Η τέχνη στην υπηρεσία της ανθρωπιάς- Ο Κινέζος καλλιτέχνης «μιλά» για το προσφυγικό δράμα

O Άι Γουέι Γουέι γίνεται Αϊλάν

01/02/2016 - 15:43

Τη δραματική σκηνή όπου το άψυχο κορμάκι του μικρού Αϊλάν κείτεται σε μια ακτή του Αιγαίου, μια εικόνα που έφερε δάκρυα στα μάτια ανθρώπων από όλο τον πλανήτη αναπαρέστησε ο διεθνούς φήμης Κινέζος καλλιτέχνης και ακτιβιστής Ai WeiWei. 

Τη δραματική σκηνή όπου το άψυχο κορμάκι του μικρού Αϊλάν κείτεται σε μια ακτή του Αιγαίου, μια εικόνα που έφερε δάκρυα στα μάτια ανθρώπων από όλο τον πλανήτη αναπαρέστησε ο διεθνούς φήμης Κινέζος καλλιτέχνης και ακτιβιστής Ai WeiWei. Ο Ai WeiWei συχνά χρησιμοποιεί τα social media για να αναδείξει σημαντικά κοινωνικά ζητήματα. Η επίσκεψη του Ai Weiwei στο νησί μας αλλά και οι φωτογραφίες του δεν έμειναν απαρατήρητες από τον διεθνή Τύπο, που με εκτενή αφιερώματα αναφέρθηκε σε αυτόν και τη Λέσβο.

Ο καλλιτέχνης, ο οποίος ήρθε σε άμεση επαφή με το δράμα των προσφύγων ευρισκόμενος στο νησί μας, αναπαρέστησε την εμβληματική πλέον φωτογραφία σε μια ακτή του νησιού με στόχο της ευαισθητοποίηση της παγκόσμιας κοινότητας απέναντι στην προσφυγική κρίση. Υπενθυμίζεται πως ο 2χρονος Κούρδος πρόσφυγας Αϊλάν, όπως και ο αδελφός του, έχασαν τη ζωή τους τον Σεπτέμβριο του 2015 στα νερά του Αιγαίου και το άψυχο σώμα του ξεβράστηκε στην παραλία του Μπόρντουμ της Τουρκίας.

Σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα Washington Post, τη φωτογραφία τράβηξε ο φωτογράφος Ρόιτ Τσάουλα για το περιοδικό India Today και εκτέθηκε στην έκθεση India Art Fair. Ο συνιδρυτής της India Art Fair, Σάντι Ανγκους, εξήγησε στην Washington Post την αισθητική και σημασιολογική προσέγγιση της συγκεκριμένης φωτογραφίας: «Είναι μια εμβληματική φωτογραφία, ανθρώπινη και πολιτική, καθώς εμπλέκει ένας άκρως σημαντικό καλλιτέχνη όπως είναι ο Ai Weiwei. Η εικόνα στοιχειώνει και αντιπροσωπεύει όλη την προσφυγική κρίση και το πόσο αβοήθητοι είναι αυτοί οι άνθρωποι που αναγκάστηκαν να φύγουν από την πατρίδα τους για να βρουν ένα καλύτερο μέλλον».

Ολο αυτό το διάστημα που μαίνεται η προσφυγική κρίση, ο Ai Weiwei παραμένει ενεργός, αποδεικνύοντας πως το ταξίδι του στη Λέσβο δεν ήταν μια πράξη αυτόνομη και ξεκομμένη από τη συνολική θέασή του για τον κόσμο. Την περασμένη Πέμπτη, όπως ανέβασε σχετικές φωτογραφίες προσφύγων που μόλις έχουν φτάσει στο νησί και φορούν ακόμη τα σωσίβιά τους, στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook με τα hashtags #refugees και #lesvos. Μια ημέρα νωρίτερα είχε ανακοινώσει την απόφασή του να κατεβάσει την έκθεση «Raptures» στο Faurschou Foundation της Κοπεγχάγης διαμαρτυρόμενος έντονα για την απόφαση της δανέζικης κυβέρνησης να κρατάει τα προσωπικά αντικείμενα αξίας των μεταναστών.

Μιλώντας στον Guardian, ο Ai Weiwei δεν κρύβει την εσωτερική ταραχή του: «Οι στιγμές που έχω βιώσει με τους μετανάστες τους τελευταίους μήνες είναι έντονες. Εχω δει χιλιάδες να έρχονται καθημερινά: παιδιά, μωρά, έγκυες γυναίκες, άλλες μεγαλύτερης ηλικίας, ένα παιδί με ένα χέρι. Δεν έχουν τίποτα πάνω τους, είναι ξυπόλητοι, παγωμένοι, χρειάζεται να διαβούν τους βράχους της παραλίας. Και μετά μαθαίνεις αυτά τα πράγματα στη Δανία και δεν μπορούν να μη σε εξοργίσουν. Το μόνο που μπορώ να κάνω για να διαμαρτυρηθώ είναι να αποσύρω τα έργα μου από αυτή τη χώρα (σ.σ.: Δανία). Είναι πολύ απλό και συμβολικό – δεν μπορώ να συνυπάρξω, δεν μπορώ να σταθώ μπροστά σε αυτούς τους ανθρώπους και να αποδεχθώ αυτές τις πολιτικές. Είναι μια προσωπική και πολύ απλή ενέργεια. Ενας καλλιτέχνης δεν παρατηρεί μόνο τα γεγονότα, αλλά δρα κι εγώ πήρα αυθόρμητα την απόφασή μου».

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey