Συλλεκτικά νομίσματα και σπουδαία έκθεση

Τιμώντας τα 150 χρόνια από τη γέννηση του Θεόφιλου

10/01/2021 - 13:01

Απ’ τη μεριά των σοφών και των τρελών. Αφιέρωμα στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ. Ομαδική  Εικαστική Έκθεση. Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού, Κατάλογος Έκθεσης, Έκδοση Λύκειο των Ελληνίδων Βόλου,  2020, σελ. 103

 Το Λύκειο των Ελληνίδων Βόλου συμπληρώνοντας  100 χρόνια από την ίδρυσή του (1920-2020)  διοργάνωσε  μια μεγάλη  έκθεση  με τίτλο «Απ’ τη μεριά των σοφών και των τρελών»: Αφιέρωμα στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ τιμώντας τον μεγάλο λαϊκό ζωγράφο.

Η έκθεση πραγματοποιήθηκε το περασμένο φθινόπωρο  στο Μουσείο της Πόλης του Βόλου. Συγκέντρωσε  παλαιότερα και νέα έργα εβδομήντα και πλέον διακεκριμένων σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών από ιδιωτικές συλλογές, σε έναν οργανικό διάλογο με το φυσικό πρόσωπο και το έργο του ζωγράφου, που καταλαμβάνοντας έναν ξεχωριστό και πρωτογενή χώρο στην ιστορία της νεότερης ελληνικής τέχνης, αποτελεί ταυτόχρονα έναν διηνεκή συνομιλητή και εμπνευστή κορυφαίων εικαστικών και πνευματικών δημιουργών του τόπου μας. Όπως γράφουν οι διοργανωτές στον  εξαιρετικό κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση «Στο πλαίσιο της δράσης, επιχειρείται η σύσταση ενός αυτοτελούς οργανικού πεδίου με εικαστικές, πλαστικές και συμβολικές πολυεπίπεδες αναφορές στον Θεόφιλο και το έργο του. Η Ελληνική αρχαϊκή, κλασική και νεότερη, δημώδης μυθοπλασία στο έργο του Θεόφιλου, η ξεχωριστή ετούτη σπαρταριστή, ανιδιοτελής και πηγαία έκφραση που στη διεθνή ιστορία της τέχνης ονομάστηκε ναΐφ, η εν γένει άδολη και πρωτογενής αγάπη του για την ελληνικότητα που προσεγγίζει με έναν αδιόρατο τρόπο τη λόγια προσέγγιση του Καβάφη, του Σεφέρη και της περίφημης γενιάς του ’30 για ό,τι «ελληνικό», οι πλαστικές και εννοιολογικές λεπτομέρειες των ανθρώπων, των ηρώων, των φορεσιών και της τοπιογραφίας του, γίνονται οι αναβλύζουσες πηγές για τα σύγχρονα έργα της έκθεσης. Ο "εν ξιφήρεις" φουστανελάς και «παρθένος μαθητής των αισθήσεων» που τον Ιούνιο του 1961 μπήκε στις αίθουσες του Λούβρου, «επιτρέποντας στους Λουδοβίκους να συναντηθούν με τον Αντώνη Κατσαντώνη, τον Αθανάσιο Διάκο, τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, τον Μέγα Αλέξανδρο, τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα», και δίνοντας, σύμφωνα με τον Οδυσσέα Ελύτη «έκφραση πλαστική στο αληθινό μας πρόσωπο», εξακολουθεί να χαρίζει έμπνευση όχι μόνον στους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους όπως ο Γιάννης Τσαρούχης, ή τους σπουδαίους σύγχρονούς μας ναΐφ αλλά και σε Έλληνες εικαστικούς με αμιγή σύγχρονη γραφή».

Στην έκθεση συμμετείχαν ανάμεσα στους άλλους οι παρακάτω εικαστικοί: Ηώ Αγγελή, Γιάννης Αδαμάκης, Στέλιος Αλεξάκης, Νεκτάριος Αποσπόρης, Κάτια Βαρβάκη, Νίκος Βατόπουλος, Ειρήνη Βογιατζή, Κική Βουλγαρέλη, Μάριος Βουτσινάς, Μαίρη Γαλάνη Κρητικού, Μαρία Γέρουλα, Nεκταρία Γιακμογλίδου, Κατερίνα Γιάννακα, Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Ειρήνη Γκόνου, Δικαία Δεσποτάκη, Νίκη Ελευθεριάδη, Γιάννης Ευθυμίου, Πέτρος Θέμελης, Απόστολος Ιτσκούδης, Σταυρούλα Καζιάλε, Σοφία Καλογεροπούλου, Θρασύβουλος Καλαϊτζίδης, Ελπινίκη Καμόσου, Μηνάς Καμπιτάκης, Βούλα Καραμπατζάκη, Νικόλας Κληρονόμος, Νίκος Κόνιαρης, Βασίλης Λιαούρης, Νεκτάριος Μαμάης, Τάσος Μαντζαβίνος.

Την επιμέλεια της έκθεσης και του καταλόγου είχε ι ιστορικός τέχνης Ίρις Κρητικού, η οποία και υπογράφει ένα εξαιρετικό κείμενο στον κατάλογο.

 

Συλλεκτικά νομίσματα

-      Από την Τράπεζα της Ελλάδας και με την βοήθεια της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού του Δήμου Μυτιλήνης κυκλοφορεί αργυρό συλλεκτικό νόμισμα ονομαστικής αξίας 5 ευρώ σε συσκευασία τρίπτυχου εντύπου blister με θέμα: «150 χρόνια από τη γέννηση του Θεόφιλου». Στην πρόσθια όψη του νομίσματος είναι το πρόσωπο του Θεόφιλου και στην οπίσθια ένας πίνακας του.

Τη φωτογράφηση των πινάκων που περιέχονται στο τρίπτυχο έκανε ο Γιώργος Καζάζης.

 

-    Το έργο, του λαϊκού ζωγράφου Θεοφίλου Χατζημιχαήλ «Αναγεννηθείσα Ελλάδα» απεικονίζεται στον «ΠΡΟΠΟΜΠΟ», το συλλεκτικό μετάλλιο με το οποίο άνοιξε  η αυλαία του Νομισματικού Προγράμματος της Επιτροπής «ΕΛΛΑΔΑ 2021», για την διακοσιοστή επέτειο της Επανάστασης του 1821.

Ο πίνακας του Θεόφιλου, είναι ζωγραφισμένος σε χαρτόνι και χρονολογείται από το 1911. Είναι βασισμένος σε παλιότερη λιθογραφία (περ. 1840) και απεικονίζει μια Ελλάδα «αρχαία» με μακρύ, κόκκινο χιτώνα να στέκει ανάμεσα σε αρχαία σπαράγματα, αλλά και «χριστιανή», αφού όλα συντελούνται κάτω από τον παντεπόπτη οφθαλμό του Θεού ενώ άγγελοι παιανίζουν. Την Ελλάδα υποβαστάζουν δύο εμβληματικές μορφές του προεπαναστατικού Ελληνισμού: ο Αδαμάντιος Κοραής και ο Ρήγας Βελεστινλής. Η φανταστική σύμπραξη των δύο αντρών, που συνέλαβε η λαϊκή έκφραση, δεν οφείλεται τόσο στην εγγύτητα των ιδεών τους, όσο στην αναγνώριση ότι οι πνευματικές διεργασίες που προηγήθηκαν της Επανάστασης είχαν πολύ μεγάλη σημασία για την «αναγέννηση» της Ελλάδας. Αναγέννηση που στον πίνακα αποτυπώνεται με τον φοίνικα, το μυθικό πουλί που αναγεννάται από τις στάχτες του.

Στην μία όψη του νομίσματος  απεικονίζεται ο πίνακας του Θεόφιλου. Στη δεύτερη όψη, απεικονίζεται το σήμα της Επιτροπής «ΕΛΛΑΔΑ 2021», ο τίτλος των εορτασμών «200 Χρόνια Μετά την Επανάσταση» καθώς και το σήμα του Νομισματοκοπείου (ΙΕΤΑ). Τέλος, στην περιφέρεια είναι χαραγμένες οι δύο χρονολογίες, 1821 - 2021, οι οποίες συνδέονται με κλαριά δάφνης.

Ο ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ έχει τοποθετηθεί σε ειδικά σχεδιασμένη πολυτελή θήκη «blister» σε μορφή δίπτυχου, στην οποία είναι τυπωμένο τμήμα του έργου του Θεόφιλου, καθώς και κείμενο τόσο στα Ελληνικά όσο και στα Αγγλικά, με λεπτομέρειες που περιγράφουν τους συμβολισμούς των αποτυπώσεων.

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey