
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Τζιμής: 33 ΔΕΥΑ της χώρας την έχουν ήδη
*English version bellow
Σύνταξη: Ανδρονίκη Κουτσαβλή Ι Οπτικοακουστικό υλικό: Αρετή Μαρία Κατσαρίδου
«Δεν είναι μόνο η ΔΕΑΥ Λέσβου που δεν έχει διαχειριστική επάρκεια, οι περισσότερες ΔΕΥΑ δεν έχουν διαχειριστική επάρκεια πλην ολίγων και συγκεκριμένων (..)Οι διαβεβαιώσεις που μας δίνουν είναι ότι ο φάκελος είναι ώριμος και περιμένουν το πρώτο παραδοτέο και έπειτα θα τεθεί στο συμβούλιο για να πάρουμε την διαχειριστική επάρκεια» είπε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Διαδημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Λέσβου, Παναγιώτης Βάλεσης.
Στον αντίλογο, ο Δημοτικός Σύμβουλος της παράταξης Νέα Δράσης – Νέος Δήμος, Προκόπης Τζιμής υποστήριξε ότι 33 ΔΕΥΑ σε όλη την χώρα έχουν λάβει πιστοποίηση διαχειριστικής επάρκειας από την ΡΑΑΕΥ. «Τι διαφορετικό συμβαίνει στη Λέσβο;» ήταν το ερώτημα που έκανε ακολούθως και έθεσε το ζήτημα αν τα προβλήματα που εκδηλώνονται στα έργα και στην μη χρηματοδότηση τους συνδέονται με την μη λήψη της διαχειριστικής επάρκειας.
Το ζήτημα συζητήθηκε κατά την διάρκεια της λογοδοσίας της Δημοτικής Αρχής Χριστόφα που πραγματοποιήθηκε στις 29-10-2025.
Έργο ύδρευσης Κρατήγου π/υ 4 εκ. ευρώ
Σε σχέση με το έργο ύδρευσης Κρατήγου π/υ 4 εκ. ευρώ, που σύμφωνα με δημοσίευμα εντάχθηκε και απεντάχθηκε ο κ. Βάλεσης είπε: «ουδέποτε εντάχθηκε το συγκεκριμένο έργο. Καταθέσαμε φάκελο, ο οποίος πρώτευσε στην βαθμολογία και ήταν έτοιμο προς ένταξη. Αυτό όμως δεν έγινε μέχρι σήμερα χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα ενταχθεί ή ότι εντάχθηκε και απεντάχθηκε».
Ως προς αυτό το θέμα ο κ. Τζιμής τόνισε ότι από τις αναρτημένες πληροφορίες στο site της Διαχειριστικής Αρχής προκύπτει ότι το έργο έχει υποβληθεί όπως και ακόμη ένα. «Αν δεν έχουν εγκριθεί ή χάνονται οι ευκαιρίες χρηματοδότησης οφείλουμε να γνωρίζουμε, αν αυτό οφείλεται στην διοικητική ανεπάρκεια της ΔΕΥΑΛ και όχι να ακούμε δικαιολογίες και υπεκφυγές».
Στην δευτερολογία του ο κ. Βάλεσης τόνισε ότι τα τελευταία δύο χρόνια – επί προεδρίας του - εκτελούνται και συνεχίζονται έργα εκατομμυρίων ευρώ.
Η ερώτηση
«Η ΔΕΥΑΛ διαχειρίζεται κρίσιμες υποδομές που αφορούν το πιο πολύτιμο για τον άνθρωπο αγαθό, το νερό. Επομένως η διαχειριστική επάρκεια είναι δείκτης ικανότητας ως δήμος Μυτιλήνης και Δυτικής Λέσβου να προστατεύσουμε το δημόσιο συμφέρον και να αξιοποιήσουμε κάθε εθνική και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση» είπε εισαγωγικά ο κ. Τζιμής και τόνισε ότι σύμφωνα με τον νομοθέτη η πιστοποίηση αυτή αποτελεί προϋπόθεση για χρηματοδοτικά προγράμματα αλλά και για την συνέχιση έργων.
Τα ερωτήματα που έκανε ο κ. Τζιμής είναι εάν η ΔΕΥΑΛ διαθέτει σε ισχύ την απαιτούμενη πιστοποίηση διαχειριστικής επάρκειας β) εάν έχουν υπάρξει επιπτώσεις ή καθυστερήσεις σε έργα που υλοποιούνται ή προγραμματίζονται μέσω ευρωπαϊκών ή εθνικών προγραμμάτων και ποιες ενέργειες έχει αναλάβει η Διοίκηση για να επαναφέρει την ΔΕΥΑΛ σε πλήρη επιλεξιμότητα και να αντιμετωπίσει τις καθυστερήσεις που φαίνεται να επηρεάζουν τη συμμετοχή της σε χρηματοδοτήσεις.
Η απάντηση
Ο κ. Βάλεσης στην απάντησή του είπε ότι τον Μάιο του 2024 η ΡΑΑΕΥ με έγγραφο της στις ΔΕΥΑ της χώρας ζητά συμπλήρωση εγγράφων και αποστολή στοιχείων σε σχέση με την διαχειριστική επάρκεια. Η ΔΕΥΑ Λέσβου, όπως ανέφερε στην απάντησή του ο πρόεδρος της Διαδημοτικής Επιχείρησης Παναγιώτης Βαλέσης, ολοκλήρωσε την διαδικασία αυτή στις 05/12/2024 και στις 27/02/2025 προέβη σε αίτημα χορήγησης διαχειριστικής επάρκειας από τη ΡΑΑΕΥ. «Ο φάκελος αξιολογήθηκε από την ΡΑΑΕΥ κρίθηκε ότι έχει σαφή τεκμηρίωση στην σειρά των απαιτούμενων στοιχείων. Μεταγενέστερα ζητήθηκαν κάποιες διευκρινήσεις που αφορούν την στελέχωση της ΔΕΥΑΛ τη μελέτη κοστολόγησης- τιμολόγησης και το 5ετές επιχειρησιακό πρόγραμμα δράσης» είπε ο κ. Βάλεσης υπενθυμίζοντας ότι σε ότι έχει να κάνει με την τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΥΑΛ από το 2025 τον βασικό λόγο τον έχει η ΡΑΑΕΥ. Ακολούθως ανέφερε ότι το 5ετες ΕΠΔ με ενσωματωμένους πίνακες τιμολόγησης – κοστολόγησης ανατέθηκε σε εταιρεία. Ταυτόχρονα εστάλησαν στην ΡΑΑΕΥ όλες οι συμβάσεις εξωτερικών συνεργατών με τις οποίες η ΔΕΥΑ Λέσβου συμπληρώνει την στελέχωσή της. Στόχος όπως επισήμανε ο κ. Βάλεσης να «τρέξουν» οι απαιτήσεις της ΡΑΑΕΥ και παράλληλα πρόσθεσε ότι εστάλη αρμοδίως προσχέδιο του ΕΣΔ και ανέφερε ότι «εντός της εβδομάδος θα παραδοθεί το πρώτο παραδοτέο και θα αποσταλεί στη ΡΑΑΕΥ. Σας θυμίζω ότι την ίδια περίοδο η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας αποφασίζει την παράταση κήρυξης του Δήμου Μυτιλήνης σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης έως 31-12-2025» συμπληρώνοντας ότι σύμφωνα με τον νομοθέτη η διαχειριστική επάρκεια εφαρμόζεται από 1/1/2026 στις περιοχές που έχουν κηρυχθεί μέχρι την έναρξη ισχύος σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Ακόμη πρόσθεσε ότι η ΔΕΥΑΛ διαθέτει σε ισχύ ΕΛΟΤ 1429/2008 με λήξη 25/07/2028, ISO 9001 από το 2015 με λήξη 13-10-2028.
Awaiting the Management Adequacy Certification of DEYAL
By Androniki Koutsavli | Audiovisual material: Areti Maria Katsaridou
“It is not only the Municipal Water and Sewerage Utility of Lesvos (DEYAL) that lacks management adequacy certification. Most DEYAs do not have it, except for a few specific ones. The assurances we receive are that the file is ready and they are waiting for the first deliverable; afterward, it will be brought before the council so that we can obtain the management adequacy certification,” said, among other things, the president of the Intermunicipal Water and Sewerage Utility of Lesvos, Panagiotis Valesis.
In response, Prokopis Tzimis, Municipal Councilor of the “New Action – New Municipality” party, argued that 33 DEYAs across the country have received management adequacy certification from the RAAEY (Regulatory Authority for Waste, Energy and Water). “What is different in Lesvos?” he subsequently asked, raising the issue of whether the problems appearing in projects and their lack of funding are connected to the absence of management adequacy certification.
The issue was discussed during the accountability session of Mayor Christofas’s Municipal Administration, held on October 29, 2025.
Regarding the Kratigou water supply project with a budget of €4 million, which according to reports was included and then excluded from the funding program, Mr. Valesis stated:
“The specific project was never included. We submitted a file which ranked first in the evaluation and was ready for inclusion. However, this has not happened yet, which does not mean it will not be included, nor that it was included and later excluded.”
On this matter, Mr. Tzimis pointed out that according to the information published on the website of the Managing Authority, the project has indeed been submitted, along with another one.
“If they have not been approved or if funding opportunities are being lost, we need to know whether this is due to the administrative inadequacy of DEYAL, rather than listening to excuses and evasions.”
In his closing statement, Mr. Valesis emphasized that in the last two years—during his presidency—projects worth millions of euros have been executed and are ongoing.
“DEYAL manages critical infrastructure related to the most vital human resource—water. Therefore, management adequacy certification is an indicator of our capacity, as the municipalities of Mytilene and Western Lesvos, to protect the public interest and to make full use of national and European funding,” said Mr. Tzimis in his introduction. He stressed that, according to the law, this certification is a prerequisite for participation in funding programs as well as for the continuation of existing projects.
Mr. Tzimis’s questions were as follows:
a) Does DEYAL currently hold valid management adequacy certification?
b) Have there been any impacts or delays in projects being implemented or planned through European or national programs?
c) What actions has the Administration undertaken to restore DEYAL’s full eligibility and address the delays that seem to affect its participation in funding schemes?
In his response, Mr. Valesis stated that in May 2024, the RAAEY sent a letter to all DEYAs nationwide, requesting the submission of supplementary documents and data regarding management adequacy certification.
The Municipal Water and Sewerage Utility of Lesvos (DEYAL), as Mr. Valesis explained, completed this process on December 5, 2024, and on February 27, 2025, formally submitted a request for the issuance of management adequacy certification to RAAEY.
“The file was evaluated by RAAEY and was deemed to have clear documentation concerning the required elements. Subsequently, some clarifications were requested regarding DEYAL’s staffing, the cost-pricing study, and the five-year operational action plan,” said Mr. Valesis, reminding that as of 2025, RAAEY holds the main authority over DEYAL’s pricing policy.
He further noted that the five-year operational action plan, incorporating pricing and cost tables, was assigned to a consulting company. At the same time, all contracts with external partners assisting DEYAL’s staffing were sent to RAAEY.
Mr. Valesis emphasized that the goal is to meet RAAEY’s requirements promptly, adding that a draft of the Strategic Development Plan (SDP) has already been submitted and that “within the week, the first deliverable will be completed and sent to RAAEY.”
He reminded that during the same period, the General Secretariat for Civil Protection decided to extend the state of emergency for the Municipality of Mytilene until December 31, 2025, adding that according to the law, management adequacy certification is applied from January 1, 2026, in regions that have been declared in a state of emergency prior to its implementation.
Finally, he noted that DEYAL currently holds valid certifications:
ELOT 1429/2008, valid until July 25, 2028, and
ISO 9001, valid since 2015, expiring on October 13, 2028.