , χωρίς ωστόσο να υπάρξει απάντηση.
Περί λογοδοσίας
«Στο πλαίσιο της ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας μπορεί ο κάθε περιφερειακός σύμβουλος να θέτει κάποια θέματα προς συζήτηση. Στο πλαίσιο αυτό θεώρησα χρήσιμο και δεδομένου ότι υπάρχουν κάποια ζητήματα που αφορούν την οδική ασφάλεια, είναι και θέματα που και στο παρελθόν είχα ασχοληθεί και έχω και τις δικές μου αγωνίες για τις υποδομές επομένως η συζήτηση είχε να κάνει με την οδική ασφάλεια στο οδικό δίκτυο της Λέσβου σε σχέση με έργα και μελέτες που υπάρχουν μέσα στο τεχνικό πρόγραμμα και τι κάνουμε σε σχέση με αυτά. Εκεί είχα μία δυσάρεστη έκπληξη ότι κατά την γνώμη του προέδρου και του περιφερειάρχη, όπως εκφράστηκε στο Συμβούλιο ήταν ότι θα πρέπει να συζητήσουμε για ένα έργο. Κατά τη γνώμη μου και όπως το θέτει ο νόμος η οδική ασφάλεια είναι ένα θέμα και υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα έργα. Ζητούσα πολύ συγκεκριμένα πράγματα να απαντηθούν. Δεν την πήρα την απάντηση και απέσυρα το θέμα.
Οι ερωτήσεις που βάζουμε ως περιφερειακοί σύμβουλοι δεν έχουν να κάνουν με την δημιουργία εντυπώσεων. Το ζήτημα είναι να δούμε πως μπορεί να υπάρξει ένας καλύτερος προγραμματισμός και πάντα οι δικές μου παρεμβάσεις είναι προς αυτή τη κατεύθυνση» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Αμπελικό - Σταυρός
Ζητούμενο του συγκεκριμένου έργου είναι η ολοκλήρωση της διαδικασίας απαλλοτριώσεων, έτσι ώστε να συμβασιοποιηθεί το έργο. Το συγκεκριμένο έργο όπως υπενθύμισε ο κ. Βαλσαμίδης είχε εξασφαλίσει τους χρηματοδοτικούς πόρους, επί Καλογήρου όταν ο ίδιος ήταν αντιπεριφερειάρχης Έργων, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
4+1 οδικά εκκρεμούν στο Πλωμάρι
Επί περιφερειακής αρχής Καλογήρου είχαν εξασφαλιστεί χρήματα ύψους 2.900.000 ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής για το έργο «Βελτίωση τμημάτων Επαρχιακής Οδού Παππάδου -Πλωμαρίου / Τμήμα Ά παράκαμψη Αγίου Ισιδώρου». Τα χρήματα αυτά, όπως επισημαίνει ο κ. Βαλσαμίδης δεν έχουν αξιοποιηθεί ακόμη. «Ο οδικός άξονας που οδηγεί στο Πλωμάρι χρήζει σημαντικών βελτιώσεων. Στην περιοχή αυτή υπάρχουν διάφορα έργα που έχουν προγραμματιστεί με μελέτες οι οποίες είναι ολοκληρωμένες. Όπως θυμόσαστε επί δικών μας ημερών είχαμε ολοκληρώσει την παράκαμψη της Λαγκάδας και αυτός ο δρόμος λοιπόν, από κει και πέρα υπάρχουν οι μελέτες για την βελτίωση 3-4 τμημάτων. Για την παράκαμψη του Αγίου Ισιδώρου πρέπει να προχωρήσει η διαδικασία της δημοπράτησης. Ένα άλλο τμήμα για το οποίο είχαμε εξασφαλίσει 4 εκ. ευρώ από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και δεν έχει προχωρήσει καθόλου εξ όσων γνωρίζω είναι το επόμενο κομμάτι και έχει τίτλο «Βελτίωση τμήματος 2ης επαρχιακής οδού Παππάδου - Πλωμαρίου από Οικισμό Πλαγιάς έως Λαγκάδα». Και αυτή η μελέτη που θα μπορούσε κανείς να αναζητήσει χρηματοδότηση έχει άλλα δύο σημεία τα οποία χρήζουν βελτίωσης είναι το τμήμα που λέγεται «Φιλιππή βόλτα» όπου ο δρόμος μπορεί να πάει ευθεία με βάσει την μελέτη που υπάρχει και ακόμη ένα τμήμα όπου ο δρόμος είναι στενός πριν φτάσουμε στον Σκόπελο. Θεωρώ ότι αυτές οι μελέτες που είχαν ξεκινήσει από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και είχαν ολοκληρωθεί επί δικών μας ημερών την περίοδο 2014-2019 θα πρέπει να αξιοποιηθούν στο σύνολό τους. Για τα δύο έργα υπάρχει χρηματοδότηση και για τα άλλα δύο πρέπει να ψάξουμε να βρούμε», είπε και παραμένοντας στην περιοχή του Πλωμαρίου τόνισε ότι παραμένει άλυτο το πρόβλημα του δρόμου προς την Μελίντα.
«Εκεί είχαμε εξασφαλίσει χρηματοδότηση την περίοδο που είχαν εκδηλωθεί ζημιές, το 2017, είχαμε κάνει μία προκαταρκτική έρευνα - μελέτη σε ποια σημεία και τι παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν με τίτλο «Αποκατάσταση ζημιών που προκλήθηκαν από την ισχυρή σεισμική δόνηση που έπληξε το νησί της Λέσβου την 12-06-2017» π/υ 2.982.905 ευρώ. Αυτά πρέπει να προχωρήσουν σε φάση οριστικών μελετών, έτσι ώστε να μπορέσει κανείς να πάει από το Πλωμάρι στην Μελίντα γιατί αυτή τη στιγμή - τυπικά τουλάχιστον- με απόφαση της Τεχνικής Υπηρεσίας τα τελευταία χρόνια δεν μπορείς να πας στην Μελίντα. Όλοι τον χρησιμοποιούν αλλά ο δρόμος είναι κλειστός τυπικά. Άρα πρέπει να αξιοποιηθούν τα χρήματα αυτά για την Μελίντα και την ευρύτερη περιοχή που έχει ανοικοδομηθεί τα τελευταία χρόνια και υπάρχει επισκεψιμότητα». Ακόμη πρόσθεσε ότι υπάρχει και μία συντήρηση 1 εκ. ευρώ που εκκρεμεί από το Πλωμάρι προς το Μεγαλοχώρι.
Έργα συντήρησης οδικού δικτύου
Δεν παρέλειψε να υπενθυμίσει ότι για το έργο «Μελέτη βελτίωσης της επαρχιακής οδού Θερμής - Μανταμάδου/ Τμήμα από διακλάδωση Αγ. Ραφαήλ έως Μανταμάδο» π/ υ 550.000 ευρώ εκκρεμεί ακόμη η δημοπράτησή του με τα χρήματα να παραμένουν αναξιοποίητα. Ενώ επισήμανε ότι δεν έχει δημοπρατηθεί η «Μελέτη βελτίωσης επαρχιακής οδού από διακλάδωση προς Σίγρι μέχρι Ερεσό και Σκάλα Ερεσού» π/υ 1.116.000 ευρώ. Πρόσθεσε ότι υπάρχουν ζητήματα συντήρησης του οδικού δικτύου τα οποία είναι καθημερινά κάνοντας ειδική αναφορά στην Εθνική Οδό Μυτιλήνης - Αεροδρόμιο - Κράτηγος, στο Τμήμα της επαρχιακή οδού Παράκοιλα - Άγρα (περιοχή Κατάγρα) και στο τμήμα της επαρχιακής οδού Μεσότοπος - Ερεσός.
Τόνισε δε, ότι τα παραπάνω έργα και μελέτες, τα οποία έχουν προγραμματιστεί εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, θα συμβάλουν σημαντικά στην βελτίωση της οδικής ασφάλειας και θα τονώσουν την τοπική οικονομία δεδομένου ότι ο συνολικός π/υ τους ξεπερνά τα 43εκ. ευρώ. Ολοκληρώνοντας υποστήριξε ότι ο τουρισμός και ανάπτυξη είναι δρόμοι παράλληλοι με τις υποδομές.