Τα βιβλία παίζει 13-06-20

16/06/2020 - 14:33

Μαρία Καδιανάκη - Μαρία Παπαδανιήλ

Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: παρελθόν, παρόν, μέλλον

(Πρόλογος: Αναστασία Αθανασούλα-Ρέππα)

Εκδόσεις Μύθος, Μυτιλήνη 2020, σελ. 378

Η Μαρία Παπαδανιήλ, Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπάιδευσης Β. Αιγαίου και η Μαρία Καδιανάκη, Σχολική Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, και οι δύο με μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές, κυκλοφόρησαν πριν λίγο καιρό ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο. Οι δυο ερευνήτριες και συγγραφείς πραγματεύονται ένα θέμα φλέγον, που απασχολεί την εκπαίδευση και ευρύτερα την ελληνική δημόσια διοίκηση για πολλά χρόνια. Η αξιολόγηση έρχεται συχνά στο προσκήνιο, προκαλεί συζητήσεις, διενέξεις, συγκρούσεις, πολιτικές, ιδεολογικές και συνδικαλιστικές αντιπαραθέσεις και συνήθως παγώνει για να ξανα-αποτελέσει πρώτο θέμα λίγο καιρό μετά.

Το παρόν βιβλίο, καλογραμμένο και μεθοδικά δομημένο έρχεται να προσθέτει στη βιβλιογραφία που αφορά το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών πολύτιμο υλικό. Ξεκινά από το παρελθόν, το θεσμό του επιθεωρητή, έρχονται στο παρόν, στο θεσμό του σχολικού συμβούλου για να κλείσει με τη βασική πτυχή της αυτοαξιολόγησης, την οποία και αναλύει διεξοδικότατα. Τα ερευνητικά πορίσματα και το πρωτότυπο αρχειακό υλικό που δημοσιεύονται καταδεικνύουν και το μόχθο και την αξία του.

Χωρίζεται σε τρία μέρη και έξι κεφάλαια, με τους παρακάτω τίτλους: Ο θεσμός του επιθεωρητή, Ο θεσμός Σχολικού Συμβούλου, Αυτοαξιολόγηση εκπαιδευτικών. Οι τίτλοι των επιμέρους κεφαλαίων έχουν ως εξής: Ανασκόπηση βιβλιογραφίας (Ιστορική εξέλιξη του θεσμού του επιθεωρητή, Το έργο του επιθεωρητή, Η αμφισβήτηση του θεσμού του επιθεωρητή), Ερευνητική προσέγγιση στο θεσμό του επιθεωρητή (Μεθοδολογία της έρευνας, Παρουσίαση και ανάλυση ευρημάτων, Συμπεράσματα-Διαπιστώσεις), Σχολικός σύμβουλος - Καθήκοντα και αρμοδιότητες, Επιμόρφωση εκπαιδευτικών, Σχεδιασμός και εφαρμογή επιμορφωτικών προγραμμάτων, Αξιολόγηση επιμορφωτικών προγραμμάτων για εκπαιδευτικούς, Μεθοδολογία της έρευνας, Παρουσίαση και ανάλυση ευρημάτων, Συμπεράσματα-Διαπιστώσεις, Θεωρητικές προσεγγίσεις στην αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού (Αυτοαξιολόγηση, Αυτοαξιολόγηση στην εκπαίδευση, Αυτοαξιολόγηση εκπαιδευτικού, Δυνατότητες και μέσα επίτευξης της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού, Περιεχόμενο και κριτήρια αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού, Σημαντικότητα της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού και αξιοποίησή της στην εκπαιδευτική πράξη: παράγοντες που την υποβοηθούν και την αναστέλλουν, Συστηματοποίηση της διαδικασίας αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού, Σχέση της αυτοαξιολόγης του εκπαιδευτικού με την επαγγελματική του ανάπτυξη, Ερευνητικές προσεγγίσεις για την αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού.

Η Αναστασία Αθανασούλα-Ρέππα, καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Διοίκησης, στον πρόλογό της ανάμεσα στα άλλα σημειώνει: «Μελέτησα με πολύ ενδιαφέρον το βιβλίο και διαπίστωσα ότι η ευαισθησία που έχουν οι συγγραφείς-συνάδελφοι, στον παρεξηγημένο τομέα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού στην Ελλάδα, είναι μια φωνή αφύπνισης και ένα “μονοπάτι” να περπατήσουμε με άλλη οπτική το πεδίο της αξιολόγησης, όχι μόνο του εκπαιδευτικού, αλλά και της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού συστήματος. Η επικέντρωση στον άξονα εκπαιδευτικός, μέσα από το εύρος των προσεγγίσεων, τόσο ιστορικά όσο και μεθοδολογικά προσδίδει στο πόνημα τούτο ιδιαίτερη αξία για όποιον/α ενδιαφέρεται να αντλήσει ευρύτητα γνώσης και τεκμηριωμένων πρακτικών και μεθόδων για το θέμα. Γιατί το νέο στοιχείο που φέρνει στον επιστημονικό διάλογο το βιβλίο τούτο είναι ότι αποτιμά, άρα αξιολογεί, και όλα τα συστήματα αξιολόγησης που βίωσαν οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα, δίνοντας, στον βαθμό του εφικτού, την εποικοδομητική κριτική για το καθένα. Έτσι μπορεί κάποιος που θέλει να καινοτομήσει στο θέμα, να απορρίπτει και να συνθέτει νέες μορφές ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού για το παραγόμενο και προσφερόμενο έργο του, να στοχάζεται και να αναστοχάζεται δημιουργικά».

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey