Απαίτηση των Αξιωματικών και Υπαξιωματικών του τότε Α/Τ ΒΕΛΟΣ και μελών στου ΣΦΕΑ 1967-1974

Σώστε το αντιτορπιλικό ΒΕΛΟΣ, σύμβολο της αντίστασης στη Χούντα!

21/11/2023 - 12:23 Ενημερώθηκε 22/11/2023 - 10:12

Την ασφαλή επιστροφή του αντιτορπιλικού «ΒΕΛΟΣ» στην προβλεπόμενη θέση του στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Π.Φάληρο ζητά με επιστολή του ο Σύνδεσμος Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων Αντιστασιακών 1967-1974 ανταποκρινόμενος στην καθολική απαίτηση των Αξιωματικών και Υπαξιωματικών του τότε Α/Τ ΒΕΛΟΣ, που αποτελούν και μέλη του Συνδέσμου.

Μόλις μια μέρα από τις πολύμορφες, μαζικές εκδηλώσεις για την 50η επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, το αντιτορπιλικό ‘ΒΕΛΟΣ’ – σύμβολο /  επισκέψιμο  τεκμήριο της αντιδικτατορικής αντίστασης - προσέκρουσε για δεύτερη φορά από τον περασμένο Μάρτιο στο κρηπίδωμα της  Νέας Παραλίας της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να υποστεί σοβαρό ρήγμα, λόγω των πολύ ισχυρών ανέμων και της θαλασσοταραχής που επικρατεί στον Θερμαϊκό από σήμερα το πρωί

Το ιστορικό πλοίο, που βρίσκεται αγκυροβολημένο στη Νέα Παραλία από τον Σεπτέμβριο του 2019, κρατήθηκε όρθιο χάρη στη συνδρομή ρυμουλκού που έσπευσε σε βοήθειά του από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Να θυμίσουμε ότι το ΒΕΛΟΣ κινδύνεψε να βυθιστεί και στις 30/11/21, λόγω αποκοπής του πείρου της σημαδούρας όπου είναι προσδεμένο.

"Εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας προς την ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, γιατί εξακολουθεί να κωφεύει στα διαβήματά μας – και τις σχετικές ερωτήσεις βουλευτών – που προειδοποιούσαν ότι «η κατάσταση του πλοίου είναι ΑΚΡΩΣ ανησυχητική κι επισφαλής», καθώς:

«ο χώρος της Νέας Παραλίας στην Θεσσαλονίκη στον οποίο μεταφέρθηκε το πλοίο είναι εντελώς ακατάλληλος και δεν πληρούνται οι διεθνείς προβλέψεις ασφαλείας κατά ISPS Code κι επιπλέον γιατί σαν πολεμικό πλοίο δεν έχει την κατάλληλη προστασία, δεδομένου ότι ο χώρος αυτός είναι επισφαλής γιατί δεν συνιστά ασφαλές λιμάνι. Αντιθέτως, είναι ανοιχτός στους ανέμους [κυρίως βαρδάρης] και στη θάλασσα, με αποτέλεσμα το μνημείο να είναι απολύτως απροστάτευτο από τα καιρικά φαινόμενα. Για ένα πλοίο 80 ετών που χρειάζεται συστηματική και ιδιαίτερη συντήρηση, οι συνθήκες αυτές είναι καταστροφικές.»

Το αντιτορπιλικό «Βέλος» αποτελεί ένα πλοίο-μνημείο της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. Η απαξίωσή του σημαίνει απαξίωση τόσο της δημοκρατικής παράδοσης του Πολεμικού Ναυτικού όσο και της ίδιας της  Ελληνικής Δημοκρατίας για την οποία αγωνίστηκαν το ‘ΒΕΛΟΣ’ και οι αξιωματικοί-υπαξιωματικοί που συμμετείχαν στο Κίνημα του Ναυτικού" αναφέρεται στο δελτίο Τύπου.

Ερώτηση Δ. Μπιάγκη στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας για την επαναφορά του αντιτορπιλικού «ΒΕΛΟΣ» στο πάρκο ναυτικής παράδοσης στον Φλοίσβο

Με ερώτησή του προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, σε συνεργασία με τον Τομέα Άμυνας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής, ο Βουλευτής Κέρκυρας και υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Μπιάγκης, εγκαλεί την κυβέρνηση για τις σοβαρές ευθύνες της σχετικά με τις ζημιές, που υπέστη το ιστορικό αντιτορπιλικό πλοίο «ΒΕΛΟΣ», σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα, αφού αφέθηκε ουσιαστικά εγκαταλειμμένο σε έναν μη ασφαλή λιμένα, επιβεβαιώνοντας δυστυχώς τις ανησυχίες και επανειλημμένες προειδοποιήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής.

Στην ερώτησή του ο βουλευτής καλεί, για ακόμη μία φορά, την κυβέρνηση να προβεί σε άμεση επισκευή, συντήρηση και επιστροφή και ελλιμενισμό του πλωτού μουσείου «ΒΕΛΟΣ» στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Φλοίσβο Π. Φαλήρου, το οποίο παρέχει την απαραίτητη ασφάλεια και τις συνθήκες για την πολιτιστική και ιστορική ανάδειξή του.

Παρατίθεται ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό

Εθνικής Άμυνας

Θέμα: «Επαναφορά του Αντιτορπιλικού «ΒΕΛΟΣ», Πλοίου – Μουσείου, στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στον Φλοίσβο»

Με την υπ’ αριθμ. 2365/20.2.23 ερώτηση του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, η οποία δεν απαντήθηκε, είχαμε αναδείξει την επικινδυνότητα στην οποία είχε εκτεθεί το ιστορικό για τη Δημοκρατία μας Αντιτορπιλικό «ΒΕΛΟΣ», απροστάτευτο επί χρόνια στη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης και με κίνδυνο ακόμη και να βυθιστεί. Προτείναμε τότε να επισκευαστεί στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας και να μεταφερθεί στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Φλοίσβο Π. Φαλήρου, ώστε να διασφαλιστεί η συντήρηση και η προστασία που απαιτείται.

Η πρόσφατη πρόσκρουση του πλοίου στο κρηπίδωμα του λιμένα στη Θεσσαλονίκη, στον οποίο βρίσκεται προσδεμένο και απροστάτευτο από τα καιρικά φαινόμενα και η σοβαρή ζημιά που υπέστη το πρυμναίο του τμήμα επιβεβαίωσε δυστυχώς τις προειδοποιήσεις μας για την ακαταλληλότητα του χώρου ελλιμενισμού του και τα ελλιπή μέτρα προφύλαξης και διατήρησής του σε ικανοποιητική κατάσταση, εγείροντας παράλληλα ερωτήματα και αιτήματα για τον καταλογισμό ευθυνών.

Σε ιστορικό επίπεδο, επιγραμματικά αναφέρεται ότι, κατόπιν σχετικής απόφασης του ΥΕΘΑ του 2000, καθιερώθηκε ο εορτασμός της επετείου του Κινήματος του Ναυτικού το Μάιο 1973 και της «Ανταρσίας του Α/Τ Βέλος» κάθε Μάιο και μεταφέρθηκε το Α/Τ «Βέλος» στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στον Φλοίσβο Παλ. Φαλήρου. Όμως, μετά τον θάνατο του Ν. Παππά, κυβερνήτη του εν λόγω πλοίου κατά τη διάρκεια του αντιχουντικού κινήματος του Πολεμικού Ναυτικού, καταβλήθηκε μία προσπάθεια αναιτιολόγητης απαξίωσης του ιστορικού αυτού πλοίου. Αρχικά, με αφορμή την ανάγκη συντήρησής του, για την οποία παρέμεινε, αντί για δύο μήνες, τρία χρόνια στο Ναύσταθμο του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) στη Σαλαμίνα, ενώ στη συνέχεια, τον Σεπτέμβριο 2019, μεταφέρθηκε/ρυμουλκήθηκε στη Θεσσαλονίκη προς έκθεση στους κατοίκους της πόλης και της Βόρειας Ελλάδας εν γένει. Αν και αρχικά, είχε ανακοινωθεί η παραμονή του στη Θεσσαλονίκη για τρεις μήνες, εντούτοις συμπληρώνονται τρία χρόνια, ενώ η συνολική απομάκρυνσή του από την ασφαλή θέση που το είχε τοποθετήσει η πολιτεία φτάνει τα επτά (7) χρόνια.

Με σχετική επιστολή του, ο Σύνδεσμος Φυλακισμένων Εξορισθέντων Αντιστασιακών (ΣΦΕΑ) 1967-1974, αφού παραθέτουν σχετική επιχειρηματολογία, αιτούνται την επαναφορά του Πλοίου – Μουσείου, το Αντιτορπιλικό (Α/Τ) «ΒΕΛΟΣ», Συμβόλου του αντιδικτατορικού αγώνα ΜΑΑ (Μουσείου Αντιδικτατορικού Αγώνα) και μνημείου της νεότερης Ελληνικής Ιστορίας, στην προβλεπόμενη θέση του στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης, στον Φλοίσβο του Παλ. Φαλήρου.

Ένα ιστορικό πλοίο ηλικίας 80 ετών, όπως το Α/Τ «Βέλος», χρήζει προσεκτικής διαχείρισης, ελλιμενισμού και συστηματικής και ιδιαίτερης συντήρησης σε κατάλληλο και οργανωμένο χώρο, όπως αυτή τη στιγμή αποτελεί το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης, στον Φλοίσβο του Παλ. Φαλήρου.

Δεδομένου ότι, στη συζήτηση στη βουλή, στις 7 Φεβρουαρίου 2023, επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με τίτλο «Δημιουργία Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης – Κύρωση σύμβασης δωρεάς μεταξύ της εταιρείας “Κύκλωψ Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία” και του Ελληνικού Δημοσίου», ο εισηγητής της πλειοψηφίας, βουλευτής της ΝΔ, πρώην Δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου, κ. Διονύσιος Χατζηδάκης:

• Κατά την ομιλία του, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Προσδοκούμε σε αύξηση της επισκεψιμότητας στα πλωτά Μουσεία «Γ. Αβέρωφ», Τριήρης «Ολυμπίας», στο «Βέλος» που προβλέπεται και θα τοποθετηθεί και το υποβρύχιο το μαύρο που είναι τύπου 209, ο πρώην «Πρωτέας» ως …».

• Αναφερόμενος προς τον Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας – ο τελευταίος υποστήριξε την παραμονή του «ΒΕΛΟΣ» στη Θεσσαλονίκη - είπε: «Κύριε Υπουργέ, διασκεδάσατε τις εντυπώσεις ότι δεν θέλουμε το “Βέλος”. Κάνουμε αγώνα να γυρίσει από τη Θεσσαλονίκη εδώ.».

Δεδομένου ότι, στην ιστοσελίδα της δωρήτριας εταιρείας «ΚΥΚΛΩΨ ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» για τη δημιουργία Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης, αναρτάται μία δημοσίευση στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, θεωρώντας ότι ανταποκρίνεται πλήρως στους σκοπούς της εταιρείας για δημιουργία πάρκου ναυτικής παράδοσης, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτό και το Α/Τ «ΒΕΛΟΣ». Στην ανάρτηση χαρακτηριστικά αναφέρεται το ακόλουθο: «Τόσο το θωρηκτό «Αβέρωφ» όσο και το αντιτορπιλικό «Βέλος» θα παραμείνουν στη θέση τους.», εννοώντας στο υπό δημιουργία Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Φλοίσβο στο Παλ. Φάληρο.

Δεδομένου ότι, ο χώρος της Νέας Παραλίας στη Θεσσαλονίκη στον οποίο μεταφέρθηκε το πλοίο αποδείχθηκε και κατόπιν της πρόσφατης πρόσκρουσης του πλοίου στο κρηπίδωμα, ότι αφενός δεν παρέχει την κατάλληλη προστασία, αφού ο χώρος αυτός είναι επισφαλής και δεν συνιστά ασφαλές λιμάνι και αφετέρου είναι εντελώς ακατάλληλος και δεν πληρούνται οι διεθνείς προβλέψεις ασφαλείας κατά ISPS Code. Αντιθέτως, είναι ανοιχτός στους ανέμους (κυρίως βαρδάρης) και στη θάλασσα με αποτέλεσμα το πλοίο να είναι απολύτως απροστάτευτο από τα καιρικά φαινόμενα, με κίνδυνο να υποστεί νέες ζημιές εφόσον παραμείνει εκεί.

Δεδομένου ότι, το πλοίο βρίσκεται σε πολύ άσχημη κατάσταση, ενώ έχει φτάσει στο σημείο βύθισής του από αυτή του την κατάσταση.

Δεδομένου ότι, το Α/Τ «ΒΕΛΟΣ» αποτελεί ένα πλοίο-μνημείο της Δημοκρατίας και η απαξίωσή του σημαίνει απαξίωση τόσο της δημοκρατικότητας του Πολεμικού Ναυτικού και των Ενόπλων Δυνάμεων εν γένει, όσο και της ίδιας της 3ης Ελληνικής Δημοκρατίας για την οποία αγωνίστηκε το πλήρωμα του «ΒΕΛΟΣ» που συμμετείχε στο Κίνημα του Ναυτικού.

Δεδομένου ότι, απαιτείται η άμεση μετακίνησή του πλοίου στον ασφαλή χώρο του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης, στον Φλοίσβο του Παλ. Φαλήρου, αφού επισκευαστεί και συντηρηθεί επαρκώς στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ

1. Προτίθεστε να προβείτε σε κάθε απαραίτητη ενέργεια για την αναζήτηση και τον καταλογισμό των ευθυνών για την πλημμελή διασφάλιση ασφαλούς αγκυροβολίου και επαρκούς διατήρησης της αξιοπλοΐας και συντήρησης του ιστορικού πλοίου Α/Τ «ΒΕΛΟΣ» που μεταξύ άλλων οδήγησαν στο πρόσφατο γεγονός πρόσκρουσης του πλοίου στο κρηπίδωμα λιμένα της Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται προσδεμένο ακόμη και σήμερα, και που του προκάλεσε σοβαρότατη ζημία;

2. Προτίθεστε να προβείτε στην άμεση επισκευή της ζημίας που προκληθεί και στην εν γένει απαραίτητη συντήρηση του Α/Τ «ΒΕΛΟΣ» στο Ναύσταθμο στη Σαλαμίνα;

3. Προτίθεστε να επαναφέρετε το Α/Τ «ΒΕΛΟΣ» στην προβλεπόμενη θέση του στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στον Φλοίσβο στο Παλ. Φάληρο, που αποτελεί τον πλέον ενδεδειγμένο χώρο ελλιμενισμού του, τόσο από πλευράς ασφάλειας όσο και πολιτιστικής και ιστορικής αξιοποίησής του;

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey